Gå til innhold

Service på Elkjøp


Anbefalte innlegg

Hei, min kjære Tante hadde jobb pcen hennes på Service på Elkjøp.

Hun har noen veldig viktige dokummenter som selvfølgelig Elkjøp ikke hadde tadd backupp av før de hadde formatert pc'en uten å sagt noe i fra til eier.

 

Er det muligheter om å filene tilbake om du sender Hardisk/PC til et firma? Og eventuelt hvilket firma?

 

Er dette noe som Elkjøp skal stå som ansvalig for eller eier?

 

Takk for alle svar

Endret av Steindau
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er avtalt at de skal ta backup, men ikke har gjort det - da kan de selvsagt være ansvarlig.

 

Hvis ikke er de selvsagt ikke det. - Det er jo som oftest i standardbetingelsene når man leverer inn noe til service at alle data kan slettes. - Elkjøp har vel en egen avkrysning for dette med en betalbar tjeneste for backup så vidt jeg vet.

 

(og hvis det er en harddisk som er reinstallert f.eks så vil nok sannsynligheten være stor for at de er overskrevet og at de ikke uten videre kan hentes frem av IBAS/etc)

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Elkjøp har for lenge siden innført signering av service lapp hvor det står at alt innhold på harddisk/minnekort osv ikke blir tatt backup + den ansatte i butikken opplyser om dette og spør om kunden har noe viktig. Når jeg jobber der skrev vi "ingen viktig data" eller "ikke slett" på lappen som følgte til verksted. Hvis det ikke sto noe, pleide verkstedet å ringe for å spørre om de kunne formatere.

 

Når det gjelder dokumentene, er det viktig å bruke maskinen minst mulig! Det mer du bruker den, det mer blir overskrevet. Elkjøp har/hadde avtale med IBAS og hadde data-rekonstruksjons maskinen i butikkene (de største) som i mange tilfeller hadde gode resultater. Ellers kan du prøve Active Undelete som jeg har hatt god erfaring med (anbefaler å ta ut harddisken og kjøre søket på en annen maskin.

Lenke til kommentar

Min tante har en årslig service avtale med Elkjøp. Vet ikke om det er noe spesielt med den.

 

Mener at hun ikke har fått opplysning av elkjøp om å ta backupp av viktige dokummenter.

 

Men koster det 5000kr for å få tilbake dokumenntene? Hørtes jo svært mye ut.

Endret av Steindau
Lenke til kommentar

Min tante har en årslig service avtale med Elkjøp. Vet ikke om det er noe spesielt med den.

 

Mener at hun ikke har fått opplysning av elkjøp om å ta backupp av viktige dokummenter.

 

Men koster det 5000kr for å få tilbake dokumenntene? Hørtes jo svært mye ut.

 

Sikkert en service og support avtale hun har, denne dekker software feil (dvs hun slipper å betale for formatering og at maskinen settes opp på ny. Backup får hun også gratis, men kun vis hun sier det er noe viktig på maskinen)

 

Og det koster tvilsomt 5000,- for å få dataene tilbake, det er kun ved fysisk skade på harddisken at dette må til..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...