Gå til innhold

Laptoper med høy skjermoppløsning (vertikalt også)


Anbefalte innlegg

Om det blir masterstudier til høsten er jeg interessert i en ny laptop.

 

Vil enkelt og greit ha en god laptop med høy skjermoppløsning, da ikke såkalte 'widescreen' oppløsninger, men skjermer som gir mange kodelinjer i høyden, da jeg programmerer mye.

 

Andre viktige kriterier er GOD byggekvalitet og prosessor, minimum 4GB ram og skjermstørrelse 14-15 tommer. Prislapp er foreløpig ikke vesentlig, tar en avgjørelse selv om den er verdt pengene.

 

Alle forslag settes pris på :)

 

PS! Kom gjerne med tips om dere vet om noe som kommer i løpet av sommeren, da jeg ikke trenger den før til høsten (august/september)

Endret av jonasgutvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, de ser ut som solide og kraftige maskiner.

 

Men denne skal primært brukes til skole, det vil si programmering, forelesninger, osv. Det ser ut som disse ikke er spesielt lette eller praktiske å drasse med seg.

 

Som du kanskje skjønner er ikke skjermkort det viktigste, skader ikke at det har et 'greit' skjermkort, men jeg ønsker ikke et som gjør maskina unødvendig varm og at det skorter på batterilevetiden.

Lenke til kommentar

Det har jeg også fått med meg, men da må i alle fall oppløsningen være på 1600x900 eller 1920x1080. 1920 blir vel alt for lite på en 14', men på en 15' går vel det greit.

 

Jeg vet at visse Lenovomodeller har gode oppløsninger, men tror disse koster litt vel mye.

Noen som vet om Lenovomodeller rundt 10k med 1920x1080? Evt noen andre gode arbeidsmaskiner med høy oppløsning? Syns Acer TimelineX serien ser veldig bra ut med tanke på byggekvalitet og vekt, men har ikke funnet noen med bra nok oppløsning. Finnes de med f.eks. 1600x900?

Endret av jonasgutvik
Lenke til kommentar

Det har jeg også fått med meg, men da må i alle fall oppløsningen være på 1600x900 eller 1920x1080. 1920 blir vel alt for lite på en 14', men på en 15' går vel det greit.

 

1920x1080 på en 15 tommers skjerm.

Dette er nyttig om du

 

A: Er fem tommer høy og må sitte på tastaturet

 

B: Sitter med forstørrelsesglass og teller piksler som hobby.

 

 

Den debatten her inne om hva som er en god oppløsning til spill/videobruk på bærbare er helt på kjeften.

Lenke til kommentar

HP envy 14" kan man få med 1600 x 900 skjerm, MSI GX640 kommer med 1680 x 1050 16:10 skjerm, en del sony vaio modeller kommer med bra oppløsning, f.eks denne? http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/VPCF12M1EH/sony-vaio-vpc-f12m1e om 16,4" er for stort for deg får du selv avgjøre.

 

edit: HP envy 14" er nok den eneste av nevnte maskiner som har respektabel batterilevetid. øvrige ligger nok rundt 2 timer +/-

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Det har jeg også fått med meg, men da må i alle fall oppløsningen være på 1600x900 eller 1920x1080. 1920 blir vel alt for lite på en 14', men på en 15' går vel det greit.

 

1920x1080 på en 15 tommers skjerm.

Dette er nyttig om du

 

A: Er fem tommer høy og må sitte på tastaturet

 

B: Sitter med forstørrelsesglass og teller piksler som hobby.

 

 

Den debatten her inne om hva som er en god oppløsning til spill/videobruk på bærbare er helt på kjeften.

Maskinen er ikke tiltenkt spill eller videobruk, i alle fall ikke primært. Kravet til høy oppløsning er grunnet at jeg vil ha plass til mest mulig kode/tekst på skjermen. Jeg har ikke testet 1920x1080 på 15', så er godt mulig det blir for smått for øyet.

 

Skal kikke litt på HP Envy 14'. Men jeg er så prinsipielt mot HP, da mine erfaringer (og venners erfaringer) er svært dårlige, så det skal veldig mye til å overbevise meg til å kjøpe en HP.

Lenke til kommentar

Det er verdens kraftigste 13 tommer i følge dem selv.

Den knuser jo mange 15/17 tommere på specs da.

Hadde jeg hatt mætt med penger, hadde jeg kjøpt en :)

 

I følge dem selv ja.

 

Ser man på fps i spill er det ikke verdens kraftigste 13,3", det er nemlig acer aspire timelinex 3820TG med i7-620M og ATI HD5650. Denne modellen (med så kraftig CPU) har dog kun vært tilgjengelig i singapor så langt.

 

Men totalopplevelsen/følelesen er nok mye bedre på sonyen grunnet SSD, minne, skjermoppløsning osv. Skulle bare mangle også med en pris godt over det dobbelte av hva aceren ville ha kostet om den var tilgjengelig her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...