Gå til innhold

128 GB på Blu-ray


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Personlig venter jeg på at BDSM får bredere aksept ... :innocent:

 

Fra spøk til revolver - BDXL får kanskje et potensielt marked med 3D-filmer, i tillegg til datalagring. 3D tar som kjent mer plass. Men egentlig tror jeg plastikkplater som dette synger på siste vers nå. Det hjelper lite å utvide kapasiteten når det er den fysiske distribusjonen som er "problemet" med formatet.

 

Tror nok ikke det fysiske mediet er på vei ut med det første. Når var det du tenkte at alle hadde internettlinjer til å kunne streame 100GB ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig venter jeg på at BDSM får bredere aksept ... :innocent:

 

Fra spøk til revolver - BDXL får kanskje et potensielt marked med 3D-filmer, i tillegg til datalagring. 3D tar som kjent mer plass. Men egentlig tror jeg plastikkplater som dette synger på siste vers nå. Det hjelper lite å utvide kapasiteten når det er den fysiske distribusjonen som er "problemet" med formatet.

 

Tror nok ikke det fysiske mediet er på vei ut med det første. Når var det du tenkte at alle hadde internettlinjer til å kunne streame 100GB ?

 

Hvorfor må det kunne streames?

 

AtW

Lenke til kommentar

for dere som er mot plast .

tenk på at før i tiden var det fy-fy å bruke plast i biler. i hverfall i støtfangere

nå brukes det nesten bare plast . likevel er bilen bilt sikrere.

 

utviklingen vil nok gå samme veien med det optiske lagringsmediet .

produsentene kan lage dem akkurat så sikre eller holdbare som de vill

Lenke til kommentar

For ordens skyld: moderne støtfangere har ofte plast-deksel for montering av lys, utseende og aerodynamikk, men de har også en kjerne av aluminium og fester av aluminium som gir den støtdempende funksjonen.

 

Ellers så er det feil å anta at folk som er mot en fysisk distribusjonsmodell automatisk også er mot plast.

Lenke til kommentar

For ordens skyld: moderne støtfangere har ofte plast-deksel for montering av lys, utseende og aerodynamikk, men de har også en kjerne av aluminium og fester av aluminium som gir den støtdempende funksjonen.

 

Ellers så er det feil å anta at folk som er mot en fysisk distribusjonsmodell automatisk også er mot plast.

 

for all del . det var egentlig holdbarheten mediet jeg fokuserte på.

nå inneholder jo cd,dvd blue ray platen også metaller

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

For ordens skyld: moderne støtfangere har ofte plast-deksel for montering av lys, utseende og aerodynamikk, men de har også en kjerne av aluminium og fester av aluminium som gir den støtdempende funksjonen.

 

Ellers så er det feil å anta at folk som er mot en fysisk distribusjonsmodell automatisk også er mot plast.

 

for all del . det var egentlig holdbarheten mediet jeg fokuserte på.

nå inneholder jo cd,dvd blue ray platen også metaller

 

Mulig jeg tar feil, men er ikke grunnen til at man bruker plastmaterialer i støtfangere heller for å senke vekt, billigere, samt fjærer bedre i en kollisjon ?

Lenke til kommentar

For ordens skyld: moderne støtfangere har ofte plast-deksel for montering av lys, utseende og aerodynamikk, men de har også en kjerne av aluminium og fester av aluminium som gir den støtdempende funksjonen.

 

Ellers så er det feil å anta at folk som er mot en fysisk distribusjonsmodell automatisk også er mot plast.

 

for all del . det var egentlig holdbarheten mediet jeg fokuserte på.

nå inneholder jo cd,dvd blue ray platen også metaller

 

Mulig jeg tar feil, men er ikke grunnen til at man bruker plastmaterialer i støtfangere heller for å senke vekt, billigere, samt fjærer bedre i en kollisjon ?

 

man får et mykere sammenstøtt av det .

kreftene blir også spist opp når platen går i stykker

 

i andre produkter brukes nok plast mest fordi det er billig.

plasten kan til og med ligne metall

 

 

dette beviser jo at plast slet ikke er så skrøpelig som mange skal ha det til.

Lenke til kommentar

Plasten står for en forsvinnende liten del av energiabsorbsjonen i et sammenstøt. Det er deformeing av metall som tar av for støtet. Dette metaller ligger som en kjerne inni eller bak plaststøtfangeren, samt i støttestag fra karosseriet til støtfangeren. Dette metallet (Aluminium) er formet slik at det blir mest mulig metall som deformeres mest mulig. I et sammenstøt kan så mye energi absorberes at metallet blir over 100°C varmt. Plast som sprekker tar opp svært lite energi.

 

Plast er billigere enn metall når det kommer til å lage aerodynamiske former med plass for tåkelys og et visst pent utseende. En kombinasjon av plast og metall i støtfangere både senker prisen og øker sikkerheten, bedrer utseendet osv i forhold til å bare velge ett av materialene.

Lenke til kommentar

Plasten står for en forsvinnende liten del av energiabsorbsjonen i et sammenstøt. Det er deformeing av metall som tar av for støtet. Dette metaller ligger som en kjerne inni eller bak plaststøtfangeren, samt i støttestag fra karosseriet til støtfangeren. Dette metallet (Aluminium) er formet slik at det blir mest mulig metall som deformeres mest mulig. I et sammenstøt kan så mye energi absorberes at metallet blir over 100°C varmt. Plast som sprekker tar opp svært lite energi.

 

Plast er billigere enn metall når det kommer til å lage aerodynamiske former med plass for tåkelys og et visst pent utseende. En kombinasjon av plast og metall i støtfangere både senker prisen og øker sikkerheten, bedrer utseendet osv i forhold til å bare velge ett av materialene.

 

det heter støtfanger , men den tar bare opp en liten del av kollisjonen.

det er nok derfor det er mindre metall i selve støtfangeren en det man tror.

på en måte så er støtfangeren mest til pynt.

 

at jeg mener at plasten er så sterk at den brukes som beskyttelse i små kollisjoner kommer av at jeg for tid tilbake ble demonstrert hvor umulig det var lage bulker i plastskallet til de bilen som bruker det i stedet for metall (tynt som blikk).

 

 

tilbake til saken. hvor mye data er det teoretisk mulig å lage på optisk plast plate tro ?

når det er påstått at man kan borre flere hull i en CD og den virker forsatt så må man ha en del å gå på.

På en DVD er jo dataene lagt tettere og en BD er dataene enda tettere

 

hvis dataene stables i høyden så skulle man også tro at det tar lengre tid å lese dem men de leses nok ikke hødevis.

jeg har forstått det slik at det blir som en spiral også i høyden

Lenke til kommentar

En støtfanger er ikke til pynt, den er der for å dempe sammenstøtet. Du kan godt kalle plastdekslet for oppheng av tåkelys, nummerplate, blinkelys og forming av aerodynamikken for "pynt", men teknisk sett er det metallkjernen (en profilskinne) sammen med festet til ramma som er selve støtfangeren.

 

Hva du mener om plastens fortreffelighet er revende likegyldig for bilbransjen. De støtter seg på lange erfaringer, laboriatorietester, simuleringer og ikke minst eksperter. Bilbransjen har kommet fram til andre løsninger enn deg. Det bør vel si det meste.

 

Støtfangerer har så vidt jeg vet aldri vært laget av tynt blikk. Da har du kjent på feil plass. Du har rett i at plast er mer motstandsdyktig mot små bulker, men det er noe helt annet med et sammenstøt der poenget er å redusere bilens kinetiske energi på en tryggest mulig måte.

 

Uansett, bruk av plast på biler vitner på ingen måte om holdbarheten til bluray-plater. Det er to vidt forskjellige ting som eldes på vidt forskjellige måter.

 

Dataene på flerlagsplater ligger ikke i spiraler i høyden, de ligger i separate lag.

 

En plate med borehull vil selvsagt ha mistet dataene som lå i hullet og platen vil ikke fungere i normale avlesere. IBAS er et selskap som spesialiserer seg på å hente ut data fra CDer, harddisker og annet som har f.eks borehullskader. De får ut resterende data fra både flashbrikker, harddisker og CDer som er gjennomhullet.

 

Hvor mye det er teoretisk mulig å putte inn på en plastplate i et laboratorie er uinteressant. Det er også generelt uinteressant med plast siden det betyr en fysisk distribusjonsmodell med trykking, pakking, eksport, import, fortolling, salg til kjeder, intern distribusjon i kjeder, salg til forbruker og kjøring til og fra butikk. Det er alt for mange mellomledd som tar tid og fordyrer prosessen. Distribusjon via nettet er mye mer effektivt.

Lenke til kommentar

i mordene biler funger hele fronten som støtfanger ikke bare den tingen som stikker litt ut foran eller bak .

 

skinnen som brukes er ikke rare greien egentlig . det varierer selvsagt lit fra bilmerke til bilmerke.

 

når snakker jeg om skallet som er rund hele bile som er tynt som blikk . derfor blir det lett bulker.

 

hvis de bruker plast av riktig sort i stedet for metallplatene så slipper man bulkene .

 

 

 

poenget mit var å få frem at hvis man ville produsere plater som tålte mye så kunne man også gjøre det.

 

det kan nesten høres ut som å man skal tvinges vekk fra bruk av plater til film og video og heller bruke streaming .

 

med tanke på at ikke alle kan få raske nok intetnettlinjer så blir det en smule arrogant.

 

den best løsninger er å kunne bruke begge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg får spørre som ATW gjorde tidligere i tråden: Hvorfor må det streames over nettet?

 

Distribusjon via nettet må streames fordi de fleste, inkludert meg selv, overhode ikke har lyst å vente når jeg finner ut på kvelden at jeg vil se en film.

 

Hvis ikke det finnes en annen genial løsning da som gjør at jeg kan sette på en film når jeg vil uten å streame, og forøvrig uten å måtte ha bestemt meg 3 dager i forveien for hva jeg vil se ?

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Jeg får spørre som ATW gjorde tidligere i tråden: Hvorfor må det streames over nettet?

 

Distribusjon via nettet må streames fordi de fleste, inkludert meg selv, overhode ikke har lyst å vente når jeg finner ut på kvelden at jeg vil se en film.

 

Hvis ikke det finnes en annen genial løsning da som gjør at jeg kan sette på en film når jeg vil uten å streame, og forøvrig uten å måtte ha bestemt meg 3 dager i forveien for hva jeg vil se ?

 

 

Folk virker jo til å akspetere ganske greit at man ikke får en plate i hånda samme øyeblikk man ønsker å kjøpe seg en film, hvorfor er det annerledes om man skal få den via nett?

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg får spørre som ATW gjorde tidligere i tråden: Hvorfor må det streames over nettet?

Distribusjon via nettet må streames fordi de fleste, inkludert meg selv, overhode ikke har lyst å vente når jeg finner ut på kvelden at jeg vil se en film.

 

Hvis ikke det finnes en annen genial løsning da som gjør at jeg kan sette på en film når jeg vil uten å streame, og forøvrig uten å måtte ha bestemt meg 3 dager i forveien for hva jeg vil se ?

Hvor lang tid tar det fra du bestemmer deg til du har filmen fra CDON i hånda da? Eller ser du bare filmer fra 59kr-kurven hos Rema? I så fall kan det jo ta under en halvtime å skaffe en film forutsatt at man mot alle odds finner akkurat den ønskede filmen der, bor nært butikken og at man bestemmer seg i åpningstida.

 

Bare et lite eksempel: Dersom man bestiller en bluray-film på 25 GB fra CDON og filmen havner i postkassa nøyaktig 1 uke senere så betyr det at gjennomsnittlig overføringshastighet via postverket har vært 25 GB delt på 1 uke = 0,33 Mbps.

Lenke til kommentar

jeg er så heldig å kan bruke altibox sin filmleie.

det finnes andre som også lever via tv kabelen men da må det være det selskapet man får tv kanalen fra.

 

og så finne de dem som lever filme via Internett..

 

her er problemet / utfordringen at filmleie via fjernkontrollen har et veldig begrenset utvalg i forhold til dem man kan kjøpe på (nett)butikken.

 

fordelen ved å ha filmen på en plate elle annet fysisk mediet er at man ikke er avhengig av at nettverket funger, noe som kan være en utfordring ute i distriktene.

Lenke til kommentar
her er problemet / utfordringen at filmleie via fjernkontrollen har et veldig begrenset utvalg i forhold til dem man kan kjøpe på (nett)butikken.

Nettopp. Problemet er at leverandøren din binder deg til dem som leverandør og at de har dårlig utvalg, ikke distribusjonsmetoden. Det blir som å eie et bankkort som kun fungerer i Joker-butikker med dårlig utvalg av matvarer. Da kan du ikke klage på at konseptet butikk er problemet, men heller bindingen og det dårlige utvalget.

 

fordelen ved å ha filmen på en plate elle annet fysisk mediet er at man ikke er avhengig av at nettverket funger, noe som kan være en utfordring ute i distriktene.

I distriktene er det gjerne også vanskelig å få tak i akkurat den plastskive-filmen du ønsker på kort tid. Jeg tror ikke det er mange plasser man får filmen raskere via CDON enn via nettdistribusjon. Med andre ord er ikke løsningen for folk i distriktet plast, men enten flytting til strøk med bedre infrastruktur, eller å ta hendene fatt og bygge de nødvendige nettforbindelsene selv.

Lenke til kommentar
her er problemet / utfordringen at filmleie via fjernkontrollen har et veldig begrenset utvalg i forhold til dem man kan kjøpe på (nett)butikken.

Nettopp. Problemet er at leverandøren din binder deg til dem som leverandør og at de har dårlig utvalg, ikke distribusjonsmetoden. Det blir som å eie et bankkort som kun fungerer i Joker-butikker med dårlig utvalg av matvarer. Da kan du ikke klage på at konseptet butikk er problemet, men heller bindingen og det dårlige utvalget.

 

fordelen ved å ha filmen på en plate elle annet fysisk mediet er at man ikke er avhengig av at nettverket funger, noe som kan være en utfordring ute i distriktene.

I distriktene er det gjerne også vanskelig å få tak i akkurat den plastskive-filmen du ønsker på kort tid. Jeg tror ikke det er mange plasser man får filmen raskere via CDON enn via nettdistribusjon. Med andre ord er ikke løsningen for folk i distriktet plast, men enten flytting til strøk med bedre infrastruktur, eller å ta hendene fatt og bygge de nødvendige nettforbindelsene selv.

 

har du glemt at man kan kjøpe filmen på en nettbutikk og få et fysisk eksemplar i handen en uke etter ? man kan god kjøpe hos CDON .

da trenger man ikke noen intetnettforbindelse som likevel fungerer dårlig til streaming . er man heldig så har man et dårlig utvalg her.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...