Gå til innhold

Trenger tips og forslag på kjøp av server pc, oppgave.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en oppgave her.

 

Skal gå til "innkjøp" av en server pc. Operativsystemet som skal være på den er Windows 2003 server.

Serveren skal brukes som ghost-server.

 

Kan dere komme med forslag og tips, så jeg ikke glemmer noe. Er så lenge sia jeg drev med server å slikt (nesten glemt), så noen enkle forklaringer på ting og tang hadde vært kjempe greit! :)

 

Kom gjerne med tips til backup, hva som burde være specs etc :)

Endret av Espein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvorfor i alle dager setter du på et HD5870 (eller skjermkort generelt) på en server?? ECC minne er vel ikke et must for hjemme server (hvis det er tilfellet), min står på 24/7 uten problemer (sett bort fra strømbrudd) med vanlig DDR2 minne.

 

Synes også at 2x xeon blir litt mye. Ghosting er vel ikke noe spesielt CPU-krevende prosess? SSD støtter jeg, men snurre disk til lagring, samt backup burde vel tas med.

Lenke til kommentar

Innebygget skjermkort i hovedkortet er mer enn nok.

Hva skal du med 18 slotter for minne?

Dette gir jo potensiellt 72GB ram, uten veldig spesielle behov holder det med 4-6 slotter.

Du må ha minst 2 disker satt opp i raid 1. Da er du dekket opp hvis 1 disk ryker.

Så lenge det er en standard server for fil, mail og lignende trenger du ikke SSD disker.

Ser at den skal brukes til Ghost, dette er jo ikke krevende for annet enn disk og nettverk.

10k RPM disk vil jeg påstå holder for ghosting, helst satt opp i raid 5.

 

Jeg ser ingen store fordeler med det oppsettet, prisen kan glatt halveres uten at det går ut over ytelsen nevneverdig.

 

edit: satte raskt opp ett mer enn brukbart system for ghosting, merk at dette er uten kabinett, PSU, skjermkort, CPU-vifte og uten støtte for ECC.

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=812011&su=E5A2C884-DDE0-4F8D-8097-3FE114E8DACA

edit2: det er sikkert mulig å få til noe bedre enn det jeg satt opp

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Innebygget skjermkort i hovedkortet er mer enn nok.

Hva skal du med 18 slotter for minne?

Dette gir jo potensiellt 72GB ram, uten veldig spesielle behov holder det med 4-6 slotter.

Du må ha minst 2 disker satt opp i raid 1. Da er du dekket opp hvis 1 disk ryker.

Så lenge det er en standard server for fil, mail og lignende trenger du ikke SSD disker.

Ser at den skal brukes til Ghost, dette er jo ikke krevende for annet enn disk og nettverk.

10k RPM disk vil jeg påstå holder for ghosting, helst satt opp i raid 5.

 

Jeg ser ingen store fordeler med det oppsettet, prisen kan glatt halveres uten at det går ut over ytelsen nevneverdig.

 

edit: satte raskt opp ett mer enn brukbart system for ghosting, merk at dette er uten kabinett, PSU, skjermkort, CPU-vifte og uten støtte for ECC.

http://www.komplett....97-3FE114E8DACA

edit2: det er sikkert mulig å få til noe bedre enn det jeg satt opp

 

støtte for 144gb ram ;)

 

og det oppsettet var ikke noe særlig nei.. skal man først bruke xeon så skal man utnytte at man kan ha 2 cpuer i HK... ellers er i7 bedre...

 

veloci raptor foran ssd????

 

ytelsen til ditt oppsett er crap i forhold til det jeg satte opp.

 

en server trenger kraftig cpu og mye ram. det er hele hovedpointet i server

 

xeon cpuer er beregnet til server men er også beregnet til dual slot... HK er også server beregna

(server/workstation)

 

du kan få et billigere oppsett som ejg satte opp altså som yter omtrent det samme

 

http://www.komplett....FB-96C82D42AA4F

 

du må huske at det er triple channel slik at man må ha minimum 6 brikker for å få utnyttet dette

 

der ser dere et oppsett til en billigere penge som er litt dårligere men ikke mye

 

Er ikke minnekontrolleren integrert på E5520?

Så den støtter ECC minne?

 

Hvis ikke, hva er da fordelen med Xeon kontra i7?

 

forskjellen er at xeon er server/workstation beregna.. altså tunge arbeider.. yter bitte bitte litt bedre... samt det er beregna for 2 cpuer i samme HK.. det kan man ikke med i7...

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Innebygget skjermkort i hovedkortet er mer enn nok.

Hva skal du med 18 slotter for minne?

Dette gir jo potensiellt 72GB ram, uten veldig spesielle behov holder det med 4-6 slotter.

Du må ha minst 2 disker satt opp i raid 1. Da er du dekket opp hvis 1 disk ryker.

Så lenge det er en standard server for fil, mail og lignende trenger du ikke SSD disker.

Ser at den skal brukes til Ghost, dette er jo ikke krevende for annet enn disk og nettverk.

10k RPM disk vil jeg påstå holder for ghosting, helst satt opp i raid 5.

 

Jeg ser ingen store fordeler med det oppsettet, prisen kan glatt halveres uten at det går ut over ytelsen nevneverdig.

 

edit: satte raskt opp ett mer enn brukbart system for ghosting, merk at dette er uten kabinett, PSU, skjermkort, CPU-vifte og uten støtte for ECC.

http://www.komplett....97-3FE114E8DACA

edit2: det er sikkert mulig å få til noe bedre enn det jeg satt opp

 

støtte for 144gb ram ;)

 

og det oppsettet var ikke noe særlig nei.. skal man først bruke xeon så skal man utnytte at man kan ha 2 cpuer i HK... ellers er i7 bedre...

 

veloci raptor foran ssd????

 

ytelsen til ditt oppsett er crap i forhold til det jeg satte opp.

 

en server trenger kraftig cpu og mye ram. det er hele hovedpointet i server

 

xeon cpuer er beregnet til server men er også beregnet til dual slot... HK er også server beregna

(server/workstation)

 

du kan få et billigere oppsett som ejg satte opp altså som yter omtrent det samme

 

http://www.komplett....FB-96C82D42AA4F

 

du må huske at det er triple channel slik at man må ha minimum 6 brikker for å få utnyttet dette

 

der ser dere et oppsett til en billigere penge som er litt dårligere men ikke mye

 

Serveren skal brukes som ghost-server.

 

Det er med andre ord ikke snakk om veldig krevende oppgaver.

Til ghost-servere er det i mine øyne 3 ting som teller, nettverk, lesehastighet på disk og kapasitet på disk.

 

Å kjøre 2x quad cpu med 24gb eller 12gb minne på noe som verken krever mye minne eller CPU er bortkastet...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...