Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål angående sosialhjelp og beregning av "annen inntekt"


katiemore

Anbefalte innlegg

Hei. Hva kan man gjøre i en slik situasjon:

 

Ei dame går på sosialhjelp. Hun er frisk og skriver mange jobbsøknader, men av en eller annen grunn blir hun aldri valgt ut, selv om hun har både god utdanning (5 år fra universitet), stå-på-vilje og er hyggelig. Det kan nevnes at hun er utenlandsk, og det ser ut som aksentfri norsk settes høyere enn hennes gode egenskaper. I alle fall: nå krever NAV at hun betaler dem tilbake en stor sum, fordi de fant ut at hennes barn får stipend fra skolen. Saken er den, at hun egentlig ikke har noe med deres stipend å gjøre - pengene skal brukes til utdanning. Denne situasjonen har oppstått fordi hun ikke hadde fylt ut feltet over "andre inntektskilder" med denne informasjonen, men hun regnet altså ikke barnas inntekt som en inntektskilde, og det samme med hennes mors pensjonspenger.

 

Jeg må bare også spørre: hva synes dere egentlig om slikt; skal man leve av sine barn og mor om man ikke klarer å få seg en jobb?

Endret av lollsazz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Barns studiestipend skal ikke gå innunder foreldres inntekt. Dette er helt og holdent barnas inntekt. Mors mor er heller ikke under mors inntekt.

Det er søkers og søkers ektefelle/samboer som skal føres opp. Dette mener jeg er etter regelverket.

 

Er barna gamle nok til å få stipend, så er de også gamle nok til å ha egen inntekt.

 

Er dette en reell situasjon, eller en hypotetisk situasjon?

Lenke til kommentar

Barns studiestipend skal ikke gå innunder foreldres inntekt. Dette er helt og holdent barnas inntekt. Mors mor er heller ikke under mors inntekt.

Det er søkers og søkers ektefelle/samboer som skal føres opp. Dette mener jeg er etter regelverket.

 

Er barna gamle nok til å få stipend, så er de også gamle nok til å ha egen inntekt.

 

Er dette en reell situasjon, eller en hypotetisk situasjon?

 

Nei, dette her er faktisk en virkelig situasjon, og jeg synes det var merkelig at det skulle være slik. De på NAV mener at så lenge barna og moren til denne damen bor sammen med henne, så skal alles intekter medregnes. Så jeg lurer jo litt på om det er riktig eller ikke å tenke på denne måten...

Lenke til kommentar

Det man har mulighet til å regne med av inntekter som tilhører andre enn den som søker er de inntekter som går til noen som er lovmessig forpliktet til å forsørge søkeren.

 

For et barn under 18 er det relevant å se på foreldrenes inntekt, da foreldrene har forsørgelsesplikt overfor barna.

 

For en gift person er det relevant å se på ektefellens inntekt, da ektefeller har plikt til å forsørge hverandre.

 

Dette kan forsåvidt utledes fra lov om sosiale tjenester i NAV § 18:

 

§ 18. Stønad til livsopphold

 

De som ikke kan sørge for sitt livsopphold gjennom arbeid eller ved å gjøre gjeldende økonomiske rettigheter, har krav på økonomisk stønad.

 

Stønaden bør ta sikte på å gjøre vedkommende selvhjulpen.

 

  Departementet kan gi veiledende retningslinjer om stønadsnivået.

 

 

En forelder har aldri krav på økonomisk underhold fra sine barn. Dersom barnet rent faktisk underholder forelderen (eller forelderen barnet) kan dette tas hensyn til, men sosialtjenesten kan aldri pålegge noen å bli forsørget av andre med unntak av de lovfestede tilfeller.

 

Feltet "andre inntekter" er ment å dekke barnetrygd, kontantstøtte og andre trygdeytelser man mottar eller lignende.

 

I dette tilfellet vil jeg anta at barnas ytelser rent faktisk har gått inn i husholdningsøkonomien - og i så tilfelle skulle dette vært oppgitt til sosialtjenesten.

 

Så nei - man skal ikke henvises til å leve av sine barn, men når man rent faktisk gjør det skal det tas hensyn til det.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...