Gå til innhold

DEN NORSKE STAT


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-02-13 01:45, aurstad skrev:

bare for og kverrulere - du hadde skada foten din ikke sant? Du hadde vel ikke kunnet GÅTT noen steder men måtte akseptere at legen ikke kom får 22:30 ?


mvh


karl kristian aurstad


 

Klart jeg kunne, var bare EN skada fot :razz:

Finnes jo krykker, rullestoler, taxi - mulighetene er enorme! :smile:

Lenke til kommentar

Klart vi har for høye skatter og avgifter her til lands! De folka som ikke er enige, er folk som ber barna sine tenke på de som sulter i Afrika, for å få dem til å spise opp maten sin. Det er smart det! Gi barna dårlig samvittighet, der de sitter, spise opp maten, når andre sulter..

Lenke til kommentar

Ville bare komme med en kommentar for å ytterligere påpeke hvor mye vi faktisk betaler i skatter og avgifter til Staten.

 

Faktisk så er skatten bare en liten del, selv om den kanskje er den mest synlige, av det du betaler. Ikke glem moms og det vannvittige mange særavgiftene som finnes rundt omkring. Det finnes egne avgifter for sjokolade og brus - ikke le det er faktisk sant.

 

For å nevne noe så er jo bilbruk bannlyst i dette landet og derfor pålagt en hel mengde avgifter - Veiavgift, årsavgift, registreringsavgift, CO2 avgift, bompenger (som går til alt annet enn bygging av nye veier), nybilavgifter som innbefatter avgifter for bilens vekt, motorvolum osv.. osv...)

 

Bare for å ta et lite regnestykke til slutt (noe forenklet):

 

anta at du betaler 36% skatt på inntekt. Alle varer og tjenester (med unntak av mat) gir et påslag på 24% på det du har igjen etter skatten.

 

Tjener du 100 kr går altså 36 kr i skatt og du står igjen med 64. Av dette går 24% i moms til staten altså 15 kr. Du er nå nede i 49 kr. I tillegg kommer særskilte avgifter som det er på det meste i dette landet. Alt i alt går godt over halvparten av det du tjener rett tilbake i lomma til Staten.

 

Mao. Staten er GRÅDIG!

Tyveri fra vanlige arbeidstakere er vel det mest dekkende uttrykket.

Lenke til kommentar

Ser at det er populært med regnestykker her, så jeg komer med et jeg også.

 

Anta at du går på vidregående skole og har en jobb ved siden av.

 

Du tjener 100 kroner, og betaler kr 0,- i skatt (frikort-skatten er nemlig avhengig av hva man tjener og tviler på at mange av dere betaler 36%) På veien hjem handler du ting som ikke er moms eller avgiftsbelagt. Ergo du har tjent 100 kroner, fått hundre kroner og brukt hundre kroner uten at staten har fått en krone.

 

Derimot har du fått gratis en skoleplass som koster en del 10 tusner i året og noen har subsidiert skolebussen din. Kanskje har du fått noen kroner av lånekassa også, men jukse med borteboerstipend har du vel ikke?? Ops, kanskje du har noen foreldre som får noen kroner i barnetrygd for deg også? Trenger du flere eksempler?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-14 18:10, lykkeliten skrev:

Ser at det er populært med regnestykker her, så jeg komer med et jeg også.


Anta at du går på vidregående skole og har en jobb ved siden av.


Du tjener 100 kroner, og betaler kr 0,- i skatt (frikort-skatten er nemlig avhengig av hva man tjener og tviler på at mange av dere betaler 36%) På veien hjem handler du ting som ikke er moms eller avgiftsbelagt. Ergo du har tjent 100 kroner, fått hundre kroner og brukt hundre kroner uten at staten har fått en krone.



 

Nå er det svært lite som IKKE er moms belagt etter den siste reformen - sett ned matmoms, legg på moms på alt annet - Og JA, jeg betaler 36%skatt!! I snitt - Pr. Måned (10,5 pr år) 40+% :sad:

 

 

Quote:


Derimot har du fått gratis en skoleplass som koster en del 10 tusner i året og noen har subsidiert skolebussen din. Kanskje har du fått noen kroner av lånekassa også, men jukse med borteboerstipend har du vel ikke?? Ops, kanskje du har noen foreldre som får noen kroner i barnetrygd for deg også? Trenger du flere eksempler?


 

Helt ærlig? Skulle gjerne betalt for å få de små håpefulle gjennom skolen. Hadde da hatt betraktlig bedre kontroll på hvilken skole de gikk på, hvilke lærere de hadde osv. Da hadde skolen måttet levere et produkt - ellers gikk jeg som kunde til konkurenten. Nå er skolen en fødeplass hvor lærere skriker og klager over hvor vondt de har det (Juni-juli-august..) Nei, slutt med storebror mentaliteten og la også folk i Norge få styre pengene sine selv! Vi trenger absolutt IKKE staten til å styre dem for oss!

 

Og ifølge statistikk, så går nesten 70% av inntekten din til staten - gjennom skatter, avgifter gebyrer o.l.

 

Så etter august, begynner du å tjene penger til deg selv, alle månedslønnene før det havner i det offentliges lommer...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bare en liten morsom sak. Vet du at vi også betaler moms på avgifter. Helt sant/sykt.

På en flaske sprit for eksempel, så blir momsen lagt til etter at alkoholavgiften er lagt til.

 

Det skal være moms på varer og tjenester, så da kan jeg ikke annet enn å anta at staten mener at avgifter er tjeneste som staten yter oss. :smile:

Forstå det den som vil.

Lenke til kommentar

Jada, staten er egentlig en konspirasjon for å flå innbyggerne, og det er Arbeiderpartiets skyld at alt koster hva det gjør...

 

Hallo!? Er det bare jeg som reagerer over "paranoiaen" her på denne tråden?

 

Å legge skylda på den til enhver (eller forhenværende) tid sittende regjering for ALT som skjer i Norge (eller i verden, siden programvare og det økonomiske systemet blir dratt inn), blir litt for dumt.

 

Forøvrig:

Se på hvem som lover mest, og på hvem som holder mest av det de lover etter at de kommer i posisjon... Det er ganske interessant. Bare rart at ikke flere reagerer på at høyrepartiene går på løftebrudd etter løftebrudd, og før eller senere drives til uansvarlig budsjettpolitikk. Men med dagens "Steenstrøm-TV2-fokus" på politikken i media er det vel ikke annet å vente... :wink:

Lenke til kommentar

Grunnen til at fellesskolen og de offentlige sykehusene ikke gir et bra nok tilbud, er jo at de får altfor lite penger! Når det gjelder grunnskolen: Kommunene blir sulteforet - de får stadig flere oppgaver fra sentralt hold, men ikke mer penger. Tvert imot, Høyre og FrP vil jo KUTTE der også.

 

Selvsagt skal tilbudet vi blir tilbudt være bra nok, men da må en prioritere å bruke penger på dette også. Men å fjerne skatt på aksjeutbytte (noe "alle" andre land vi liker å sammenlikne oss med har) er tydeligvis viktigere for stortingsflertallet enn å sikre nok penger til velferd...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-12 18:38, lysbryter skrev:

Grunnen til at fellesskolen og de offentlige sykehusene ikke gir et bra nok tilbud, er jo at de får altfor lite penger! Når det gjelder grunnskolen: Kommunene blir sulteforet - de får stadig flere oppgaver fra sentralt hold, men ikke mer penger. Tvert imot, Høyre og FrP vil jo KUTTE der også.


 

Den må du lenger ut på landet med (Og jeg bor i grisgrendte strøk!) Norge FLYTER OVER av penger, men organiseringen og administrasjonen suger. Når statkonsult finner ut at effektiviteringspotensialet er 20% er noe ALVORLIG galt! ALT for mye penger går bort i administrasjon/byråkrati, for lite når frem til den "skarpe" - tjenesteytende - delen. Hvorfor i H. må en sykepleier ta administrative oppgaver? Hvorfor ikke ansette en sekretær som kan be en sykepleier om hjelp i faglige spørsmål? Det er jo skrikende mangel på pleiere. Nei, sett bestemor ut på anbud, så vil vi få mye mer for helsekronene. Og Bestemor ville også fått det bedre. Offentlig sektor hadde hatt j***ig godt av å måtte effektivisere seg slik som private bedrifter må hele tiden for å være konkuransedyktige. Fagforeningene gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å si nei av ryggmargsrefleks. Forandringer kommer til å tvinge seg gjennom, og da er det bedre å være i forkant - blir mindre omveltninger. (Er selv tillitsvalgt i privat sektor, vet hvor tøft det er)

 

Quote:


Selvsagt skal tilbudet vi blir tilbudt være bra nok, men da må en prioritere å bruke penger på dette også. Men å fjerne skatt på aksjeutbytte (noe "alle" andre land vi liker å sammenlikne oss med har) er tydeligvis viktigere for stortingsflertallet enn å sikre nok penger til velferd...


 

Igjen, norge har plenty penger til velferd. Det er organisering som skorter. Sverige og Danmark klarer samme velferdsjobben som norge, uten å ha en slik uhemmet vekst i antallet offentlig ansatte. Kan penger omfordeles, helt klart, men først bør organisasjonene strømlinjeformes, slik at man tar ut det fulle potensialet. Å pøse på mer penger fører bare til mer sløsing. Økte bevilgninger må være planlagte, og alle ledd må være der. Bare se på lønnskravene. Jeg er enig i at mange offentlige yrker ikke er særlig godt betalt, men listen av goder er også ganske stor. For ikke å forglemme at man er så godt som uoppsigelig. NOE må en ofre for slike forhold. Å ha samme lønn i kroner og øre i offentlig som privat sektor blir feil, da de fleste privat ansatte ikke har de samme goder.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det koster å drive et land og spesielt et langt, kronglete og lite befolket land som norge er. Du kan velge mellom Rolls Roys eller Lada. Man får det man betaler for :smile: :smile:

 

Norge er bra og best :grin: :grin: :grin:

 

Vi kan ikke noe for at andre er så hevngjerrig og kranglete så de ikke klarer å leve i fred og harmoni og bygge opp sitt eget land. :evil: :evil:

 

"familiens ære" ??????? piss meg i øre..... hva er det for noe destruktivt, patetisk, tilbakestående, illeluktende, gammeldags og totalt mangel på IQ????

 

:lol: :lol:

 

vera.h5.jpg

 

Eller kanskje disse kan styre norge sammen med SV og Frp. Begge de partier mangler bakkekontakt :razz:

 

_________________

hajoanim.gif

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: macos på 2002-06-19 18:01 ]</font>

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: macos på 2002-06-19 18:03 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: macos på 2002-06-19 18:05 ]

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er enig.

 

Vi må stoppe dette tyveri. Staten stjeler penger fra oss arbeidere og bruker det på fine middager, phete pensjonsavtaler og spytter til sykeshuskøene, de humpete veiene. Videre så undergraver de alt som heter liberalisme og eiendomsrett.

 

I norge har vi ikke eiendomsrett.

Vi har ikke kapitalisme.

Staten bestemmer hva vi får lov til å drikke, spise, se på TV: Dette er ikke noe annet enn diktatur.

 

De som ikke liker tvang, tyrani og overlagt mord er selvfølgelig imot velferdsstaten som baserer seg på stjeling i ren mafiastil!

 

Mvh

Lars Vegard Bundli

Lenke til kommentar

Nå har jeg riktignok kun skumlest tråden her, men jeg må jammen si jeg er glad for at det er dere (går ut fra de fleste her er ungdommer) som skal styre landet vårt i fremtiden. Er det noe dere kan så er det politikk så jeg ser frem til å bli gammel i et perfekt land hvor potetgull og bredbånd er tilnærmet gratis.

Lenke til kommentar

Hjelper lite hva man stemmer på. Partiene bestemmer hvem som kommer inn på tinget. Skulle gått fra indirekte til direkte valg. (mer i retning av kommunevalgene)

 

Da kunne vi fått inn de VI mente dugde, istede for de PARTIET mente dugde.

 

Og så delt det politiske terrenget er i norge kommer det til å gå på første klasse til helvete alikevel. Flankepartiene FRP og SV styrer på som de vil i trygg forvissning om at de aldri må ta ansvar, og kan alltid skylde på andre. Regninga er det vi som må ta, som vanlig.

 

En forandring i valglovene hvor bare de 3 største partiene kom inn på stortinget hadde ikke vært å forakte, mye større sjanse for at vi kunne fått stø kurs da. Driter egentlig i hvem som styrte, men de må være store nok til å kunne få viljen sin, ikke bli styrt fra et storting som bare vedtar utgifter uten å ta hensyn til hvor pengen skal komme fra.

 

Oljefondet er norges forbannelse!! Hadde heller sett det ble gjordt om til en Pensjonsfond, slik en eller annen foreslo, ville minket fristelsen for visse partier noe enormt, samt forhindret at "vi" unge må ta hele pensjonsbyrden for de som sitter på pengesekken nå.

 

Og ja, jeg kommer til å stemme ja til EU neste gang også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...