Gå til innhold

DEN NORSKE STAT


Anbefalte innlegg

Jeg synes at de som styrer Norge har gått alt for langt med tanke på hvor dyrt alt skal være (jeg vet godt at dette ikke har noe med hardware å gjøre, men det er et meget MEGET aktuelt tema). Altså, det er alt for mange avgifter i norge, det er jo like før det blir vindavgift for de som bruker seilbåt. Grunnen til at jeg legger inn dette temaet er den at jeg vil se hvor mange som synes det samme som meg !! :smile:

 

Hilsen **** *******

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er en utlending som bott har her i 3 ar og jeg LER av regeringen her og hvordan den manipulerer normenn. Dette skatt nivo her ville i vel fleste land fore til krig.

 

Min selvangivelese sier: Skatt og Avgift.. LOL.. for meg som en utlending da kan jeg ikke sette forskjellige mening it disse ord.

 

Skatt = Avgift.. det er ikke forskjel men pa nogen rar mote har de klart at "justify" avgifter og separere det psykologist fra skatt. Akkurat samme dritten.

 

Man har ikke rad til at yrke noken hobbier i Norge.. alt koster som faann og du trenger kurs til alt. Akkurat som alle er hjernelose. Bare at spise bra kan sette deg konkurs.

 

Haper at ny regering gjor litt bedre

 

Simon

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-13 02:00, gold skrev:

Jeg synes at de som styrer Norge har gått alt for langt med tanke på hvor dyrt alt skal være (jeg vet godt at dette ikke har noe med hardware å gjøre, men det er et meget MEGET aktuelt tema). Altså, det er alt for mange avgifter i norge, det er jo like før det blir vindavgift for de som bruker seilbåt. Grunnen til at jeg legger inn dette temaet er den at jeg vil se hvor mange som synes det samme som meg !! :smile:


Hilsen **** *******


 

Greit nok at det er en del avgifter her i landet, men jeg må bare si at jeg blir kraftig provosert av at dette er hva folk er opptatt av her i landet! Vi har det alt for bra! Tenk på fattige asiater som jobber 24 -timers skift og får mindre i lønn enn det de trenger i matutgifter. At en sponset sportsproff får mer enn det den samlede arbeidsstyrken som lager skoene deres- det er noe å engasjere seg i!

Blir kvalm av at folk bare ser seg selv når det er snakk om politikk.. At du må betale mer for luksusen din - buhu! Sikker på at mange i u-landene deler den bekymringen.. Internasjonal solidaritet er det verden trenger.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-19 11:43, bulldog76 skrev:

Quote:


On 2001-10-13 02:00, gold skrev:

Jeg synes at de som styrer Norge har gått alt for langt med tanke på hvor dyrt alt skal være (jeg vet godt at dette ikke har noe med hardware å gjøre, men det er et meget MEGET aktuelt tema). Altså, det er alt for mange avgifter i norge, det er jo like før det blir vindavgift for de som bruker seilbåt. Grunnen til at jeg legger inn dette temaet er den at jeg vil se hvor mange som synes det samme som meg !! :smile:


Hilsen **** *******


 

Greit nok at det er en del avgifter her i landet, men jeg må bare si at jeg blir kraftig provosert av at dette er hva folk er opptatt av her i landet! Vi har det alt for bra! Tenk på fattige asiater som jobber 24 -timers skift og får mindre i lønn enn det de trenger i matutgifter. At en sponset sportsproff får mer enn det den samlede arbeidsstyrken som lager skoene deres- det er noe å engasjere seg i!

Blir kvalm av at folk bare ser seg selv når det er snakk om politikk.. At du må betale mer for luksusen din - buhu! Sikker på at mange i u-landene deler den bekymringen.. Internasjonal solidaritet er det verden trenger.

 

Jeg må være litt ening, når vi skal disskutere avgifter osv er det noe som å tas med.

 

Lønnsnivå kontra priser. F eks hvor mye av din lønn går med til det som er nødvendigt for å leve. I Norge er det en lav prosent av lønen som går med til livsviktige ting som f eks bolig og mat. Andre land har en langt høyere prosent her. Riktigt nok er mye dyrt i norge om vi ser KR mot annen valutta, men så tjener vi i Norge mere en andre også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I norge så har vi så dårlig råd at ingen databrukere kjøper sin egen software!!!

 

 

Jeg synes kanskje det kan være litt tåpelig å si "slutt å klag, andre har det værre" ja det vil ALLTID være noen som har det værre, si til de asiatiske barna i ADIDAS fabrikken at "noen blir torturert og har det mye værre enn dere, dere skal være riktig glade for at dere lever og har det så bra som dere har det".

 

Når alle går rundt å klager på avgiftene så er det jo noe i det. Norge har største offentlige sektor i verden, derfor høyeste skattenivå i verden.

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Jeg må være litt ening, når vi skal disskutere avgifter osv er det noe som å tas med.

 

Lønnsnivå kontra priser. F eks hvor mye av din lønn går med til det som er nødvendigt for å leve. I Norge er det en lav prosent av lønen som går med til livsviktige ting som f eks bolig og mat. Andre land har en langt høyere prosent her. Riktigt nok er mye dyrt i norge om vi ser KR mot annen valutta, men så tjener vi i Norge mere en andre også.

 

 

Hei,

 

Det går mye mer enn lav prosent til BOLIG, faen. Jeg betaler 50% av lønna mi for en 60kvm boretslag leilighet i utkant av Bergen. Har en venn som bor i Sverige og han betalte 25.000 kroner for like stor boretslag leilighet. Jeg betalte bar 20x mer + at han har jævla godt tilbudt med internet. Kabel 10MB/s som han betaler bare 160kr. per. måned. Når jeg sier at Telenor vil ha 275nok for en 256/64Kb, så svarer han at dette ikke lengre kan kalles for brebånd!?

Har ikke noe imot avgifter, men hvorfor må vi betale 2-3 gange så mye som andre?.

 

Hilsen

 

Staljin'

Lenke til kommentar

synes å huske at Access (stavanger) har x mbit radiolinje til 250kr mnd (dinside. var d skrivefeil?

 

uansett: leste for kort tid siden på wap: staten krangler om RUSHTIDSAVGIFT!!!!!

 

Minner meg om en donald pocket historie hvor B-gjengen kom i kontroll over andeby!

 

-vindavgift for seilbåter: tror de allerede har noe, som går på seila.... (på tynn is her,da)

 

når skal vi si vi ikke gidder mer? vi sitter og diskuterer, og syter og klager, men vi SPØR meget pent om ikke politikerene synes de har tynt oss nok?!

 

ikke rart fattigdomsgrensa sluker flere og flere!

Lenke til kommentar

Grunnen til at vi har så dyre boliger i Norge er jo at Willoch-regjeringen på 80-tallet avskaffet den sosiale boligutbyggingen. Nå er det kun markedet som styrer, før hadde det offentlige noe kontroll med og ansvar for å bygge mange nok boliger til riktig pris.

 

Forøvrig: Norge er verdens beste land å leve i, vi er så "mette" at vi holder på å sprekke - og surver og klager... Det er skattene og avgiftene som har gjort av vi lever i verdens beste land! :smile:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Eg er i grunn ikkje så oppteke av om eg betaler 20%, 50% eller 80% til staten. Derimot er eg veldig oppteke av kva eg får igjen. Det er ikkje alltid den vara du betalar minst for som er den billegaste.

Men eg kunne godt tenkt meg å halvert offentleg sektor, sparka ein heil del byråkratar hardt i ræva. Eg vil heller ha dobbelt så mykje effektivitet for det eg betalar no, enn same effektiviteten som i dag for halve prisen.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-28 04:58, slakt skrev:

I norge så har vi så dårlig råd at ingen databrukere kjøper sin egen software!!!



Jeg synes kanskje det kan være litt tåpelig å si "slutt å klag, andre har det værre" ja det vil ALLTID være noen som har det værre, si til de asiatiske barna i ADIDAS fabrikken at "noen blir torturert og har det mye værre enn dere, dere skal være riktig glade for at dere lever og har det så bra som dere har det".


Når alle går rundt å klager på avgiftene så er det jo noe i det. Norge har største offentlige sektor i verden, derfor høyeste skattenivå i verden.


 

Det du sier her er faktisk helt korrekt; det finnes alltid noen som har det verre. Hvorfor skal vi sammenligne oss med f.eks. kommuniststyrte stater som ligger langt bak oss hva angår bla. menneskerettigheter og menneskeverd?

Jeg mener vi har all grunn til å klage. Hva får vi egentlig igjen for det vi betaler i skatter og avgifter? Jo, vi får blant annet et trygdesystem som er latterlig enkelt å utnytte, der folk kan melde seg arbeidsuføre uten noen som helst form for bevisførsel, og dermed snylte til seg penger fra ærlige skattebetalere. Er det dette man vil ha igjen for de sure skattene og avgiftene man betaler? Neppe.

En annen ting er det vanvittige prisnivået, som kommer i TILLEGG til de vanvittige skattene/avgiftene. Hvor faen hører det hjemme at man skal betale 500 kroner for et dataspill, eller over 4000 kroner for et operativsystem? Burde det ikke vært slik at Norge lå på et lavere prisnivå enn andre land, siden vi har alle disse vanvittige skattene og avgiftene?

 

For å avslutte dette: Stem på et parti som er villig til å faktisk gjøre noe med galskapen, i motsetning til Arbeiderpartiet, som kun er interessert i å skape mer byråkrati og høyere skatter. Folk klager og klager over skattenivået (hvilket i utgangspunktet er en bra ting å gjøre), men når det kommer til valg, hva stemmer de da? Jo, Arbeiderpartiet.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-13 17:17, lykkeliten skrev:

Jepp, Arbeiderpartiet har skylden for at dataspill er dyrt.


Tror nok at det er noen har inne som burde følge litt mere med i samfunnslære timene på skolen før de uttaler seg.




 

"samfunnslære timene" ja. Jeg tror heller du skal konsentrere deg om "norsk timene" før du driter deg videre ut. Dataspill og programvare var et eksempel jeg brukte for å beskrive prisnivået på varer og tjenester i Norge. Hvis du selv hadde fulgt med i "samfunnslære timene", og eventuelt oppgradert apehjernen din med flere celler, ville du kanskje forstå at det praktisk talt er bare Arbeiderpartiet som har sittet ved regjeringsmakten i Norge i etterkrigstiden, og at nevnte parti derfor har ansvaret for det økonomiske systemet som finnes i Norge.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

 

"samfunnslære timene" ja. Jeg tror heller du skal konsentrere deg om "norsk timene" før du driter deg videre ut. Dataspill og programvare var et eksempel jeg brukte for å beskrive prisnivået på varer og tjenester i Norge. Hvis du selv hadde fulgt med i "samfunnslære timene", og eventuelt oppgradert apehjernen din med flere celler, ville du kanskje forstå at det praktisk talt er bare Arbeiderpartiet som har sittet ved regjeringsmakten i Norge i etterkrigstiden, og at nevnte parti derfor har ansvaret for det økonomiske systemet som finnes i Norge.

 

Det er nok endel år siden jeg sluttet å "drite" meg ut. Norsk utdanningen min er jeg også ferdig med for noen år siden, men det forhindrer ikke at jeg fortsatt får en skrivefeil innimellom. Hadde jeg vært i dine sko ville jeg vært forsiktig med å påpeke andres feil, da du selv gjør en del grunnleggende feil. Men nok om det.

 

Om du går inn på : http://www.odin.dep.no/smk/norsk/regjering...ndex-b-n-a.html får du en oversikt over norske regjeringer siden krigen. Denne viser at Arbeiderpartiet har hatt betydelig regjeringsmakt i perioden, men du forstår forhåpentligvis forskjellen på flertalls og mindretallsregjeringer og hvilke muligheter dette gir.

 

Når du gir Arbeiderpartiet ansvaret for det økonomiske systemet som er i Norge, så ville jeg gjerne hatt en nærmere forklaring på hva du legger i dette, da det i seg selv er en ganske vidtflyvende påstand. Men i din påstand gir du vel også Arbeiderpartiet skylden for å ha løftet Norge fra et av Europas fattigste land til et av de landene i verden der levevilkårene er best. Og det burde de vel ikke skamme seg over?

 

Skatte og avgiftsnivået i Norge er riktignok forholdsvis høyt, men vi er ikke i noen særklasse på dette området. Det som derimot er viktig er å se hva man får igjen for de pengene man betaler inn. Mye av dette er ting som du i andre land ville måtte betale for på andre måter, noe som ville gjort at din frie disponible inntekt ikke ville blitt høyere, trolig tvert imot. Det er også greit å merke seg at når man summerer sammen de penger en "standard" innbygger betaler inn i skatter og avgifter kontra de pengene som blir tilbakebetalt i tjenester og ytelser så vil de aller fleste av oss komme ganske så godt ut av det.

 

Dataspill og programvare er nok et dårlig eksempel om du skal beskrive prisnivået på tjenester i norge. Prisnivået i Norge er sammensatt av mange faktorer, men det er greit å ha i bakhodet at dette ofte står i sammenheng med lønnsnivået i landet.

 

Men slik jeg forstår deg så ønsker du altså at Bondevik skal ringe Bill Gates og be om at han halverer prisen på dataspill og programvare fordi skatte og avgiftsnivået i Norge er så høyt??

 

Håper du forstår at det er noen ting som faktisk er utenfor politisk kontroll og at prisen på en vare består av mange faktorer?

Kanskje du heller burde gå i din lokale spillbutikk og be dem senke avansen sin?? Om ikke så kan du jo true med å åpne en ny butikk ved siden av, så de får litt konkuranse??

Lenke til kommentar

Jeg la inn dette innlegget en annen plass, men dette er hva jeg mener:

 

Jeg må bare få et innlegg inn her, for nå begynner jeg å bli forbanna på staten. For det første er ikke Norge et demokratisk land, men en krysning av kapitalistiske og kommunsitiske. Altså alt vi gjør skal styres av staten mens staten får mest mulig penger ut av dette.

 

Problemer er at staten VET de ikke er demokratiske, men er veldig lure som gjør at de bare ligger på "kanten" av hva som er lovlig. Dette gjelder momsredksjonen på matvarer. De innførste denne BARE for å skjule at det de egentlig ville var å sette moms på det meste annet. De hadde ALDRI gjort dette om 1. De kunne satt moms på det uten å virke udemokratiske, eller 2. Tjene MER på det.

 

Jeg er dritt lei av å betale over 50% til staten av lønninga mi, og er dritt lei av alle "fantasiutgiftene" som jeg blir pålagt. Det med lønninga mi er verst. Det er liksom de som studerer og jobber hardt skal betale til de som bare satt på skolen og kastet papirfly. Det er ikke vår skyld at de ikke hat fått seg en godt betalt jobb, og vi skal ihvertfall ikke betale for dem!

 

Den reduskjonen på matvarer har nå snudd. Nå koster det meste enda mer enn hva det kostet før redusjonen. Som f.eks 1. kylling kostet 52,- før reduskjonen, så gikk den ned til 46,-, men nå ligger den på 54,- og da står det TILBUD på lappen. Potetskruer kostet 11,- før reduksjonen, gikk ned til 10, nå koster de 14,90,-, pepsien kostet 9,90 + pant, nå koster den 12,90 + pant. Og bæreposer koster hele 70øre, mens de før kostet 50øre.

Jeg blir rasende.

 

Jeg kunne ha skrevet mer, men jeg blir bare forbanna.

 

Mvh

A. L.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Diskusjonen om velferdsstaten kan nok pågå lenge, men at de fleste går i pluss tviler jeg på.

 

Om jeg er typisk skal jeg ikke uttale meg om, men i fjor betalte jeg 36% av ALL inntekt til staten i direkte skatt - det beløpet som dette utgjorde kunne jeg ha spart og sikra min egen alderdom - det hadde HELT sikkert oversteget det jeg evt. får av staten. Var så uheldig at jeg måtte på sykehus å ta røntgen av en skada fot (arbeidsuhell) - ble kjørt på sykehuset 1/2 8, 2 stk foran meg i køen - kom til legen 23:30. Hvis det er et slikt servicenivå som jeg betaler i DYRE dommer for, så skal jeg heller ta regningen privat! Da hadde jeg hvertfall sluppet til MYE fortere, ganske enkelt fordi sykehuset hadde TAPT på at jeg gikk et annet sted - nå er det umulig.

 

Så er det denne gratis skolen da - de fleste historiebøkene jeg fikk i grunnskolen var omtrent like gamle som meg. Vi fikk en -1- blyant og et halvt viskelær pr. halvår - Kladdebøker/ark osv måtte jeg kjøpe selv. Lærerne skal jeg ikke gå inn på engang - men hadde jeg betalt herligheten selv hadde jeg IKKE villet hatt et par av dem!

 

Så i det store å hele tror jeg de fleste normenn i jobb TAPER på dagens system!

Å fikse opp privat i et konkuranse marked har jeg mye mer tro på. Nå har vi en komunal/statlig sektor som er så stor å dominerende at de mer eller mindra har tatt over. Det de ser ut til å glemme er at uten "det frie næringsliv" vil de selv miste jobben - Stat/kommune produserer nå engagng ingenting - som f.eks industri o.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...