Gå til innhold

Dårlige erfaringer med VR/OS/IS?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

lurte på om det var flere her som ennå ikke har funnet ut av det store med bildestabilisering?

 

Jeg har kun prøvd 70-200VRI, men har aldri klart å sett noen spesiell betydning. En kveld satte jeg av 2 timer til å teste ut bildestabiliseringen, hvor jeg både brukte stativ, og sammenliknet med "normal" og "aktiv" og uten, og det ble som forventet rocka på grunn av at den leter etter bevegelser selv om det ikke er noen.

 

men, ved håndholdt på 200mm 1/100 - 1/80 - 1/50 - 1/20 - 1/1 var det hipp som happ hvilke av bildene som var skarpere enn de forrige. Selvfølgelig, det KAN godt være jeg som ikke sto like stille under opptakene, så burde vel hatt noe å feste kameraet i som ga faste vibrasjoner, men når man tar 200 bilder burde man vel se et flertall som er skarpere ved bruk av VR normal/aktive enn uten noe?

 

Flere som har samme erfaring?

 

(Og ja, den er aktivert)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huh - ser selv på min 70-200/2.8 IS stor forskjell på om jeg har IS aktivert eller ikke.

 

Ser du forskjell i søkeren på om VR er aktivert eller ikke? ..Du burde se et tydelig mer stabilt bilde, med litt lag i retningen når du peker objektivet en annen vei.

 

Som sagt, den er aktivert og jeg ser virkningene av den i søkeren, men bildene jeg fikk fram varierte veldig og det var like mange skarpe/lite skarpe med og uten...

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat samme erfaring som Mr. Olsen. Jeg ser aldri noensinne noen forskjell på bilder tatt med og uten VR. Har nesten lurt på om jeg er totalt tilbakestående. Når jeg har tilstrekkelig kort lukkertid til å håndholde blir det bra, har jeg for lang lukkertid blir det alltid dårlig, VR eller ikke. (Jeg har kun prøvd Nikons 70-300 VR).

 

Eneste forskjellen jeg ser er at søkerbildet står i ro når jeg bruker tele.

Lenke til kommentar

Det fungerte meget bra og veldig synlig på min EF-S 17-55 som jeg hadde tidligere hvertfall. Det er så klart ikke bare å kjøre på med lukkertid, men i brytningspunktet mellom mulig med håndholdt og ikke, var det helt strålende. Jeg savner faktisk objektiv med IS.... Et teleobjektiv jeg lånte for noen år siden(husker ikke typen, men det var Canon) fungerte det naturlig nok mye bedre i og med at det var en lang tele.

Lenke til kommentar

Jeg merker tydelig forskjell med SR på og av på Pentaxen min, så fremt lukkertiden er tynt litt lengre enn tommelfingerregelen 1/brennvidde. Det merkes på alle brennvidder (fra 10 til 300), men det er oftere lukketiden befinner seg i det kritiske området på telen enn på vidvinkelen. I tillegg er det ofte helt andre ting som ødelegger bilder i den vide enden når det er kritiske lukkertider: bevegelige motiver.

Lenke til kommentar

Jeg har kun erfaring med Olympus sin løsning - IS i huset. Og blir stadig overrasket over hvor god den til tider er. Men jeg har mine bomskudd, jeg også.

 

Kan være at jeg er for utålmodig og trekker av for tidlig - vil tro at det gjelder like mye for IS i huset.

 

Jeg har også gjort blemmen med stativet :)

Lenke til kommentar

Ingen effekt av VR kan være at man trykker av for tidlig, virker somregel best når bildestabilisatoren får et sekund på å reagere (skal være lett "brummelyd" av VR/IS'en). Vært borti flere som har hatt problem hvor VR/IS ikke har virket (selv om den står på).

 

På Nikon pleier det lønne seg å holde utløserknappen halvtnede under eksponering (det som aktiverer VR).

Lenke til kommentar

Hei,

 

lurte på om det var flere her som ennå ikke har funnet ut av det store med bildestabilisering?

 

Jeg har kun prøvd 70-200VRI, men har aldri klart å sett noen spesiell betydning. En kveld satte jeg av 2 timer til å teste ut bildestabiliseringen, hvor jeg både brukte stativ, og sammenliknet med "normal" og "aktiv" og uten, og det ble som forventet rocka på grunn av at den leter etter bevegelser selv om det ikke er noen.

 

men, ved håndholdt på 200mm 1/100 - 1/80 - 1/50 - 1/20 - 1/1 var det hipp som happ hvilke av bildene som var skarpere enn de forrige. Selvfølgelig, det KAN godt være jeg som ikke sto like stille under opptakene, så burde vel hatt noe å feste kameraet i som ga faste vibrasjoner, men når man tar 200 bilder burde man vel se et flertall som er skarpere ved bruk av VR normal/aktive enn uten noe?

 

Flere som har samme erfaring?

 

(Og ja, den er aktivert)

 

Hei,

 

Du skal absolutt kunne se merkbar forskjell i søkeren dersom VR fungerer som den skal. Du vil se at bildet i søkeren stabiliserer seg, og du vil også høre en svak summing av VR-enheten dersom du legger øret inntil objektivet. For meg virker det som VR-enheten din har slutte å fungere. Har hatt samme problem to ganger med min 16-85 VR. Begge ganger sendte jeg til reparasjon via FotoVideo. Den andre gangen jeg skulle hente det hos FV viste seg at det var returnert fra verkstedet uten at det faktisk virket - selv om servicenotatet sa at det var testet og funnet OK! Betjeningen hos FV var også usikre når de testet det - men til slutt så kom det en som hadde peiling og var enig med meg at den faktisk ikke virket. Så den ble sendt i retur - og kom tilbake i fungerende stand. Alt gikk på garantien, så det viser jo fordelen av å kjøpte i seriøs butikk!

Så jeg stiller et spørsmålstegn ved robustheten til nikons VR-enheter.

 

- Eirik

Lenke til kommentar

Tror dere undervurderer eller ikke forstår meg.

 

Jeg VET hvordan den funker, hvordan den skal funke, og jeg VET at VR er aktivert, og jeg vet at det skal funke.

Men, jeg syns ikke det har spesiell virkning på bildene, da det som sagt var tilfeldig hvordan resultatet ble.

 

Jeg har prøvd med 2 stk 70-200VR, og ingen levde opp til forventningene.

Lenke til kommentar

Såfremt du holder utløserknappen halvt nede før du tar bildene, og skyter håndholdt, så skulle jeg ikke se noen grunn til hvorfor det ikke skulle virke..

 

At det er litt tilfeldig hva som blir bra kommer du ikke utenom, men du skulle kunne forvente å se en klar trend i at de med VR på skulle være skarpere enn de med VR av, når det er samme lukkertid.

 

Ellers blir vel neste å få noen i en fotobutikk til å se på det - jf ebsilons kommentar over om defekt VR..

Lenke til kommentar

Jeg har to objektiver med VR -Nikon 70-300mm og 70-200mm. Tidligere hadde jeg Pentax med innebygget antishake. Jeg har erfart at begge deler virker.

Denne videoen fra cameralabs.com demonstrerer effekten av begge på en utmerket måte: dvs vr i objektiv og på bildebrikken. (videoen har vel mange sett før)

 

Lenke til kommentar

Min Canon 17-55 f/2.8 har i alle fall STORT utbytte av IS, i situasjoner hvor håndholdt er litt i grenseland. Forøvrig helt enig i at IS'en trenger et lite øyeblikk på å komme i gang, ved å holde utløseren halvveis ned.

 

Men, at IS er nyttig er det overhodet ingen tvil om for min del.

Lenke til kommentar

På min Pentax K7 er det åpenbart at den påståtte virkningen på inntil fire blendersteg ikke er i nærheten av sannheten. På korte brennvidder (kitzoomen) kan jeg nok oppnå to trinn lavere lukkertid med SR i forhold til uten SR. Men jo lengre brennvidden blir, jo mindre er virkningen av SR.Jeg hadde tidligere Olympus E3 hvor virkningen var betydelig bedre, spesielt på lange brennvidder. Til tross for dette, er jeg mye mer tilfreds med Pentax K7 som kamera. Billedstabilisering er ikke alfa og omega for valg av kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...