Gå til innhold

Ungdomspartier i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I Norge den dag i dag har vi veldig mange ungdomspartier.

 

I Norge den dag i dag? Du får det til å høres ut som om det har dukket opp over natta.

 

Hva mener dere om nødvendigheten av deres eksistens?

 

De er vel like nødvendige som moderpartiene sine, i det at de tilbyr folket en mulighet til å møtes for å diskutere og utforme felles politikk. I tillegg fungerer ungdomspartiene som skoler for moderpartiene, der ungdommen blant annet lærer organisasjonskultur og treffer nye mennesker. Det er f.eks. stor forskjell mellom politikere som har vært medlem av et ungdomsparti, og de som ikke meldte seg inn i et parti før i voksen alder. De som har vært medlem av ungdomspartiene er som regel bedre skolerte, mer rettsnorne, altså mer ideologisk bevisst, er bedre til å avholde og forsikre at temamøter, årsmøter og landsmøter blir avholdet på riktig møte osv.

 

Har de noen politisk påvirkning på samfunnet?

 

 

Det kommer an på hvordan du tenker. Og hvilket ungdomsparti du har i tankene. AUF f.eks. har stor innflytelse på utformingen av Arbeiderpartiets politikk. Både i kraft av å være det definitivt største ungdomspartiet. Men også fordi Arbeiderpartiet har en god tradisjon med å inkludere AUF i programarbeid, som utforming av nye programutkast, og sette av plasser til AUFs representanter i ulike partiorganer. Andre partier igjen er ikke like flinke.

 

Men en annen påvirkning på samfunnet en ikke skal undervurdere er muligheten ungdomspartiene gir ungdommen til å engasjere seg i saker som interesserer (og ikke minst angår) dem selv. Som f.eks. lovfestet rett til læreplass, gratis lærermidler i skolen eller ungdomsgarantien. Hadde det ikke vært for at engasjert ungdom gikk i bresjen for å kjempe for disse sakene, kan det godt tenkes at de ikke ville blitt gjennomført i det hele tatt.

 

Og selv om man skulle droppe ut etter kun noen få år, og aldri mer sette beina i politisk arbeid, er tida man bruker i ungdomspartiene time well spent. Fordi realkompetansen en tar med seg derfra er uunnværlig. Og det kan være snakk om så enkle ting som å vite hvordan man avholder et møte, eller setter opp et budsjett og presenterer et regnskap.

 

Dette er en kompetanse som ikke bare kommer den enkelte ungdom til gode mens han eller hun engasjerer seg i politikk, men også noe vedkommende tar med seg over i arbeidslivet når personen blir voksen. Det finnes nok av arbeidsgivere der ute som kan takke ungdomspartiene rundt om i landet, for at enkelte av arbeidstakerne deres viste engasjement i ungdomsåra og ervervet seg nyttig kunnskap de nå kan ta nytte av mens de arbeider for dem.

 

En siste ting jeg kommer på er det at ungdomspartiene av og til er flinke til å trekke opp viktige debatter. Ikke alle ungdomspartiene er like synlige, riktignok. Men SU og UH er jevnlig i tottene på hverandre, og hyppig innom Dagsnytt 18 og ulike avisspalter pga det. Det bidrar til å styre den offentlige debatten, som er en essensiell del av vestlig demokrati.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med Reverto. Jeg er selv med i Auf og har fått høre mange ganger at det er "lekepolitikk", men jeg tror faktisk at det hjelper. En får mye politisk erfaring, og også sjangser til å delta på seminarer med masse nyttig innhold. Jeg er fantastisk glad for at vi har tilbud for politikk for yngre her i landet. Jo tidligere en starter, jo bedre.

Lenke til kommentar

De har jo en viss påvirkning. Hvertfall nå før kommunevalget så sitter det jo mange ifra ungdomspartiene i Programkomiteene. Samtidig så er det sant som Ole Marius sier, med at mange ifra Ungdomspartiene er med i kommunestyrer og fylkesstyrer. Det er viktig å tenke på at ungdomspartiene også gjør et viktig arbeid for samfunnet.

Lenke til kommentar

Generelt er jeg ekstremt skeptisk.

 

De fleste har en modningsprosess når det gjelder politikk og livsfilosofi, for mange varer den til sent i 20-årene. Å være "bundet" til et program iløpet av denne perioden kan ikke på noen måte være positivt spør du meg.

 

Joda, det er klart man får møte mange med felles interesse for politikk, og får en nyttig debatt, men denne burde være med en bredere gruppe enn de som allerede har valgt å melde seg inn i et parti.

 

Sånn sett er engasjement i ideelle organisasjoner en nyttigere erfaring (kanskje med unntak av SOS Marxisme :p ).

 

I tillegg tiltrekker ungdomspartiene endel folk som er der av feil grunner (også kjent som broilere), de ønsker posisjoner, nettverk, maktutøvelse eller bare bra betalte verv/jobber.

 

Jeg har mange ganger ønsket å engasjere meg i politikk, men jeg sliter veldig med å stå inne for et spesifikt partis standpunkter. Når man ser hvor mange klovner det er i de "voksne" partiene, så er ungdomsorganisasjonene desto mindre attraktive.

Lenke til kommentar

Hvis du skal engasjere deg innen politikk så ta ei utdanning i feltet, ellers er du dømt til å ende opp like evneveik som politikarane vi har no. Dersom du verkeleg vil oppnå noko blir du lobbyist.

Tror nok det er vel så viktig med erfaring.

Du kan kunne så mye som helst, men klarer du ikke presentere det på en troverdig måte kommer du ikke langt.

 

Ungdomspartiene er fint for å lære mye om det som omhandler politikk og debatt osv.

De har også en viss innflytelse på moderpartiet.

Lenke til kommentar

Det stemmer, men er du medlem og aktiv i ett ungdomsparti skal du være ganske evneveik for å ikke få med deg noen ting.

Nok av evneveike politikarar på stortinget... (Sei dette utan å ta i betraktning mine personlege mininger om politikarane våre).

Samme feila blir gjentatt gong på gong opp gjennom historia, eg blir ikkje overraska om Jens Stoltenberg ikkje veit kven til dømes Machiavelli eller Tully/Cicero var og eg garanterar at dei fleste medlemma av ungdomspartia ikkje veit kven dei var.

Lenke til kommentar

Nå har ikke denne diskusjonen noe med evneveike politikere å gjøre. Samtidig så må en ikke dømme politikere etter evner og intelligens. Politikk skal være et åpent forum der alle som har en mening få lov å si den enten de er Kommunister eller Kapitalister. Ingen er dumme, du er bare uenig om hva som er smartest å gjøre.

 

Tilbake til ungdomspartiene så tror jeg at viss en finner ut i 20-årene at en er uenig i det ungdomspartiet en var med i så er det bare til å skifte parti. Vi mennesker er faktisk tildelt noe som heter fri vilje. Et fantastisk redskap som gjerne kunne blitt brukt mer.

 

Personlig så synes jeg det er bra at politikere har erfaring ifra ungdomspartier før de melder seg inn i moderpartiet. Kunnskap uten erfaring er jo ikke verdt noenting.

Lenke til kommentar

Det vikstigste med ungomdspartier er kansje ikke deres "evne" til å påvirke moderpartiene, men hvordan de fungerer som en utdanningsinstutisjon for aspirerende politikerspirer. I tilegg er det en glimmrende anledning til å danne nettverk med likesinnede i en ung alder. Man vet aldri hvor styrereprensentanten i SU S&FJ ender opp om fem år. Da er det kansje greit å være god venn med vedkommende.

 

Liksom.

Lenke til kommentar

Rart da at kvar gang ungdomspartia besøkte oss på VGS fekk dei slakt av publikum, primært fordi delar av publikum faktisk brukar tida si på å lære noko heller enn å ytre meininga si om ting dei ikkje har greie på.

 

Kva mine meininger om dei politiske avgjerelsane til stortingspolitikarane angår så er det ikkje sjeldan vi har avisoppslag om politikarar som har gått imot rådgivarane sine eller tatt avgjerelsar utan å konsultere dei i det heile tatt.

Lenke til kommentar

Det vikstigste med ungomdspartier er kansje ikke deres "evne" til å påvirke moderpartiene, men hvordan de fungerer som en utdanningsinstutisjon for aspirerende politikerspirer. I tilegg er det en glimmrende anledning til å danne nettverk med likesinnede i en ung alder. Man vet aldri hvor styrereprensentanten i SU S&FJ ender opp om fem år. Da er det kansje greit å være god venn med vedkommende.

 

Liksom.

 

Morsomt det der, med karriere-politikere. AUF og dets like har jo blitt omformet til en rekrutterings-instans for statsvitere og lignende som gjør seg karriere i statsapparatet og forvaltningen.

 

Takke meg til ungdomspolitikere som har litt ild, idealisme og som VIL noe. Nå er jeg fra ytterst venstre, men i så måte foretrekker jeg nesten DLFere framfor kjedelige sosialdemokrater og konservative.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...