Gå til innhold

Doofenscmitz treningslogg! Nå semi deaktivert...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for tipsene :)

 

Jeg har hørt om den første du nevner, men ikke rukket å sjekke sida enda :roll:

 

Den er helt fantastisk, synes jeg. Matt Perryman, som driver Amped Training, har skrevet en bok som er donationware (gratis å laste ned, doner penger hvis du liker boka). Den boka er bedre enn alt jeg har lest før, av én enkelt grunn: Den har et metodekapittel. Med andre ord er det som står der i alle fall forskningsbasert! Da blir nerden i meg glad. Direkte link til boka her: Bok.

 

Myrevolution syns jeg er en ikke dårlig side, men den gir slettes ikke mye info ved dørene. Den er som de fleste sider som selger noe, den gir litt info men ikke nok.

 

Det jeg har gjort her, er å bruke det som er gratis hos Myrevolution (som Myo-reps-metoden (del 1, 2, 3 og 4) og næringssidene (her, her og her)). Så har jeg lest boka til Perryman, og prøver å forstå helheten og rasjonalen bak metodologien. For meg ser det ut som det er noen elementer som går igjen i forskningen, nemlig auto-regulering (både Matt Perryman og Børge Fagerli fremhever dette som en fin metode å trene "riktig" på.

 

Har sjekket en del sider rundt om og må vel si at de amerikanske sidene ER de beste på de fleste områdene. Er vel strengt tatt ikke noe stort sjokk i og med at forskningsmiljøet over dammen er større og har overflod av ressurser og kapabiliteter i forhold til Norge.

 

Vil nok si at du har rett i dette, med noen få hederlige unntak: Jeg liker Myrevolution og svenske Martin Berkhans "Leangains".

 

Jeg kjøpte boka til Mike Geary (kan finnes her), og har etter denne fått en "litt" annen tilnærming til mat.

 

Skal definitivt sjekkes ut!

Lenke til kommentar

Når jeg ser over hvordan jeg trener så kombinerer jeg jo egentlig mange forskjellige teorier. blander 5x5 (stronglift/rippetoe) med høyrep (Matt Perryman noe) og når jeg trener "kardio" så blir det mye bevegelighetstrening. (svømming, hiking, klatring etc...)

MEN har kjøpt treningsprogrammet jeg egentlig bruker av Arnel Ricafranca

 

Jeg vil for alt i verden IKKE bli en bøse...

 

Har en idè om å bli noe sånn her til slutt...

Vince Del Monte

687572.jpeg

Trykk på bildet for større bilde

 

Som tidligere nevnt så selger alle disse nettsidene noe og Vince del Monte, Arnel Ricafranca, Kareem F Samouri og Mike Geary er mer eller mindre samarbeidende. Jeg har mest tillit til Mike Geary. Grunnen til det er at han mailer ikke salgsspam, men faktiske nye artikler ca hver uke. KAN jo ha noe med at jeg har kjøpt boka hans :p

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Jeg liker veldig godt Jim Wendler sin pyskolgi om hvordan man holder seg frisk.

 

Treningen er to delt:

1) Styrke

2) Kondisjon/Utholdenhet

 

Først trener han på treningssentret. Han trener tungt og kun trener disse 4 øvelsene: Knebøy, markløft, benkpress og milltær press og noen ganger litt roing og chins.

 

Så blir det løpe opp fjell. En karboflaske med seg og en-to sjokolade proteinbarer.

 

La meg gå litt lengre inn i psykoligen. Den er kalt Moving North of Vag

 

 

 

1. Warm-up: foam rolling, static stretching and jumping rope (or something similar).

2. Lift Weights: 5/3/1; keep it basic and strong.

3. Condition: Run hills, push Prowler.

 

That’s it. Do this 3-4 times a week and you won’t fall into the trap of being normal. You’ll be strong, healthy and in shape. You won’t make New Year’s resolutions because you’ll be living it every day. You can eat that final piece of pie and not count carbs because you just ran 20 hill sprints for the third time this week. You can wake up and not feel like shit because you’ve actually taken the time to foam roll and stretch. You actually have some traps from deadlifting. You don’t fall for fitness trends, because you know what works. You stop caring what people say on the internet, because you’re always making progress. You’re always moving forward toward something.

 

People ask you how to train, and you answer, “I look at what you do, and then I do the exact opposite.”

 

You’ll actually be able to move because your feet will be fast from jumping rope. You won’t be out of breath all the time. You’ll be able to take on any physical activity you want. You’ll be different once you’ve spent time straining to get a rep PR in the squat or pushed a Prowler for 40 minutes. Dealing with the idiots at work or your boss will no longer be an issue. It’s hard to bring a man down after he’s had three weeks of personal records in the gym. It’s hard to get mad at the guy who cuts you off in traffic after you’ve left your lunch on top of the hill after bear crawling up it. Who cares about all that meaningless stuff? When your training and your life are moving forward, you certainly won’t.

 

It doesn’t take a lot to do this. You already give 8-10 hours a day to your boss and to your work. To boredom and to people and organizations that couldn’t care less about you. Then your family and friends get the rest of your time.

What about you? Do you really think so little of yourself that you can’t sacrifice an hour or two, 3-4 days a week, for yourself? This “me” time isn’t spent shopping, watching TV or getting on the internet. You’re spending it reinvesting in your body, building strength, and building character.

 

Kicking ass and training consistently – and with some balance – will do wonders for both your body and your mind. Get rid of all the meaningless crap in your life and your training. Get rid of the things that bleed your energy in the weight room and in life. What’s better for you? The Prowler or a stroll on the treadmill? What do you think is going to make you better? Don’t fall for the crap that people are peddling on message boards, in magazines or on TV. Get your shit in order, and get your training in order. Start kicking ass, and take out the crap that doesn’t matter. Start doing and believing in the stuff that works, and do it today and forever. You want science and studies? Fuck you. I’ve got scars and blood and vomit. This is a call to arms for some of you. It is for me, too. Stop all the things that make you a pussy and steal your energy. Get your life back.

 

 

- Credits til Jim Wendler

 

Høyreps bygger ikke noe du egentlig ikke trenger i hverdags livet. Det gjør lavreps der du bruker all av muskelkraft, ikke bare former du muskelfibrene anderledes, men du får mer bruk for det.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Jeg har hatt høyreps pga forbrenning bare, jeg tror heller ikke på at det gjør noe for kroppen annet enn utholdenhetstrening.

 

Han du nevner her skal jeg sjekke ut litt nærmere.

 

Men jeg har den problemstillingen at jeg har astma. Dette føkker opp en del for trening og jeg må trene hardere.

Det gjør at det å løpe på fjellet ikke går for min del, men jeg GÅR helt fint uten problemer. Jeg går forresten mye i fjellet siden vi har mye av det her i Tromsø :)

Jeg vil ikke kunne få så voldsomt mye bedre kondis enn jeg har nå men kan bli noe sterkere.

SÅ jeg trener kun for å se bra ut siden kroppen min er null verdt til fysisk arbeide :blush:

 

Men Pijus... Hvordan blir kroppen seende ut med kun de 4 baseøvelsene? Vil resten av kroppen også øke i muskelmasse pga følgevekst?

Lenke til kommentar

Som du kanskje vet, så er hvordan kroppen ser ut genetisk bestemt. Altså, uansett hvor mye du trener knebøy kan det være at lårene ikke vokser så mye du hadde ønsket deg.. Vi har alltid et par muskler som lever i sin egen verden og disse må du kanskje isolere.

 

Men hvordan vil kroppen se ut? Styrke = Muskler. Når du trener tungt med disse øvelsene vil du få større muskelfibre av typen eksploviset/råstyrke. Dette vil i hovedsak skje i hele kroppen og du vil fort vokse ut av alle skjorter. Knebøy og markløft tar hele %80 av kroppen, så har vi benkpress som tar de siste %20. Noen dra øvelser er lur ide for å holde kroppsholdningen i sjakk. MilltærPress er ikke innenfor de "tre store", men er en veldig bra øvelse for å bygge overkropp muskler. Så tenker vi oss litt, knebøy og markløft er de øvelsene du kanskje kan løfte mest i, altså mer vekt løftet = mer styrke = mer muskler.

 

Når jeg ser på hvilken øvelser jeg vil ha med i programmet ser jeg også hva øvelsene er bra for. Jeg trener for styrke, ikke for muskler. Det fine med disse øvelsene er at disse er %90-100 overbar styrke (om du ikke kjører styrkeløft måten å løfte). Biceps curl og beinpress er ikke funksjonelle øvelser for å bygge overbar styrke. Jeg vil faktisk si at det er litt feil at noen trener for utsende. Utsende har INGENTING Å SI, tror du jentene bryr seg? Nei..

 

Hvorfor trener du? Hva er målet ditt?

Lenke til kommentar
Hvorfor trener du? Hva er målet ditt?

Vel... Først begynte jeg og trene for å bli kvitt fett som var på kroppen i overflod.

Nå gjenspeiler vel kanskje mange av innleggene mine at det er på tide å finne ut hvorfor jeg skal fortsette. Helsegevinsten ved å fortsette å trene er jo åpenbar så all sunn fornuft sier "fortsett".

 

Men som du Pijus har sett i tråden Hva er din idealkropp?så har du en anelse av hva jeg oppfatter som en vettig kropp og hvor jeg tror jeg sikter nå.

 

Som nevnt så har jeg astma og skal bare glemme alt som heter kondis og styrke er begrenset så det er bare utseende som gjenstår. Og selvfølgelig kardiomuskulære kapabiliteter (hjertet, blodsirkulasjon, immunforsvaret)

Lenke til kommentar

Dagens økt

 

1 sett

5x5 knebøy 60, 80, 100, 120, 100

 

2 sett

5x5 Benkpress 50, 60, 70, 80, 65

 

3 sett

5x5 Stående roing 40, 50, 55, 60, 50

 

4 sett

5x5 Bicepscurl z-stang 30, 35, 40, 42.5, 35

 

5 sett

5x5 Scullcrushers triceps 30, 35, 40, 42.5, 35

 

6 sett

2 supersett med 1fots alternert planke i 60 sekunder og 10xflyers (korsrygg)

 

 

 

Knebøyen og benkpressen er de tyngste løftene jeg noensinne har foretatt :)

Fikk en kompis å sikre meg og alle repetisjonene gikk fint :new_woot:

 

Hadde masse energi til overs etterpå å var i bassenget å lekte med ball i 20 minutter i tillegg til styrketreninga :)

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Dagens økt

 

1 sett

5x5 knebøy 60, 80, 100, 115, 80

 

2 sett

5x5 benkpress 50, 60, 70, 75, 60

3 sett

5x5 chinups kroppsvekt(KV), KV + belte med kjetting (B 3kg), KV+B+5, KV+B+10, KV+B+5

 

4 sett

3x5 Bicepcurl z-stang 30, 35, 37.5

variant av curl med 3pumpedrag på topp på hver rep

 

5 sett

3x8 skullcrushers z-stang 30, 35, 37.5

mellom 1 og andre settet kjørte jeg 6x38 cable downpush triceps med z-bar

 

6 sett

2x60 sec planke og 2x10 flyers (korsrygg)

 

 

 

God trening fullført på under en time.

Tok av litt load da jeg trente alene, litt touchy å løfte hardthardt aleine.

Lenke til kommentar

Gårdagens økt

 

1 sett

5x5 knebøy 60, 80, 100, 120, 60x10

 

2 sett

6x5 chin-ups 0, 5, 10, 12.5, 5, 0

 

3 sett

5x5 dips 0, 5, 10, 12.5, 0

 

4 sett

smalgrep press z-stang Triceps

10x30

8x35

8x40

10x30

 

5 sett

Bicepscurl z-stang

5x30

5x35

5x40

18x(2x10) manualer

 

 

 

Kommentar

Knebøyen begynner å sitte fint nå, blir å få teknikken filmet for analyse for å være sikker.

 

Leste en artikkel om "the pump" på søndag hvor det ble anbefalt å teste det å kjøre et ekstra sett etter hovedsettet med høyrep. Dette skulle gjøre til at man fikk hentet ut siste lille bit av det som kan hentes ut av muskelen.

Skal teste dette i 2 uker og se om det gir resultater.

 

Fisket makrell med stang i går (noe som var skikkelig gøy), her skal det puttes omega3 og proteiner langt inn i kroppen :w00t:

 

 

EDIT: dagens artikkel HER

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Herrejesus dagens økt ble bare kaos...

 

Avbrøt etter knebøyen som ble slik...

 

5x5+5 60, 70, 80, 70, 75, 60

 

Mistet alt av styrke, motivasjon, treningsglede etc. inn i 4 settet med knebøy. Punkterte rett å slett og har aldri opplevd noe slikt før :ohmy:

 

Gårdagen var perfekt og hadde en god natts søvn og spiste rett i morges og var rett og slett klar som et egg for å trene men hvem vet hva som gikk galt... Hmmm...

 

Føkk trening i 2 uker, drar til Finnmark å drar ørret heller. Fisken i Finnmark er så stor at det er aldersgrense bare for å se på den :new_woot:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...