Gå til innhold

Er det mulig å påvirke ISP'er med tanke på utbygging av bredbånd?


Anbefalte innlegg

Er i den trasige situasjonen at jeg kjøpte meg hus uten å sjekke internett-situasjonen nøye nok. Bor i et område med 3000-4000m avstand til ADSL-sentralen jeg er tilknyttet. Dette medfører maks 1Mbit hastighet, takket være at Telenor setter grensen langt lavere enn hva som teknisk er mulig (antagelig er rundt 4Mbit mulig på 3000m).

 

Spørsmålet mitt er - er det mulighet for å påvirke ISP til å gjøre noe med situasjonen? Vi er vel ca 100 husstander som ikke får mer enn 1 Mbit. Tenkte da f.eks. undersskriftskampanje? Eller kan vi få hjelp av kommunen? Har noe hørt om noe slik som har hatt en påvirkning? Hvem kan jeg kontakte? Har forsøkt via kundeservice hos Telenor, men føler ikke akkurat at de er riktige personene å snakke med...

 

Litt mer detaljer: Akkurat hvor jeg bor er det ca 30 husstander rimelig tett, hvor ca halvparten er nye hus med fiberkabler klarlagt. Men dette er vel uansett alt for få husstander til at Telenor gidder å legge fiber? (selv om kostnadene per hus må være langt lavere enn steder hvor de må grave inn til hvert eneste hus slik de vanligvis gjør).

 

Det kan også nevnes at vi av en merkelig årsak er tilknyttet en ADSL sentral som både i bilvei ligger ca 4KM borte, mens det er en annen sentral som ligger kun 900m borte. Er det overhode teknisk mulig for Telenor å koble oss om?

 

Det skal nevnes at begge disse sentralene antagelig har fått redusert antall oppkoblinger med ca 50% pga stedene som er nærme sentralene har fått fiber av Telenor. Ja, riktig - stedene som allerede hadde 10-20Mbit ADSL2+ fikk fiber, mens vi som ikke kunne få ADSL, eller kunne få maks 1Mbit ble ignorert... :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, først må du få en interesseliste for fiber og ha den i bakhånd men du må nok omtrent ha alle med skal du ha noen sak.

har du sjekket om det er noen andre som kan levere fiber i området?

 

Fiber anser jeg som lite sannsynlig, da det er andre ting enn kundeinteresse som er viktigere. Er vel antagelig en grunn til at de la fiber flere andre plasser rundt oss.

 

En aktuell ting som ville bedre situasjonen var å få andre ISP'er til å sette inn egen DSLAM i sentralen. Problemet med Telenor er jo hovedsaklig at de ikke vil forsøke å levere raskere - til tross for at det er mulig. Andre leverandører er jo villig til å levere så raskt som mulig. Men er det noen som vet hva som skal til for at en ISP setter inn en egen DSLAM? Eller er det kanskje slutt på dette om dagen, når fiber er på vei inn?

 

Og er det noen som vet om det er teknisk mulig å "bytte sentral"? Som nevnt er det en ADSL sentral under 1km kjøring unna (400m luftlinje).

Lenke til kommentar

Tja, tror neppe en ISP ser på 4km linje som noe og trakte etter, hvis alle nærområdene har fiber så er det ikke så mange kunder igjen for xDSL-satsning.

 

Fiberutbyggingen styres av interessen så er dere 30 i ett tettbyggd område så kan det jo være en mulighet.

 

Og bytte sentral forutsetter jo at det er kablet mellom dere og den nye sentralen, det er lite sannsynlig at man har gjort det, og Telenor bruker ikke penger på nye kobberkabler så da er du tilbake til fiber hvis de skal legge nye kabler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

30+ hus med fiber tror jeg er lite aktuelt dessverre.

 

Slik som det hvertfall i denne situasjonen så har jeg prøvd og få levert fiber til de ca 400-600 hus/leiligheter 6 (Blokker) uten og få noe napp hos Nextgentel, telenor, viken fiber, Osloisp, +++ og dette er TILOGMED PÅ EN PLASS DET LIGGER NYLIG GRAVD NED FIBER.. :realmad:

 

Så da kan man #¤¿%meg lure på hva som skal til for at noen av de jeg nevnte kommer med ett tilbud. Jeg har også snakka med "Utbyggersjef" for østlandet i Nextgentel pr. tlf. uten at det hjalp.

 

Men jeg håper du får en raskere linje da John-B :)

Lenke til kommentar

Har ikke noe interesseliste dessverre, MEN da kommer det store spørsmålet.. Må man i dette tilfellet løpe rundt som en slave for og få folk på en interesseliste da kabelen allerede ligger på plass? Det er vel heller De forskjellige ISPene som bør være litt mere interrisert?

 

Ingen av de ISPene som jeg nevnte har sakt eller kommet med noe info om at tja vi kan bygge ut om det er nok med int. så jeg mener det er litt rart da klabelen ligger der at de ikke sender noen selgere ut, men det er vel kansje for dyrt?

 

Dette blir litt som og bygge en beninstasjon men kun noen få for lov til og fylle der.

 

Men hvordan kan det være lønnsomt med 30 stykker feks. da de ikke gidder og levere til la oss si 200 av de 400-600 stykkene?

Lenke til kommentar

mest sannsynlig, så er den sentralen som er 900m vekker, rein fiber sentral. sjekk diverse firma som leverer fiber i området, så finner dere det fort. og vis det er sånt at ingen vil legge inn til dere så kan dere grave grøfter selv. slik jor vertfall flere jeg kjenner, etter som at selskapet ikke ville/hadde kapasitet til og legge selv. Men jaggu meg skal dem ha betalt selv om at du graver den og de legger kabelen i. :p

 

vis det er adsl dere vil ha, så vil jeg nok påstå at det er et litt dø føtt prosjekt. er ikke mange leverandører, som gidder og legge det lenger, eller oppretter ny sentral for få brukere.

 

Da jeg hadde adsl fra en vis leverandør(skal ikke nevnes hvilken), så måtte vi som hadde denne leverandøren (320leiligheter, og et 100 talls hus om ikke flere) klage i over et halvt år. før de tok seg bryet og sette inn en ny node i sentralen. Da gikk det et lys opp for dem, at denne sentralen var overbelastet, og derfor hadde netter vært ustabilt i 1års tid. mao masser klager. De er noen sniker som til tider ikke gjør en shitt før de har fått så mange klager at de er lei alle.

 

Mao, dere vil nok slite med og få satt opp en ny sentral for adsl, vertfall vis det er fiber i nærheten.

Lenke til kommentar

Har ikke noe interesseliste dessverre, MEN da kommer det store spørsmålet.. Må man i dette tilfellet løpe rundt som en slave for og få folk på en interesseliste da kabelen allerede ligger på plass? Det er vel heller De forskjellige ISPene som bør være litt mere interrisert?

 

Tja, hvis man ønsker det så må man jobbe for det.

Det kryr av områder som er lønnsomme så skal man komme før i køen så må man gjøre seg synlig.

Og er det borettslag e.l så kan de jo også ha eksklusive avtaler med kabel-TV leverandører, har du tatt det opp i f.eks velforeninger e.l?

 

Og det med 30 hus er jo ikke så merkelig, ligger det kabler med nok ledige fibre inn i området så koster det det samme om det er 30 eller 200 kunder.

Det blir noe annet hvis man må grave kilometervis eller sette opp noder o.l, da blir kundekosten alt for høy med f.eks bare 30 kunder.

 

Edit: Hvem eier kablene inn i bygget?

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Har ikke noe interesseliste dessverre, MEN da kommer det store spørsmålet.. Må man i dette tilfellet løpe rundt som en slave for og få folk på en interesseliste da kabelen allerede ligger på plass? Det er vel heller De forskjellige ISPene som bør være litt mere interrisert?

 

Tja, hvis man ønsker det så må man jobbe for det.

Det kryr av områder som er lønnsomme så skal man komme før i køen så må man gjøre seg synlig.

Og er det borettslag e.l så kan de jo også ha eksklusive avtaler med kabel-TV leverandører, har du tatt det opp i f.eks velforeninger e.l?

 

Og det med 30 hus er jo ikke så merkelig, ligger det kabler med nok ledige fibre inn i området så koster det det samme om det er 30 eller 200 kunder.

Det blir noe annet hvis man må grave kilometervis eller sette opp noder o.l, da blir kundekosten alt for høy med f.eks bare 30 kunder.

 

Edit: Hvem eier kablene inn i bygget?

 

Etter det jeg vet så er det Hafslund telecom som legger/la kabelen i regi av kommunen, grunnen til det bla gravd 1-2 km inn i gaten ved alle de husene er at det er 2 "kommunale" institusjoner som skulle kobles på nett, ett gærnehjem og en barnhage faktisk, så en node må det da nesten være her?

 

Velforening er jo en god idè :)

 

Så for meg er dette ganske rar strategi for bredbåndsdekning.

Endret av -PoWa-
Lenke til kommentar

Jeg føler dette blir litt OT men du som moderator får bare si ifra isåfall :p

 

Jeg har som sakt snakket med sjefen på østlndet som bygger ut pr. tlf. men tja de sa de kunne komme på befaring "en gang" men de var kun interessert i og bygge ut i blokker, ikke privathus.

 

De andre jeg har snakket med kan bekrefte det at det ligger fiberkabel som de kan bruke/leie? For så selge videre.

 

Joa det er kabeltv, det jeg er koblet opp på er en "underavdeling" på et annet som leverer inet over kabeltv, MEN underavdelingen har ikke noe avtale med tveco.net om levering av inet.

 

Men tveco.net leier ikke ut fiber bredbånd da er vel ikke de så spennene uansett.

 

Så da er det mao to mulighether som kunne ha vært brukt :ermm:

Lenke til kommentar

Fiberutbygging er merkelige greier ja. Jeg synes også det virker rart at ikke blokker eller andre ekstremt tettbygde/enkle steder ble prioritert.

 

Men her hos oss har Telenor altså lagt fiber i mange områder, til eneboliger som ikke nødvendigvis ligger ekstremt tett og enkelt til. Det er derfor jeg har et ørlite håp selvom akkurat hvor jeg bor ikke er mer enn 30 boliger (hvor ca 15 allerede har fiberkabler innlagt).

 

Skulle gjerne visst hvordan ISP'ene tenker når de bestemmer seg for å legge fiber. Det må jo være billigere å fokusere på områder med ekstrem tetthet, som rekkehus og blokker.

Endret av John-B
Lenke til kommentar

Fiberutbygging er merkelige greier ja. Jeg synes også det virker rart at ikke blokker eller andre ekstremt tettbygde/enkle steder ble prioritert.

 

Men her hos oss har Telenor altså lagt fiber i mange områder, til eneboliger som ikke nødvendigvis ligger ekstremt tett og enkelt til. Det er derfor jeg har et ørlite håp selvom akkurat hvor jeg bor ikke er mer enn 30 boliger (hvor ca 15 allerede har fiberkabler innlagt).

 

Skulle gjerne visst hvordan ISP'ene tenker når de bestemmer seg for å legge fiber. Det må jo være billigere å fokusere på områder med ekstrem tetthet, som rekkehus og blokker.

 

Fordi ikke alle vil ha fiber.

Blokker og steder med ekstrem tetthet har vanligvis god dekning, gjerne med borettslagsavtaler og da blir det fort kostbart å bygge ut.

Lenke til kommentar

Men hvordan kan dem forsvare at de ikke legger inn fiber til feks en blokk som ligger 2-3 meter ifra en ny fiber bakel da de legger den inn til en barnhage?

 

Dette er for meg en stor vits :roll:

 

Hvem skal ta kostnaden?

Vet du hvor mye dette koster?

Og all fiber er ikke fiber som kan benyttes, de fleste fiberkablene som ligger i gaten er mørk fiber, så da må man ha endeutstyr i blokken som koster mer enn du aner.

Lenke til kommentar

Hvem skal ta kostnaden? Beboere..

Vet du hvor mye dette koster? Nei, men det vet kansje du?

 

Men det kan umulig koste mer en feks 100x5000 kr.

 

Hadde bare noen av ispene vist litt intersse i å selge, så mener jeg de kansje hadde solgt litt mere siden kabelen allerede ligger der.

 

Om feks. det eksemplet med 100 stykker ikke er nok så er det 3 blokker til rett over gata som kansje kunne blitt med på ett spleiselag, så da er vi kansje 400x5000 kr. Men så lenge det ikke kommer noe "tilbud" blir det heller ikke noe av.

 

Kansje noen allerede har tatt kontakt med feks Nextgentel, noen andre med Telenor, så kommer den treje og kontaker Vikenfiber, osv osv så sitter vi der og venter på noe som ikke kommer da feks Nextgentel mener interessen er for lav siden ingen andre har kontaktet dem.

 

Men om jeg tenker meg litt om så går jeg utifra at det har ligget fiber her lenge siden hovedsentralen til kommunen med 10 000+ innbyggere er vegg i vegg med blokka.

 

Kapaks info: Total linjelengde inkludert inntak: 127 meter

Lengde på inntak: 100 meter (standard)

Endret av -PoWa-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...