Gå til innhold

[Løst] Hjelp til hjemmekino komponenter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Liten update: Har sjekket at problemet var i begge høytalerene. Bytter over fra 6ch stereo til Direct og da ble lyden mye bedre. Det er fremdeles kun i film (eks når hulken brøler) at problemet kommer, snakking og musikk går fint.

 

Jeg synes heller ikke at bassen er noe særlig tilstede, men dette satser jeg på at kommer ved litt innspilling. Sub blir det trolig uansett snart :)

 

Har også meldt i fra til Elkjøp om at problemet var der fra dag én slik jeg har det på papiret.

 

EDIT: Tok i går og informerte forsterkeren om at det ikke var sub, senter eller bakhøytalere koblet til. Og da ble alt MYE bedre! Min tro i høyttalerne har blitt gjenopprettet. De står nå og spiller seg inn mens jeg er på jobb :)

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

det du opplever opplevde jeg også helt i starten. enkelte småting hørtes ut som det var sprengt men har sjekket dette nå i ettertid og jeg hører ikke det lengre selv når jeg prøver å høre etter og slike ting...

det gikk vekk etter et par uker (iallefall som ejg la merke til)

 

hvis du kan stille over på 2ch stereo så anbefaler jeg det, der du får den beste lyden. jeg har også direct og pure men det er fortsatt 2ch stereo man får best lyd ut av. jeg har og en enhanced 2ch/7ch stereo/sorround som jeg kan benytte der den øker bass og diskant i visse scener og lignende.

 

du merker bassen ekstremt godt når du skrur opp volumet, du må ha ganske store høytalere hvis du skal merke bassen på lavt/normalt volum 8uten sub)

en sub er helt anderledes og der merker du bassen men jeg syns det er så falsk lyd i en bass i forhold til virkeligheten at jeg vil egentlig ikke ha det. når jeg skrur opp volumet så kjenner jeg skikkelig drønn i bassen så jeg er storfornøyd jeg..

 

det med skurringa er egentlig bare fintuning og innspillinging som trengs ;) stille på forskjellige ting på forsterkeren (du har et anna merke enn meg i forsterker så det hjelper ikke hvis jeg sier det og det fordi det kan hete noe helt annet hos deg)

Lenke til kommentar

en sub er helt anderledes og der merker du bassen men jeg syns det er så falsk lyd i en bass i forhold til virkeligheten

 

Vil anbefale deg å høre på en skikkelig sub dog. Ja, noen billige subber ødelegger mer en de legger til, men hvis man får seg en skikkelig sub så vil man aldri angre.

 

Dog jeg skal innrømme at jeg skrur av subben enkelte ganger når jeg hører på musikk, dette pga mine høytalere leverer mer en nok punsh til at det låter bra. Men det avhenger også litt av hva slags musikk som blir spilt. Som oftest skrur jeg nivået ned bare.

 

Men ved film og slikt, så vil jeg si at opplevelsen øker betraktelig når jeg skrur den på igjen.

Lenke til kommentar

Hoi sann, innlegget mitt har ventet litt på seg ser jeg.. Hadde egentlig svaret i går, men laptopen gikk tom for strøm og ville ikke opp igjen uten restart :|

 

Høytalerene er opp og har fått spilt masse musikk (stå på i nesten 24 timer fra fredags kveld til lørdags kveld ++) Satser på å kjøre på litt høyere volum når jeg er på jobb neste uke. Er fornøyd så langt, både film er de klarer på tale og leverer godt i action scener (selv om den ikke har like mye trykk som gamle anlegget..) På musikk er det ingenting å klage på =)

 

Satser på å si meg fornøyd mot slutten av neste uke, det inkludert kalibrering. Takker for hjelpen i tråden. Nå er det bare å spare penger slik jeg får lyden helt rundt! =)

 

Mvh

Rune

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Se her ja! =) Helt glemt dette :p

 

Er veldig fornøyd, men savner litt bass så tipper det blir sub til jul. Veldig gode på samtaler (som var et område jeg slet litt med på gamle anlegget.) Men merket en liten skurring i en action scene når jeg så MI2 nå nylig, dette likte jeg ikke. Volumet ikke utrolig høyt (lavere enn jeg foretrekker i action filmer) Har ikke forsket så mye mer på dette, skal prøve å få sett litt mer action filmer framover. Har gått mye i The O.C for tiden! =)

Lenke til kommentar

det bra du er fornøyd.. hvis du vil ha mer bass kan du tweake dette på forsterkeren ;) men det kan au være du bare er enda mer bass avhengig enn meg :p

 

Jeg har ingen skurring eller ulyder nå men nå har jo jeg hatt de i 1 års tid au da

 

det er nok bare det at du er vant med sub og surround anlegg så du føler det blir liten bass men jeg anbefaler deg å bli ordentlig vant med lyden og høytalerne før du kjøper mer ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg så transformers (litt nyere film enn MI2) og da var det ikke skurring selv på ganske høyt volum. Så jeg velger å tro at det var lyd kvaliteten som var problemet (dårlig oppskalert VHS ^^)

 

Jeg liker å kjenne ristingen når Hulken brøler, så mulig jeg har et litt annet syn på bass ;)

Lenke til kommentar

slik jeg ser det så er det 10x bedre kvalitet og realisme i bassen slik du har det nå enn ved en sub...

 

ved en sub får du risting og skumring i bassen, ved store fronts får du klare fine slag med god lyd i samsvar med resten av lyden

 

når man har hatt sorround anlegg med sub og går over til store fronts (loudspeakers) så tar det litt tilvenning så klart men når du da har blitt vandt med lyden så vil du mer legge merke til hvor mye finere lyd du får enn ved sorround anlegg.

 

ja du får ikke lyd i fra alle kanter men du får mye bedre lyd

 

om det er noe fakta fasit på akkurat det her vet jeg ikke men det er slik jeg ser/hører det ;)

 

ja 2000 talls filmer skal i grunnen ha bra lyd men det er klart at det er langt i fra like bra som dagens filmer

Lenke til kommentar

Får gode subber til 5 lapper.

 

Selv om en sub alltid er å foretrekke til film så er nødvendigheten av denne veldig avhengig av både fronthøyttalere, som Drhawkins sier, og selve rommet.

 

I noen rom så vil selv både dobble 8" og 10" kunne trenge en sub, og da spesielt til film. Noem rom sluker bass og da kan det være fint med en sub som man kan plassere andre steder i rommet for bedre resultat.

 

Ellers så kan en sub spille meget fint i et anlegg, selv til musikk, men den er ikke alltid en lett sak og integrere denne i anlegget og rommet. det er først når du får til dette du blir kvitt noen av problemene du opplevde Drhawkins. Noen subber egner seg også best til film da de spiller bra ved lave frekvenser, men mangler litt ved høyere. det er ved litt høyere frekvenser vi har trommeslag osv.

Lenke til kommentar

så en sub til 5000kr kvalifiseres ikke som en god sub?

 

har du hørt dobbel 8" eller sterkere? og da mener jeg med å være vant med de som forklart tidligere

 

Hvis den ikke gir noe mer til lydopplevelsen ved filmer, så vil jeg si at man har blitt lurt ja.

 

Hva mener du med om jeg har hørt dobbel 8"?

Jeg har klipsch RF-82.

Subben jeg har er SVS PB-13 Ultra.

Lenke til kommentar

den er jeg totalt enig i at enkelte rom sluker bassen, dette har jeg lagt stor merke på hvordan isolasjonen er i veggene.

er det nyere leilighet/hus så er det god isolasjon og da sluker ikke veggene bassen på den måten men i eldre hus/leilighet så er det dårligere isolasjon og da forsvinner bassen ut.

 

den kan spille ganske fint ja og du får god lyd men personlig så liker jeg ikke sub i det hele tatt nettopp pga årsaker som forklart.

 

da vil jeg heller ha dobbel 8/10" som både fronts og bak høytalere

 

så kommer det au selvfølgelig ann på om du har 20kvm rom eller 200kvm rom ;)

Lenke til kommentar

I min erfaring så er det ikke hva som er bak veggen som fjerner/forsterker bassen/diskanten, det er hva man har - har ikke i rommet som har mer å si.

 

Har man kun et betong rom/kjeller så vil diskanten være mer "prangende" enn vanlig. Mens har man f.eks teppe samt gardiner osv osv, så vil den forsvinne samt bassen være mer fremtredende.

Lenke til kommentar

så en sub til 5000kr kvalifiseres ikke som en god sub?

 

har du hørt dobbel 8" eller sterkere? og da mener jeg med å være vant med de som forklart tidligere

 

Hvis den ikke gir noe mer til lydopplevelsen ved filmer, så vil jeg si at man har blitt lurt ja.

 

Hva mener du med om jeg har hørt dobbel 8"?

Jeg har klipsch RF-82.

Subben jeg har er SVS PB-13 Ultra.

 

at du trenger sub til dobbel 8" høytalere sier vel litt om høytalerne... eller så liker du bare urealistisk lyd med masse skumring og banking i bassen på lave volumer og helt gal bass i forhold til slik det skulle vært.

med mindre du har subben bare veldig svakt på men da ser jeg ikke vitsen i det hele tatt.

gå i en butikk eller anywhere å spør om de anbefaler sub til dobbel 8" høytalere, de gjør nemlig ikke det...

 

 

 

I min erfaring så er det ikke hva som er bak veggen som fjerner/forsterker bassen/diskanten, det er hva man har - har ikke i rommet som har mer å si.

 

Har man kun et betong rom/kjeller så vil diskanten være mer "prangende" enn vanlig. Mens har man f.eks teppe samt gardiner osv osv, så vil den forsvinne samt bassen være mer fremtredende.

 

dette har også effekt på lyden ja...

Det er mange ting som spiller inn når det kommer til høytalere/lyd

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...