Gå til innhold

Veganere vil få deg til å slutte å spise kjøtt


  

169 stemmer

  1. 1. Spiser du kjøtt?

    • Ja, regelmessig
      159
    • Ja, men sjelden
      6
    • Ja, men kun fisk
      0
    • Nei, er vegetarianer
      4
    • Nei, er veganer
      0


Anbefalte innlegg

Ser ikke heller ikke problemet og spise kjøtt uansett hvor fælt det er for dyrene. For hvis du ser på tannstillingen vår, så er vi kjøttetere, hva er poenget med at vi ikke spiser kjøtt da??

 

4:kuer bidrar i stor grad til global oppvarming. Faktisk er å slutte å spise kjøtt blant de mest effektive klimatiltakene.

 

Jeg ser virkelig ikke poenget med å slutte å spise ku da hvis det bidrar så mye til global oppvarminga.

 

Dessuten, når elgen "fiser" så slipper den like mye CO2 som en bil kjør når den skal kjøre fra Oslo til Trondheim.

 

Hvis vi skal slutte og spise kjøtt, da kommer elgen til og bli mange mange doblet, noe som vil føre med sykdommer, masse mat til Ulven, som da også vil vokse og vi kommer til og få problemer i økosystemet.

 

Da bare jakter vi på elgen, men hvorfor kan vi ikke bare ta kjøttet så vi overlever da?

 

Les litt på denne også: http://www.daria.no/skole/?tekst=9627

 

Det har egentlig ikke noe med denne diskusjonen, men det reflekterer mitt poeng med at jeg ikke ser noe poeng i og ikke spise kjøtt når vi først skal jakte på elg.

Endret av GZIP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: dyrene stues inn i bittesmå båser/bur osv, og lever et liv der de blir torturert fra dag 1 til de blir slaktet. De blir sikkert slaktet på en human måte, men hva har vel det å si?

Torturert? Sikker på at du ikke har sett litt for mange propagandafilme? Dette gjelder uansett langt ifra alle gårder og slakterier.

 

 

2:i verden har vi vannmangel, og dyrehold er mye mer vannkrevende enn jordbruk.

Men til gjengjeld får vi mye god mat!

 

 

3:i verden i dag brukes store områder som beitemarker for dyr, når de kunne blitt brukt til mye mer effektivt jordbruk.

Dyr beiter (nesten) over alt. Norge er et godt eksempel på dette. Rundt hytten vår, på 1000 meter over havet, beiter det kuer og geiter. Du mener de kunne drevet med jordbruk der istedet?

 

 

4:kuer bidrar i stor grad til global oppvarming. Faktisk er å slutte å spise kjøtt blant de mest effektive

Gjelder dette andre dyr også? Hva med sauer, elger, geiter og lignende?

 

 

5:vegeteranisme sikrer deg praktisk talt mot overvekt, blant verdens største helseproblem.

Hva med alt det Sebbe ramset opp?

til nr 1: ja, er ikke det å være innesperret i trange rom en form for tortur? For meg er det det i hvert fall.

 

nr2:ja vi får masse god mat, på bekostning av de fattige i verden.

 

nr3:dyr beiter mange steder ja. Fritgående kyr og sauer finnes det litt av i norge, men i global sammenheng er mengden mikroskopisk. At vi får litt melk fra støler på hardangervidden får heller være greit.

 

nr4:det gjelder andre dyr til en viss grad, men hovedsaklig kyr, pga deres store vekt og energibehov.

 

nr5:selvsagt er vegeterianere mer nøysomme med kosten enn andre, men dropper man kjøtten i kostholdet sitt er man nesten sikret å gå ned i vekt. Kjøttsubstitutter er ikke på langt nær like energirike.

 

 

1. tortur for deg kansje... men man kan ikke samenligne mennsker med dyr !

 

2. woot ?

 

3. vis vi slutter og spise dyrene og slipper dem fri.. beiter dem like mye som før.

 

5. du kan fint spise deg feit som faen selv om du er vegetarianer. ( chips, sjokolade, pasta, sukekr. osv)

 

og hva med alle som jobber i kjøt industrien. hva skal dem gjøre vis kjøtt blir ulåvlig ?

 

og vis vi avslutter kjøtt industrien hva skal vi gjøre med dyrene ? utryde dem ? eller bare la dem gå fri og la det bli overflod ?

Lenke til kommentar

For hvis du ser på tannstillingen vår, så er vi kjøttetere, hva er poenget med at vi ikke spiser kjøtt da??

Hæ?

 

Har du noen gang sett på tanstillingen til et rovdyr aka. en kjøtteter? Ta tak i nærmeste hund eller katt og se på tennene dens og sammenlikn med dine egene.

 

Mennesker er akkurat som grisen alltetende, ikke et rovdyr og ikke en kjøtteter. Vi er med andre ord et kompromiss mellom planteeter og kjøtteter. Og vi har dermed et mye kortere fordøyningssystem enn en planteeter og tenner som ikke er så effektive til å rive opp kjøtt eller drepe dyr som en kjøtteter. Vi er vel derfor egenklig en ådseleter med supplemang av planter. Du kan jo prøve å spise en elg etter den er skutt uten å skjære den opp med en kniv. Jeg tror nokk du skal få rimelig store problemer med dette med din mennesklige tannstilling og kjevemuskler.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

1. tortur for deg kansje... men man kan ikke samenligne mennsker med dyr !

Vel, så klart er det ikke gøy for dyrene å være stengt inne i mørke rom hele dagen.

 

2. woot ? Jordbruk er mer effektivt enn dyreavl, så om alle gikk over til jordbruk hadde vi hatt mer mat i verden, som da betyr mindre sult.

 

3. vis vi slutter og spise dyrene og slipper dem fri.. beiter dem like mye som før.

Vi trenger ikke slippe dem fri. Vi kan slakte dyrene slik vi gjør i dag uten å avle opp nye. Altså avvikle kjøttindustrien i lpet av en 10års-periode.

 

5. du kan fint spise deg feit som faen selv om du er vegetarianer. ( chips, sjokolade, pasta, sukekr. osv) Jada, men for den vanlige person vil det spare dem kalorier å kutte ut kjøttet.

 

og hva med alle som jobber i kjøt industrien. hva skal dem gjøre vis kjøtt blir ulåvlig ?

 

og vis vi avslutter kjøtt industrien hva skal vi gjøre med dyrene ? utryde dem ? eller bare la dem gå fri og la det bli overflod ? Med dyrene? la dem løpe fritt rundt og la økosystemene styre slik de er ment. Om noen skyter en elg av og til er nå ikke verdens undergang. Problemet er den uetiske kjøttindustrien.

Lenke til kommentar

2. woot ? Jordbruk er mer effektivt enn dyreavl, så om alle gikk over til jordbruk hadde vi hatt mer mat i verden, som da betyr mindre sult.

Jeg er ingen jordbruker så jeg kan ta feil, men her i Norge er det vel mer effektivt med dyrehold enn jordbruk. Hvis vi slutter med å holde dyr som kuer, sauer og lignende, ville vi blitt enda mer avhengige av å importere mat fra andre land. Det er ikke bare positivt.

Lenke til kommentar

Naturen trenger faktisk at vi dreper dyr. Om vi hadde sluttet å drepe dyr, hadde det ført til "overbefolkning" av dyr, innavl, dyrene hadde blitt mer aggressive osv.

 

Greit nok at det kanskje ikke skader å spise litt mindre kjøtt enn vi gjør. Men jeg synes ikke vi skal kutte ut kjøttet helt likevel, for vi trenger det. Tenk også på at dyr dreper andre dyr for å overleve.

 

Dyretorturering og tilfeller av forsøksdyr, derimot, er jeg i mot.

Lenke til kommentar

2. woot ? Jordbruk er mer effektivt enn dyreavl, så om alle gikk over til jordbruk hadde vi hatt mer mat i verden, som da betyr mindre sult.

Jeg er ingen jordbruker så jeg kan ta feil, men her i Norge er det vel mer effektivt med dyrehold enn jordbruk. Hvis vi slutter med å holde dyr som kuer, sauer og lignende, ville vi blitt enda mer avhengige av å importere mat fra andre land. Det er ikke bare positivt.

Du trenger vel ikke å være en jordbruker for å vite dette. Du trenger bare å ha fulgt med litt i naturfagen.

 

Planteetere (ku, sau, gris, ol.) spiser div planter (som kommer fra jordbruket) og de må selvsagt spise mye mer planter enn det man får igjenn i form av kjøtt.

=> man bruker mer mark på å fore dyrene => hvis man istedenfor hadde foret mennesker med produkter fra denne marken hadde vi hatt mye mer mat.

 

 

Det blir litt som de naive folkene som tror vi redder fisken i havet ved å bare spise oppdrettsfisk. De tenker ikke over at denne oppdrettsfisken spiser nettopp andre fisk (pellets oppstår ikke av ingen ting). Og det kreved over 10 kg fisk i form av for fra havet for å lage 1 kg oppdrettsfisk.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

For hvis du ser på tannstillingen vår, så er vi kjøttetere, hva er poenget med at vi ikke spiser kjøtt da??

Hæ?

 

Har du noen gang sett på tanstillingen til et rovdyr aka. en kjøtteter? Ta tak i nærmeste hund eller katt og se på tennene dens og sammenlikn med dine egene.

 

Mennesker er akkurat som grisen alltetende, ikke et rovdyr og ikke en kjøtteter. Vi er med andre ord et kompromiss mellom planteeter og kjøtteter. Og vi har dermed et mye kortere fordøyningssystem enn en planteeter og tenner som ikke er så effektive til å rive opp kjøtt eller drepe dyr som en kjøtteter. Vi er vel derfor egenklig en ådseleter med supplemang av planter. Du kan jo prøve å spise en elg etter den er skutt uten å skjære den opp med en kniv. Jeg tror nokk du skal få rimelig store problemer med dette med din mennesklige tannstilling og kjevemuskler.

Ja, det har jeg gjort, tannstillingene til et menneske og en hund har samme type hjørnetenner for og spise kjøtt.

 

Grisen spiser også kjøtt til opplysning ;) Men ekke grisen vi diskuterer.

Lenke til kommentar

For hvis du ser på tannstillingen vår, så er vi kjøttetere, hva er poenget med at vi ikke spiser kjøtt da??

Hæ?

 

Har du noen gang sett på tanstillingen til et rovdyr aka. en kjøtteter? Ta tak i nærmeste hund eller katt og se på tennene dens og sammenlikn med dine egene.

 

Mennesker er akkurat som grisen alltetende, ikke et rovdyr og ikke en kjøtteter. Vi er med andre ord et kompromiss mellom planteeter og kjøtteter. Og vi har dermed et mye kortere fordøyningssystem enn en planteeter og tenner som ikke er så effektive til å rive opp kjøtt eller drepe dyr som en kjøtteter. Vi er vel derfor egenklig en ådseleter med supplemang av planter. Du kan jo prøve å spise en elg etter den er skutt uten å skjære den opp med en kniv. Jeg tror nokk du skal få rimelig store problemer med dette med din mennesklige tannstilling og kjevemuskler.

Ja, det har jeg gjort, tannstillingene til et menneske og en hund har samme type hjørnetenner for og spise kjøtt.

 

Grisen spiser også kjøtt til opplysning ;) Men ekke grisen vi diskuterer.

Mennesker har samme type tenner som en hund? come on... ta en titt da:

 

 

dog+tooth+plaque+tartar+scaling.JPG

dog-dental-care.jpg

teeth.jpg

 

 

 

Mennesker i likhet med gris kan spise kjøtt ja. Men de er ikke kjøttetere. Vi er såkallte alltetende. Det er en vesentlig forkjell både på tenner, kjevemuskelatur og fordøyelsessystem fra rovdyr til alltetende dyr.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

For hvis du ser på tannstillingen vår, så er vi kjøttetere, hva er poenget med at vi ikke spiser kjøtt da??

Hæ?

 

Har du noen gang sett på tanstillingen til et rovdyr aka. en kjøtteter? Ta tak i nærmeste hund eller katt og se på tennene dens og sammenlikn med dine egene.

 

Mennesker er akkurat som grisen alltetende, ikke et rovdyr og ikke en kjøtteter. Vi er med andre ord et kompromiss mellom planteeter og kjøtteter. Og vi har dermed et mye kortere fordøyningssystem enn en planteeter og tenner som ikke er så effektive til å rive opp kjøtt eller drepe dyr som en kjøtteter. Vi er vel derfor egenklig en ådseleter med supplemang av planter. Du kan jo prøve å spise en elg etter den er skutt uten å skjære den opp med en kniv. Jeg tror nokk du skal få rimelig store problemer med dette med din mennesklige tannstilling og kjevemuskler.

Ja, det har jeg gjort, tannstillingene til et menneske og en hund har samme type hjørnetenner for og spise kjøtt.

 

Grisen spiser også kjøtt til opplysning ;) Men ekke grisen vi diskuterer.

Mennesker har samme type tenner som en hund? come on... ta en titt da:

dog+tooth+plaque+tartar+scaling.JPG

dog-dental-care.jpg

teeth.jpg

 

Mennesker i likhet med gris kan spise kjøtt ja. Men de er ikke kjøttetere. Vi er såkallte alltetende. Det er en vesentlig forkjell både på tenner, kjevemuskelatur og fordøyelsessystem fra rovdyr til alltetende dyr.

Jeg prater ikke på hvordan dem ser ut, jeg prater hvordan tannstillingen er, altså ikke om hvordan dem ser ut, men hvordan tennene er satt sammen. Hvis du bare hadde skjønt hva tannstilling er så hadde du skjønt hva jeg mente ;)

Lenke til kommentar

Jeg prater ikke på hvordan dem ser ut, jeg prater hvordan tannstillingen er, altså ikke om hvordan dem ser ut, men hvordan tennene er satt sammen. Hvis du bare hadde skjønt hva tannstilling er så hadde du skjønt hva jeg mente ;)

Du skrev:

For hvis du ser på tannstillingen vår, så er vi kjøttetere, hva er poenget med at vi ikke spiser kjøtt da??

Og nei vi er ikke kjøttetere.

 

Om du vil legge vekt på tannstilling eller utseende er urellevennt. Vi er fortsatt ikke kjøttetere. Vi er alltetende akkurat som grisen.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Jeg prater ikke på hvordan dem ser ut, jeg prater hvordan tannstillingen er, altså ikke om hvordan dem ser ut, men hvordan tennene er satt sammen. Hvis du bare hadde skjønt hva tannstilling er så hadde du skjønt hva jeg mente ;)

Du skrev:

For hvis du ser på tannstillingen vår, så er vi kjøttetere, hva er poenget med at vi ikke spiser kjøtt da??

Og nei vi er ikke kjøttetere.

 

Om du vil legge vekt på tannstilling eller utseende er urellevennt. Vi er fortsatt ikke kjøttetere.

Hvis du mener vi ikke er kjøttetere så får du fortelle meg hva forskjellen mellom rovdyr og kjøttetere er da? :)

 

Men ja, vi er altetende. Poenget mitt var, så lenge vi kan spise kjøtt, noe vi mennesker har gjort siden vi kunne gå så ser jeg ikke problemet med og spise kjøtt.

Lenke til kommentar

Jeg prater ikke på hvordan dem ser ut, jeg prater hvordan tannstillingen er, altså ikke om hvordan dem ser ut, men hvordan tennene er satt sammen. Hvis du bare hadde skjønt hva tannstilling er så hadde du skjønt hva jeg mente ;)

Du skrev:

For hvis du ser på tannstillingen vår, så er vi kjøttetere, hva er poenget med at vi ikke spiser kjøtt da??

Og nei vi er ikke kjøttetere.

 

Om du vil legge vekt på tannstilling eller utseende er urellevennt. Vi er fortsatt ikke kjøttetere.

Hvis du mener vi ikke er kjøttetere så får du fortelle meg hva forskjellen mellom rovdyr og kjøttetere er da? :)

 

Men ja, vi er altetende. Poenget mitt var, så lenge vi kan spise kjøtt, noe vi mennesker har gjort siden vi kunne gå så ser jeg ikke problemet med og spise kjøtt.

En kjøtteter er et rovdyr og omvendt. Det er ingen forskjell. En kjøtteter er vel et dyr som har et kostholdt som for det aller meste består av kjøtt og som har et fordøyelsessystem som er veldig dårlig til å utnytte plantemat. Det er vel til og med flere kjøttetere/rovdyr som spiser planter for å kaste opp, el. slik som f.eks hunder eller katter som spiser gress for å kaste opp noe dårlig mat, el.

 

 

Men nei jeg ser ikke noe galt i å spise kjøtt egenklig så lenge dyrene vi spiser ikke lider unødig og det ikke kastes bort for mye av kjøttet. Men det er et faktum at det er mye mer effektivt areal og resursmessig å spise planter enn å spise kjøtt og at hvis vi f.eks hadde begynnt å spise rovdyr istedenfor planteetere ville denne effektiviteten resurs og arealmessig blitt helt horribelt dårlig (for de eter planteetere som igjenn må ete planter). Så enten må befolkningen reguleres etter hvert ellers må man gå mer over på plantemat.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Jeg prater ikke på hvordan dem ser ut, jeg prater hvordan tannstillingen er, altså ikke om hvordan dem ser ut, men hvordan tennene er satt sammen. Hvis du bare hadde skjønt hva tannstilling er så hadde du skjønt hva jeg mente ;)

Du skrev:

For hvis du ser på tannstillingen vår, så er vi kjøttetere, hva er poenget med at vi ikke spiser kjøtt da??

Og nei vi er ikke kjøttetere.

 

Om du vil legge vekt på tannstilling eller utseende er urellevennt. Vi er fortsatt ikke kjøttetere.

Hvis du mener vi ikke er kjøttetere så får du fortelle meg hva forskjellen mellom rovdyr og kjøttetere er da? :)

 

Men ja, vi er altetende. Poenget mitt var, så lenge vi kan spise kjøtt, noe vi mennesker har gjort siden vi kunne gå så ser jeg ikke problemet med og spise kjøtt.

En kjøtteter er et rovdyr og omvendt. Det er ingen forskjell. En kjøtteter er vel et dyr som har et kostholdt som for det aller meste består av kjøtt og som har et fordøyelsessystem som er veldig dårlig til å utnytte plantemat. Det er vel til og med flere kjøttetere/rovdyr som spiser planter for å kaste opp, el. slik som f.eks hunder eller katter som spiser gress for å kaste opp noe dårlig mat, el.

Thats right, og vi mennesker er rovdyr. På en litt annen måte, vi spiser alt som er spisene.

 

Men poenget mitt med tannstillingen til et rovdyr og oss var at våre tenner er lagd for og spise kjøtt.

 

End of discussion bro?

Endret av GZIP
Lenke til kommentar

Ser det er noen som har svart at de er vegetarianere (ikke veganere), altså at dere bruker melk og meieriprodukter. Jeg lurer på hvordan det skal være mulig å masseprodusere melk og meieriprodukter uten å samtidig produsere store mengder kjøtt.

 

Jeg mener, for at en melkeku skal produsere melk i jurene må hun kalve en gang i året, og halvparten av kalvene hennes er okser. Det vil si at vi vil med tid få enormt mange okser som ikke kan melkes, når melkekyrne blir for gamle kan ikke de melkes osv. Enormt mye kjøtt i prosessen med andre ord.

 

Det er helt greit for meg at folk velger å bruke melk/meieriprodkter men velger vekk kjøttet av ulike årsaker, men produduksjonen leverer mye kjøtt og alle argumentene om dyrhold osv går jo på deres produkter også. Blir hyklerisk å skrike om forferdelige kjøttindustrien for så å drikke melk syntes jeg.

 

Foresten artikkelen til dagbladet om PETA var jo bare morsom, tror de folka der hadde hatt godt av å komme seg ut i naturen å se hvordan ting fungerer, å kalle rovdyr "mordere" er noe av det dummeste jeg har hørt. Det gjelder løver, fisker, ulver, mennesker osv osv. Ja vi spiser lik... Og så da ? Gjør ikke veganere det også ? Er ikke planetene døde når de spiser de ?

Lenke til kommentar

Du kan ikke sammenligne planter og dyr. Planter har ikke følelser, lever ikke i fangenskap osv.

 

Og jo, det er hyklersk å si at dyrehold er forferdelig og samtidig drikke melk. Men så er det også vanskelig å leve som en fullverdig veganer. For eksempel er det mange som kjemper for miljøet, men som samtidig kjører til jobb fordi det ville vært en voldsomt strev å sykle.

Lenke til kommentar

Du kan ikke sammenligne planter og dyr. Planter har ikke følelser, lever ikke i fangenskap osv.

Jeg er enig med deg i at vi ikke kan sammenligne planter og dyr, men den siste setningen er jeg uenig i. At dyr har følelser er en påstand/teori som må diskuteres, og langt ifra alle dyr lever i fangenskap. Det er trist at det skjer og ingen dyr fortjener å bli mishandlet, men jeg ser ikke på dette som gode nok grunner til å fjerne kjøtt fra menyen.

Lenke til kommentar

Du kan ikke sammenligne planter og dyr. Planter har ikke følelser, lever ikke i fangenskap osv.

 

Og jo, det er hyklersk å si at dyrehold er forferdelig og samtidig drikke melk. Men så er det også vanskelig å leve som en fullverdig veganer. For eksempel er det mange som kjemper for miljøet, men som samtidig kjører til jobb fordi det ville vært en voldsomt strev å sykle.

 

Jo, i ett rovdyr - byttedyr perspektiv sammenligner jeg planter og dyr. Vi er alle organiske organsimer som må overleve ved å konsumere andre organiske organismer. Noen dyr er utviklet for å konsumere planter, andre for dyr og noen for begge. Jeg sammenlignet planter og dyr i den setningen der jeg sa at en veganer spiser også plantelik, på lik linje som kjøttetere og altetere spiser dyrelik. I den sammenhengen er det likegyldig for meg om det er liket av en plante eller et dyr. Det er ikke mer "ekkelt" at det er liket av et dyr enn at det er liket av en plante. Jeg sammenlignet ikke leveforholdne for planter i jordbruk og dyr i fangenskap.

 

Det er det som veganerne i dagbladets artikkel prøver å gjøre, de prøver å gjøre kjøtt spising "ekkelt" og brutalt ved å bruke ord som lik og mord. Dette er helt feil med tanke på hvordan naturen er, i naturen er planter og dyr begge levende organismer som spises av andre levende organismer, og her ser jeg ikke forsjellen. jeg er selvfølgelig enig i at planter er generelt mer primitive organsimer enn dyr, og derfor er gjerne dyr sine nervenetverk mer utviklet og de kan gjerne føle smerte, men det har ikke noe med lik og mord å gjøre. Veganerne i PETA prøver å gjøre drap av byttedyr til en umoralsk handling, og derfor ber jeg de ta seg en tur ut i naturen og se hvordan ting fungerer. Jeg er også enig i at noen dyr ikke har det bra nok i fangenskap, og at forholdne de lever under er verdt å forbedre, men selve slaktingen ("mordet") og selve spisingen ser jeg på som den mest naturlige ting i verden. Jeg mener da at PETA har helt feil fokus, at de heller burde kjempe for bedre behandling og opdrett av dyrene, ikke angripe selve fenomenet å spsie kjøtt, da virker hele greien bare useriøst spør du meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...