Gå til innhold

Spørsmål ang. heving av kjøp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1) Under hvilke omstendigheter har du rett til å kreve heving av kjøp?

 

2) Hva har kjøper rett på? Hva har selger rett på? (F.eks. rente, betaling for bruk (hvordan funker dette), osv.)

 

På forhånd takk for svar.

 

-DLA

 

for å gjøre det veldig enkelt:

 

1.

- Selger har sagt noe om telefonen som VIRKELIG ikke er sant ( og du kan bevise det )

- Telefonen blir sendt inn på service for 3. gang pga samme påvist feil eller 4. uansett feil ( men husk å si det er REKLAMASJON og ikke vanlig service )

 

2.

- 2 års garanti ( hvis ting skjer med telefonen som ikke er selvpåført skade )

- 5 års reklamasjonsrett ( hvis produsenten har laget en del på telefonen som ikke fungerer )

 

- Selger har rett til å sende telefonen telefonen inn til service 2 ganger uten at du kan kreve heving av kjøpet.

- Hvis du kjøpte telefonen for 1199,- med ett abonnement og telefonen er vært 4999,- og du velger å HEVE kjøpet får du kun 1199,- tilbake fra selger, og du beholder bindingstiden på abonnementet. så hvis du skal gjøre dette så si at du skal ha en NY SALGSVARE, ALDRI hev kjøpet på en telefon MED ABONNEMENT.

 

- renter eller verdiforingelse på telefoner er rett og slett hvis telefonen har gått ned fra 1199,- til 599,- så får du kun 599,- tilbake.

- Hvis den telefonen du har sendt inn på service ikke blir produsert mere vil du få en tilsvarende modell eller en nyere.

 

 

Hvis noe av dette er uklart eller du lurer på noe mere så spør. =)

Lenke til kommentar

1) Under hvilke omstendigheter (...)

 

for å gjøre det veldig enkelt:

 

1.

- Selger har sagt (...)

 

Takk for svar.

 

Så det er slik at forbrukeren ikke nødvendigvis har krav på full erstatning av det h*n betalte?

Forresten så har kjøperen krav på ca 12,5% per år etter kjøp ;)

 

Men jeg tror at kjøperen har krav på pengene igjen selv om modellen har gått ut. Er ikke helt sikker på det der med "sette ned pris". Er det noen som kan bekrefte dette?

Lenke til kommentar

Hvis forbrukeren krever renter, som jeg tipper du mener med 12,5%, så kan forhandler kreve bruksfradrag. I praksis blir kjøpesum pluss renter minus bruksfradrag omtrent det samme som kjøpesummen. Det er derfor sjelden dette praktiseres.

 

Faktisk blir totalsummen stort sett litt under kjøpesummen, så det er til forbrukerens beste at de fleste forhandlere ikke gidder å styre med dette.

 

Med andre ord så får man stort sett igjen det man i utgangspunktet betalte for telefonen. Men velger man omlevering, kan man kun kreve tilsvarende modell, ikke en modell som i dag koster det samme som den gamle telefonen kostet for f.eks to år siden.

Lenke til kommentar

*kremt*

 

Vel, det betegnes ikke som en vare, men som en tjeneste. Forbrukeren har normalt rettigheter også når det gjelder tjenester, men ettersom man ikke kan levere tilbake en tjeneste, så er det andre retningslinjer rundt dette.

 

Har for eksempel en håndverker gjort en dårlig jobb med å legge fliser på gulvet ditt, kan du kreve prisavslag, retting av feilen(e) som er gjort, eller erstatning for utlegg du måtte ha for å få det rettet av en annen håndverker.

 

Men, jeg tviler på at du ville kommet særlig langt i Forbrukerrådet med klage på akkurat en seksuell tjeneste :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

1) Under hvilke omstendigheter har du rett til å kreve heving av kjøp?

 

2) Hva har kjøper rett på? Hva har selger rett på? (F.eks. rente, betaling for bruk (hvordan funker dette), osv.)

 

På forhånd takk for svar.

 

-DLA

 

for å gjøre det veldig enkelt:

 

1.

- Selger har sagt noe om telefonen som VIRKELIG ikke er sant ( og du kan bevise det )

- Telefonen blir sendt inn på service for 3. gang pga samme påvist feil eller 4. uansett feil ( men husk å si det er REKLAMASJON og ikke vanlig service )

 

2.

- 2 års garanti ( hvis ting skjer med telefonen som ikke er selvpåført skade )

- 5 års reklamasjonsrett ( hvis produsenten har laget en del på telefonen som ikke fungerer )

 

- Selger har rett til å sende telefonen telefonen inn til service 2 ganger uten at du kan kreve heving av kjøpet.

- Hvis du kjøpte telefonen for 1199,- med ett abonnement og telefonen er vært 4999,- og du velger å HEVE kjøpet får du kun 1199,- tilbake fra selger, og du beholder bindingstiden på abonnementet. så hvis du skal gjøre dette så si at du skal ha en NY SALGSVARE, ALDRI hev kjøpet på en telefon MED ABONNEMENT.

 

- renter eller verdiforingelse på telefoner er rett og slett hvis telefonen har gått ned fra 1199,- til 599,- så får du kun 599,- tilbake.

- Hvis den telefonen du har sendt inn på service ikke blir produsert mere vil du få en tilsvarende modell eller en nyere.

 

 

Hvis noe av dette er uklart eller du lurer på noe mere så spør. =)

Litt skummel denne, er ikke helt korrekt. Informasjonen under gjelder fkjl, ikke kjl.

 

1.

Ja, hvis selger har lovet deg gull og grønne skoger, og dette ikke samsvarer med virkeligheten, kan det være hevingsgrunnlag.

 

Selger har bare rett til å foreta 2 avhjelpsforsøk (retting eller omlevering) for samme feil. 4.gang feil er ikke hevingsgrunnlag, ei heller 5. 10. eller 134. gangs feil. 3.gang samme feil derimot, gir grunnlag for heving. Merk: Om du har hatt 2 avhjelpsforsøk for samme feil, har selger likefullt krav på å få bekreftet 3.gangs feil. Så det kan være nødvendig at telefonen din blir sendt inn 3 ganger. Men da skal ikke feilen repareres, kun verifiseres.

 

Serviceinnstilte vil nok likevel ikke la deg sende inn produktet 134 ganger.

 

Dette er ikke komplett informasjon, bare retting av tidligere post.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...