Gå til innhold

Hjelp til jobbsøking for java programmerer


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er akkurat ferdig utdannet programmerer(java) fra NITH i oslo og holder på med jobbsøking for fullt.

 

Er det noen som har tips om hvor man finner ledige stillinger? Eller hvor det anbefales å søke for en nyutdannet?

 

Leter jo på de vanlige stedene som finn og div. rekruteringsfirmaer men tips til andre steder tas imot:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for raskt svar:) Skal sjekke det ut.

jeg har mest lyst til å komme inn i ett av de større konsulentselskapene ja.. Men ikke alltid så lett når man ikke her så mye erfaring å vise til.

 

Flere av selskapene tok i alle fall før inn flere nyutdannede i slengen. NITH har såvidt jeg vet et ganske "hands-on" pensum hvor du kommer borti mye konkret teknologi som faktisk er i bruk. Dette må du prøve å bruke til din fordel. Konsulentselskapene plukker som regel fra øverste hylle hva gjelder karakterer og så videre, men sosiale verv og lignende trekker som regel også opp så lenge det ikke ser ut til å ha spesiell negativ påvirkning på karakterer.

 

Hva med å melde deg som funksjonær på JavaZone? Mot noen timers innsats får man fri tilgang til konferansen med både foredrag og muligheter for å møte veldig mange potensielle arbeidsgivere på ett sted. Å være til stede her viser at du er genuint interessert i faget :)

 

www.javazone.no/funk

 

For mer om konferansen så kan du jo se på http://jz10.java.no/

Lenke til kommentar

For de store konsulentselskapene er du vel grådig sent ute med å søke jobb, men abslutt verdt å prøve. Som andre sier så er det en god start med mye læring på store prosjekter. Gode navn her mtp. Java er: Accenture, Steria, CapGemini. De er dog relativt krevende når det gjelder karakterer, så kommer an på hva du kan stille med der.

 

Ellers så gå på finn.no. Søker på på java i Oslo/akershus der, så kommer det opp nesten 140 stillinger.

Lenke til kommentar

Anbefaler at du tar en skikk på http://www.academicwork.no/

 

Der kan du legge inn en CV og du vil få tilbud om interessante jobber for deg. Tror også man kan browse for jobber der.

 

Jeg anbefaler også at du tar en titt på andre språk enn java. PHP og SQL kan være aktuelt. C#, C++, Javascript kan også være det. Det er stort sett samme syntaks som java og samme tankegang, men fortsatt noe annerledes =)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg har vel ett snitt mellom C og B.

Har også vært innom både PHP,C++ og MySQL/oracle under utdannelsen.

 

Søkte hos Cap gemini men mulig jeg var litt for sent ute der desverre.. eller at karakterene ikke var gode nok.

Har sett en del intr. stillinger hos academicwork som jeg tenkte å søke på.

Takker for alle svar så langt:)

Endret av amiga600
Lenke til kommentar

Hva mener du med at han er sent ute? Er ikke som om de bare tar inn folk til gitte tider i året.

 

Ikke absolutt, men alle har et stort trykk på rekruttering av nyutdannede på høsten og ansetter hovedmengden da. De ansetter selvsagt også folk resten av året (spesielt i gode tider), men det varierer fra selskap til selskap og da vurderer man mer etter endringer i behovet ila. året. De mest populære selskapene klarer stort sett å fylle "årskvoten" med nyutdannede på høsten.

 

Men selvsagt, er man god nok så er ikke døren stengt.

Lenke til kommentar

Tenk på hva som er viktig for deg. Ønsker du en karriere innen javautvikling bør du søke javastillinger. Når du har fått din første jobb blir du antagelig å jobbe innen det samme feltet i flere år framover. Jeg er i min andre stilling og den ligner endel på den første stillingen jeg hadde, så jeg sier dette av erfaring. :whistle:

 

Jobbsøking handler mye om å være rett kandidat til rett tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...