Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-133


HKS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har tenkt på å reise over for å overvære denne oppskytningen. Fly tur-retur og overnatting på 3-stjerners hotell kommer på 10.301,- alle avgifter inkl, så det burde man ta seg råd til for å se Discovery dra av sted en siste gang.

Satser på 10-dagers tur i tilfelle det blir utsatt noe. Launch-window er til den 8. november, så jeg har tenkt å være til den 9. Da er jeg sikker! :)

Lenke til kommentar

Ja er jo det som er litt skummelt. At slike oppskytninger sjelden går knirkefritt, og det må være utrolig kjipt å ha betalt 10-11 tusen (minimum) for å ikke se noe som helst...

 

Ja, det er sant. Men om de ikke sender romferga i løpet av de dagene, så blir begge de 2 siste oppskytningene utsatt på lang tid. Så jeg tror nok det går bra en av de dagene.

Florida har vel aldri dårlig vær 8 dager på rad..

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt på å reise over for å overvære denne oppskytningen. Fly tur-retur og overnatting på 3-stjerners hotell kommer på 10.301,- alle avgifter inkl, så det burde man ta seg råd til for å se Discovery dra av sted en siste gang.

Satser på 10-dagers tur i tilfelle det blir utsatt noe. Launch-window er til den 8. november, så jeg har tenkt å være til den 9. Da er jeg sikker! :)

Jeg var der og så på Atlantis sin oppskytning på STS-132 i mai. Bodde da i Orlando, og hadde bestilt plass på NASA Causeway (det nærmeste du kommer hvis ikke du er akkreditert presse) med Gator Tours.

 

Bare å spørre hvis du lurer på noe med tanke på å besøke området rundt KSC... :)

Lenke til kommentar
Raptor' date='17. september 2010 - 00:43' timestamp='1284680599' post='16218659']

Jeg har tenkt på å reise over for å overvære denne oppskytningen. Fly tur-retur og overnatting på 3-stjerners hotell kommer på 10.301,- alle avgifter inkl, så det burde man ta seg råd til for å se Discovery dra av sted en siste gang.

Satser på 10-dagers tur i tilfelle det blir utsatt noe. Launch-window er til den 8. november, så jeg har tenkt å være til den 9. Da er jeg sikker! :)

Jeg var der og så på Atlantis sin oppskytning på STS-132 i mai. Bodde da i Orlando, og hadde bestilt plass på NASA Causeway (det nærmeste du kommer hvis ikke du er akkreditert presse) med Gator Tours.

 

Bare å spørre hvis du lurer på noe med tanke på å besøke området rundt KSC... :)

 

Kult! Tenkte først på den oppskytninga også, men var for kort tid frem til billettsalget.

Jeg meldte meg inn i lista for billetter på Visitor Complex. Men kom dessverre ikke gjennom der.

 

Billetter til NASA Causeway har jeg ikke sett noe av. Men regner med at alt er solgt for lenge sida der. Var visst 3000 billetter de solgte dit.

 

Fant en webside som viste 6 ulike steder man kunne stå på. Er ikke sikker på hvilket man skal satse på så lenge man ikke kommer på de nærmeste plassene.

 

Noen råd?

Endret av MR2i
Lenke til kommentar

Oppdatering:

 

Iløpet av uken som har gått har Discovery blitt rotert til vertikal, og montert til den eksterne tanken og startraketter. Dette har gått helt greit, selv om det har vært et par mindre problemer, blant annet med en av de eksplosive boltene som fester fergen til tanken.

 

Det har også blitt gjennomført en rekke tester, også kjent som "Shuttle Interface Tests" som har som oppgave å verifisere at alle koblinger mellom startraketter, tank og romferge er korrekte.

 

Discovery er nå for siste gang klar for roll-out fra VAB og ut til oppskytningsrampen.

 

 

2010-4617-m.jpg

Etter Discovery ble løftet av OTS blir hun rotert vertikalt. Deretter blir det tatt bilder av undersiden på fergen. Dette er for at man skal ha en referanse av hvordan varmeskjoldet ser ut.

 

2010-4626-m.jpg

Discovery heises ned for å monteres til den eksterne tanken. Det er tre punkter som romfergene festes til tanken på. Denne prosessen tar vanligvis en dag.

 

2010-4647-m.jpg

Her jobber en teknikker med å montere Discovery til den eksterne tanken. Dette bildet er fra ett av de bakre punktene hvor tanken monteres til fergen.

Lenke til kommentar

Setter inn et par bilder fra Discovery sin rollout fra VAB til oppskytingsrampe 39A forrige uke. Det var ganske mange folk ute og så på, siden dette er siste gang for Discovery. Alt er foreløpig i rute til en oppskytning 1. november 2010!

 

2010-4721-m.jpg

Rollout begynte rett etter solen hadde gått ned, og varte i omlag seks timer.

 

2010-4725-m.jpg

Her ankommer Discovery rampe 39A. Discovery, tank og startraketter er fastmontert på en mobil oppskytningsplatform (MLP) som fraktes av en crawler transporter.

 

2010-4745-m.jpg

Go Discovery! :)

Lenke til kommentar

At det ikke er planlagt flere romfergeoppdrag ut over de to gjenstående. Romfergene tas ut av operasjon unna for unna nå.

Mye tyder på at dette ikke stemmer helt nå...! :)

 

Kongressen (Senatet og Representantenes Hus) godkjente i går NASA Reauthorization Act. Der er det satt av penger til enda et romfergeoppdrag, STS-135, foreløpig planlagt til 28. juni 2011!

Lenke til kommentar

Kult! Tenkte først på den oppskytninga også, men var for kort tid frem til billettsalget.

Jeg meldte meg inn i lista for billetter på Visitor Complex. Men kom dessverre ikke gjennom der.

 

Billetter til NASA Causeway har jeg ikke sett noe av. Men regner med at alt er solgt for lenge sida der. Var visst 3000 billetter de solgte dit.

 

Fant en webside som viste 6 ulike steder man kunne stå på. Er ikke sikker på hvilket man skal satse på så lenge man ikke kommer på de nærmeste plassene.

 

Noen råd?

Det er vist noen billetter igjen til NASA Causeway via 3. parts selskaper...

 

http://www.viator.com/tours/Orlando/Kennedy-Space-Center-Shuttle-Launch-Day/d663-523352133LAUNCH

 

Vet ikke hvor lenge de har billetter igjen, så anbefaler deg å sjekke ASAP!

Lenke til kommentar

I fare for å spore av tråden litt; hvorfor det egentlig? Er det ikke noe mer å hente fra månen som vi ikke vet fra før/kan utføre med roboter? Er det for risikofylt?

Her er det nok kostnadene som har satt en brems for menneskelig utforskning av månen. Det koster vannvittig mye mer å sende mennesker ut til månen i forhold til å sende folk opp til LEO (lav jord-bane) der den internasjonale romstasjonen befinner seg, og som du sikkert har fått med deg blir selv det nå i dyreste laget med romfergeprogrammet. Roboter vil nok kunne gjøre utforskning av månen mye billigere, men på den andre siden vil kanskje menneskeheten lære mye av framtidige måneferder før vi en gang i framtiden skal sende mennesker til Mars (eller til et annet legeme i vårt solsystem).

Finner vi vann og andre gunstige grunnstoffer på månen kan vi kanskje starte og utvinne/produsere drivstoff for bruk til videre utforskning av solsystemet. Drivstoffproblemet er nemlig en av de største utfordringene når vi skal ut av jordens gravitasjonsfelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Takk for opplysende svar. Nå som romfergene begynner å bli pensjonert/tatt ut av tjeneste, er det som du sier over pågrunn av drivstoffkostnader, eller er de for gamle og skal byttes ut? Eller vil NASA fokusere 100 % på utforskningen av Mars, og dermed heller bruke kostnadene på dette i stedet for?

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...