Gå til innhold

Dårlig vannmelon i år - når skal den bli god?


Den perfekte vannmelonen  

29 stemmer

  1. 1. Hvordan bør konsistensen være på vannmelonens fruktkjøtt?

    • Hard, sprø og fuktig - Som et eple, bare litt luftigere
    • Mykere - Som en moden/overmoden pære
    • Ikke sprø i det hele tatt - Som en honningmelon
    • Myk som en banan


Anbefalte innlegg

Jeg har spist nærmere 15 vannmeloner denne sommeren. Ut av disse, har bare én vært god.

 

Det jeg vil ha i en vannmelon, er for det første mye smak. Men den skal være hard og sprø, akkurat som et eple.

 

De 14 andre vannmelonene har vært myke og bløte, og til tross for at fruktkjøttet kjennes sprøtt ut når jeg tar på det, blir som banan når jeg setter tenna i det.

 

Jeg kan vannmelontesten, men den har ikke gitt resultatene jeg ønsket. Hva har skjedd med vannmelonen i år? Er den blitt påvirket av noe dårlig værforhold et eller annet sted i langvekkistan? Er den genmanipulert? Hvorfor er det så vanskelig å få tak i en perfekt vannmelon midt på sommeren?

 

Jeg har kjøpt vannmeloner på Ica, Meny, innvandrersjapper, og Smart Club. Sistnevnte hadde den éne gode vannmelonen, men når jeg kjøpte der på nytt, var den blitt slafsete.

 

Tyrkern fortalte meg at sesongen er i slutten av mai måned, men dette har ikke gitt resultater, annet enn at den er blitt større.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, når jeg tenker over det er jeg faktisk ganske enig med trådstarter... :/ Jeg er en selverklært vannmelonelsker og tradisjonelt spiser jeg en god del hver sommer, men hittil i år må jeg jeg si er er skuffa... :/ Har spist to nydelige da, og de var kjøpt på henholdsvis Meny og Ica (Ja, Ica faktisk :| ). Får bare håpe det tar seg opp!

Lenke til kommentar

Flott at det ikke bare er meg.

Men kommer det bedre vannmeloner? Er juni-melonene et tidlig lass som butikkene selger ut, før de kanskje får årets beste meloner senere i sommer? Eller burde de ha vært gode nå?

 

Jeg har prøvd å kjøpe mørkerøde, og de har vært mer slafsete enn noen andre.

 

Ofte starter de å bli overmodne der frøene ligger. Og så danner det seg små kammere av sørpete fruktkjøtt rundt hvert eneste frø. Og i de mørkerøde, er det alltid en ring av mykt fruktkjøtt der frøene går.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vannmelon gror ikke akkurat på Toten. Når er produkt skal transporteres tusenvis av kilometer vil det neppe ha god smak, spesielt siden man ofte plukker ting fra trærne før de er modne.

 

Det bør vel stå på lappen hvor den kommer fra. Med det så bør du kunne gjøre litt research på egenhånd. :)

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Vannmelon gror ikke akkurat på Toten. Når er produkt skal transporteres tusenvis av kilometer vil det neppe ha god smak, spesielt siden man ofte plukker ting fra trærne før de er modne.

 

Det bør vel stå på lappen hvor den kommer fra. Med det så bør du kunne gjøre litt research på egenhånd. :)

 

Du kan jo gjøre det for han! :!:

Lenke til kommentar

Jeg lurer på noe når vi snakker om sprøhet.

Alle vil ha sprø vannmelon ikke sant?

 

Det regner jeg med. Men hva legger vi i ordet "sprø"?

Jeg personlig mener at den skal være sprø som et eple. At når du tygger en bit, og bryter den ned i munnen, så er de mindre bitene fortsatt sprø, helt til du har gjevnet ut alt.

 

De jeg har kjøpt, har bare vært sprø når du biter av en bit. Deretter har biten opplevdes som en litt overmoden pære. Hvor du ikke kjenner motstand, men kjøttet bare gir etter.

 

Jeg vil ikke at fruktkjøttet skal være mykt i det hele tatt. Men saftig og sprøtt.

 

Noen enige?

Lenke til kommentar

Yes sir! Det kan ikke være - i fare for å virke litt tørr - utvannet smak på vannmelonen. Den må være såpass moden at den har smak, men ikke så overmoden at den bare er sørpe. Da jeg jobbet på Bama tidligere, så jeg ofte vannmeloner som var så overmodne at innholdet rant ut av melonen når vi løftet den. Sånn skal de IKKE være. De må være sprø og deilige!

 

Erfaringsmessig er de vannmelonene som er best, de som er matte i fargen, med jevn blodrød farge, og små - SMÅ - sprekker rundt frøene. Tenker da hovedsaklig på kvartmeloner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...