Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Slått til i egen leilighet


makila

Anbefalte innlegg

Hei

 

Trenger litt hjelp her. Jeg og noen kompiser satt hjemme i leiligheten i går kveld/natt, drakk litt pils og vin, og bare slappet av.

 

Det ringer på døra, og jeg åpner uten å sjekke hvem det kunne være. Da kommer 4-6 folk brasende inn i leiligheten. Jeg kjenner han ene som kom først inn. Han slår til meg først en gang, før jeg fikk et annet slag som slår ut tanna mi. (Bare en midlertidig tann som enkelt kan limes på plass igjen). Ikke lenge etter avslutter en annen kar med å slenge en vase i hodet på meg, som selvfølgelig knuser og lager et jævlig rot. Alt kom så fort på meg at jeg ikke rakk å gjøre noen ting... Ble helt satt ut.

 

Jeg er litt usikker på hvorfor de gjorde dette... Vi satt tidligere på kvelden ute på verandaen, da 2 av disse folka gikk forbi leiligheten. Det er mulig det ble slengt litt dritt til de. Men det rettferdiggjør da ikke å angripe meg i mitt eget hjem.

 

Jeg har lyst til å politianmelde dette, men er usikker på hvordan jeg bør gå fram. Kommer denne saken til å stjele mye av min tid? Jobber mye i sommer og det frister lite med en haug av turer til politistasjonen.

 

Både jeg og han som slo til meg er 18 år. Tok mye bilder og film av leiligheten etter at det hadde roet seg. Vet ikke om det holder som "beviser".

 

Er veldig takknemmlig for litt hjelp her.

Endret av Mariuslk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som du har en meget god sak, da han har angrepet deg og faktisk også brutt seg inn (slik jeg ser det, om du ikke har invitert han inn i ditt hjem), og du har egentlig ikke gjort noe som helst galt for å fortjene dette. Det er lovlig å slenge drit til folk i Norge.

 

Så, kommer vel bare an på om du gidder å gå gjennom saksbehandlingen osv. Kanskje du skal nevne det for fyren på privaten, og be om noen form for unnskyldning/erstatning, vet ikke. Han var vel relativt full og ville aldri gjort noe slikt i edru tilstand. Kanskje er han veldig skamfull akkurat nå. På den måten slipper dere i alle fall å via systemet..

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Jeg inviterte han ikke inn i leiligheten, han kom hit på eget initiativ. Å kontakte han på den måten kunne vært et alternativ. Men jeg kjenner han godt, dette er folk som leker "gangstere" på området her jeg bor. Han ville nok aldri unnskyldt seg eller gitt meg noe erstatning. Det værste er at jeg tror ikke han hadde drukket noen ting heller. Det kan være verdt å nevne at fyren har ADHD, så det skal ingen ting til før det smeller for han. Det har jeg i hvert fall funnet ut nå.

 

Hva slags straff kan han vente seg om jeg politiannmelder dette?

 

Han kan heller ikke vise til noen skader jeg har gjort på han, nettopp fordi jeg ikke slo tilbake. De kom på døra, la igjen 3 slag, før de stakk fra stedet.

Lenke til kommentar

Jeg går utifra at hele ditt selskap samt hans selskap (om disse skulle vitne, som de faktisk er pliktig til tror jeg) er vitner til hva som skjedde. De angrep deg på en særdeles brutal og voldelig måte, og det er bare flaks at du ikke er død egentlig, som jeg anser som en sannsynlig konsekvens av handlingsforløpet. Og da ville jo dette blitt betraktet som en planlagt henrettelse, som jeg tror loven ikke ville sett på med blide øyne.

 

§ 231. Den, som bevirker eller medvirker til. at en anden tilføies betydelig skade paa legeme eller helbred, straffes for grov legemsbeskadigelse med Fængsel i minst 3 Aar. Har han handlet med Overlæg, kan Fængsel inntil 21 år anvendes, saafremt Forbrydelsen har hat Døden tilfølge.
Altså tre år for grov legemsbeskadigelse, men om det er med overlegg kan inntil 21 år gis. Og ettersom de møtte opp på døren din uten at du hadde invitert dem og alt de gjorde var å skade deg uten noen annen synlig hensikt med besøket, vil jeg absolutt si at dette går under overlegg.

 

§ 233a. Den som inngår forbund med noen om å begå en handling som nevnt i § 231 eller § 233, straffes med fengsel inntil 10 år
. De som slo kan få 21 års fengsel, de som var med men ikke slo kan få 10 års fengsel.

 

EDIT: Ser at § 231 med 21 år gjelder om døden har vært en konsekvens av handlingene. Vi ser altså på minst 3 år for dem som selv har gjort skade, og inntil 10 år for de andre.

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Nå er det ikke meningen å gå off topic, men jeg ser ingen grunn til å nevne at han har ADHD, det har ikke noe med saken å gjøre. Det er ikke noen unnskyldning og det er ikke noen grunn, har ADHD det selv, og synes det blir så teit at det liksom skal være en trigger til alt som er "vondt". Da er det bedre å si at han har kort lunte.

 

Men, får si som de andre, Politiannmeld det. Personlig hadde jeg ikke tenkt på å gjøre noe annet.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

Enig angående det med ADHD. Det er ikke sikkert at han faktisk har det en gang.

 

Veldig mange foreldre bruker "ADHD" for å forklare hvorfor ungen deres er vill/voldelig/kriminell, og vil tro også en del leger kommer opp med "ADHD" for å forklare en pasients oppførsel, fordi de ikke finner noen annen grunn.

 

Det er trist, ikke bare for de som faktisk har ADHD, men også for de med uriktig diagnose og dem rundt.

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

ADHD virker for meg som en diagnose/sykdom (er ikke sikker på hva som er den korrekte termen) for noen som har konsentrasjonsvansker. I utgangspunktet helt urelatert til sinne og sinneproblemer. Uansett er jeg enig med de andre om at det ikke er nødvendig informasjon om forbryteren, selv om det faktisk kan være forklaringen til det uforutsette og meget uvanlige angrepet på trådstarter.

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Ja jeg ser den, var ikke nødvendig å nevne ADHD. Det er bare det at jeg gikk i samme klasse som han på ungdomskolen... Vi har alltid fått høre fra lærere at ADHD er grunnen til han sine handlinger.

 

Men da har jeg i hvert fall bestemt meg... Jeg drar ned på politistasjonen i morgen, om jeg får tid. Viss ikke må det bli onsdag. Om jeg bare lar dette gå så vil de jo tro at de bare kan fortsette å holde på sånn som dette.

 

Til tannlegen må jeg også... Kan jeg få tannlegetimen dekket om jeg anmelder?

Lenke til kommentar

Dette er nok en legemsfornærmelse, evt. en legemsbeskadigelse. Se straffeloven §§ 228 og 229. Hvis det å slenge en vase i hodet på noen er å bruke "særlig farlig redskap," blir straffen strengere, se § 232. I tillegg kommer skadeverk.

 

Jeg tror ikke det vil bli så mye stress for deg om du anmelder saken. Det finner du best ut ved å spørre politiet. Men jeg tror du kan vente deg å bli innkalt til et møte eller to hos dem, samt til rettssak dersom det skulle gå så langt.

 

I enhver straffesak er det strenge beviskrav; enhver rimelig tvil om skyld skal som kjent komme tiltalte til gode. Men som Sitronsaft sier, vil dine venner være vitner. I tillegg vil bildene du har tatt, evt. også uttalelse fra lege, tjene som bevis.

 

Om du er smart, prøver du å lure fyren inn i en liten felle, f.eks. ved å spørre per sms hvorfor han kom inn og gikk berserk. Om han svarer og implisitt/eksplisitt erkjenner å ha gjort dette, har du et godt bevis mot ham.

 

Uansett - mitt råd er først og fremst å kontakte politiet og stille dem de spørsmål du måtte ha.

 

Og ja, sånn helt til slutt - du kan kreve tannlegeregningen dekket av fyren.

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Slik jeg oppfatter det nå har du fått skyldfølelse for det som er blitt sagt mens gjerningsmennene gikk ute i gaten (det som førte til voldshandlingene) og på en måte sagt "Greit, vi er skuls".

 

Kan jeg spørre om du har fått noen form for erstatning og i så fall hvilken? I tillegg, kan jeg spørre hvorfor det neppe blir et neste besøk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...