Gå til innhold

hvor jobber krypterere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du skal jobbe med kryptografi kan jobben din gå ut på enten utvikle nye og sikrere krypteringsmetoder, eller jobbe med å knekke eksisterende metoder for å vise at de er usikre. Jeg vil se for meg at dette er noe man gjør f.eks som forsker på et universitet. Såvidt meg bekjent er det ingen private bedrifter som driver med dette:)

 

Innenfor informasjonsikkerhet / digital sikkerhet er det langt flere som jobber med overordnet sikkerhet enn det er innen kryptografi. Kryptografien er veldig tung matematisk og har ikke fullt så mye med datamaskiner å gjøre. Disse kryptografene lager algoritmer som igjen kan brukes til sikkerhetsformål i f.eks datamaskiner. Altså lager kryptografene de matematiske verktøyene som sikkerhetsfolka kan bruke i programmer, nettverksprotokoller, spill, etc.

Lenke til kommentar

Som i mange områder innen IT begynner ting å bli fryktelig standardisert. Det ville vært fryktelig dyrt om hver bank skulle hatt sine egne folk til å sitte lage sin egen krypteringsalgoritme - da er det billigere at noen lager en felles standard som alle bruker, eller enda bedre - at disse utvikles gratis av f.eks forskere. Dette er det som skjer i realiteten.

 

Når det gjelder vanlig kryptering finnes det idag utallige gode metoder som er i vidstrakt brukt, som f.eks 3DES og AES (symmetrisk krypto) og RSA (asymmetrisk krypto).

 

Infosikkerhet handler i dag mye mer om å lete etter hull og tette dem eller sørge for at det ikke oppstår hull når ny programvare lages.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...