Gå til innhold

Kjørte bil for første gang!


Mokko

Anbefalte innlegg

I går, da jeg ble 16, kjørte jeg bil for første gang. Ble litt kveling av motor osv, men jeg fikk skikkelig dreisen på det etter hvert, og det er kjempemoro! :new_woot: Skal ut og kjøre mer nå snart.

 

Hvor raskt pleier man å bevege seg fra parkeringsplass/100% utraffikert veistrekning på 100 meter og ut på "halvtraffikert" vei?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer!

 

Angående spørsmålet ditt, bør man nesten stoppe før man kjører ut fra parkeringsplassen. Men alt er avhengig av sikt og trafikk selvsagt.

 

Edit: Hvis det er mye trafikk, bør du også komme opp i satt fartsgrense så raskt som mulig.

Endret av Tanner
Lenke til kommentar

Hehe, var ikke helt det jeg mente. Lurte på hvor mye øving som trengs på parkeringsplass/utraffikert veistump før jeg går over til å kjøre litt på halvtraffikert vei.

 

Det er veldig individuelt. Føler du deg trygg på parkeringsplassen og føler du har sånn nogenlunde kontroll på bilen, så er det på tide å prøve trafikken.

Jeg hadde ca en time på parkeringsplass og en kjøretime før jeg beveget meg ut i trafikken for første gang. Bare ta det rolig å pent. Og kjør med L bakpå, så blir ikke de andre bilistene så sinte.

Lenke til kommentar

Jepp, bor i Oslo, så jeg øvde meg på en gigantisk parkeringsplass på Tryvann i går, og er vel dit det bærer i dag også. Angående den magnetiske L'en så festet ikke den seg bakpå bilen, det virket som om bakluka var eneste bildelen som ikke er magnetisk. Så da blir det teip.

Lenke til kommentar

Gratulerer så bra :)

 

Første gang jeg kjørte var på vegen traffikkert, syns det var skummelt første gangen, men man får jo dreisen på det. Bare pass godt på lappen din når du får den :p Det gjorde ikke jeg haha

 

EDIT: Skrive feil

Endret av Elwani
Lenke til kommentar

Hehe morro å øvelses kjøre første gang, kjørte bare en gang på parkeringsplass, da jeg satt på med min far noen uker senere (hadde egentlig ikek gjort ferdig trafikalt grunnkurs da jeg kjørte på parkeringsplass) så stoppa min far bilen og sa nå skal du lære å kjøre på veien gutt, var piss nervøs :p det var jo en lite traffikert strekning men de kommer jo sabla fort på de veiene når noen biler først kommer da.

 

Lykke til videre og vær forsiktig i trafikken har hatt noen stunder der jeg trudde jeg skulle kræsje etter at jeg fikk lappen, og det er ikke noe morro.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Hehe morro å øvelses kjøre første gang, kjørte bare en gang på parkeringsplass, da jeg satt på med min far noen uker senere (hadde egentlig ikek gjort ferdig trafikalt grunnkurs da jeg kjørte på parkeringsplass) så stoppa min far bilen og sa nå skal du lære å kjøre på veien gutt, var piss nervøs :p det var jo en lite traffikert strekning men de kommer jo sabla fort på de veiene når noen biler først kommer da.

 

Lykke til videre og vær forsiktig i trafikken har hatt noen stunder der jeg trudde jeg skulle kræsje etter at jeg fikk lappen, og det er ikke noe morro.

Hatt noen skumle situasjoner jeg også, det er drit altså.

 

Jeg hadde en gang det var en idiot som skulle kjøre forbi også kom det lastebil omtrent 50 m forann, da tenkte jeg nå smeller det. Men han var rask og bremsa ned og kom seg bak meg igjen.. Det var skumle greier. :(

Endret av GZIP
Lenke til kommentar

Lykke til videre og vær forsiktig i trafikken har hatt noen stunder der jeg trudde jeg skulle kræsje etter at jeg fikk lappen, og det er ikke noe morro.

 

Har hatt et parr sånne situasjoner jeg også, delvis pga folk som kutter svingen for mye, irriterende hehe. Og dristige forbikjøringer så klart.

Lenke til kommentar

Den første gangen jeg øvelseskjørte var det på parkeringsplassen på en skole. Da satt jeg med armene stivt framfor meg og presset meg selv bak i setet og turte ikke starte bilen da en mann gikk i andre enden av parkeringsplassen. Den andre gangen, noen dager senere, kjørte jeg på veien. Jeg bor i en by med 15000 innbyggere. Det var ganske mye trafikk på hovedveien. Jeg var livredd for å kollidere hver gang en annen bil kom i motsatt retning.

Lenke til kommentar

Kun jeg som har merket at når en har den velkjente L'en bakpå bilen, så skal bilister bak absolutt forbi? Jeg har selv følgt fartsgrensen på 90 km/t, likevel skulle mange absolutt forbi meg. Det er tydeligvis helt forferdelig å ligge bak en som lærekjører.

 

Første gang jeg skulle prøve å kjøre bil gikk helt greit. Det som var vanskeligst var å holde sida godt nok (enklere sagt enn gjort på små vestlandsveier...). Men går fint nå :)

 

Det er bare å være forsiktig, og slippe forbi biler som tydeligvis ikke liker å ligge bak deg.

Lenke til kommentar

Haha. Min historie er som følger:

- 2-3 ganger på parkeringsplass (selv om jeg følte meg trygg nok med bilen etter første forsøk)

- En god del på en liten øde runde i et industriområde

- EN gang i et byggefelt etter at jeg ikke hadde kjørt på et år (for å øve på kryss)

- Rett på motorveien

 

Holder fortsatt på. Har øvelseskjørt med mamma med svogeren min i baksetet. Han er utdannet kjøreskolelærer men er foreløpig bare 24, så han har ikke lov til å øvelseskjøre med meg (5 år med lappen og over 25-regelen gjelder selv om man er kjørelærer :p)

Lenke til kommentar

Haha. Min historie er som følger:

- 2-3 ganger på parkeringsplass (selv om jeg følte meg trygg nok med bilen etter første forsøk)

- En god del på en liten øde runde i et industriområde

- EN gang i et byggefelt etter at jeg ikke hadde kjørt på et år (for å øve på kryss)

- Rett på motorveien

 

Holder fortsatt på. Har øvelseskjørt med mamma med svogeren min i baksetet. Han er utdannet kjøreskolelærer men er foreløpig bare 24, så han har ikke lov til å øvelseskjøre med meg (5 år med lappen og over 25-regelen gjelder selv om man er kjørelærer :p)

Det lille stedet jeg vokste opp på trengte man ikke og ha noen med i bilen, kjørte alene der da jeg fylte 16 år :thumbup:

 

Vet det ikke var smart hvis jeg skulle krasje, men noe ulovlig må man vel gjøre :tease:

Lenke til kommentar

Begynner å bli endel år siden nå, men jeg hadde nok 3-4 "timer" på parkeringsplassen før jeg kjørte ut i trafikken første gang. Men dette er veldig individuelt - det viktigste er at man har kontroll over bilen og at bremse/gass/ratt-kontrollene sitter "i fingrene". I en kritisk situasjon er dette noe din sidemann har begrenset kontroll over, så det er greit å vite at man instinktivt hiver seg på bremsen istedenfor f.eks gassen når noe hopper ut foran bilen.

Lenke til kommentar

Kjørte på vei her om dagen for første gang selv, en Mercedes Benz E320. For. En. Hingst.

 

Når vi skulle kjøre opp veien vår ( som er privateid ) tok jeg meg friheten til å spinne litt, og dra på oppover i litt over hundre :thumbup:

Neste gang du er på den veien alene, får du presse den litt opp i turtall, helst i 4 gir, gire ned i 3. og gi på som fy og opp i 4. igjen. Da drar det godt, det lover jeg deg :)

 

Prøvde en 2.1 liter turbo celica med 400 hester i og gjorde det. Var fort opp i 150 der gitt ^^

Endret av GZIP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...