Gå til innhold

Ser etter 11.6" CULV, men gir snart opp...


Anbefalte innlegg

Og den er jo strengt tatt grisebillig. Det må være ett introduksjonstilbud eller noe.

 

Nå vet ikke jeg hvor du henter din informasjon, men en av fordelene med netbooks er nettopp prisen. Retail over dammen er på 550$, så det er ikke grisebillig etter mitt skjønn. Acer skjønner vel at ingen ville kjøpt den om den kom over 4000kr grensen, der blir konkurransen med i3 for stor. Mistenker at det sitter ett 4400mah batteri i den som også er med på å holde prisen lav, og batteritiden.

Spurte deg om noe litt lenger opp i tråden, jeg venter fortsatt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du sikter til populariteten rundt Netbooks så stammer den informasjonen fra en undersøkelse over solgte maskiner som jeg leste ett eller annet sted. Hvis du er fryktelig interessert så er det vel bare å google det da jeg ikke tar bokmerker av hele internet for å tilfredstille evt spørsmål fra folk som ikke klarer å utføre ett søk på internet på egen hånd.

Lenke til kommentar

Hade inte varit i tvivel mellan Aspire och Travelmate i alla fall. Enorm skillnad mellan de två när det gäller kvalite.

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=628239

 

Jag vet det är 2 lakan i skillnad mellan den celeron saken och denna, men mer uppgradering för pengarna skall man se långt efter.

 

Jøss, da har vi ganske forskjellig oppfatning ;) Synes Travelmate har et dårligere design, inkludert dårligere ergonomi (og tastatur), og ikke engang HDMI, hvilket er et must for min del. Ytelsesforskjellen på i3-330UM og U3400 er heller ikke allverdens, så den prisforskjellen der synes jeg overhodet ikke kan forsvares...

 

Nå vet ikke jeg hvor du henter din informasjon, men en av fordelene med netbooks er nettopp prisen.

 

Hehe, klarer ikke dy meg fra å flisespikke litt; alle maskinene vi har diskutert i denne tråden er ULV-notebooks, ikke netbooks ;)

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar

Hvis du sikter til populariteten rundt Netbooks så stammer den informasjonen fra en undersøkelse over solgte maskiner som jeg leste ett eller annet sted. Hvis du er fryktelig interessert så er det vel bare å google det da jeg ikke tar bokmerker av hele internet for å tilfredstille evt spørsmål fra folk som ikke klarer å utføre ett søk på internet på egen hånd.

 

I så tilfelle har jeg lest det motsatte, jeg KLARER i motsetning til deg å bekrefte mine kilder.

 

Jompet55, tråden starta med at trådstarter ville bytte ut sin netbook. Leser du linken min over så tar den for seg begge segmenter. Hvis vi generaliserer litt så er de subnotebooks begge to.

Endret av anders79
Lenke til kommentar

Siden dere tydeligvis ikke klarer å bruke google til noe så har jeg funnet tilbake til artikkelen for dere.

 

Laptop sales up by 43% in Q1, says Gartner

 

Hvis der og da orker å lese hele så står det i avsnitt 5 at salget av Netbooks har stagnert de 3 første mnd. av 2010.

 

Om det stemmer eller ikke kan jeg ikke svare for, men dere kan kanskje plage utgiveren av artikkelen for å få kilden til artikkelen. :roll:

Lenke til kommentar

Netbooks har rast dramatisk i popularitet i det siste, antagelig fordi folk endelig begynner å forstå at disse modellene har ett meget begrenset bruksområde pga lav ytelse.

 

Nå må du revurdere dine egne utsagn, i artikkelen du refererer til står det "Still, the netbook sales growth has slowed in some regions". Hvordan du klarer å tolke det til at populariteten har rast dramatisk skjønner ikke jeg. Det eneste jeg leser er at veksten har gått ned, men det betyr at det fortsatt er vekst, bare ikke i samme tempo. Din tolkning er altså feil, men det er kanskje lettere for deg å se det på stolpediagrammet i artikkelen jeg henviser til? Forstår at masse tall og engelsk kan virke forvirrende, men igjen du tar helt feil.

Lenke til kommentar

Sticks and stones. Jeg satt ikke og oversatt direkte fra artikkelen. :roll:

 

Edit: Hvis man ser at salgsøkningen på Netbooks fra 2008 til 2009 var på rundt 72%, til en stagnering de 3 første mnd i 2010 så vil jeg si at det er en dramatisk endring i popularitet.

Men det er klart at man kan jo bruke andre ord også, som voldsom, stor, betydelig, markant etc. Det er bare å velge.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Sticks and stones. Jeg satt ikke og oversatt direkte fra artikkelen. :roll:

 

Edit: Hvis man ser at salgsøkningen på Netbooks fra 2008 til 2009 var på rundt 72%, til en stagnering de 3 første mnd i 2010 så vil jeg si at det er en dramatisk endring i popularitet.

Men det er klart at man kan jo bruke andre ord også, som voldsom, stor, betydelig, markant etc. Det er bare å velge.

 

Seriøst mann, du oversetter ikke tekster, men du baserer dine innlegg på dem? Artikkelen din har det samme innholdet uansett om den er på engelsk, norsk eller urdu. At du ikke forstår eller tolker den riktig er noe helt annet. Det eneste som er dramatisk her er din evne til å analysere tallene. Dine antagelser til hvorfor veksten "bare" er på 33.6% ref.kilde er mildt sagt latterlig. Folk finner vel ikke plutselig ut at netbooken ikke yter nok. Du burde nok få ett mer kritisk øye til media, de presenterer ofte nyheter som dramatiske, litt sånn som deg. Subnotebooks var etter de 3 første månedene i år 33.6% mer populært enn i fjor, det er poenget.

Jeg håper vi nå er ferdige med avsporingen sånn at trådstarter kan få tilbake tråden sin.

Endret av anders79
Lenke til kommentar

Jeg har ikke antatt noen verdens ting, jeg har gjengitt tall fra en undersøkelse fra Gartner. Jeg har ikke tolket, synset eller på annen måte forandret noen verdens ting.

At Netbooks økte salget fra 2008 til 2009 med 72% kontra foregående år, sammenlignet med 2010 hvor salget var på 33,6% mot året før sier noe om at populariteten/salget har dalt. Du står fritt å tolke tallene stikk motsatt hvis det gjør at du føler deg bedre.

Lenke til kommentar

Noen som har fått testet Acer Aspire One 753 og har litt erfaringer å dele?

Regner med det ikke er noen problemer å kjøre Ubuntu på denne? Ingen suspekte trådløse kontrollere som skaper kompatibilitetsproblemer mot annet utstyr osv.?

Lenke til kommentar

RPA: Fikk maskinen i går, og er veldig fornøyd sålangt. Maskinen er slank og lett, og designet er helt etter min smak. Førsteintrykket av tastaturet var at det nesten var for store taster, men etter litt tilvenning var det svært behagelig å skrive på. Det var etter noen minutter faktisk ubehagelig å skrive på 10.1" netbooken min igjen. Skjermen er også upåklagelig. Den har jo TN-panel, og synsvinkel deretter, men er derimot lyssterk og klar, og oppløsningen er mer enn nok for en skjerm av denne størrelsen. Ytelsen er heller ikke på noen måte sammenliknbar med en Atom-maskin. Alt av vanlige bruksområder for en jobb-maskin og surfing med titalls tabs i Opera går lynraskt.

 

Har ikke kjørt ubuntu på maskinen, men det er ganske vanlig maskinvare. Lydkortet er en standard Realtek-chip, og trådløst og kablet nettverkskort er henholdsvis Atheros AR5B93 og AR8151.

Lenke til kommentar

Beeblebrox: For å starte med det enkleste; skjermen er glossy. Når det kommer til støynivå kan jeg ikke si stort annet enn at jeg ikke lar meg plage av støyen. Den er ikke hørbar når maskinen står idle, men så fort man setter igang krevende applikasjoner hører man viftestøy. Den er ikke sjenerende høy, men hørbar, og helt gjennomsnittlig. Batteritid har jeg enda ikke fått sjekket skikkelig enda, men det lille intrykket jeg har fått til nå er at det er litt kortere enn netbooken jeg hadde (som fort lå på 8 timer).

Kan prøve laptopen uten strøm på jobben i morra.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er svært interessert i denne maskinen selv, som erstatter til min Asus EEE 900 som såvidt duger til å spille av mp3-filer.

 

Produsentene er jo kjent for å pynte på den oppgitte batteritiden. Jeg lurer derfor på hva den faktiske batteritiden er. Målet er å kunne sitte med den en hel kveld ++ på verandaen. Klarer den 4 timer + med surfing og mp3-avspilling?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...