Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs overføring av ADSL-linja


Anbefalte innlegg

Faren min skal nå ha seg ADSL, men han har PCen oppe i kiosken på campingen vår, og telefonlinja kommer inn i huset vårt, ca 50meter unna..

 

Vi lurer derfor på om det går an å sende adsl signalet trådløst mellom splitteren (som må være i huset) og routeren i kiosken..

 

Iså fall, kan noen anbefale et "kit" med hva jeg trenger for denne overføringen?

 

Har laga en skisse som (kanskje) forklarer bedre hva jeg trenger:

 

http://no.photos.yahoo.com/bc/xiancorp/vwp...view=t&.hires=t

 

Eller skal jeg ha både splitteren OG routeren i huset, og trådløst derifra til PCen?? Slik:

 

http://no.photos.yahoo.com/bc/xiancorp/vwp...view=t&.hires=t

 

Hva trenger jeg da?

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan du skal få til det første forslaget har jeg ingen anelse om, men hvis du har ruteren i huset og det er 50 meter i mellom burde det holde med et trådløst nettverkskort i pcen i kiosken.

Men du burde nok investere i litt større antenner, en til ruteren og en til kortet.

 

Under finner du hvor du kan du finne antenner i norge, siden jeg ikke har bruk for slike og dermed ikke har brukt store antenner før, tør jeg ikke å anbefale noen av dem. Men det er sikkert andre behjelplige med.

 

Wlansupply:

http://www.wlansupply.no/

Lenke til kommentar
Det ble tydeligvis to like tråder her...

 

Og så oppdaga jeg en skrivefeil:

 

Det skal ikke stå Router, det skal stå ADSL MODEM i posten min!

 

Altså trådløs overføring mellom ADSL modem og PC !

 

Sorry..

 

Da tror jeg du kan utelukke min første post med en gang, dette aner jeg ikke hvordan du skal få til uten en ruter.

 

Det eneste er å legge kabel da, , men det er kansje ikke å foretrekke?

Lenke til kommentar
Faren min skal nå ha seg ADSL, men han har PCen oppe i kiosken på campingen vår, og telefonlinja kommer inn i huset vårt, ca 50meter unna..

 

Vi lurer derfor på om det går an å sende adsl signalet trådløst mellom splitteren (som må være i huset) og routeren i kiosken..

 

 

Du må nok finne på noe annet enn std trådløstnettverk for dette.

Linja mellom splitteren og modemet er ei telefonlinje og ikke et datanettverk.

Vil tro det er enklere med kabel, det trengs kun et par og den er ikke kresen på kabelen.

Lenke til kommentar
OK får prøve å forklare meg litt bedre :)

 

Vil ha trådløs overføring mellom ADSL Modemet i huset vårt, og PCen som står i kiosken, ca 60 meter unna.

 

Håper flere forsto det nå da :)

 

Hvis jeg har forstått deg riktig, så tror jeg en slik løsning, hvis den lar seg realisere, blir unødvendig tungvinn og kostbar. Jeg ville ha satt opp en router med trådløst aksesspunkt inne i huset, og koblet ADSL-modemet på denne. Så kunne du som nevnt ovenfor overført via vanlig trådløs LAN-standard til kiosken hvor datamaskinen står.

 

Som sagt i innledningen, jeg er ikke sikker på motivene dine for å skulle gjøre det på en annen måte. Hvis du klarlegger dem så kanskje vi kan komme opp med en annen løsning. :)

Lenke til kommentar

Som sagt i innledningen, jeg er ikke sikker på motivene dine for å skulle gjøre det på en annen måte. Hvis du klarlegger dem så kanskje vi kan komme opp med en annen løsning.  :)

 

Det er ikke noe problem. Han skjønte ikke hva han skulle spørre om, og da ble det litt rot. Den enkleste og rimligste løsningen blir å ha Access Pointet (evt. med innebygget router) i huset, og så å bruke et wlan-kort i maskinen i kiosken. Mer eller mindre akkurat slik du foreslo Handlekurv.

 

Kjøper du D-Link har du også flust av antenner (nederst på siden) å velge mellom dersom du trenger noe mer retningsbestemt.

Lenke til kommentar

tips:

sett opp en vanlig trådløs ruter der hvor telefonlinja kommer inn. koble ruteren til kabel-modemet som igjen kobles til telefonlinje(el. splitter).

på taket på bygningen til ruteren setter du opp ei rundstrålenede antenne som du kobler til ruteren.

 

det du har gjør at dere kan leie ut internett til de som er på campingplassen.

 

:woot: for at du skal få internett i kiosken må du sette i ett PCI kort(dersom det er stasjonær) eller PCMCIA kort(dersom det er bærbar) med mulighet for ekstern antenne. på taket på kiosken setter du opp ei retningsantenne som er rettet mot den andre antenna(fri sikt -/+). nå har kiosken internett. 8)

 

for å kunne leie ut må du ha ekstra sett med utstyr som ligner på det du har i kiosken. du kan da leie dette ut til besøkende :wink:

 

bare send meg en epost om du trenger mer hjelp :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...