Gå til innhold

Pro Evolution Soccer 2011


PES  

45 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe PES?

  2. 2. Blir PES 11 bedre enn FIFA 11?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-140898

Alt til sin tid.. Må ha et par kamper til først.

 

Men for å svare på ey baba: Ja, det er VELDIG annerledes enn PES2010.

 

Vel, da har godeste Seabass (mannen bak det hele) sagt noe riktig :p

Lenke til kommentar

Tid for litt impressions :p

 

NB: Dette er en Beta for PES 2011 og omhandler bare Master League Online moden. Dette vil dermed si at spillet er uferdig samtidig som at man starter med crappy spillere, som kan gi et noe annet bilde på hvordan spillet er. Samtidig er det online, hvor det noen ganger skjer slowdowns og annet makk, det kan også senke helhetsinntrykket.

 

PES 2011 er som sagt: VELDIG annerledes. Jeg var egentlig forberedt på at det kom til å være litt negativt i begynnelsen, og at jeg måtte lære spillet på nytt igjen. Tempoet er veldig tregt, langt tregere enn 2010 som igjen var noen hakk under 2009. Tempoet er litt lavere enn FIFA, men da helst i oppstartsfasen av bevegelser og løp. Det tok langt tid å komme igang for spillerene og vende og alt det der, men når man kommer i toppfart holder man ganske godt tempo, større forskjell på stillestående og i fart enn tidligere altså.

 

Nytt fra PES som minner veldig om da FIFAs system er kroppsduellene. Da tenker jeg ikke på luftduellene, men skulder mot skulder. Her handler det om å presse motstanders spiller ut av balanse og vinne ballen. Det er spesielt deilig å klare å komme i kroppen på en svak spiller med stor fart, slik at han mister farten og kan miste ballen, det funker bra. Samtidig har de gjort en god jobb med å få spillerne til å reagere riktigere under fysisk press, animasjonene er mye bedre og hvis man blir presset fra høyre, lener man seg og presser tilbake. Samme gjelder sklitaklinger, deilig at man faller riktig i år og aldri mer sette seg på ræva for en takling forfra som skjer alt for ofte på 2010.

 

Animasjonene på alt annet er også totalt sett omgjort og forbedret; kraftig. Ikke mer treig stoppe ballen med undersiden av foten og dytte den rett til siden når man har en dårlig spiller som ifjor. Alt flyter bedre, og ser mer realistisk ut som dere også kanskje ser i videoene. Eneste tankekors er at samme innleggs-animasjon går igjen ofte. Samtidig merker man stor forskjell på hvor god spilleren er. De som er dårlige med ball bruker lenger tid på bevegelsene og må sikre touchene sine litt, ved å ha lavere fart når man har ballen i beina.

 

Ferdighetsmessig gjelder forskjellene på alt annet også. Man merker fortsatt stor forskjell på spillerne, og det er gledelig. Selv pasningene, som har blitt helt fornyet føles forskjellig fra spiller til spiller. Pasninger er også mye mye bedre og er mindre lotto om hvorvidt den går riktig vei eller når fram. Man får ballen mot det stedet du vil ha den, selv om kvaliteten på pasningen varierer på hvor god spilleren er på pasninger. Fikk kjøpt pasningssterke D'Agostino og merket med en gang at pasningene var mer presise og gikk raskere dit de skulle. Slår man pasning på en spiller litt langt unna, og det står en lagkamerat i veien lar han ballen gå forbi når han rekker å reagere, slik at du alltid kan få pasningen fram dit du vil.

 

Skuddene har jeg ikke fått prøvd ut så mye enda faktisk. Har enda ikke skaffet meg noen storskytter, og dermed skutt så mange gode langskudd. Noen har det blitt da, og jeg scorte en suser opp i vinkelen med ML-spiller Castolo. En spiller jeg møtte hadde klart å skaffe seg Ronaldo, og da ble det noe helt annet igjen. Etter ca 30 min av kampen kommer han i god fart upresset og rettvendt 25 meter fra mål. Han smeller til ballen, og den går skrått oppover og stopper ikke før den treffer tverrligger og inn i mål, fantastisk langskudd. Senere i kampen satte han ett til hardt ned i hjørnet.

 

Ronaldo var generelt den beste spilleren jeg har møtt hittil på spillet, og etter å ha møtt blant annet Messi og Kaka tror jeg det forblir slik. Klarte man å få Ronaldo rettvendt og i fart, var han vanskelig å stoppe, akkurat som på ordentlig. Samtidig så man virkelig at det var Ronaldo, som forsåvidt gikk igjen hos Messi og Kaka også. Ikke mangel på personlighet hos spillerene som blant annet frisparkvarianten til Ronaldo(og en egen til Drogba tror jeg) og det skal godt gjøres for FIFA og Personality+ å gjøre det bedre.

 

Dessverre var ikke spillet helt uten skavanker heller. Auto-takling gjør sitt comeback, dog noe sjeldnere enn det som var tilfellet i 09(?). Til dets forsvar har bare 1 av ca 10 taklinger ført til frispark og det skjer ikke med mindre man holder inn firkant for å få enda en spiller i press. Dommerne er også en god del bedre enn 2010 uten at det trenger å si mye. Generelt klarer de seg bra, men også her er det noen feil på små-fouls og andre ting. Synes godt dommer kunne vært litt strengere, men nå får jeg ihvertfall straffe i enkelte situasjoner man ofte på uforstålig vis ikke fikk på 2010. Det hendte en gang at takling bakfra på mann ikke ble straffe, men da regner jeg med at det var Øvrebø som dømte(:whistle:)

 

I tillegg til dommerne var keeperne også ganske skrekkelige på det forrige spillet. Her har det blitt 2 steg fram og 1 tilbake. Keeper holder oftere fast når han skal i årets versjon og gir ikke så mange dumme returer rett til motspiller. Likevel finnes det et ganske stort problem, og det er at keepern er altfor opptatt av å stå på strek. Har enkelte mål for og imot hvor det har blitt løpt inn på 5-metern og skutt, ikke bra. Nå har Konami sagt at de jobber med keeperne, og de har også fått feedback på dette fra flere hold i utviklingen av 2011 også.

 

I tillegg til at keeperne blir litt baktunge kan det samme skje med forsvaret. Ofte rett etter en sjanse hvor man får klarert for et lite øyeblikk, blir forsvaret litt stående igjen, istedenfor å pushe ut. 3-4 ganger har det endt med 1-2 spillere på strek bak keeper som opphever all offside fra 20 meter og inn. Likevel er dette noe som skjer nokså sjeldent og noe som godt kan bli fikset.

 

Andre nitpicks er at innkast og utspark er like dårlig satt opp, fordel + gult kort senere ikke er innført, ikke noen power bar på innlegg innenfor 16 og utspark/kast fra keeper og heading. De to siste vet jeg at Konami har lovet, og det kommer ganske sikkert, gleder meg spesielt hvis fordel + gult kommer tilbake, merkelig at det forsvant.

 

Ellers er menyene bra, men savner litt den gamle in-game interfacen med navn og alt det nede i hvert av hjørnene. Samtidig er jeg ikke alt for begeistret over det nye kameraet, som skal ligne litt på det man ser på TV. Egner seg ikke like bra for fotballspill, mener nå jeg.

 

Mine ord og videoer og all annen info kan bare hjelpe så mye, men hvis dere virkelig skal få vite hvordan det nye PES er, så må dere prøve det selv. Tipper demoen kommer om ca. 1 måned, forhåpentligvis/sannsynligvis en nyere kode enn MLO betaen. Men uansett. Ta dere god tid i å sette dere inn i spillet, ikke bare ta en match og tenk at det er ræva. Flere enn meg har følt det samme, dårlig i starten, men bedre og bedre jo mer du spiller. Minner litt om gamle dager med PES 5 og 6.

 

Hvis dere har noen spørsmål er det bare å komme med dem, så skal jeg svare så godt jeg kan. :thumbup:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Herlig !

 

Jeg har noen spørsmål som jeg håper du kan svare på.

 

1) Jeg har også lagt merke til at kameraet skal ligne på det man ser på tv. Men kan man ikke bytte ?

 

2) Er det like "lett" å drible som fifa spillet ?

 

3) Hvordan er onlinen deler ? Lagger det like mye som pes 2010 ?

Lenke til kommentar

1) På demoen får man bare 2 kamera-typer. Normal Long og Wide. Begge er dessverre "TV-aktig". Vet ikke helt hva annet som finnes, men det er egentlig ikke et så alt for stort problem.

 

2) Driblesystemet er ganske likt satt opp som FIFA, bare litt mer enkelt. Fintene er til for å brukes i riktig tidspunkt, ikke bare for å se flashy ut.

 

3) Nå er det lenge siden jeg spilte Online på PES2010, men etter hav jeg husker er det mye bedre nå. Det er ingen "warping" ikke noen uforutsette bevegelser hos med/motspillere og spillet kjører ganske greit. Det er noen slowdowns, eller såklate "framerate-drops" av og til, men vet ikke om det er mitt internet eller hva. Jeg har blitt disconnectet 2 ganger men ikke hatt noen problemer ellers. Betaen er jo bare Online, og jeg er ganske hektet og tenker ikke mye over det egentlig.

 

Kommer kanskje med litt mer tanker rundt dødballene og fintene etterhvert, men nå har jeg først prøvd å lære meg og skrive om basisene. Animasjonene på fintene jeg har sett er veldig bra hvertfall og jeg har faktisk blitt tatt "rainbow" på av Eto'o. :p

 

Fortsett å fyre løs. Enklere det enn å finne ut hva jeg skal skrive om selv :thumbup:

Lenke til kommentar

1. Straffe er dessverre likt som ifjor, kanskje værre. Har ikke fått teken på det enda, tror kanskje det er litt endret. Hadde bare kameraet og animasjonen vært bedre ifjor hadde jeg synes det var greit. Har ikke klart det selv, men er ganske klar på at en chippet på straffe mot meg.

 

2. 1 mot 1 tenker jeg at du mener dribling på kantene mot forsvarspiller uten sikring. Det har jeg ikke tenkt/prøvd så mye på og jeg har enda å lære meg hvordan forsvaret fungerer opptimalt. Trenger nok å spille litt mer for å lære meg mekanikken der. Uansett har "close-control"-knappen(L2?) blitt mer viktig, og det virker å være større forskjell på dribling i rask og treig fart. Det er positivt. Ikke lært meg noe særlig til finter enda, men animasjonene der er kraftig forbedret.

 

Flott med Seabass-avatar :p Bare å komme med flere spørsmål, så prøver jeg å svare så godt jeg kan.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-140898

Konami have announced that the PES 2011 demo will be launching September 8th for PS+ users, and 15th for regular PS3 and PC users. Xbox 360 SHOULD be out on the 15th too, but we’re still waiting for confirmation.

 

The teams in the demo will be Barcelona, Bayern Munich, Internacional & Chivas Guadalajara.

 

The stadiums in the demo are Konami, Camp Nou and Estadio Escorpio.

Lenke til kommentar

Som jeg sa ved betaen. Gi spillet tid, la det gå et par kamper. Selv om man er ganske utålmodige med PES nå for tiden har serien alltid vært litt dårligere med en gang man begynner å spille, enn når man har spilt det over lengere tid. Omvendt med FIFA.

 

Anklagene om dårlig responstid er helt på villspor. En stor forbedring fra 2010, som allerede var på høyde med/bedre enn FIFA. Eneste gangene jeg har merket stor feil på responstiden har vært nårjeg har tatt over en annen spiller som ikke var "designet" til å få en pasning og super-cancelet meg fram til ballen, da har det gått litt tråere.

 

VGD er det verste forumet som finnes, og et innlegg der syrer av FIFA-fanboy og idiot. FIFA er søren ikke så fantastisk som alle skal ha det til heller, selv om de har vært bedre enn PES de siste årene.

 

Dere som holder PES08, 09 eller 10 høyere enn de tidligere spillene i serien burde hvertfall ikke være bekymret, for 2011 er mye mye bedre enn de 3. Helt annen klasse. Pasninger, animasjoner, AI, taktikk, forsvar, dribling m.m er langt forbedret og dette er det beste current-gen PES hittil, selv om jeg tror demoen ikke er 100%. Gleder meg til å se sluttresultatet og med alle ekstra modes og fullt gameplay.

 

http://www.youtube.com/watch?v=c3qhKScxPts&feature=player_embedded

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herlig at du gidder å komme med informasjon, kjenner jeg gleder meg mer og mer til spillet kommer. Onsdag blir en spennende dag, to fotballdemoer på plass. Skal skaffe meg både PES og FIFA, men de blir vel ikke kjøpt inn samtidig. Litt drøyt å kaste bort 1k på spill ila. en dag etter min mening. Demoene blir nok avgjørende for hvilket spill jeg kjøper først.

 

Disse BETA-greiene du har fått koden til. Kan alle søke om det? I så fall, hvor?

Lenke til kommentar

Betaen er ferdig, og var bare for heldige folk som signet opp for å få en. Men nå er jeg PS+ member som fikk demoen 1 uke tidligere i tillegg. Så har hatt demoen i ca. 1 uke nå. Mye bedre enn betaen.

 

Jeg tipper du går for FIFA først og det er helt greit, gleder meg til å prøve det ut jeg også, og vurdere begge spillene veldig sterkt. FIFA gir vanligvis best førsteinntrykk og PES2011 er vanskelig å vende seg til. Men ser man på PES-forums som WENB og PESFan ser man folk som starter med å slakte spillet, før de blir mer og mer positive. Gi det tid.

 

Ganske hypet for begge nå. Spent på om FIFA fikser personality+ og utifra det jeg hører er det en god forbedring fra WC2010. Tror vi vil få en av de bedre høstene for fotballspill, siden både FIFA og PES går opp mot sitt beste.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Når fifa-fanboy prøver PES så liker de oftest ikke spillet, siden de legger merke til at PES er mer avansert og man må virkelig konsentrere seg fult ut.

 

Jeg har alltid ment at Fifa er et mye lettere fotballspill enn PES. Jeg nå prøvd pes2011 demoen, og må si at det er veldig annerledes og vanskelig. Men for håpe at jeg bli vant til det. Det kommer ikke på tale at jeg både skal kjøpe Fifa og PES. Enten eller..

 

PS: Penger er ikke problemet :p

Endret av medlem-140898
Lenke til kommentar

Pes kan bare legge opp. De har rettighetene til CL. Men FIFA har rettighetene til alt FIFA styrer! Og menyen til FIFA er bedre som manager panelet. Transfer metoden knuser PES sin metode.

 

Lisenser er 0 problem. WinningElevenBlog kommer med Option File med fullt oppdatert PL og andre ligaer, og man får spille med alle de beste lagene og spillerne i verden. I tillegg er det 2 ekstra ligaer man kan edite på det nye spillet, og satser på at det etterhvert kommer f.eks TL-OF. Likevel har ikke lisenser en dritt å si om spillerne ikke spiller som de gjør på ordentlig uansett, og inntil Personality+ har overbevist meg, har ikke FIFA greid dette hittil.

Endret av Maefteda
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Jeg personlig synes det er litt vanskelig å drible. Når jeg prøver å gjøre det, så dribler ofte en mann til og deretter stopper. Skjer det samme med deg, Maefteda?

 

Hvordan dribler du ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...