Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lærling, ansatt, lønn og ansvar


Sophonax

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Per idag er jeg ansatt i en bedrift hvor jeg hovedsaklig søkte på en stilling som Assisterende Butikksjef. Jeg endte med å få jobben.

Har tittelen "assisterende butikksjef", men daglig leder har snakket meg inn til å godta en stilling som IT-lærling før opprinnelig kontrakt ble underskrevet.

Dette fører da til at jeg har en lønning på 30,- timen (130,-, første trappetrinn 30%).

Daglig leder som også er faglig ansvarlig er ikke i butikken hver dag, men heller 1-3 dager i uka, noe som fører til at han ikke følger opp på eventuelt arbeid som har med lærlingstudier å gjøre.

 

Videre har jeg også ansvaret som assisterende butikksjef, hvor jeg da styrer butikken mer eller mindre alene hele uka. Dette er da alt fra å sørge for at butikken går rundt, selge varer, bestille nye varer og varer kunder skal ha, samt holde styr på pengene som går inn/ut hver dag og ut uka. Videre føres det en rapport til daglig leder som igjen sender videre til regnskapsavdelingen.

 

Jeg vet at som lærling skal faglig leder være tilgjengelig hele tiden jeg er tilstede på jobb. Men.

 

Som lærling, hvor mye ansvar kan jeg ha?

Som assisterende butikksjef, har jeg krav på høyere lønn enn det jeg har per idag?

 

Jeg føler jeg gjør veldig mye og har veldig mye ansvar til en lærling, og får veldig lite betalt deretter, samt at jeg heller ikke har mye tid til overs når det kommer til lærlingstudier.

 

Håper noen der ute har noen svar/forslag eller eventuelt noen lover jeg kan lene meg på for å evnt. få rettet opp i denne saken. Sånn som det står nå, føler jeg meg veldig lett utbrent og gjør for mye uten å få noe igjen for det.

 

Om du trenger mer informasjon, deler jeg gledelig.

 

Mvh,

Soph

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som lærling, hvor mye ansvar kan jeg ha?

Fagansvarlig har ansvaret for lærlingens verdiskaping (normalt).

 

Som assisterende butikksjef, har jeg krav på høyere lønn enn det jeg har per idag?

Det du skrev under på kontrakt om er det du har krav på.

 

Jeg føler jeg gjør veldig mye og har veldig mye ansvar til en lærling, og får veldig lite betalt deretter, samt at jeg heller ikke har mye tid til overs når det kommer til lærlingstudier.

Du har krav på å få den opplæringen som læreplanen eller den individuelle opplæringsplanen fastsetter, men du har samtidig plikt til å delta aktivt for å nå opplæringens mål og til å delta i planleggingen og vurderingen av ditt eget læringsarbeid.

 

Det høres ut som du er blitt lurt til å trekke det korteste strådet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...