Gå til innhold

Den ultimate test av billedstabilisering. Plentraktortesten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Både gøyal og interessant test, hadde vært gøy å sett denne testen på andre kameraer, men jeg må si det var imponerende helt ned til 1/20.

 

Men det sier seg jo selv at 1/8 med masse dumper og bevegelse må det mer enn en god billedstabilisering for å få det klart.

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar
Får ikke linken til å virke
Beklager. Prøv nå.

 

Viser jo bare bildestabliseringens fortreffelighet :thumbup:

Bare? ;)

 

Denne testen illusterer med all mulig tydelighet at billedstabilisator faktisk virker, og at det kan utvide fotografiets muligheter.

De som mener at billedstabiliseringen må være innebygget i objektivet for å fungere burde og få noe å tenke på ;)

 

Men den viser og en god dose med herlig galskap og kreativitet fra Jannemann. Mest derfor jeg viste den, jeg synes rett og slett det er utrolig morsomt.

 

MaritimTim

Lenke til kommentar
(...)

De som mener at billedstabiliseringen må være innebygget i objektivet for å fungere burde og få noe å tenke på ;)

 

MaritimTim

 

Mener å huske at det var en test hvor Pentax K10D, Sony A100, et Canon og et Nikon (de to sistnevnte med stabilisering i objektivet) ble testet mot hverandre. Pentaxet ga ikke noen dårligere resultater enn Canon og Nikon-kameraene. Med andre ord veldig lite beviser for de som mener at objektivstabilisering er mye bedre. Tvert i mot er de ganske så likestilte hva angår ytelse. :)

Lenke til kommentar

Den største (og kanskje en av de ytterst få) fordelene med stabilisering i objektivet, er at man ser effekten i søkeren, noe man ikke får med stabilisering på selve sensoren.

 

Bortsett fra det, er stabilisering i selve huset ganske genialt. Hva som er Nikon og Canons grunner til å utelate stabilisering i huset, aner jeg ikke. I stedet for å øke prisen på nye objektiver med stabilisering, så setter de ned prisen på de uten, og holder prisen på samme nivå på objektiver med stabilisering. Skulle tro de tjente mindre penger på denne måten, enn å faktisk ha stabiliseringen i kameraet og slippe å bygge det inn i hvert enkelt objektiv. Kanskje de tenker på å gi rom for forbedret stabilisering i fremtiden, slik at man kan få nyeste stabiliseringsteknologi når man kjøper nytt objektiv, så man slipper å sitte med kameraets "gamle" stabiliseringsteknologi. Blir litt som å implementere fokusmotor i objektivet, som nå er mer eller mindre standard fra alle produsenter. Da kan man også forbedre fokus fra objektiv til objektiv, og brukeren får faktisk én grunn mindre til å bytte kamerahus for å få nyeste teknologi.

Lenke til kommentar
Hva som er Nikon og Canons grunner til å utelate stabilisering i huset, aner jeg ikke.

Grunnen er like enkel som kjedelig. De begynte med bildestabilisering da film fortsatt var det som gjaldt. Og da er det kun et sted men kan legge inn bildestabiliseringen - i objektivet.

 

Grunnen til at de fortsetter med det? Kan være fordi det er det de kan ...

 

Tom

Lenke til kommentar
(...)

De som mener at billedstabiliseringen må være innebygget i objektivet for å fungere burde og få noe å tenke på ;)

 

MaritimTim

 

Mener å huske at det var en test hvor Pentax K10D, Sony A100, et Canon og et Nikon (de to sistnevnte med stabilisering i objektivet) ble testet mot hverandre. Pentaxet ga ikke noen dårligere resultater enn Canon og Nikon-kameraene. Med andre ord veldig lite beviser for de som mener at objektivstabilisering er mye bedre. Tvert i mot er de ganske så likestilte hva angår ytelse. :)

Jeg har og sett oversettelese av en test fra et fransk magasin. Den konkluderte med med det samme. Men den ble diskutert i hjel. Canon sine reklamepåstander om husbasert billedstabilisering ikke virker, var liksom fortsatt gjeldende. Ganske morsomt for oss som vet at begge deler virker. Jeg tipper at dette er grunnen til at denn plenklippertesten har en så stor humoristisk appell hos oss Pentaxbrukere :)

 

MaritimTim

Lenke til kommentar
Får ikke linken til å virke
Beklager. Prøv nå.

 

Viser jo bare bildestabliseringens fortreffelighet :thumbup:

Bare? ;)

 

Denne testen illusterer med all mulig tydelighet at billedstabilisator faktisk virker, og at det kan utvide fotografiets muligheter.

De som mener at billedstabiliseringen må være innebygget i objektivet for å fungere burde og få noe å tenke på ;)

 

Men den viser og en god dose med herlig galskap og kreativitet fra Jannemann. Mest derfor jeg viste den, jeg synes rett og slett det er utrolig morsomt.

 

MaritimTim

 

Har vel hele tiden hevdet det virker,derfor søker jeg å unngå å kjøpe objektiver uten IS til mitt Canon,ja faktisk er jeg heller villig å ofre et blendertrinn fremfor å ofre IS om jeg må velge .

Gordelen med å ha stabliseringen i kamera er jo at en da betaler en gang for denne, menst vi må betale for hvert objektiv .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Har vel hele tiden hevdet det virker,derfor søker jeg å unngå å kjøpe objektiver uten IS til mitt Canon,ja faktisk er jeg heller villig å ofre et blendertrinn fremfor å ofre IS om jeg må velge .

Gordelen med å ha stabliseringen i kamera er jo at en da betaler en gang for denne, menst vi må betale for hvert objektiv .

 

Bildestabilisator og stor blender, er etter min mening, ikke noe enten eller. Bildestab. hjelper ikke dersom det er motivet som er i bevegelse. Og er motivet i ro, så er stativ ett alternativ. Alternativet til et motiv i bevegelse er uskarpe eller kornete(høy ISO) bilder.

 

Men har du jobb som gartner og ønsker å ta bilder mens du jobber, da er bildestab. et must. Ellers så er det en nyttig funksjon som gjør at andelen uskarpe bilder går ned. Skal en ha nytte av bildestabiliseringen bør en ta bilder som om man ikke har bildestabilisering. Ellers så vinner man ingenting på denne funksjonen.

Lenke til kommentar
Har vel hele tiden hevdet det virker,derfor søker jeg å unngå å kjøpe objektiver uten IS til mitt Canon,ja faktisk er jeg heller villig å ofre et blendertrinn fremfor å ofre IS om jeg må velge .

Gordelen med å ha stabliseringen i kamera er jo at en da betaler en gang for denne, menst vi må betale for hvert objektiv .

 

Bildestabilisator og stor blender, er etter min mening, ikke noe enten eller. Bildestab. hjelper ikke dersom det er motivet som er i bevegelse. Og er motivet i ro, så er stativ ett alternativ. Alternativet til et motiv i bevegelse er uskarpe eller kornete(høy ISO) bilder.

 

Men har du jobb som gartner og ønsker å ta bilder mens du jobber, da er bildestab. et must. Ellers så er det en nyttig funksjon som gjør at andelen uskarpe bilder går ned. Skal en ha nytte av bildestabiliseringen bør en ta bilder som om man ikke har bildestabilisering. Ellers så vinner man ingenting på denne funksjonen.

 

Jeg mener bildestablisering er et must til det meste av håndholdt fotografering,der ikke motivet er i bevegelse og nettop derfor skriver jeg det jeg gjør,for min del er det viktigere enn feks et ekstra blendertrinn om jeg må velge, slipper jeg tenke pris og dermed kan unngå å velge sier jeg selvsagt "Ja takk begge deler" :cool:

Lenke til kommentar
Hva som er Nikon og Canons grunner til å utelate stabilisering i huset, aner jeg ikke.

 

Tipper det er god gammeldags profittmargin. De tjener mer penger på IS/VR i hvert enkelt objektiv der IS/VR comes at a premium, enn om de bare dytta inn mekanikken i huset og økte prisen tilsvarende.

 

Men de kommer nok diltende etter tilslutt, når IS i huset står på ønskelista til folk flest slik Liveview gjør det nå for tida. Altså når mangel på in-house IS går ut over markedsandelen, fordi folk velger Sony,Pentax eller Olympus for å få in-house IS.

Lenke til kommentar
Hva som er Nikon og Canons grunner til å utelate stabilisering i huset, aner jeg ikke.

 

Tipper det er god gammeldags profittmargin. De tjener mer penger på IS/VR i hvert enkelt objektiv der IS/VR comes at a premium, enn om de bare dytta inn mekanikken i huset og økte prisen tilsvarende.

 

Men de kommer nok diltende etter tilslutt, når IS i huset står på ønskelista til folk flest slik Liveview gjør det nå for tida. Altså når mangel på in-house IS går ut over markedsandelen, fordi folk velger Sony,Pentax eller Olympus for å få in-house IS.

Jeg tviler på at Canon vil gå over til IS i huset, ihvertfall innen en rimelig tidsperiode. IS i hus sammen med IS i objektiv er som tidligere sagt en dårlig kombinasjon, og ødelegger ofte mer enn det hjelper. Jeg tror Canon heller vil oppgradere tidligere modeller med nyere versjoner med IS, og inkludere IS i en større del av fremtidige konstruksjoner, enn å gå vekk fra all strategi og markedsføring rundt stabilisering i objektivet. Da tror jeg heller Canon vil markedsføre at, ihvertfall intill videre, stabilisering i objektiv er mer effektivt enn stabilisering i hus.

Lenke til kommentar

Jeg har heller ingen tro på at Canon eller Nikon kommer med IS i huset på lenge. Eller i det hele tatt. Det de derimot kommer med (og allerede har begynt med) er å komme med IS i objektivene til en fornuftig pris.

 

Nikon D60 + 18-55mm VR + 55-200mm VR og Canon EOS 450D + 18-55 IS + 55-250mm er to pakker som dekker behovene for de aller fleste - og akkurat den målgruppen som disse er beregnet på, de driter en lang marsj i hvor bildestabilsering ligger, bare de får det. Hva vi mener her - det er ikke relevant for Nikon og Canon.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...