Gå til innhold

Tap av førerrett 3mnd - Hjelp ?


Elwani

Anbefalte innlegg

Sier lykke til men du kommer til å tape dette ettersom det er ditt og bare ditt ansvar.

 

Hvis du er sjafør, med 1 stk full person i baksetet. Plutselig finner han ut at han skal rulle ned vinduet og hoppe ut.

Før du vet ordet av det er han ute av bilen. Så du mener altså at dette var sjaføren sin feil?

 

:roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[...]Hvis du er sjafør, med 1 stk full person i baksetet. Plutselig finner han ut at han skal rulle ned vinduet og hoppe ut.

Før du vet ordet av det er han ute av bilen. Så du mener altså at dette var sjaføren sin feil?

 

:roll:

Tja, det kan vel argumenteres for at en ansvarlig sjafør ikke har slike folk i bilen. Om passajerene ikke er i stand til å ta vare på egen sikkerhet (pga. mentale problemer eller at de er seriøst dritings f.eks) så har sjaføren ansvaret (de blir mer eller mindre som last og regne, og last skal som kjent sikres forsvarlig). Men selvfølgelig må sjaføren ha grunn til å mistenke ("vet eller burde ha vist") at noe slikt kan skje for å få noe straff.

Lenke til kommentar

Var i retten i dag, og venter dommen i posten iløpet av virke dager.

Dommeren gjorde meg forvirret i slutten av saken, hvor jeg spurte hva som skjer hvis jeg får medhold. Da fikk jeg beskjed om at jeg i Teorien kunne hente førerkortet midlertidig på stasjonen ? Hvorfor midlertidig hvis jeg får medhold ? Er det da hvis politiet er missfornøyd med dommen så anker de det opp til en høyere rettsak da eller ? Og siden jeg etter muntlig avtale med politiadvokaten fikk lov til å vente med å skrive under på forelegget til ETTER at jeg hadde snakket med en dommer (Som da også vil si at jeg må få en dom), så kan jeg skrive under og godta dommen hvis politiet har lyst til å anke opp til en fler-doms rett ?

 

Fikk litt mer håp om tilbakelevering av førerkort etter utrykkene og ting dommeren sa, satser på det beste, men vil fortsatt tro det værste for ikke å bli skuffet hehe :p

Lenke til kommentar

Var i retten i dag, og venter dommen i posten iløpet av virke dager.

Dommeren gjorde meg forvirret i slutten av saken, hvor jeg spurte hva som skjer hvis jeg får medhold. Da fikk jeg beskjed om at jeg i Teorien kunne hente førerkortet midlertidig på stasjonen ? Hvorfor midlertidig hvis jeg får medhold ? Er det da hvis politiet er missfornøyd med dommen så anker de det opp til en høyere rettsak da eller ? Og siden jeg etter muntlig avtale med politiadvokaten fikk lov til å vente med å skrive under på forelegget til ETTER at jeg hadde snakket med en dommer (Som da også vil si at jeg må få en dom), så kan jeg skrive under og godta dommen hvis politiet har lyst til å anke opp til en fler-doms rett ?

 

Fikk litt mer håp om tilbakelevering av førerkort etter utrykkene og ting dommeren sa, satser på det beste, men vil fortsatt tro det værste for ikke å bli skuffet hehe :p

 

Du har ikke samtykket til at politiet kan beslaglegge førerkortet ditt. Sannsynligvis skal dommeren bare avgjøre om førerkortbeslaget skal opprettholdes eller ikke i påvente av endelig dom. Hvis dommeren finner det sannsynlig at endelig dom medfører førerkortbeslag vil han opprettholde førerkortbeslaget. I motsatt fall vil førerkortbeslaget ikke opprettholdes og du får tilbake førerkortet inntil saken er endelig avgjort.

 

Får du lappen tilbake kan politiet enten velge å opprettholde anmeldelsen, som fører til nytt rettsmøte (meddomsrett). Da får du muligheten til å forklare saken din og føre vitner. Enten blir du da frifunnet, eller så blir du dømt og må betale saksomkostninger i tillegg.

 

Politiet kan også velge å henlegge saken.

 

Vent på svar, og finn ut hva politiet tenker å gjøre med saken videre. Og snakk med din advokat hvis politiet går videre med saken.

Lenke til kommentar

Vurderingstemaet i spørsmålet om fortsatt førerkortbeslag er ikke om det er sannsynlig at endelig dom vil medfører førerkortbeslag - dette ville vært i strid med uskyldspresumsjonen da det foregriper resultatet av dommen, samt at det foregriper politiets vurdering av om det skal reises tiltale.

 

Temaet er hvorvidt det er skjellig grunn til mistanke om at fører, eier, eller en som har rådighet over motorvogn på vegne av eier har begått et lovbrudd som kan føre til tap av førerrett, jfr vegtrafikkloven § 33 (3).

 

 

Lenke til kommentar

Takk for svar og støtte :)

 

Kan noen fortelle meg hvor mye en muntlig avtale er verdt ? Og hvis jeg får igjen førerkortet middlertidig, hva skjer da med sperre fristen ? Den har jo løpt i 1mnd nå, så er bare 2 mndr igjen. Hvis jeg da får igjen førerkortet midlertidig og ikke hører noe ytterligere fra politiet på 1 og en halv måned, er det da kun 2 uker igjen av sperre fristen eller vil den bli satt på hold under behandlingstiden ? (Ettersom jeg allerede er blitt idømt 3mnd sperrefrist i et forenklett forelegg)

 

Hadde jo den muntlige avtalen med Politiadvokaten, men fikk aldri noe skriftlig, og det angrer jeg litt på, har jeg noe å gå på ang den muntlige avtalen vi gjorde ang dommen og forelegget ?

Lenke til kommentar

En muntlig avtale er verdt papiret den er skrevet på.

 

Tapsperioden regnes fra dagen en dom eller et forelegg blir rettskraftig. I likhet med fengselssituasjonen der man får fradrag for utholdt varetektsfengsling får man også fradrag for "utholdt" førerkortinndragning.

 

Det vil si at hvis du får igjen førerkortet så slutter "nedtellingen" til dagen du endelig får igjen førerkortet.

 

 

Lenke til kommentar

Så det vil si at den måneden jeg har gått nå uten å skrive under på forelegget så har ikke taps perioden løpt i det hele tatt ? Eller missforstod jeg nå ?

 

Hvis jeg da får igjen førerkortet (Får dommen i morgen eller på Mandag), så burde jeg altså kontakte politiet på dagen og få høre hva de har planer om å gjøre videre, for å så isåfall skrive under på forelegget da for å være sikkret lappen tilbake i september ?

Lenke til kommentar

Fikk dommen i posten i går hvor det stod at dommeren så sannsynligheten for personskader som tynget mer en det at jeg faktisk ikke kunne noe for det, så dommen fra forelegget består, men det stod også det at politiet kan beholde førerkortet midlertidig, men ikke lengere en 18 september, skal jeg da fortsatt skrive under på forelegget ? Eller kan jeg drite i forelegget og vente til 18 september og gå og hente førerkortet på stasjonen, eller må jeg fortsatt utføre full førerprøve på nytt som ifølge forelegget var nødvendig ?

 

Takk for alle svara :)

Lenke til kommentar

Altså... Det du har fått er ikke en dom, det er en kjennelse - en midlertidig avgjørelse. Kjennelsen sier at politiet kan beholde førerkortet ditt til saken er endelig avgjort, men hvis saken ikke er avgjort innen 18. september må de enten begjære ny kjennelse eller la deg få tilbake førerkortet.

 

For å avslutte saken må du godta forelegget, eller nekte å vedta det - og da går saken opp til doms. Normalt er det slik at hvis du venter for lenge med å godta et forelegg anses det som ikke godtatt. Dette vet politiadvokaten som behandler saken din mer om - i alle fall i forhold til konkrete frister.

 

 

Lenke til kommentar

Det var en litt vrien sak syns jeg. De fleste vet vel hvordan fulle folk oppfører seg, men man er jo grei og kjører hjem kompiser forde.

I bunn og grunn har du jo uansett ansvaret, så ble ikke overrasket over utfallet.

 

Jeg hadde uansett skambanket kompisene mine hvis de hadde gjort så jeg MISTA LAPPEN!! Shit ass, håper du har latt dem fått høre det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...