Gå til innhold

Dom kan true korset i det norske flagget!


  

84 stemmer

  1. 1. Bør flagget endres slik at det ikke er et kors på det?

    • Ja
      10
    • Nei
      60
    • Vet ikke/ bryr meg ikke
      14


Anbefalte innlegg

Nå stirret jeg et par sekunder på flagget, og det jeg så var et veikryss - ikke et kors. Om det faktisk skal være et kors må man jo faktisk vende flagget 90 grader til venstre også, som det er nå er det i teorien et pluss-tegn med en av sidene lengre enn de andre.

Eller bare et anti-kors/oppned-kors som folk vil kalle det også!

 

Hehe ja, det norske flagget kan være mye rart bare man snur og vender på det. :p

Endret av Chris9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en tullesak. Uansett hvor sprø ting de kunne funnet på vil det uansett være dispensasjon for nasjonalsymboler som flagg. Neste emne takk.

Det er selvsagt en tullesak, men så lenge skrullinger kan utnytte det til å sause inn innvandring & muslimer så ruller det åpenbart videre

 

Eksempel fra VG forum;

 

Hva er det som skjer med lande våres? Vi tar imot innvandrere med åpne armer å lar dem herje som dem selv vil i lande våres uten at dem får konsekvenser for hva dem driver med. Så klager dere på flagge våres, hva er det for noe tull? Selv om vi har ett kors i flagget våres så er det, det røde, hvite å blå som representerer oss! NORGE.

 

Folkens (landsmenn) sett dere ned å se på flagget våres, det som representerer oss!

 

 

Norway is officially not neutral towards religion. Not only is it not neutral towards religion but it specifically favors a specific type of christianity. If Norway expects immigrants to immediately change every aspect of their old culture and become "norwegian" they forget that even if this were possible (it is not) they are not treated as full citizens anyway. You cannot expect the house guest you so generously invite into your house to be grateful when they can only live in the basement and it is made clear to them that they never will attain enough status to live upstairs.

 

Coupling of state and religion only make integration problems worse. The flag is just a symbol of the favoritiem Norway places on Lutheranism.

Lenke til kommentar

Nå stirret jeg et par sekunder på flagget, og det jeg så var et veikryss - ikke et kors. Om det faktisk skal være et kors må man jo faktisk vende flagget 90 grader til venstre også, som det er nå er det i teorien et pluss-tegn med en av sidene lengre enn de andre.

Eller bare et anti-kors/oppned-kors som folk vil kalle det også!

 

Ja, jeg er helt sikker på at gud ville kastet ned et anti-kors samt at paven ville sendt danskene et anti-kristent symbol i forbindelse med korstogene... :nei:

Endret av wilberforce
Lenke til kommentar

Hvorfor diskutere spørsmål som ikke er blitt reist? Ingen vil fjerne korset i flagget vårt.

 

Hvis man vil diskutere innvandring/sekularisering/religøse symboler/whatever, kan man gjøre så uten å trekke inn forslag om å endre flagget.

 

Og jeg kan legge til: Norge er faktisk et kristent land - og det gjelder selv om vi er ikke spesielt religiøse av oss lenger: Det sentrale er at vår kultur og historie er sterkt preget av kristendommen.

 

At den nasjonale symbolbruken vitner om det, er hverken rart eller betenkelig. Skal vi slavisk følge et prinsipp om religionsnøytralitet, vil vi kaste mye av vår egen kultur på sjøen.

 

Og for øvrig ser jeg ikke hvorfor man skal legge så stor vekt på hva menneskerettighetsdomstolen mener. Domstolen er ikke noe rettferdighetens orakel.

Lenke til kommentar

 

Og jeg kan legge til: Norge er faktisk et kristent land - og det gjelder selv om vi er ikke spesielt religiøse av oss lenger: Det sentrale er at vår kultur og historie er sterkt preget av kristendommen.

 

At den nasjonale symbolbruken vitner om det, er hverken rart eller betenkelig. Skal vi slavisk følge et prinsipp om religionsnøytralitet, vil vi kaste mye av vår egen kultur på sjøen.

 

Og for øvrig ser jeg ikke hvorfor man skal legge så stor vekt på hva menneskerettighetsdomstolen mener. Domstolen er ikke noe rettferdighetens orakel.

 

I den grad av at vi har en statskirke så er vi et kristent land ja, men kirken har ikke noe makt eller tiende lengere, så den forblir ubrukelig. Først hadde vi 500 år med katolisisme, så bestemte Kong Christian av Danmark at Norge skulle konverteres til protestantismen fordi han hadde mye å tjene på at kirkegodset gikk til kongen. Deretter mistet vi en god del av vårt norske språk ved at den danske bibelen ble utgitt, samtidig som at vi ble enda mer underlagt Danmark. De siste 1000 årene har vi hatt paganisme, katolisisme og protestantisme. Er det ikke på tide at vi gir sekularisme en sjangse?

Lenke til kommentar

At Norge er et kristent land, handler ikke om at vi bekjenner oss til den kristne tro eller i det hele tatt er kristne. Det jeg siktet til, var at vi kulturelt er et kristent land - vår kultur er sterkt preget av kristendommen. Å ta vare på den norske kulturen omfatter også å ta vare på de deler av denne som stammer fra kristendommen. Motstykket blir at vi ved å fjerne alt som smaker av kristendom samtidig fjerner mye av vår norske kultur. Ikke bare er det praktisk umulig, det er også helt formålsløst.

 

Hvorvidt folk leser Bibelen og går i kirken eller ikke, og hvorvidt vi skal beholde statskirken, er igrunnen ikke så viktig.

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Nå stirret jeg et par sekunder på flagget, og det jeg så var et veikryss - ikke et kors. Om det faktisk skal være et kors må man jo faktisk vende flagget 90 grader til venstre også, som det er nå er det i teorien et pluss-tegn med en av sidene lengre enn de andre.

Eller bare et anti-kors/oppned-kors som folk vil kalle det også!

 

Ja, jeg er helt sikker på at gud ville kastet ned et anti-kors samt at paven ville sendt danskene et anti-kristent symbol i forbindelse med korstogene... :nei:

har jeg sagt det da? Les hva Sitronsaft har skrevet: vende flagget 90 grader til venstre også, som det er nå er det i teorien et pluss-tegn med en av sidene lengre enn de andre. Det blir et anti-kors, ikke et pluss med en side lengre enn de andre.

Lenke til kommentar

Globalisering fjerner vår nasjonale identitet. Vi må da få lov å ha et fuckings kors på flagget vårt, bare fordi det er et kors så betyr ikke det at vi MÅ være kristne. Behold korset på flagget som et symbol på vår nasjonale kultur og historie. Hvis vi får et nytt flagg så kommer det til å symbolisere hvordan verdenssamfunnet har ødelagt og multikulturalisert vår nasjonale identitet.

Lenke til kommentar

Globalisering fjerner vår nasjonale identitet. Vi må da få lov å ha et fuckings kors på flagget vårt, bare fordi det er et kors så betyr ikke det at vi MÅ være kristne. Behold korset på flagget som et symbol på vår nasjonale kultur og historie. Hvis vi får et nytt flagg så kommer det til å symbolisere hvordan verdenssamfunnet har ødelagt og multikulturalisert vår nasjonale identitet.

 

Historie viser oss at mektige land mister alle makten sin fordi de ikke var villige til å adoptere til moderne endringer i verden. Globalisering hender om lille norge adopterer multiculturalisme eller ikke. Velferd stater med lave fødselrater kollapsere først uten innvandring og andre vest europeiske innvandrer har like lave fødserater så det ikke nytter å bruke det argumentet.

 

Du mister vel litt av nasjonale identitet med innvandring men det har forandret seg likevel, selv om det kan bli vanskelig å kjenne det. Jeg antar det norske flagget ikke endres men skilling mellom kirke og stat er nødvendig hvis du ikke ønsker mer uro fra de innvandrere du har allerede.

Lenke til kommentar

Globalisering fjerner vår nasjonale identitet. Vi må da få lov å ha et fuckings kors på flagget vårt, bare fordi det er et kors så betyr ikke det at vi MÅ være kristne. Behold korset på flagget som et symbol på vår nasjonale kultur og historie. Hvis vi får et nytt flagg så kommer det til å symbolisere hvordan verdenssamfunnet har ødelagt og multikulturalisert vår nasjonale identitet.

 

Historie viser oss at mektige land mister alle makten sin fordi de ikke var villige til å adoptere til moderne endringer i verden. Globalisering hender om lille norge adopterer multiculturalisme eller ikke. Velferd stater med lave fødselrater kollapsere først uten innvandring og andre vest europeiske innvandrer har like lave fødserater så det ikke nytter å bruke det argumentet.

 

Du mister vel litt av nasjonale identitet med innvandring men det har forandret seg likevel, selv om det kan bli vanskelig å kjenne det. Jeg antar det norske flagget ikke endres men skilling mellom kirke og stat er nødvendig hvis du ikke ønsker mer uro fra de innvandrere du har allerede.

 

Vi burde ikke slippe inn asylsøkere som ikke er i stand til å bidra til det norske samfunn. En pakistansk familie som føder barn som vokser opp til å bli leger/ingeniører er helt greit. Men en somalisk kvinne som føder ti barn som vokser opp til å bli velferdsklienter er ikke ok.

 

Fødselsrate argumentet ditt er dårlig. Vi trenger innvandrere for å holde det oppe, men vi må ikke ta imot mennesker fra kulturer som ikke passer inn i et moderne samfunn (les: muslimer, afrikanere). Vi trenger innvandring for å holde fødselsraten oppe, men vi bør bare ta inn innvandrere som kan bidra og tilpasse seg vår kultur, ettersom Norge er verten mens de er gjestene.

Lenke til kommentar

Dette er en tullesak. Uansett hvor sprø ting de kunne funnet på vil det uansett være dispensasjon for nasjonalsymboler som flagg. Neste emne takk.

Det er selvsagt en tullesak, men så lenge skrullinger kan utnytte det til å sause inn innvandring & muslimer så ruller det åpenbart videre

 

Eksempel fra VG forum;

 

Hva er det som skjer med lande våres? Vi tar imot innvandrere med åpne armer å lar dem herje som dem selv vil i lande våres uten at dem får konsekvenser for hva dem driver med. Så klager dere på flagge våres, hva er det for noe tull? Selv om vi har ett kors i flagget våres så er det, det røde, hvite å blå som representerer oss! NORGE.

 

Folkens (landsmenn) sett dere ned å se på flagget våres, det som representerer oss!

 

 

Norway is officially not neutral towards religion. Not only is it not neutral towards religion but it specifically favors a specific type of christianity. If Norway expects immigrants to immediately change every aspect of their old culture and become "norwegian" they forget that even if this were possible (it is not) they are not treated as full citizens anyway. You cannot expect the house guest you so generously invite into your house to be grateful when they can only live in the basement and it is made clear to them that they never will attain enough status to live upstairs.

 

Coupling of state and religion only make integration problems worse. The flag is just a symbol of the favoritiem Norway places on Lutheranism.

 

Since I am answering YOU, I will answer you in your language, out of politnes.

 

I think your metaphore gives us a good picture on the imigration. BUT, you must remember that we have NOT invited all of them into our house! Some have just wandered in saying "My life sucks, you must help me!" And then we are stuck with this person, not always knowing what to do with him/her. It is not polite to just come unanounced and expect to be treated like you live in the house. If someone want to live in MY house, they have to pay their part of the rent and do their part of the house-keeping! I don`t think it`s to much to ask of someone to do their best to contribute. But when they DO, and really want to be part of the household, they should be treated as equal! But they cant expect the household to change all the rules and traditions and the things that are important to the people who already are in the houshold. Thats just rude! :mad:

Endret av Kosepute
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flagg er ikke nødvendigvis religiøse symboler, men et symbol som representerer en hel nasjon. Prøv å ta fra en hel nasjon symbolet deres og jeg tør vedde huset mitt på at det blir leven. Det er jo ikke akkurat et fåtall av flagg her i verden som har noen religiøse symboler i seg. De mer åpenbare er jo mange av de muslimske landene hvor det står "Allah er stor" i feit skrift i midten og hvor den grønne fargen representerer den muslimske folkebestanden. Mer indirekte symboler som bare to streker som krysser hverandre vil jo også bli nødt til å fjernes om dette skulle skje. Mer eller mindre alle flagg i hele verden måtte dermed forandres og det vil ganske enkelt ikke skje.

 

Så nei, flaggene kommer ikke til å forandres.

 

http://www.youtube.com/watch?v=X-JxA9Rvs8I

Lenke til kommentar

Vi har også en intrigert hedensk tradisjon der vi hedrer de norrønske gudene med nesten alle hverdagene og Jul ble feiret lenge før forfedrene våre hadde hørt navnet Kvite Krist.

 

Er vi et norrønsk land for det? Nei.

 

Du har ikke noe poeng her. Ja, det er riktig at det fortsatt finnes spor av hedendom i norsk kultur, bl.a. i ukedagene slik du nevner. Så en kan godt si at Norge kulturelt er norrønt også.

 

Å skulle endre ukedagene av hensyn til religionsfriheten eller sekularisme er forresten sammenlignbart med å skulle endre flagget pga. korset.

 

Hva er det vi egentlig vil miste hvis vi sekulariserer Norge? Hva er det fra kristendommen vi ikke klarer å leve uten? Kristendommen har konstant presset Norge ned i grøfta, og det var først da vi tok vekk mange av de kristne tradisjonene og begynte en opplyst sekularisering at vi kom oss ut derfra.

 

Skal du argumentere for å "sekularisere Norge," må du forklare hva du legger i dette uttrykket. Dette igjen forutsetter at du selv har det klart for deg hva "sekularisering" vil innebære. Jeg vet ikke om det er tilfelle.

 

Spørsmålet er heller ikke hva vi "ikke klarer å leve uten," men derimot om vi skal ta vare på norsk kultur. Det står deg fritt i å mene hva du vil om dette.

 

Det du skriver om kristendommen er imidlertid klisjeer - det er som hentet ut av en dårlig diskusjon i en ungdomsskoletime - og vitner om en temmelig begrenset innsikt i materien og ditto evne til nyansert tenkning.

Lenke til kommentar

Du har ikke noe poeng her. Ja, det er riktig at det fortsatt finnes spor av hedendom i norsk kultur, bl.a. i ukedagene slik du nevner. Så en kan godt si at Norge kulturelt er norrønt også.

 

Å skulle endre ukedagene av hensyn til religionsfriheten eller sekularisme er forresten sammenlignbart med å skulle endre flagget pga. korset.

 

Feil. Jeg påpeker at et land ikke blir kristent eller norrønt fordi vår fortid har røtter som stammer fra kristendom eller hedensk tid. Det eneste som forbinder landet vårt som kristent idag er statskirken, og den faller vel sammen før eller senere.

 

 

Skal du argumentere for å "sekularisere Norge," må du forklare hva du legger i dette uttrykket. Dette igjen forutsetter at du selv har det klart for deg hva "sekularisering" vil innebære. Jeg vet ikke om det er tilfelle.

 

Spørsmålet er heller ikke hva vi "ikke klarer å leve uten," men derimot om vi skal ta vare på norsk kultur. Det står deg fritt i å mene hva du vil om dette.

 

Det du skriver om kristendommen er imidlertid klisjeer - det er som hentet ut av en dårlig diskusjon i en ungdomsskoletime - og vitner om en temmelig begrenset innsikt i materien og ditto evne til nyansert tenkning.

 

Klisjeer? Det er faktisk dønn alvolige hendelser som har hatt store konsekvenser for landet vårt. Ja, mye mer alvolig enn da Fredrik Meltzer satt seg ned å tegnet flagget. At du fraskriver det som ikke-saker kan bare bety at du ikke forstår betydningen eller inneholdet bak det. Å heve seg over debatten med hjelp av ad hominems er heller ikke god argumentasjonsteknikk.

 

Ved å sekularisere et land så fjerner man religionen i det offentlige rom. Enda vi er veldig sekulære idag er det fremdeles en del ting som gjenstår, som fks statskirken.

Lenke til kommentar

Og bare til info..

 

Nå som dagen har gått og historien mister nyhetsverdi så kjører da VG denne reportasjon:

 

Norske flagg ikke i fare

 

Viser seg at det ikke var så stort problem i utgangspunktet selv om VG prydet hele forsiden idag med "Lag det nye flagget" osv med avstemmning og greier.

 

Noen ganger så får VG Se & Hør til å se ut som de driver med dybde intervju....

Lenke til kommentar

Selvsagt skal ikke vårt flotte flagg forandres. Ferdig med det!

 

Det har aldri vært en problemstilling.

 

Som det har vært nevnt, det er skremmende bare at tanken har vært tenkt! så da tenker nå bare jeg..ikke vær naiv!, det burde ikke komme som noe sjokk når det blir et krav at det skal endres, for og holde følge med vårt eeh..vennlige nye ressurssterke samfunn som er i stadig endring, snilt sagt..

Endret av Hudrin
Lenke til kommentar

Og bare til info..

 

Nå som dagen har gått og historien mister nyhetsverdi så kjører da VG denne reportasjon:

 

Norske flagg ikke i fare

 

Viser seg at det ikke var så stort problem i utgangspunktet selv om VG prydet hele forsiden idag med "Lag det nye flagget" osv med avstemmning og greier.

Og til overmål så støtter de seg nå på én jurist/forsker vs 37 jurister tidligere idag..

 

Denne famøse kors-saken bare beviser at deler av media er i forfall :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...