Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kostnader med skifting av registerreim, trenger råd.


Anbefalte innlegg

Hei

 

Fikk dessverre en kjedelig tlf ifra Snap Driver, om at registerreimen var gåen. At det var grunnen til min motorstop i helgen.

De sa det var litt over 2 år siden den sist var skiftet (ble skiftet på samme verksted) og at det ikke ble dekket av garantien deres.

De se også at det ville komme på mellom 18-25 000,- men han kunne ikke gi meg et bestemt beløp før han begynte å skru ifra bilen.

 

Men snakket litt med folka på min jobb og registerreimen skal jo holde mye lengre enn det. Jeg har kanskje med litt godvilje kjørt 30 000km over de to årene (var han forje eier som skiftet registerreimen).

 

Har dere noen råd til hvordan jeg skal gå fram.

Vil helst slippe å betale såå mye for å få bilen fikset og hadde vel håpet på at det var noe form for reklamasjonrett eller noe i den duren.

 

Og noen som vet om det er mulig å få delt opp regningen hos Snap Driver. Har ikke ringt til de enda, tenkte å forhøre meg her først.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Fikk dessverre en kjedelig tlf ifra Snap Driver, om at registerreimen var gåen. At det var grunnen til min motorstop i helgen.

De sa det var litt over 2 år siden den sist var skiftet (ble skiftet på samme verksted) og at det ikke ble dekket av garantien deres.

De se også at det ville komme på mellom 18-25 000,- men han kunne ikke gi meg et bestemt beløp før han begynte å skru ifra bilen.

 

Men snakket litt med folka på min jobb og registerreimen skal jo holde mye lengre enn det. Jeg har kanskje med litt godvilje kjørt 30 000km over de to årene (var han forje eier som skiftet registerreimen).

 

Har dere noen råd til hvordan jeg skal gå fram.

Vil helst slippe å betale såå mye for å få bilen fikset og hadde vel håpet på at det var noe form for reklamasjonrett eller noe i den duren.

 

Og noen som vet om det er mulig å få delt opp regningen hos Snap Driver. Har ikke ringt til de enda, tenkte å forhøre meg her først.

 

Du kan helt sikekrt reklamere på en registerreim som bare holder 30.000,- km, intervall for bytte av denne er jo vanligvis fra 90.000km og oppover.

 

Men du må jo isåfall reklamere til verkstedet som tok jobben forrige gang, i utgangspunktet synes jeg også prisen du har fått på bytte var veldig høy, så da kan det jo evt tyde på at noe mer har skjedd enn at bare reima har røket?

Lenke til kommentar

Aha, da regner jeg med at reima røk på et litt uheldig tidspunkt, og at toppen er skadet. - Fore reg-reimskifte på denne koster vel under 10.000 vanligvis tror jeg.

 

Om du kan dele opp regningen må du nesten spørre snapdrive om, men er jo mulig de har finansieringsordninger. - Ellers kan du jo prøve å reklamere til verkstedet, de bør jo ha en god forklaring på at den ikke holdt mer enn 30.000km hvis den ble byttet rett før du fikk den. - Du må evt gjøre det klart ovenfor verkstedet at du ikke ønsker å benytte deg av noen form for garanti, men at du ønsker å reklamere på jobben. (nå er det venligvis 2års reklamasjon på bruktbilreparasjoner så vidt jeg vet, men denne delen er jo ment å vare mye lengere, og den er jo ikke blitt kjørt mer enn normalt disse to årene heller)

Lenke til kommentar

Aha, da regner jeg med at reima røk på et litt uheldig tidspunkt, og at toppen er skadet. - Fore reg-reimskifte på denne koster vel under 10.000 vanligvis tror jeg.

Tidspunktet den ryker på har ingenting å si, derimot typen motor. Alle diesel, og de fleste bensin, får ventilhavari (som blir mye dyrere å fikse enn bare reimbytte) ved reimbrudd. Noen bensinmotorer har så stort kompresjonsvolum at åpne ventiler ikke kan kollidere med et stempel på vei opp, med det er unntakstilfellene.

Lenke til kommentar

Du må huske på håndverkstjenesteloven i denne saken.

 

(2) Reklamasjon kan ved arbeid på ting senest skje innen to år fra avslutningen av oppdraget. Dersom resultatet av tjenesten eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, samt ved arbeid på fast eiendom, er lengstefristen fem år. Fristene etter dette ledd gjelder ikke så langt tjenesteyteren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

 

Reg.reim skal vel sjeldent byttes oftere enn hver 5. år?

Lenke til kommentar

Du må huske på håndverkstjenesteloven i denne saken.

 

(2) Reklamasjon kan ved arbeid på ting senest skje innen to år fra avslutningen av oppdraget. Dersom resultatet av tjenesten eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, samt ved arbeid på fast eiendom, er lengstefristen fem år. Fristene etter dette ledd gjelder ikke så langt tjenesteyteren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

 

Reg.reim skal vel sjeldent byttes oftere enn hver 5. år?

 

Hvert 5. år, eller et spesielt antall km, som regel mellom 80000 - 12000km.

Lenke til kommentar

Reg.reimen har tydeligvis røket/blitt skadet i forbindelse med at toppen sprengte, eller hva enn som skjedde med bilen din, og slikt kan dessverre skje. Her har du nok ingenting å klage på, da ingen kan garantere at f.eks reg.reimen ikke kan skades når f.eks motoren blir skadet av et "uhell".

 

Om reg.reimen ble skadet av "uhellet" har den (større) skader enn når man normalt foretar et bytte, så det vil koste mye mer enn et vanlig bytte, pga flere deler må byttes o.l. Jeg vet ingenting om hvor store skader motoren din har fått, men om det har gått riktig ille er 18-25k ingen blodpris.

Lenke til kommentar

Hvordan så det ut på registeret? hadde reima røket av? hoppet av?

 

En regreim skal uansett holde mer enn 2 år, så sant alt av løpehjul og vannpumpe blir byttet samtidig.

Reg.reimen har tydeligvis røket/blitt skadet i forbindelse med at toppen sprengte, eller hva enn som skjedde med bilen din

 

Det går jo helst motsatt vei da. sjelden det er toppen/ventiler alene som går dukken.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Hvordan så det ut på registeret? hadde reima røket av? hoppet av?

 

En regreim skal uansett holde mer enn 2 år, så sant alt av løpehjul og vannpumpe blir byttet samtidig.

 

Man kan ikke si at reima skal holde mer enn 2 år, om det er uforutsette skader som har fått den skadet. Reima skal ikke ryke/hoppe av, nei, men det er neppe hva som har skjedd her. Isåfall kan han klage.

 

Det går jo helst motsatt vei da. sjelden det er toppen/ventiler alene som går dukken.

Ingen av oss vet vel helt hva som har skjedd med bilen, men i og med at han nevner topp/ventiler tviler jeg på at reima "bare" har røket/hoppet av. Men jeg er ingen ekspert. ;)

Endret av Penance
Lenke til kommentar
Man kan ikke si at reima skal holde mer enn 2 år, om det er uforutsette skader som har fått den skadet. Reima skal ikke ryke/hoppe av, nei, men det er neppe hva som har skjedd her. Isåfall kan han klage.

 

Nå snakker jeg kun registeret/reima isolert sett, hvis ingen andre ting er årsaken, så skal den holde mer enn 2 år ja, så sant han også er innenfor maks km på reima selfølgelig. de gangene jeg har sett regreimbrudd på jobben, har det oftest vært selve reima eller f.eks defekt vannpumpe. men har også sett att et motorfeste var årsaken.

 

Trådstarter skriver att reima var gåen, da går jeg utfra att ingen andre ting er årsaken, så jeg regner med verkstedet hadde sagt det, iom att de faktisk har bytta reima for 2 år siden.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Ingen av oss vet vel helt hva som har skjedd med bilen, men i og med at han nevner topp/ventiler tviler jeg på at reima "bare" har røket/hoppet av. Men jeg er ingen ekspert. ;)

 

Ta det fra en ekspert, eller i det minste en faglært mekaniker: et registerreimbrudd er definitivt ikke "bare-bare"... Som nevnt i mitt forrige innlegg, når reima ryker, så kolliderer åpne ventiler med stempler på vei opp i ca. 80km/h (realistisk eksempel), noe som gjerne resulterer i brukne eller bøyde ventiler, ødelagte ventilseter og styringer i toppen, og muligens også ødelagte stempler og råder. I verste fall finner en eller flere av rådene ut at den/de skal lage hull i blokka også, men akkurat det skjer sjelden ved "bare" reimbrudd. Alt dette som en konsekvens av at kamakselens (og ventilenes) rotasjon/bevegelse ikke lenger er synkronisert med veivakselen og stemplenes bevegelse, kombinert med at det ikke er plass til at ventilene kan stå åpne når stempelet er på topp.

Lenke til kommentar

Ta det fra en ekspert, eller i det minste en faglært mekaniker: et registerreimbrudd er definitivt ikke "bare-bare"... Som nevnt i mitt forrige innlegg, når reima ryker, så kolliderer åpne ventiler med stempler på vei opp i ca. 80km/h (realistisk eksempel), noe som gjerne resulterer i brukne eller bøyde ventiler, ødelagte ventilseter og styringer i toppen, og muligens også ødelagte stempler og råder. I verste fall finner en eller flere av rådene ut at den/de skal lage hull i blokka også, men akkurat det skjer sjelden ved "bare" reimbrudd. Alt dette som en konsekvens av at kamakselens (og ventilenes) rotasjon/bevegelse ikke lenger er synkronisert med veivakselen og stemplenes bevegelse, kombinert med at det ikke er plass til at ventilene kan stå åpne når stempelet er på topp.

Takk, jeg har diskutert saken med en annen faglært mekaniker. Av hva jeg forstod tilbyr de (Snap Drive, nevnte mekaniker jobber i kjeden) ingen form for garanti ved et slikt tilfelle, som var mitt poeng - om man kan kalle det det.

 

Jeg tror du misforstod min intensjon av bruken "bare".

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei.

 

Ser at det er en noe gammel tråd men må bare skyte inn med noe som kan være til hjelp!

SNAPDRIVE HAR 3ÅR GARANTI PÅ ALLE DELER DEM BYTTER.

 

En registerreim skal holde MINIMUM 100.000km og den holder sikkert 200.000 også. Her er det blitt gjort en eller annen feil ved forrige bytte eller så var reimen defekt når den ble satt på.

 

De som bruker bilen lite blir det sagt at den skal byttes hvert 5 år da gummin har lett for og morkne i vårt klima.

Er den blitt byttet og du har betalt, kontakter du dem igjen og sier det jeg har skrevet her!

 

mvh Kenneth

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...