Gå til innhold

Tror dere på spådomskunsten?


Anbefalte innlegg

For ca. to måneder siden var det også en litt spesiell hendelse. Faren til damen min som bor i samme hus, hadde noen landpapirer han ikke kunne finne, og hadde spurt damen min om hun hadde sett de. Hun hadde ikke sett de på en stundt og de lurte fælt på hvor de hadde blitt av. Noen dager etterpå mens han lå å sov, mente han at hans kone, som nå er død snakket til han om at det var svært viktig at han fant de, for det var folk som ville stikke av med de. Hun viste han i drømmen nøyaktig hvor de befant seg. Han var ikke før drømt ferdig, før han tok turen ut midt på natte. Han er 75 år gammel og ikke akuratt noen ungdom. Dette ble en times lang tur ut på rismarkene. Han fant det han lette etter nøyaktig der de skulle ifølge drømmen hans. Nemlig nedgravd i noen poser under noe som noen kvister. Det var den eldste datteren hans som hadde stjålet disse. De var både våte, mugne og delvis gått i forråtnelse i kantene da han kom hjem med de. Han viste seinere stedet til hun jeg er sammen med og hun også mente det var svært usannsynlig at han skulle gjette seg til denne plassen og finne den etter 1 timers gåtur. Om han hadde brukt 2 timer kunne man argumentert med at han hadde brukt tid på å leite, men dette var ikke mulig fra den tiden han gikk ut til han var tilbake.

 

Svært mange faktorer som spiller inn her som gjør at man ikke kan bevise noe som helst. Men det er igjen en sak jeg vil legge i arkivet mitt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at spådommer skal være ekte ville jo vært som å tro på horoskopene. Spåmenn/damer og de som lager horoskopene mestrer bare kunsten å være såpass generelle at en bit av "spådommen" intreffer uansett, og såpass diffuse at man VELGER å tro at den gjør det ...

Lenke til kommentar

Dersom slike hendelser var vanligere hadde det ikke vært noe problem for alle å godta at noe "overnaturlig" var på ferde. Men slike historier er enten svært sjeldne eller så er det juks og fanteri.

 

Du har jo ingen forutsetninger for å si om det hverken er sjeldent eller juks og fanteri.

 

Det er også generelt godttatt til og med i Norge at det er noe "unaturlig" som foregår. Svært mange bruker det jo i dagligtalen, som f.eks "Jeg stryker på prøven i morgen - jeg kjenner det på magefølelsen", "jeg kjører av ot til i 100 km.t på grusvei hjem fra jobben, og så langt har det aldri skjedd meg noe - Bank i bordet". Og så videre.

 

Ellers lever jeg i et land der de fleste godtar at spådommer, forbannelser, lykkebringere, ånder og annet finnes. De lever altså i en verden der dette er en naturlig del av hverdagen. Om det funker er en helt annen historie. Derimot har folk en svært lav terskel for å gi beskjed hvis de opplever noe vi vil kalle overnaturlig.

 

Vel vel. Flytt ned her så ville du sikkert sett at det langt i fra skjer skjeldent. Jeg sier ofte til kjerringen, at hvis du hadde fortalt om dette i Norge hadde de bare sett dumt på deg og sagt du var gal eller noe i den tur. Hun synes dét virker ganske merkelig også.

Endret av schtrongl
Lenke til kommentar

Forteller de deg om alle gangene ting IKKE går i oppfyllelse, schtrongl? Fører du regnskap med hvor mange prosent som stemmer eller går i oppfylelse, og sjekker du i det hele tatt opp noe som helst, eller sluker du alt rått? Det finnes helt sikkert naturlige forklaringer for de historiene som faktisk har skjedd. Ja, jeg antyder sterkt at mye av det du hører er oppspinn og/eller overdrivelser. I den thailandske kulturen har man et mer lettvint forhold til sannheten, og man hopper gjerne på overnaturlige løsninger uten å sjekke nærmere.

 

Jeg bor for øvrig i nærheten av Thailand selv, og her tror også folk på mye rart, selv om Thailand kanskje høres verre ut. Men det er jo bare historier og én fjær som blir til førti høns blant folk som ikke vet bedre fordi de mangler kunnskap og bor i et lite utviklet samfunn. Vi var akkurat sånn i Norge i "gamle dager" også, så vi var ikke noe bedre. Men det er vel ingen som tror på huldrer i dag? Troen på det overnaturlige synker når kunnskapsnivået går opp.

Lenke til kommentar

Jeg har blitt varslet i drømmen min en gang for ikke så lenge siden.

Jeg drømte at en elg løp over veien rett foran bilen min. Dagen etter var jeg hos kjæresten min, og idet jeg skulle hjem igjen senere på kvelden, kjørte jeg på samme strekning som jeg drømte. 50-70 meter foran, løper det en elg over veien, samme sted og fra samme siden som i drømmen.

 

Sånne ting har jeg drømt et par ganger.

 

Ganske fascinerende.

Lenke til kommentar

Som jeg har antydet før så har disse fenomenene sannsynligvis rot i den menneskelige evne til å se mønster i hendelser.

 

Når det gjelder drømmer så har dette en relativt enkel forklaring etter min mening.

 

Dersom det skjer en hendelse som du kan huske fra en drøm vil denne drømmen feste seg i hukommelsen og man tolker det som et tegn, men siden drømmer ikke fester seg i hukommelsen, så glemmer man altså 99% av hva man har drømt om fordi handlingen aldri inntreffer, mens den ene prosenten befester seg og står ut som noe man i retrospekt kan omtale som "et tegn".

 

Vi er bygd til å se mønster og av og til er det jo riktig, men i andre tilfeller, slik som f.eks John Nash (A Beautiful Mind), går det veldig feil..

Lenke til kommentar

 

Sånne ting har jeg drømt et par ganger.

 

Ganske fascinerende.

Neida, det er bare en glitch i matrix... :p

 

 

Ang den bestefaren som fant land papirene...

Det jeg sitter og lurer på er hans side av historien. Han VET altså at de godtar lettvindte forklaringer og hvor lett er det ikke da å legge til litt for at historien skal virke mer troverdig? Tenk om han egentlig husket at papirene var nedgravd rett ved siden av dassen og gikk for å hente de men hadde ikke lyst til å si at han var så tumlete at han hadde gjemt dem der? Problemet er ofte at vi tillegger slike historier bare litt når vi gjenforteller dem og hvor mye lettere er det når folk i utgangs punktet, som du sier selv, tror på dette?

 

En annen ting er hvor mane gange dette ikke slår til, det er det ingen som fører statistikk over..

 

Den "elgen" du så i drømmene dine kan også ha vært et ubestemmelig pels dyr som ble en elg når du så en elg i etterkant og husket historien, ikke sant. Har opplevd noe av det samme selv og blir nesten flau over hvor fort jeg klarer å "se" sammenhenger der det ikke er noen... Nå vet jeg at hjernen min gjør slike ting og legger derfor ikke så mye i det, men det er lett å gå på en smell her..

 

Noe vi ofte gjør når hele familien er samlet er at en visker noe i øret til sidemann, som igjen visker det videre til nestemann også viskes dette videre til sistemann, som skal si det han hørte høyt og sammenligne det med med lappen til førstemann. Det rare er at når vi har hatt familiemedlemmer fra Bergen i gruppa så er ofte ordene stokket om i forhold til når vi ikke har med bergensere, men i alle tilfellene har den ene lille settningen endret seg enormt bare gjenfortalt mellom en gruppe på 15-20 personer... Da kan en jo tenke seg hva slike spøkelses historier har vært en gang, ikke sant? Eller når noen forteller at de hørte det av en som hadde hørt at.... osv... Blir ikke mer unøyaktig enn dette og det er dumt å feste lit til dette ihvertfall. Hjernen vår er en rar ting....

 

Men er det virkelig noen som tror at en spåkone som kan se inn i fremtiden ikke ville falt for fristelsen og spådd seg 7 riktige lotto tall eller 12 riktige på tippelappen? (Er det 12 riktige på tippelappen forresten? Lenge siden jeg har tippet....) Av alle de spåkonene som annonserer daglig i blader og aviser? Det tror ikke jeg... De gjør dette for å tjene penger, så hvorfor klarer de ikke å tjene ordentlige penger da? En unnskyldning kan være at de ikke vil ødelegge/misbruke "kreftene", men etter å ha dratt inn 20-30 millioner på lotto og tipping trenger de jo ikke disse "kreftene" mer, gjør de vel? Eller blir de forbannet av resten av heksene på det årlige møtet i bloksberg? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men er det virkelig noen som tror at en spåkone som kan se inn i fremtiden ikke ville falt for fristelsen og spådd seg 7 riktige lotto tall eller 12 riktige på tippelappen? (Er det 12 riktige på tippelappen forresten? Lenge siden jeg har tippet....) Av alle de spåkonene som annonserer daglig i blader og aviser? Det tror ikke jeg... De gjør dette for å tjene penger, så hvorfor klarer de ikke å tjene ordentlige penger da? En unnskyldning kan være at de ikke vil ødelegge/misbruke "kreftene", men etter å ha dratt inn 20-30 millioner på lotto og tipping trenger de jo ikke disse "kreftene" mer, gjør de vel? Eller blir de forbannet av resten av heksene på det årlige møtet i bloksberg? :)

 

Det med drømmen er jeg ganske sikker på at jeg så en elg, og dagen etter så jeg den IRL. Hadde en lignende episode for noen måneder siden. Drømte at bremsene på bilen min ikke var som de skulle, 1-2 mnd. senere var bremsene utrolig dårlig, og det var klossene som var helt slitt. Fryktelig rart. :hmm:

 

Ang. det å spå seg til 7 riktige i Lotto er ikke mulig, ifølge den synske dama som jeg kjenner. Hun sa at de synske ikke kan spå seg selv eller se i sin egen fremtid. Da spurte jeg om hun kunne spå frem 7 riktige i Lotto til meg, også kunne vi dele gevinsten, men det kunne hun ikke fordi det ikke er "levende" ting. Dvs. de kan bare lese og spå levende ting.

Lenke til kommentar

Ang. det å spå seg til 7 riktige i Lotto er ikke mulig, ifølge den synske dama som jeg kjenner. Hun sa at de synske ikke kan spå seg selv eller se i sin egen fremtid. Da spurte jeg om hun kunne spå frem 7 riktige i Lotto til meg, også kunne vi dele gevinsten, men det kunne hun ikke fordi det ikke er "levende" ting. Dvs. de kan bare lese og spå levende ting.

Eller er det ikke mulig rett og slett fordi at hun ikke KAN se inn i fremtiden? Slike dårlige rasjonaliseringer må man være relativt naiv for å sluke, spør du meg.

Lenke til kommentar

Eller er det ikke mulig rett og slett fordi at hun ikke KAN se inn i fremtiden? Slike dårlige rasjonaliseringer må man være relativt naiv for å sluke, spør du meg.

 

Hun så inn i fremtiden min, fortiden og nåtiden. Vet ikke om hun hadde rett om det som skjer i fremtiden, men fortiden og nåtiden hadde hun 100% rett.

Lenke til kommentar

Eller er det ikke mulig rett og slett fordi at hun ikke KAN se inn i fremtiden? Slike dårlige rasjonaliseringer må man være relativt naiv for å sluke, spør du meg.

 

Hun så inn i fremtiden min, fortiden og nåtiden. Vet ikke om hun hadde rett om det som skjer i fremtiden, men fortiden og nåtiden hadde hun 100% rett.

 

Jasså? Du er sikker på at hun ikke gjorde slik James Randi og Derren Brown gjør?

Lenke til kommentar

Jasså? Du er sikker på at hun ikke gjorde slik James Randi og Derren Brown gjør?

 

Ganske så sikker.:yes: Må være helsikes dyktig da, når du holder en person i hånda og kan fortelle eksakte ting om vennene hans som hun ikke har møtt og ting som kommer til å skje på kjærlighetsfronten osv.

 

Men jeg skjønner at folk er skeptiske når de ikke har opplevd slike ting.

Lenke til kommentar

Jasså? Du er sikker på at hun ikke gjorde slik James Randi og Derren Brown gjør?

 

Ganske så sikker.:yes: Må være helsikes dyktig da, når du holder en person i hånda og kan fortelle eksakte ting om vennene hans som hun ikke har møtt og ting som kommer til å skje på kjærlighetsfronten osv.

 

Men jeg skjønner at folk er skeptiske når de ikke har opplevd slike ting.

Ja, det er jo akkurat det James Randi og Derren Brown også gjør, uten at de påstår at det er noe overnaturlig inn i bildet.

 

Lenke til kommentar

[quote name='NikkaYoichi' date=' 5. juli 2010 - 14:45' timestamp='1278333917'

 

Nei, egentlig ikke. Hun er ikke illusjonist. Hun graver ikke frem som han gjør med "yes? yes?". Og dessuten kan det der med Derren Brown være skuespill, samme som med Chris Angels, der folk er med på hele innslaget.

Endret av 01xx02
Lenke til kommentar

..switcha innom kanal Fem tror jeg det var en dag (satte meg vist på fjernkontrollen eller no :p ) og så det var et program om ei som dro rundt å mente hun kunne prate med folks avdøde etc etc, mulig hun hete lisa et eller annet, men to the point, det var vel noe av det verste tilfelle av cold reading jeg har sett i mitt liv, og folk går tydelig på limpinn hele tida...ganske utrulig.

 

..forresten jeg har fått en fornemelse av at noen kommer til og vinne i lotto i helga...hmmm norge..hmm i en by hmm en mann...betyr det at jeg kan spå...Nei! :D

 

mulig det er litt offtopic for dere som liker og prate om slikt, ville bare nevne ei som lever som en menneskelig flått :p

Endret av Hudrin
Lenke til kommentar

[quote name='NikkaYoichi' date=' 5. juli 2010 - 14:45' timestamp='1278333917'

 

Nei, egentlig ikke. Hun er ikke illusjonist. Hun graver ikke frem som han gjør med "yes? yes?". Og dessuten kan det der med Derren Brown være skuespill, samme som med Chris Angels, der folk er med på hele innslaget.

Så prøv James Randy da. Han er GARANTERT ikke skuespiller. Det er forresten James Randi som har en dusør på en million dollar til den som klarer å gjennomføre "hokus pokus'et" sitt slik at det kan bevises. James Randy stiller med labratorium og den som har noe ekstra ordinært kan bestemme hvordan dette best kan testes.... Ingen har klart det enda.... Men en millon dollar ligger og venter..

 

Slå ham opp på tuben hvis du har lyst, ligger plenty filmer meg ham der han gjennomskuer snyltere og juksemakere...

 

Og slå opp Penn & Teller mens du er i gang også... :)

Lenke til kommentar

Det er forståelig at intelligente, oppegående mennesker har en viss tro på spåkvinner og andre paranormale evner sett ut ifra det at alle disse svindlerene er meget overbevisende i det de gjør.

 

01xx02 har nok merket det med sin svindler, og andre som f.eks Lisa Williams svindler i vei som bare det og overbeviser tusenvis av seere.

 

Så langt er jeg med.

 

Problemet, for min del, oppstår når ellers intelligente mennesker får presentert bevis slik som Derren Browns forklaringer, og PÅ TROSS AV DETTE fortsetter å tro! Slike mennesker fortjener virkelig å bli fralurt sine sparepenger.

 

Jeg evner ikke å sette ord på hvilken skam det er for menneskeheten at slike svindlere hver dag tjener seg rike på lettlurte folk, og dersom det finnes rettferdighet i verden håper jeg at hele gjengen en vakker dag blir sperret inne som de kjeltringene de egentlig er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...