Gå til innhold

Tiden renner ut for IPv4


Anbefalte innlegg

Verden kan klare seg uten internett i fire uker.

 

det tror jeg ikke går .

4 uker er omtrent en måned .

 

klarer du deg uten nettbanken i en bestemt periode på 4 uker ?

alternativet er å gå skranken , vente i køen , betale regningen + et gebyr som ikke ligner på noe.

 

ip telefonen blir også borte da for dem som bruker det på hus telefonen

 

 

ting som er mindre viktig er nettavisen og nettbutikkene .

spørs jo om alle ville gå glip av tilbudet der i de 4 ukene.

 

for de ikke solgt noe i dise uken så går det hard ut over økonomien.

 

 

 

jeg er usikker på hvordan IP tv som Altibox påvirkes av dette.

 

 

nå har jeg heller ikke nevnt de som faktisk er avhengig av at nettet fungerer.

 

 

 

og så kommer alt som jeg ikke har rukket å tenke gjennom

 

Håper offentlige tjenester som sykehus ol. har alt lokalt, ellers kan det gå galt..

 

der tror jeg det er både og .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Verden kan klare seg uten internett i fire uker.

 

Kanskje i fire dager, men ikke fire uker. Og det høres amatøraktig ut at overgangen skal ta 4 uker.

Vil du ha mer, eller mindre? Jeg sier mer. Er så mange som er tilkoblet til internet idag, og det er variert hvor mye data-kunnskap flere har. Kommer vel en fix fra MS som gjør det for folk , men, allikevel.

Lenke til kommentar

jeg setter det litt på spissen , men alle vet jo hvor sær staten er på enkelt ting :

 

Du får en regning som må betales før en bestem dato.

 

noen logger seg på i nettbanken dagen før for å registre regningen , som normal da blir betal den dagen.

men hvis nettet er nede på betalingsdatoen så blir ikke betalingen utført den datoen.

om det blir automatisk betalt i nettbaken senere hvis nettet er nede eller om baken har et eget system på det er jeg usikker.

jeg vet ikke om de bruker Internett til det

 

det kan også vær at man loger seg inn for å betale en regning som må betales om 2 dager . når nettet er nede så går jo ikke det. normalt er det bare å betale regningen lit senere , men hvis det er vaslet at det skal vær koblet ut i en måned så blir det problemer.

 

vanligvis så har man 2 uker på seg til å betale regningen.

skal man gå til skranken i banken og håpe på at det ikke er for mye kø der .

og hvem skal betale gebyret banken tar ?

 

hvis man skal sende inn regningen i posten som man gjorde før så tar det 3 dager før den blir betalt .

hvem skal betale portoen ?

 

 

jeg tar det med for selv om man får beskjed om å vær ute i god tid så er det altid noen som ikke er det .

slik var det da selvangivelsen skulle leveres.

det ble noen problemer da en eller annen instans bestemte seg for å oppgradere systemet noen dager før fristen.

de som vår bare noen dager før fristen fikke ikke levert på nettet.

 

 

minibankene bruker ikke de deler av Internett ?

og betalingsterminalene ?

 

hvis samfunnet blir lammet på denne måten hvordan skal man da få betalt det man normalt betaler med kort .

hvis man har en slags form for kredit kort går nok det bra , men det blir være for dem som ikke har den muligheten.

 

da man risikerte at minebakene ble tom for kontanter ( man kunne ikke ta ut penger) p.g.a streik ble den tvunget avblåst.

 

hva med norsk tipping ? bruker ikke de også internnett.

 

 

så det er nok svært sannsynlig at det ikke tillates at Internett er ute av drift så lenge.

Lenke til kommentar

Tror det er veeeeldig optimistisk å tro at byttet ifra IPv4 til IPv6 kommer til å skje på tidsramme mindre enn år...

Tenk seg alt utstyr og OS som må byttes/tweakes for å støtte IPv6, alt ifra kunde til tjenesteleverandør (inkludert ISP). Og ikke minst alle tjenestene som må kunne nås på "begge sider".

 

 

At det er et direkte "problem" nå er vel å strekke det langt. Ting funker.. Vi går tom for adresser til slutt ja. (Selv om det av og til frigies svæææære nett ifra de som har knuga på svære nett tidligere)

Er vel litt som Luksusfellen som går på tv. Av en eller annen grunn så får de råd til dyre ting hver dag selv om de kjører seg sakte ned i grøfta :p

Lenke til kommentar

et paradoks angående ip adresser så var det noen som for lenge siden ( husker ikke hvor jeg så de hen) skulle lage fler hverdagslige ting med egen IP adresse . da var det snakk om alt fra lyspærer ( for at den skulle si i fra når den var gått) til andre større ting.

 

en lyspære trenger da ingen ip adresse.

hvis nå kjøleskapet elle tv får en egen adresse så kaller jeg det for ren sløsing.

 

da er det ikke rat at de går tom.

Lenke til kommentar

Verden kan klare seg uten internett i fire uker.

 

det tror jeg ikke går .

4 uker er omtrent en måned .

 

klarer du deg uten nettbanken i en bestemt periode på 4 uker ?

Internett sitt manglende rom for ironi og sarkasme hopper atter en gang opp og biter meg i ræven. Jeg innser som alltid at det er min egen skyld.

Jeg håper også at innlegget jeg selv siterte var like sarkastisk ment (om enn med like stort potensiale for misforståelse). En så Hakuna Matata-preget holdning overfor vordende akutte problemer er i overkant naivt.

Lenke til kommentar

et paradoks angående ip adresser så var det noen som for lenge siden ( husker ikke hvor jeg så de hen) skulle lage fler hverdagslige ting med egen IP adresse . da var det snakk om alt fra lyspærer ( for at den skulle si i fra når den var gått) til andre større ting.

 

en lyspære trenger da ingen ip adresse.

hvis nå kjøleskapet elle tv får en egen adresse så kaller jeg det for ren sløsing.

 

da er det ikke rat at de går tom.

 

Kan aldri tenke meg at TV'n din, pc'n, telefonen osv har helt egen online IP. Hver og en her til lands har jo router ? Ja, enhetene har IP men du har delt dem ut selv av din egen router bak din online IP. Så selv om din online IP er 10.123.456.89 så kan alt bak din router være 192.168.0.XX

 

Syns å huske GET reklamerte med for mange år siden at du fikk flere IP'er ved bruk av vanlig switch u/ router med kabelmodemet deres, noen som kan bekrefte?

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem i dag? Ting kan fint være et probelm uten at det medfører internetts totale kollaps. Det har vært et problem lenge.

 

AtW

Du må jo sette problemene opp mot hverandre.

 

Hva er problemet idag da? Hva koster det å vedlikeholde dette problemet VS sette igang et stort prosjekt som skal migrere til ipv6.

Hvor mye utstyr må byttes? Hvor mye pes i media får man fordi brukere er idioter? Hvor mange personer x timer trengs?

 

Det er ikke bare å flippe en bryter. Det kan også hende at komponenter i nettverket (og de er som regel forferdelig kostbare) er så gamle at de også må byttes.

 

Hva er problemet idag?

svar: Det er ingen problemer. Problemene du eventuelt kommer med kan puttes i kategorien "normale driftsmessige utfordringer som er en del av dagens budsjett". Og hva gjør man da? Ingenting.

 

Selvsagt er det problemer, om du ikke skjønner at det er problemer i dag, så har du rett og slett ikke nok innsikt innen nettverk, at det er så få IPer fører til en mengde uønsket NATing, NATing mange ikke ville ha hatt. Problemet har vært kjent lenge, man kunne begynt migreringen for sikkert et tiår siden, og overgangen hadde vært noenlunde smertefri. Det er nettopp fordi man handler som om det bare er å flippe en bryter at man får trøbbel, det burde vært mye lengre på vei, og folk burde vært mer aktive på et langt tidligere tidspunkt.

 

AtW

 

Dette handler ikke om hvorvidt jeg har innsikt eller ikke. Jeg forsøker å få frem hvordan det tenkes i bransjen.

 

Jeg skjønner at du verken har jobb eller utdannelse innen it, for svarene dine er ganske idealistiske og naive.

 

Skulle man ha gjort slik du foreslår, nemlig å være proaktive hele tiden, så ville bedriftene vært tappet for penger og gått konk før problemet ble en realitet.

 

Det er normale bedrifter som sitter på systemer som er avhengig av å kommunisere på nett. Det er tilnærmet garantert at mye av dette er totalt låst til ipv4. Disse bedriftene er ikke interessert i å bruke penger på å gjøre endringer.

 

ISP'ene vil ikke lage krøll for sine kunder som betaler godt. For da skifter kun kunden ISP, og ISP'en taper penger.

 

Du snakker om folk, så jeg antar privatpersoner. De liker ikke endringer. Om en ISP går over til ipv6 så kommer det til å være en negativ mediastorm. Folk er idioter og sånn er det bare.

 

Det som kommer til å skje er at ipadresser blir en mangelvare. Hva skjer da? Jo prisen på ip adresse stiger. Vi får da en periode med dyre ipadresser, og de som har til overs vil selge. Problem solved.

Fordi ipadresser begynner å bli vanskelig å få tak i, så vil antagelig bedrifter som lager ny software fokusere på komme seg over på ipv6. Vi får da en periode med mye nat'ing i hytt og pine mellom ipv6 og ipv4. Men da går ting mer av seg selv.

 

Jeg tror ikke på noe dommedag rundt dette. Og det gjør ikke de som driver med nettverk heller.

Dessuten er ikke NAT negativt. NAT er faktisk en positiv ting, fordi det tvinger privatpersoner til å måtte gå om en 3dje server på nett for å kommunisere med hverandre. Da kan man tjene penger på disse menneskene med å ta betalt for denne serveren.

At folk her vil ha alt gratis, det får så være - men det er ikke slik verden funker.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem i dag? Ting kan fint være et probelm uten at det medfører internetts totale kollaps. Det har vært et problem lenge.

 

AtW

Du må jo sette problemene opp mot hverandre.

 

Hva er problemet idag da? Hva koster det å vedlikeholde dette problemet VS sette igang et stort prosjekt som skal migrere til ipv6.

Hvor mye utstyr må byttes? Hvor mye pes i media får man fordi brukere er idioter? Hvor mange personer x timer trengs?

 

Det er ikke bare å flippe en bryter. Det kan også hende at komponenter i nettverket (og de er som regel forferdelig kostbare) er så gamle at de også må byttes.

 

Hva er problemet idag?

svar: Det er ingen problemer. Problemene du eventuelt kommer med kan puttes i kategorien "normale driftsmessige utfordringer som er en del av dagens budsjett". Og hva gjør man da? Ingenting.

 

Selvsagt er det problemer, om du ikke skjønner at det er problemer i dag, så har du rett og slett ikke nok innsikt innen nettverk, at det er så få IPer fører til en mengde uønsket NATing, NATing mange ikke ville ha hatt. Problemet har vært kjent lenge, man kunne begynt migreringen for sikkert et tiår siden, og overgangen hadde vært noenlunde smertefri. Det er nettopp fordi man handler som om det bare er å flippe en bryter at man får trøbbel, det burde vært mye lengre på vei, og folk burde vært mer aktive på et langt tidligere tidspunkt.

 

AtW

 

Dette handler ikke om hvorvidt jeg har innsikt eller ikke. Jeg forsøker å få frem hvordan det tenkes i bransjen.

 

Jeg skjønner at du verken har jobb eller utdannelse innen it, for svarene dine er ganske idealistiske og naive.

 

Skulle man ha gjort slik du foreslår, nemlig å være proaktive hele tiden, så ville bedriftene vært tappet for penger og gått konk før problemet ble en realitet.

 

Det er normale bedrifter som sitter på systemer som er avhengig av å kommunisere på nett. Det er tilnærmet garantert at mye av dette er totalt låst til ipv4. Disse bedriftene er ikke interessert i å bruke penger på å gjøre endringer.

 

ISP'ene vil ikke lage krøll for sine kunder som betaler godt. For da skifter kun kunden ISP, og ISP'en taper penger.

 

Du snakker om folk, så jeg antar privatpersoner. De liker ikke endringer. Om en ISP går over til ipv6 så kommer det til å være en negativ mediastorm. Folk er idioter og sånn er det bare.

 

Det som kommer til å skje er at ipadresser blir en mangelvare. Hva skjer da? Jo prisen på ip adresse stiger. Vi får da en periode med dyre ipadresser, og de som har til overs vil selge. Problem solved.

Fordi ipadresser begynner å bli vanskelig å få tak i, så vil antagelig bedrifter som lager ny software fokusere på komme seg over på ipv6. Vi får da en periode med mye nat'ing i hytt og pine mellom ipv6 og ipv4. Men da går ting mer av seg selv.

 

Jeg tror ikke på noe dommedag rundt dette. Og det gjør ikke de som driver med nettverk heller.

Dessuten er ikke NAT negativt. NAT er faktisk en positiv ting, fordi det tvinger privatpersoner til å måtte gå om en 3dje server på nett for å kommunisere med hverandre. Da kan man tjene penger på disse menneskene med å ta betalt for denne serveren.

At folk her vil ha alt gratis, det får så være - men det er ikke slik verden funker.

 

Du får skjønne hva du vil, for meg ser det ut som lite treffende spekulasjon. Det er ikke akkurat som det har vært dårlig tid på dette, som man ikke har kunnet bytte ut med ipv6-utstyr fortløpende i forbindelse med oppdateringer. Dette er ikke en nyhet som kom i går, det er 10+ år siden ipv6-standarden kom om jeg ikke husker feil. Problemene har vært kejnt lenge, antakelig vil det koste mange mer fordi de insisterer på å ikke tenke framover.

 

Jeg har ikke forfektet noen dommedag, men du kan jo spørre enhver person som jobber med nettverk om ipv4 skaper trøbbel i dag, du vil få svaret ja av nesten alle, Ip-adresser er allerede i dag en mangelvare, det har vært et problem en stund, men problemet eskalerer stadig, i særdelshet i asia.

 

Videre er det ikke direkte uproblemetisk å drive å skyfle rundt ip-adresser på den måten, det har vesentlige ulemper. Et mere hirarkisk system, som ipv6 vil medføre har vesenylige fordeler.

 

At tvungen NATing er en fordel faller på sin egen urimlighet, ikke ser jeg helt hva du mener med at det tvinger folk til å gå vi en "tredje server" heller?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

når man betaler for Internet hos en leverandør da er det ikke meningen at man må betale ekstra for å få nettet til å fungere skikkelig.

 

det er ikke meningen at man skal bygge systemet selv når man bruker en totalleverandør.

 

 

de fleste vil også også at dataene skal gå gjennom så få servere som mulig for å hindre forsinkelse .

Lenke til kommentar

...

Det er normale bedrifter som sitter på systemer som er avhengig av å kommunisere på nett. Det er tilnærmet garantert at mye av dette er totalt låst til ipv4. Disse bedriftene er ikke interessert i å bruke penger på å gjøre endringer.

 

ISP'ene vil ikke lage krøll for sine kunder som betaler godt. For da skifter kun kunden ISP, og ISP'en taper penger.

 

Du snakker om folk, så jeg antar privatpersoner. De liker ikke endringer. Om en ISP går over til ipv6 så kommer det til å være en negativ mediastorm. Folk er idioter og sånn er det bare.

...

 

Du får skjønne hva du vil, for meg ser det ut som lite treffende spekulasjon. Det er ikke akkurat som det har vært dårlig tid på dette, som man ikke har kunnet bytte ut med ipv6-utstyr fortløpende i forbindelse med oppdateringer. Dette er ikke en nyhet som kom i går, det er 10+ år siden ipv6-standarden kom om jeg ikke husker feil. Problemene har vært kejnt lenge, antakelig vil det koste mange mer fordi de insisterer på å ikke tenke framover.

...

 

Jeg kan riktignok ikke så mye om IPv6 vs v4, men jeg har vært borti noen konverteringsprosjekter av ulikt slag. Og jeg tror du undervurderer kompleksiteten ganske mye.

 

Se for deg en bedrift med noen tusen ansatte på 8-10 avdelingskontorer. Selv om alt av rutere og svitsjer er nytt nok til å støtte IPv6 antar jeg det må gjøres litt omkonfigurering for å få utstyret til å bruke IPv6. Hvor mye tid tar dette for IT-avdelingen å planlegge og gjennomføre dette?

 

For å opprettholde driften må mye av endringene gjøres i helg og natt. Hvor mye koster det å ha en kompetent nettverkstekniker på arbeid en helg?

 

Sannsynligheten for at noe skjærer seg underveis er ganske stor. Hva koster det i tapt arbeidstid for ansatte som sitter uten nett mens IT-folk springer rundt og hjelper med å legge om hver enkelt PC, fordi de som skulle ha endret dette i helgen "glemte" PCene i en fløy? Eller hvis noen har blingset med IP-planer og ruting og et helt avdelingskontor er uten nett en halv dag?

 

Og så er det de tingene som ikke virker. Det kan være så banalt som en applikasjon som er avhengig av å vite IP-adressen til en database-server, og hvor feltet for å oppgi adressen bare har plass til en IPv4-adresse.

 

Tilsvarende gjelder for privatkunder. Bare en liten del av kundene får problemer blir det fort telefonstorm på support-telefonen. Så blir det litt ekstra storm fordi det blir lang ventetid på support-telefonen. Og dårlig PR og tapt omdømme.

 

 

 

Når det er sagt har jeg lyst til å komme med en utfordring til hw.no/tek.no: Skriv en artikkel om hva ipv6-overgang vil medføre for brukere. Hva må den typiske hjemmebruker egentlig gjøre den dagen ISPen deres begynner å dele ut IPv6-adresser i stedet for IPv4? Hva medfører det for bedrifter (av ulik størrelse)? Hva kan brukere som ønsker å være i forkant gjøre? Er det mulig for spesielt interesserte å be ISP-en om å få IPv6-adresse allerede nå?

Lenke til kommentar

Man slipper ikke unna confing bare fordi man utsetter problemet, det må gjøres før eller siden uansett, begynner man tidlig har man god til til å sette opp paralelle systemer o.l for å forsikre seg om at det er minst mulig bry. Jo senre man begynner overgangen, jo mer stress av typen du skisserer blir det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Mange av dere som uttaler dere her vet ikke snurten av hva IPv6 er!

IPv4 og IPv6 kan fint fungerer samtidig. Alle nyere OS støtter det.

Tjenester på nettet vil i mange år framover eksistere på begge protokoller. Når det er slutt på IPv4-adresser vil nye abonnenter kun få private adresser (10.0.0.0 172.22.16.0 192.168.0.0), samt (noen millioner) IPv6-adresser. En del kunder som ikke har betalt for fast IP, vil nok også oppleve at de nå ikke har lenger får en vanlig IP-adresse, kun en fra de private segmentene.

 

ISP'er som ikke har IPv6 oppe å går ennå, vil nok slite litt. Men egentlige problemer vil ikke oppstå før mange nok tjenester kun finnes på IPv6.

 

ISP'er som ikke har send ut "bokser" som støtter IPv6 vil måtte kjøpe ganske mye ny hardware. (Det er nevnt før at man kan reflashe gammelt utstyr, men dette er nok billigere for bedrifter og ISP'er å kjøpe nytt...)

 

For dere som ennå ikke har fått IPv6 av deres ISP, og som vil være litt forut for resten, han nå få noen millioner adresser hos for eksempel HE: http://ipv6.he.net (vil tro de mange av leserne på HW.no er såpass kyndig at de klarer å sette opp en tunnel...)

 

De har også en morsom "sertifisering" man kan ta...

Og for alle dere som leser dette; vær så snill å mase på deres ISP om å få IPv6!!!

Lenke til kommentar

går det ikke an at de som bruker IPV4 adresse xx.xxx.xxx.xx (sik er det definert på tv dekoderne jeg har ).

og endre det til yyyy.yyyy.yyyy.yyyy.xx.xxx.xxx.xx

der x er det gamle Ipv4 adressen og så brukerr de et bestem siffer i en av gruppene til å bestemme om det er en IPv6 adresse eller om den er omgjort fra IPv4 ?

Lenke til kommentar

Mange av dere som uttaler dere her vet ikke snurten av hva IPv6 er!

IPv4 og IPv6 kan fint fungerer samtidig. Alle nyere OS støtter det.

 

Vi har vel ikke diskutert HVA det er, men problemene rundt med å implementere IPv6 på en såpass stor skala..?

 

ISP'er som ikke har send ut "bokser" som støtter IPv6 vil måtte kjøpe ganske mye ny hardware. (Det er nevnt før at man kan reflashe gammelt utstyr, men dette er nok billigere for bedrifter og ISP'er å kjøpe nytt...)

 

Tror de fleste som har kjøpt utstyr de siste årene har nytt nok utstyr, og tipper også de samme har vært nødt til å oppgradere/oppdatere (flashe) OS'et på disse boksene. Men en boks er jo ingenting uten config! Config tar tid og ressurser.

Lenke til kommentar

at man beholder den gamle adressen uten for mye endringer.

 

hvis du husker tilbake da hver diskrikt hadde sitt eget retningsnummer på telefonen (hustelefonen) og man måte endre det hvis man flyttet til et annen sted ( utenfor distriktet) .

 

da Telenor bestemte seg for å endre systemet trengte de bare å endre retningsnummeret.

ingen trengte å endre hele telefonnummeret.

 

noe lignede kunne man gjøre da de med IPv4 adresse når man går over til IPv6.

 

det er jo nevnt at noen av IPv6 adressene er reservert. da må det gå an at et av sifrene brukes som en slags kode som kan skille ut forskjellige ip adresser. gjøres det ikke til en vis grad med IPv4 også.

denne gangen kunne det brukes for å gjøre en Iv4 om til IPv6.

 

f.eks hvis sifferet er 0 så betyr det at det er en omgjort adresse fra IPv4 hvis det er 1 så er det en ny/ekte Ipv6 adresse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...