Gå til innhold

Sniktitt: Panasonic LX5


Anbefalte innlegg

JPEG-motor har ekstremt mye å si for resultatet.

 

Samme bilde, JPEG rett fra kamera (Canon 350D) først, så fra RAW i Aperture:

 

IMG_7669s.jpg

 

5166095241_8692b20696_z.jpg

 

 

Edit: Bildet rett fra kamera oppleves mye mindre skarpt enn bilde som har blitt etterbehandla - men bildet fra kamera er nok mer aggresivt oppskarpa enn bildet fra Aperture. Hovedforskjellen er kontrast og fargemetning.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sherlock125, #17:

"Min konklusjon: LX5 er en oppskrytt "kalkun". Den har god batteritid, og litt bedre skarphet rundt hjørnene (som ikke synes på foto i vanlig størrelse), men det er også alt."

 

Jeg er uenig med din vurdering.

Et bilde er langt mer enn teknisk bildekvalitet.

 

Her er noe jeg setter pris på (ved LX3), og som du overser i din vurdering.

*Brukbare manuelle (A, M, S) innstillinger. -Brukes nesten alltid.

*Programmerbare innstillinger (C1, C2). -Brukes av og til.

*Mulighet for 60 sekunders lukkertid (hvor mange andre kameraer (kompakt/ dslr) har det?) -Lang lukkertid brukes ganske ofte.

*Manuell fokus. -Brukes.

*Vidvinkel "24" mm. -Brukes ofte.

*Ulike bildeformater (4:3, 3:2, 16:9, 1:1). -4:3 og 16:9 brukes mest.

*Manuell hvitbalanse (K). -Brukes noe. Ved vanskelige lysforhold brukes alltid RAW+JPEG.

*Blitsen kan innstilles til å gå av i begynnelsen eller slutten av eksponeringen. -Brukes.

*Nærgrense 1cm. -Brukes.

*Auto bracket (+/- EV, multi aspect). -Brukes.

*mm

 

Dette er noe av det som gir meg kreative muligheter i lommeformat. Det er det jeg betaler for.

Dem som kun skal "trykke på knappen", er selvsagt bedre tjent med et enklere, mindre og rimeligere kamera.

Lenke til kommentar

Min konklusjon: LX5 er en oppskrytt "kalkun" (for ikke å nevne Leica d-lux 5, som er samme kamera med annet navn og en rød flekk på, og som koster enda mer). Den har god batteritid, og litt bedre skarphet rundt hjørnene (som ikke synes på foto i vanlig størrelse), men det er også alt.

Det er en Lightroom 3 lisens inkludert ved kjøp av Leica D-Lux5. LR3 koster nesten 3K.

 

 

LX5 er større enn IXUS 130 og er dessuen klumpete med objektivet som stikker ut av kamerakassen, og den ligger tyngre i lommen. Også derfor er den ikke et kamera som jeg finner det fristende å ta med på tur. IXUS 130 vil fortsatt være kompakt nr. 1 i min lomme. Vil jeg ha bilder med bedre kvalitet, tar jeg heller med mitt SLR-kamera.

IXUS 130 er kamera for bursdagsknipsere a.k.a. mødre, bestemødre osv.

Canon S95 er et lommekamera for de som ønsker noe bra. LX5 er kamera for de som vil ha det lille ekstra(økt størrelse, vekt og funksjoner er med på kjøpet).

 

 

IXUS gir riktig nok bilder som synes å ha mindre kontrast i seg, men det fikses raskt og lett i et vanlig bildevisningsprogram med redigering. LX5 kan lagre bilder i RAW-format, men da må det behandles med dertil egnet programvare på PC. Hvor mange gidder egentlig det (?), for dette er tidkrevende. Opptak i RAW bør ikke være nødvendig annet enn for dem med profesjonelle krav til bildekvalitet, og som av den grunn bruker tid på bildebehandling i etterkant.

JPG = POOP. RAW RULES!

Du skulle ha kjøpt Leica D-Lux5, som jeg nevnte tidligere, du får med Lightroom 3! ;)

 

 

Min mening om RAW vs. JPG: Jeg bruker RAW slik at jeg kan selv bestemme hvordan bildet skal fremkalles. Jeg er ikke interessert i å få bildene mine fremkalt av en japansk ingeniør. Kameraet ble lansert for noen måneder siden men den japanske ingeniøren bestemte seg allerede for 2 år siden hvordan JPG filene skulle se ut. Hva skal jeg med 2år gamle JPG'er?

 

 

LX5 har dessuten et objektivdeksel som må tas av og på. Det er lett å miste, og om man fester det med snor til kamera, så henger det der og dinger. Irriterende. Med IXUS og S95 er objektiv beskyttelsen innebygd. Når strømmen slås av, dekkes objektivet til automatisk.

LX3, LX5 og Samsung EX1 har et slik deksel. All optikk jeg har hatt til speilrefleksene mine har hatt et slikt deksel. Jeg bruker de ikke. På SLR optikk hadde jeg solblender. Til EX1, LX3 og LX5 kjøpte jeg et deksel fra Kina/Hong Kong (ebay) til ca. 100-120kr. Sjekk bildet...

 

 

 

LX5 har en irriterende treg og dessuten bråkete zoom, som gjør at selv om man kan bruke zoomen under filming, så er det bedre å la det være. Zoomen høres veldig bra på opptaket, men slik støy hører ikke hjemme der. Derfor er det ikke noe stort savn at zoom ikke kan benyttes under filming med IXUS 130 - eller Canon S95 for den del. Dette med den bråkete zoomen er en ergrelse også under opptak av bilder hvis man skal sjekke opptaket før neste bilde. Så snart man går over på bildevisning trekker zoomen seg tilbake til vivinkel. Så må man zoome på ny før neste bilde. På Ixusen blir objektivet stående i samme posisjon selv om man går over på bildevisning. Mindre støy, mindre stress, mindre bruk av strøm.

Har du ikke lært deg at man ikke skal zoome mens man filmer? Hvis man zoomer under filming klippes det bort i ettertid. LX5 har hvertfall zooming under opptak ;)

Jeg trur du må lese bruksanvisningen. Min LX5 beholder samme brennvidde helt til jeg forandrer den. RTFM!

 

 

Mange fordeler med LX5 er nevnt, her er de jeg liker:

-24-90mm f/2-3,3

-Mulighet for elektronisk søker (noe jeg har).

-Step zoom ( 24 - 28 - 35 - 50 - 70 - 90mm) Trinnløst(W-T) er poop.

-PASM

-Fin størrelse

-God skjerm

-RAW! nesten ingen vits å nevne dette, jeg kjøper ikke kameraer uten denne muligheten.

-Dedikerte brytere til format og AF/MF.

 

mm.

Endret av Haandværkaren:-/
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...