Gå til innhold

Andre måtar å formatere win98 på en format c?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Sørg for at du kan boote fra CD i BIOS.

2. Start opp maskina fra XP-CD'en

3. Fjerne de(n) partisjonen(e) som er på harddisken fra før. Opprett en ny partisjon - og velg gjerne NTFS filsystem (hvis du ikke skal ha tilgang til filene fra andre OS da, f.eks. Linux)

4. Formater. Jeg vet ikke om det er noen vits i å ta normal format istedenfor quick-format. Jeg velger alltid det siste.

 

:)

Lenke til kommentar
Eller så kan du gå inn i fdisk (i dos) og ta en lavformatering. Jeg skjønner ikke hvorfor det heter lavformatering når det er den grundigste formateringen du kan ta. Alt av partisjoner og lignende blir slettet.

 

Hvor har du det fra?

Man kan ikke lavformattere i fdisk. Man kan derimot slette og opprette nye partisjoner der.

 

Lavformattering er ikke noe man skal gjøre i hytt og pine. Sjekk feks. dette:

 

Call the drive manufacturer or visit the manufacturer's web site to determine if there is a low level format utility available for your type of drive. Low level formatting is usually done for IDE/ATA drives right at the factory, and trying to perform one yourself could damage the drive and/or invalidate your drive warranty. Obtain the utility (if the drive manufacturer so recommends) along with complete instructions for using it.

Lenke til kommentar

For å eliminere eventuelle misforståelser:

 

Lavnivåformatering kan sies å være den mest "grundige" formateringen. Dette gjøres hos produsenten, men noen få BIOS-utgaver tilbyr muligheten til å lavnivåformatere harddisken. Å lavnivåformatere harddisken er ikke nødvendig uansett tilfelle...

 

Mellomnivåformatering kan gjøres i f.eks fdisk, og innebærer at man partisjonerer harddisken (i fdisk så vil alle data på harddisken forsvinne. Men programmer som fips og partition magic tilbyr mer "vennlige" løsninger).

 

Høynivåformatering: Format c: :D

 

Filsystemet lages...

Lenke til kommentar
men hardiscen er delt både i D og C. fungerar format d: då?

Det går helt fint å formatere d-partisjonen med format d: :-)

 

Hvis du ønsker å slå disse to partisjonene sammen (slik at du bare får c:), så kan du enten fjerne alle partisjonene i f.eks fdisk, og lage en ny, stor partisjon...

 

Eller så kan du bruke f.eks partition magix for å slå partisjonene sammen uten at innholdet forsvinner.

Lenke til kommentar
For å eliminere eventuelle misforståelser:

 

Lavnivåformatering kan sies å være den mest "grundige" formateringen. Dette gjøres hos produsenten, men noen få BIOS-utgaver tilbyr muligheten til å lavnivåformatere harddisken. Å lavnivåformatere harddisken er ikke nødvendig uansett tilfelle...

 

Mellomnivåformatering kan gjøres i f.eks fdisk, og innebærer at man partisjonerer harddisken (i fdisk så vil alle data på harddisken forsvinne. Men programmer som fips og partition magic tilbyr mer "vennlige" løsninger).

 

Høynivåformatering: Format c: :D

 

Filsystemet lages...

 

Okay da. *går og skammer meg*

 

Men det er i alle fall det enkleste man kan gjøre for nerme seg en lavformatering. Det tar heller ikke lenger tid enn format c:, og jeg har aldri hatt problem med det.....

Lenke til kommentar
Okay da. *går og skammer meg*

 

Men det er i alle fall det enkleste man kan gjøre for nerme seg en lavformatering. Det tar heller ikke lenger tid enn format c:, og jeg har aldri hatt problem med det.....

 

Partisjoneringen du gjør i fdisk har INGENTING til felles med lavformattering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...