Gå til innhold

Ser etter 11.6" CULV, men gir snart opp...


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kikker på en verdig avtager for min Aspire One D250, og ønsker å gå opp et lite hakk i skjermstørrelse. Før jeg kjøpte min nåværende netbook hadde jeg en 13.3", og det var for stort, så jeg har egentlig bestemt meg for at 11.6" er den ideelle størrelsen.

 

Når det angår ytelse er jeg rimelig lei av N270, og det lille hakket opp til N450 gir ikke det ytelseshoppet jeg ønsker, så Atom er utelukket enn så lenge. Jeg begynte å kikke over alternativer i går, og og kom fram til at Acer Aspire 1810TZ så ut som et godt valg. Eneste problem her er at dette er en utgått modell, og praktisk talt ingen har den på lager. De som har igjen et par eksemplarer selger den til blodpris, og jeg synes rett og slett ikke en får valuta for pengene lenger da den ikke har falt i pris på over et halvt år.

 

Jeg ser at mange produsenter (bla. Acer) har kommet med nye modeller med i3-CPU, og skjermstørrelse ned i 13.3". Mange nye 11.6" med Atom-CPU finnes, og jeg fant bare én 11.6" med i3-CPU (Aspire 1830), men den selges ikke i Norge.

 

Hva har skjedd? Hvorfor har produsente nedprioritert 11.6" CULV? Er de treige med å lage 11.6"-løsninger med i3, eller er det for dårlig salg i dette segmentet? Og hvorfor har de kuttet ut SU4100-maskiner allerede før det har kommet en ny løsning i samme segment?

 

Har noen eventuelt tips eller forslag til en 11.6" med relativt god ytelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Netbooks har rast dramatisk i popularitet i det siste, antagelig fordi folk endelig begynner å forstå at disse modellene har ett meget begrenset bruksområde pga lav ytelse.

 

Det finnes jo et unntak fra regelen om helt crappy ytelse og det er EeePC 1201N 12.1" WXGA Atom 330 ION 2GB(Max4GB) 250GB W7HP Cam Nordic WLn Silver HDMI 6Cell 5Hr , pris 3900kr. Denne har også en Atom cpu men den er dual core, samt at den har ION grafikk. Den vil være en bedre multitasker, og kan vise film i god kvalitet, det er dog slettes ikke en racer, og en Acer Aspire 1810TZ vil fremdeles yte bedre.

 

Acer Aspire Timeline 1810TZ SU4100 RØD er det mange som har på lager, Netshop har over 50stk. til 4890kr.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Ok, men om teorien din stemmer bør jo de Atom-baserte netbookene rase i popularitet. Det jeg observerer er at de største netbookene med "god" ytelse (SU4100) forsvinner fra markedet, og en haug nye netbooker med N450 er blitt introdusert, og selger tydeligvis fremdeles greit.

 

En Atom 330-basert løsning blir for snaut. At den har ION-chipset gjør ikke mye forskjell for meg, da jeg ikke kjører noe 3D eller HD-video på laptopen uansett. Når kun CPU-ytelse gjelder er en netbook med SU4100 milevis foran en Atom 330 med ION-chipset...

 

Er mange som har 1810TZ, men veldig får har sort farge (rød er ikke aktuelt), og isåfall til blodpris. 1810TZ kostet 4490kr hos lefdal for lenge siden, og nå er den gått vesentlig opp i pris, og er attpåtil nesten umulig å få i sort...

Lenke til kommentar

OC-Freak: Ja, 1830TZ er jo ønskedrømmen. Håper bare den kommer til Norge, og det relativt raskt. Havner den på 5000 slår jeg til med en gang. Nå koster 1810TZ omtrent 5000kr, og i3-M330 har omtrent dobbel ytelse over SU4100. Håper bare som sagt noe nytt kommer på markedet relativt raskt, for jeg begynner å bli utålmodig, men ønsker samtidig ikke å kjøpe en sak med SU4100 om jeg kan få en i3-maskin til samme pris om en måned... ;)

Lenke til kommentar

Har sett litt rundt for å finne ut når 1830TZ blir tilgjengelig i butikkene her i landet, og den har visst etter flere utsettelser endelig blitt tilgjengelig hos amazon.de, så det bør ikke være så alt for lenge til vi kan forvente å se den her. Den har et nytt og slankere design (sammenliknet med 1810TZ), og tastatur og mus ser både designmessig og ergonomisk mye bedre ut. Klarer knapt vente på denne!

 

Siste nytt ligger her:

http://forum.notebookreview.com/acer/468120-acer-aspire-timelinex-1830t-thread-71.html

 

acer_aspire_timeline_x_as1830t_2.jpg

acer_aspire_timeline_x_as1830t_1.jpg

Lenke til kommentar

http://www.lefdal.com/product/data/mini-pc/ASONE2FERRARI/acer-ferrari-one

 

Ferrarien ligger ute til 4495,- godt alternativ.

 

Ferrarien er grei den, men dessverre er CPUen lite å skryte av. L310 får en score på 675 hos cpubenchmark.net, sammenliknet med SU4100 som får ca. 1000 poeng, og i3-M330 får ca. 2000 (!), mao. får jeg grovt sett tre ganger CPU ytelse om jeg orker å vente på 1830TZ.

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar

OC-Freak: Fant den i canada selv, men synes prisnivået der lå relativt høyt i utgangspunktet, så litt usikker på om prisen blir så høy som du antyder. Sammenliknet med prisen Lefdal har på 3820T, som tilhører samme generasjon og ble lansert ca. samtidig, har jeg et lite håp om at prisen på 1830T havner under 6000kr. Dette er er selvfølgelig bare spekulasjoner fra min side...

 

vidarkri: Jeg er i utgangspunktet enig i at det er håpløst å bli sittende å vente på noe nytt og bedre i IT-verden. Når vi derimot er midt i et generasjonsskifte av nevnte maskin, som vi har ventet på i over et halvår, og forrige generasjon allerede er utgått, synes jeg vitterlig det er verdt å vente for å se om prisen på 1830TZ blir innen rekkevidde. I dette tilfellet dreier det seg faktisk heller ikke om å vente på en lavere pris på 1810TZ. Hadde jeg bestemt meg for å se etter ny netbook for et par måneder siden hadde jeg gjort et bedre kjøp enn i dag, og prisen på 1810TZ øker stadig...

Lenke til kommentar

Vent på 1830t, den er nok vel verdt ventinga. Tror i3 havner på 5495 og i5 en tusenlapp dyrere når den omsider kommer.

 

Vidarkri kan du være så snill å gi meg tall på utsagnet ditt om dalende salg i netbook segmentet?

 

Jeg har hatt med meg min samsung nc10 på alle mine reiser og den har vært trofast og svært utholdende. Den leverer underholdning når jeg kjeder meg, ser at folk klager på at 10" ikke takler HD, hva skal man med HD på en skjerm som ikke støtter det? Min nc10 har vært med i jobbsammenheng og fungerer strålende til presentasjoner osv. Alt i alt har netbook vært perfekt for meg som er mye på farten. Ytelsen er mer enn god nok for en sekundærmaskin, men vil gjerne opp en størrelse i skjerm, i det minste høyere oppløsning.

Ser at Asus har en ny eee pc på trappene, 1215N. Den burde funke som en arvtager til min nc10.

Endret av anders79
Lenke til kommentar

Culpa: Kongebra funn! :) Skjønner ikke hvordan jeg kan ha oversett den. Det blir min neste notenook. U3400 ser ut som en veldig kurant tokjerne-CPU med spesifikasjoner ganske nære i3-330UM, så jeg tviler ikke et sekund på at denne gir mer bang for the buck enn 1830T.

 

Edit: Her er en sammenlikning av i3-330UM og U3400.

 

Litt mindre cache, ikke HT, litt lavere klokkefrekvens, og ellers veldig likt.

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...