Gå til innhold

Skal oppgradere. Trenger noen gode tips!


Fraction

Anbefalte innlegg

Ja så var tiden kommet til å oppgradere litt.

 

Sitter i dag på en XP1700 med Abit KG7-Raid og har tenkt til å bytte hovedkort, prosessor og minne.

 

Har vært litt usikker på om jeg skal kjøre AMD igjen eller gå tilbake til Pentium siden jeg har hatt en del problemer med det oppsettet jeg har i dag. Men jeg vill ikke se noen AMD vs P4 diskusjon på denne tråden.

 

Har ca 6000,- til å bruke på oppgraderingen, og står litt i blinde når jeg skal oppgradere. Bruker PC'n for det meste til spilling og Geforce3 kortet som jeg har i dag ryker på neste lønning.

 

Pleier å lese div hardware reviews for å finne de komponentene jeg vil ha men det er så sinnsykt mye nytt der ute at jeg holder på å bli sprø.

 

Så kom igjen og gi med noen tips. Skal kjøpe deler til uka og gleder meg som en liten unge!! :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Standardoppsettet for tida er vel høyst trolig XP2500+ på enten Abit NF7-S v2.0 eller Asus A7N8X med 2 stk 256MB pc3200 brikker i dual channel-mode og et Radeon 9500/9700 skjermkort av noe slag. Tror dette oppsettet vil gi mest for pengene, men regner med mange kommer til å poste andre forslag... Lykke til med oppgraderinga! :woot:

Lenke til kommentar

Corsair XMS3200 256 mb ram*2 = 1210 kr.

Asus A7N8X Deluxe = 1087

AMD Athlon XP2500+ BOXED(hvis du ikke har planer om og overklokke da, det fine er at da har du full garanti på cpu-en med en boxed vifte.) = 905 kr

Sapphire Radeon 9700 Atlantis = 2179

Totalt 5481 kr + frakt.

Denne løsningen hadde jeg godt for i alle fall.

 

Forresten kan jeg kjøre en min xms3200 256 mb og min snart nye xms3200 512 mb ram i en dual chanel på mitt A7V8X.

Hva er Dual chanel??

Lenke til kommentar
Hva med Corsair XMS3200LL DDR-DIMM 512MB PC3200 *1 Pris 1300,-

og så klaske til med enda en brikke på neste lønning? :D

 

Er så keen på mer guffe nå at det er sykt!

Skal du overklokke?

Det der er rå brikker, men ikke ifh. til prisen.

 

Jeg forsto det sånn at du har 6000 å bruke på hk, cpu og ram, skjermkort skal du kjøpe senere? Hadde jeg hatt så mye penger å bruke, ville jeg kjøpt P4 med 800 "mhz" FSB. Vil du ha noe billigere gir XP2500 mye for pengene.

Lenke til kommentar
Hva med Corsair XMS3200LL DDR-DIMM 512MB PC3200 *1 Pris 1300,-

og så klaske til med enda en brikke på neste lønning? :D

 

Er så keen på mer guffe nå at det er sykt!

drit i LL greiene da sparer du 500 kr.

Jeg hadde som sagt i mitt forslag Corsair minne.

men jeg kom opp i 5500 kr så hvis du har 500 kr til disponibelt og skal klokke rammen så må du bare bå for LL og

Lenke til kommentar
2500 er barton og dermed lett og klokke

2600 er thoughbreeded(rett skrevet??) og dermed litt verre og klokke.

 

At t-bred er verre å klokke er bullshit. Ulåst mulitplier og klokkbar til på en par hundre mhz er ikke noe jeg kaller vanskelig å klokke.

At 2600 kan være problematisk å klokke med er jeg derimot mer enig i.

Skal du kjøpe AMD, vil jeg også anbefale en barton, da den har 512 kb L2-minne, mot T-bred som bare har 256.

Det vil si at barton- prosessorer er kjappere enn t-bred prosessorer på samme klokke-frekvens. Billig er den også.

Hovedkort må bli ett nForce2-kort, Abit NF7-S, ASUS A7N8X eller EpoX 8RDA.

 

Dersom du derimot skal bruke 6000, har jeg heller satset på ett P4-oppsett.

P4 har nå en FSB på 800, og alle 800-fsb prosessoren har Hyperthreading, noe som gjør de mer effektive i arbeids-oppgavene sine.

 

Catherwood-chipsettet er også ett veldig bra brikkesett, og samtidig fremtidsrettet, da det ser ut til at du kan bruke de nye Prescott-prosessorne (som kommer til høsten en gang) på de.

De er også veldig klokkbare, en 2.4 ghz-prosessor kommer lett opp i 3 ghz+.

Da med en fsb på rundt 1+ ghz. :)

 

Oppsett for P4:

 

CPU;

2.4-3.0 ghz, 2.4 eller 2.66 gir nok mest for pengene.

 

Hovedkort:

 

Vil anbefale I875 (Catherwood) eller I865 (Springdale) -baserte kort.

De to settene støtter begge 800mhz fsb, men I865 er billigere. Forskjellen er derimot liten.

 

Minne:

 

Her bør du ha to brikker for å dra nytte av Dual-ddr.

Dersom du skal flotte deg, kjøp Corsair.

Jeg mener derimot at Twimos 3200 m winbound er omtrent like gode, men til en langt billigere pris. :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde også KG7 HK på mitt forrige oppsett, det var mildt sagt en hodepine, hovedårsaken tror jeg lå i VIA brikken, tror det var sørbruen som var VIA. Jeg kjøpte et Intel/Intel oppsett etter dette, det gikk som en drøm å innstallere Windows i forhold til alt slitet jeg hadde hatt før med drivere etc etc :)

 

Skal du kjøpe AMD, så kjøp HK med Nforce2, ikke vurder noe annet engang. Ser flere her har satt opp mange gode forslag, det blir bedre uansett, garantert.

 

Kjøper du Intel/Intel(som jeg ville gjort), pass på at du kjøper en av de nye CPUene som har FSB800 + i865PE(evnt 875 dersom du har penger), disse har som vOid sier HT, noe som er fordelaktig dersom du kjører mange programmer parallelt, dersom du bare spiller betyr HT lite.

 

Jeg ville valgt(priser fra komplett):

- P4 2.4 GHz boxed PC800 = 1819 .-

(kan som vOid sa lett klokkes til 3GHz+ dersom du har tenkt å gjøre det, se overclockers.com)

- ASUS P4C800 = 1209.-

(det finnes også en Deluse utgave med bedre specs, mitt nåværende HK er ASUS, jeg opplever support etc bedre enn tilsvarende fra Abit)

- TwinMos PC3200 512MB m/winbond = 882.- pr stk

(Personlig foretrekker jeg Kingston, men denne skal vel tåle litt OC..)

(bør som vOid sa kjøpe 2 stk)

Lenke til kommentar
2500 er barton og dermed lett og klokke

2600 er thoughbreeded(rett skrevet??) og dermed litt verre og klokke.

 

At t-bred er verre å klokke er bullshit. Ulåst mulitplier og klokkbar til på en par hundre mhz er ikke noe jeg kaller vanskelig å klokke.

At 2600 kan være problematisk å klokke med er jeg derimot mer enig i.

Skal du kjøpe AMD, vil jeg også anbefale en barton, da den har 512 kb L2-minne, mot T-bred som bare har 256.

Det vil si at barton- prosessorer er kjappere enn t-bred prosessorer på samme klokke-frekvens. Billig er den også.

Hovedkort må bli ett nForce2-kort, Abit NF7-S, ASUS A7N8X eller EpoX 8RDA.

 

Dersom du derimot skal bruke 6000, har jeg heller satset på ett P4-oppsett.

P4 har nå en FSB på 800, og alle 800-fsb prosessoren har Hyperthreading, noe som gjør de mer effektive i arbeids-oppgavene sine.

 

Catherwood-chipsettet er også ett veldig bra brikkesett, og samtidig fremtidsrettet, da det ser ut til at du kan bruke de nye Prescott-prosessorne (som kommer til høsten en gang) på de.

De er også veldig klokkbare, en 2.4 ghz-prosessor kommer lett opp i 3 ghz+.

Da med en fsb på rundt 1+ ghz. :)

 

Oppsett for P4:

 

CPU;

2.4-3.0 ghz, 2.4 eller 2.66 gir nok mest for pengene.

 

Hovedkort:

 

Vil anbefale I875 (Catherwood) eller I865 (Springdale) -baserte kort.

De to settene støtter begge 800mhz fsb, men I865 er billigere. Forskjellen er derimot liten.

 

Minne:

 

Her bør du ha to brikker for å dra nytte av Dual-ddr.

Dersom du skal flotte deg, kjøp Corsair.

Jeg mener derimot at Twimos 3200 m winbound er omtrent like gode, men til en langt billigere pris. :)

*sint*corsair er 180 kr dyrere en twinmos pr 512 mb brikke., på en pc til 6 høvdinger er det veeeldig få prosent,gå for corsairen du*sint*

Lenke til kommentar
Slutter meg til flertallet og sier også:

 

116590 : AMD Athlon XP2500+ boxed (50 lapp mer enn ikke-boxed)

117213 : Abit NF7-S rev 2.0

116118 : Corsair TWINX512-3200LL 512MB (2x256)

 

Nummer til hurtigkasse hos komplett.no

 

-Chief- blink.gif

hadde ikke lønnet seg mye for trådstareren så veldig mye å ha LL hvis han ikke har planer om og klokke.

kunne spart de pengene og heller kjøpt en xms3200 256 og en 512 vanlig eller eventuelt bare 512

Lenke til kommentar
Slutter meg til flertallet og sier også:

 

116590 : AMD Athlon XP2500+ boxed (50 lapp mer enn ikke-boxed)

117213 : Abit NF7-S rev 2.0

116118 : Corsair TWINX512-3200LL 512MB (2x256)

 

Nummer til hurtigkasse hos komplett.no

 

-Chief- blink.gif

hadde ikke lønnet seg mye for trådstareren så veldig mye å ha LL hvis han ikke har planer om og klokke.

kunne spart de pengene og heller kjøpt en xms3200 256 og en 512 vanlig eller eventuelt bare 512

 

Low Latency er ikke bare en fordel om man vil klokke! Det er jo bare BS. Low Latency brikkene har en enorm ytelsesøkning fremfor brikker som kjører med 8.3.3.2.5, evt. 7.3.3.2.5 - Garanterer 6.2.2.2 ved 400MHz og det er ganske sterkt. Det betyr at brikken mest sansynlig vil kunne kjøre sync med CPU @ 333 og 3.2.1.2 latency eller noe i den dur! Noe som med dualchannel vil fungere vanvittig bra! Jeg angrer på at jeg ikke kjøpte bedre ram når jeg kjøpte. Jeg klokker ikke til vanlig, men det er ganske greit å ha et system som er så dønn stabilt at om man kjører opp hastigheten på prosessoren med 400-500MHz så kjører den like fint. (Selvsagt med de vanlige tilleggene av mere V til Core, osv.)

 

Så LL er ikke bare for oss som klokker. De har bedre ytelse uansett om man kjører stock eller OC.

 

-Chief- :woot:

Lenke til kommentar

litt dumt da for meg som snart skal kjøpe corsair xms3200 512 mb ram da at jeg ikke hadde LL.

Da jeg kjøpte min ram(corsair xms 3200 256 mb) for et halvt år siden for den store sum av 1300 kr.

Skal bestille 512 mb ram i dag og da blir det jo litt dumt og bare kaste 1300 kr ut av viduet(for non LL og LL går ikke sammen??)

Lenke til kommentar
litt dumt da for meg som snart skal kjøpe corsair xms3200 512 mb ram da at jeg ikke hadde LL.

Da jeg kjøpte min ram(corsair xms 3200 256 mb) for et halvt år siden for den store sum av 1300 kr.

Skal bestille 512 mb ram i dag og da blir det jo litt dumt og bare kaste 1300 kr ut av viduet(for non LL og LL går ikke sammen??)

 

Ja, det er et dilemma, kaste ut den du allerede har, kjøpe 2 nye LL brikker, koster skjorta, men yter som bare juling.

 

-Chief- cool.gif

Lenke til kommentar

etter slik jeg har hørt så vil dual ddr400 gå bedre hvis fsp på prosessoren er synkromt.. Altså 200mhz core på begge to..

Med intels pc800 prosessorene som kjører på 200mhz core vil du nok få en bedre ytelse enn 166mhz på en barton (hvis ikke man investerer i en 3000 eller 3200+ da, da disse også kjører 200mhz)

 

Disse I875 korta til Intel er det fantastisk god futt i, er ikke helt med på nforce fronten men jeg vil tro at hk til intel skal være en god del bedre enn AMD sine hk.

 

Rammen er det ikke store ytelses forskjellen på ang dual ddr er single ddr.

 

Veldig fin test:

http://www.tomshardware.com/cpu/20030521/index.html

 

Greit.. toms hardware er betalt osv av intel men jeg har følelsen av at benchmarkene er riktige, men at de prøver å snakke bort intels tap noen av gangene.. Derimot så taper ikke intel her..

Men da skal du få mitt intel oppsett som ligger ganske likt 6000kr:

Intel P4 2,8Ghz PC800 : 2600kr

Abit IC7 : 1200kr

Corsair TWINX512-3200LL DDR-DIMM 512MB : 1500kr

Samlet pris da : ca 5500 ink porto

 

Priser fra www.pcutstyr.no

 

Dette her ville jeg kalle rått!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...