Gå til innhold

Hvorfor er nettbutikkene blitt for dyre?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Tok en titt på Elkjøp : http://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/PRESSG3110SC/compaq-sg3-110sc

Helt "OK" PC til 2800kr, inkl Win 7 lisens.

 

Hvem klarer å plukke deler fra norske nettbutikker og bygge tilsvarende PC like billig selv?

 

For noen år siden var det alltid noen tusenlapper å spare på kjøp av deler og bygge selv. I dag er det nesten omvendt. Har nettbutikkene blitt for dyre, med for mange fordyrende mellomledd mellom fabrikk og konsument?

 

- kjbu

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sewero, det der er jo bare fail.

 

Du mangler flere ting på listen din, fks dvdrw, mus, tastatur, strømkabler,windows 7, skjermkort ?

 

Bare det er jo 1000 kr mer, og så må du regne frakt på alt sammen fra forskjellige nettbutikker.

 

Så hvis man er teit kjøper man da løst, det er konklusjonen.

Endret av darket
Lenke til kommentar

Rettet opp feil, skjerm, tastatur og mus står ikke at det følger med.

https://prisguiden.no/profil/lister/116073 200 å spare da.

 

Ut ifra erfaring jeg har dratt med meg sparer man en god del når det snakk om dyrere pc-er + man får skreddersydd pc-en mer, du kan bytte ut deler til bedre for nøyaktig det området du skal benytte pc-en til.

 

Hei, du har feil minne og hovedkort. Du trenger AM3 og DDR-III, dermed stiger prisen med noen hundrelapper til. Dessuten må du plusse på ca. 1000kr i porto siden du handler fra en del forskjellige nettbutikker. Totalt ca 1000kr mer enn Elkjøp.

 

Ja, det er kjiipt, og sannsynligvis døden for en del nettbutikker i fremtiden.

 

- kjbu

Lenke til kommentar

Rettet opp feil, skjerm, tastatur og mus står ikke at det følger med.

https://prisguiden.no/profil/lister/116073 200 å spare da.

 

Ut ifra erfaring jeg har dratt med meg sparer man en god del når det snakk om dyrere pc-er + man får skreddersydd pc-en mer, du kan bytte ut deler til bedre for nøyaktig det området du skal benytte pc-en til.

- mangler fortsatt windows 7 (hjelper lite med en oppgraderingspakke uten noe og oppgradere fra)

- ddr2 mens elkjøp har ddr3

- hk støtter verken cpu eller ram du har valgt

- kabinettet viser feil pris, billigste er 89kr dyrere

- du har ikke cd/dvd spiller

 

så du sparer en hundrelapp før tusenlappen i porto, så sitter du igjen med deler som ikke kan settes sammen og ikke har windows.

 

pc i den prisklassen så vil jeg anta starte fra en barebone som f.eks Denne blir beste.

 

men er vanskelig slå pakkepcr i denne prisklassen siden de får volumerabatter på alt av deler samt får oem lisenser på windows til 150kr stk.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er en Compaq med drittspec billigere enn det du klarer å bygge en slik pc selv. Slik har det alltid vært, og det er ikke noe nytt som har skjedd de siste årene. Så det du sier er bare tull og tøys. Hadde du giddet å sjekke fakta før du opprettet denne tråden så hadde du sett at priser på ferdigbygget drittpc alltid har vært billigere enn du klarer å bygge selv.

 

Husk også at det er en grunn til at slike pcer er billige, og det er ikke fordi det brukes kvalitetskomponenter når de bygger pcen. Det brukes ofte strømforsyninger av laber kvalitet, hovedkort som er bygget så billig som mulig for akkurat denne modellen og alt av drev og disker er hentet fra den produsenten som klarte å levere deler billigst akkurat der og da.

 

Så du får en helt grei pc som sikkert lever i 3 år før strømforsyningen ryker, men du har ikke mulighet til å oppgradere den nevneverdig. Er også stort sett billige Compaq, Packard Bell og HP som ender opp på verksted for å bytte ut defekt strømforsyning eller hovedkort. Dette er ikke noe jeg bare tipper på, dette vet jeg fordi jeg har jobbet på verksted som reparerer Compaq, Pachard Bell og HP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...