Gå til innhold

Pirat-brukerdata stjålet


Anbefalte innlegg

Kunne "Recording Industry Association of America" (RIAA) og "Motion Picture Association of America" (MPAA) brukt informasjonen de fikk?

Nei, de kan egentlig ikke det, men hvem registrer seg på TPB uansett?

Man måtte registrere seg for å få tilgang til.. ehm.. :blush:

Og bare 4.5m av de 30 millionene som bruker TPB er interessert?

Huh?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen organisasjon hadde kunnet bruke denne informasjonen til noe annet enn skremselspropaganda. På grunn av at informasjonen har blitt tilegnet seg på ulovlig måte hadde domstolene måttet forkaste ethvert forsøk på bevisførsel med denne informasjonen lagt til grunn.

 

Jeg tror faktisk at dersom RIAA og MPAA hadde fått tilgang og faktisk kjøpt denne informasjonen så hadde de ikke kunnet kjørt søksmål mot noen som stod på denne listen under noen omstendighet som følge av at domstolene da ikke hadde kunnet, under enhver tvil, vite at søksmålet ikke hadde blitt opprettet med stjålet bevismaterial som grunnlag.

 

Og han som hacket det, og som står frem med sin identitet og prøver å skape blest rundt egen software som følge av dette løper egentlig en risiko da han har utført et lovbrudd ved å hacke dem, samt videre lovbrudd ved å stjele informasjonen han fant.

Lenke til kommentar

Det hadde vært litt morsomt å se TPB anmelde denne "forskeren" for innbrudd i datasystemet og snoking.

Heh, ja spesielt når TPB synes å dele mye ideologi med Piratpartiet som i tur ønsker å sette "all" informasjon "fri".

 

Å påpeke en sikkerhetsbrist er utgangspunktet en god gjerning, men å hente ut millionvis av brukerdata med hensikt av å videreselge dette, da har man ikke rent mel i posen. En anmeldelse hadde vært fortjent.

Lenke til kommentar

Det hadde vært litt morsomt å se TPB anmelde denne "forskeren" for innbrudd i datasystemet og snoking.

Heh, ja spesielt når TPB synes å dele mye ideologi med Piratpartiet som i tur ønsker å sette "all" informasjon "fri".

 

Å påpeke en sikkerhetsbrist er utgangspunktet en god gjerning, men å hente ut millionvis av brukerdata med hensikt av å videreselge dette, da har man ikke rent mel i posen. En anmeldelse hadde vært fortjent.

Piratpartiet er.. nedlagt.
Lenke til kommentar

Det er bedre at det var en forsker som gjorde innbruddet og fortalte TPB om det og offentliggjorde det, enn at RIAA eller MPAA tillegnet seg denne informasjonen i skjul og brukte den (som da domstolene ikke kunne ha visst om).

 

Jeg kan ikke forestille meg TPB vil gå til søksmål, hadde forskeren derimot faktisk solgt dataene for en profitt er det en annen sak.

 

Hypotetisk, dersom jeg skulle laget en konto på TPB ville jeg brukt en "disposable" epost adresse og hatt all personinfo satt som tilfeldige men gyldige ting.

Lenke til kommentar

Det blir lagret mer info om deg enn du trur når du laster ting vha. torrents. Sider som TPB og BTMON etc. vil kunne ha en database over hvor mye dere har lastet ned, hva dere har lastet ned og opp, samt når dette ble gjort. Dette trackes ofte gjennom IP e.l. hvis bruker ikke er opprettet. Ved hjelp av IPen og f.eks. telenor kan "piraten" finnes...

 

Til dere "pirat"-hatende idioter! J¤%&/ rasister :yes:

Dere har ingen rett til å dømme disse... Det er tidligere vist at de som laster ned ulovling også er de som går mest på kino og kjøper flest CDer/DVDer/BRer. So shut the ¤%&/ up! :w00t:

Lenke til kommentar

Det blir lagret mer info om deg enn du trur når du laster ting vha. torrents. Sider som TPB og BTMON etc. vil kunne ha en database over hvor mye dere har lastet ned, hva dere har lastet ned og opp, samt når dette ble gjort. Dette trackes ofte gjennom IP e.l. hvis bruker ikke er opprettet. Ved hjelp av IPen og f.eks. telenor kan "piraten" finnes...

Jeg finner det lite sannsynlig at slike data kan bli brukt som bevis i en eventuell rettssak/straffesak. Data som hva som har blitt lastet ned fra din IP-adresse og når dette foregikk kan forfalskes uten problemer. Derfor er det nødvendig med logger fra nettleverandørene som beviser at nedlastingen har funnet sted (eventuelt at rettighetshaverne selv ser at du laster ned en aktuell film, som har forekommet).

Lenke til kommentar

(klipp...)

Jeg finner det lite sannsynlig at slike data kan bli brukt som bevis i en eventuell rettssak/straffesak. Data som hva som har blitt lastet ned fra din IP-adresse og når dette foregikk kan forfalskes uten problemer. Derfor er det nødvendig med logger fra nettleverandørene som beviser at nedlastingen har funnet sted (eventuelt at rettighetshaverne selv ser at du laster ned en aktuell film, som har forekommet).

 

Dessverre har mange dommere forsvinnende lite kunnskap om internett, og ganske mange av dem er lettlurte også. Hvis du noen gang blir saksøkt og bevisene er datalogger, bør du føle frykt. Jeg kan jo nevne at UTSKRIFTER av eposter brukes som bevis i nesten hver eneste sivile rettssak i Norge uten at noen ber om bekreftelse på at utskriftene er reelle. Ingen synes å ta innover seg at de kan skrives etter egen fantasi i Word eller sendes fra falske epost-adresser.

 

Når det gjelder bevisspørsmålet, reguleres det i tvisteloven § 22-7:

 

"Retten kan i særlige tilfeller nekte føring av bevis som er skaffet til veie på utilbørlig måte."

 

Det er den samme kunnskapsløse dommeren som skal foreta en helhetsvurdering etter denne bestemmelsen. Det kan også fort gå skikkelig galt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...