Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hvordan holde vekten?


Anbefalte innlegg

Jeg opplever at jeg mister ekstrem mye vekt til tider. Da snakker jeg om opp til 10 kg vekttap på en uke. Ikke trener jeg, og ikke spiser jeg lite, alt jeg gjør er egentlig å sitte foran pc'en og gjør lekser. Spiser som regel stappmett hver måltid. Har en BMI på 19.

 

Er det tegn på sykdom, eller bare ekstrem fettforbrenning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mister du 10 kg fett på en uke tilsvarer det en fettforbrenning på ca 10000 kcal ekstra pr dag, noe som er ekstremt høyt når det normale energibehovet er ca 2000 kcal fra maten, og når du i tillegg spiser relativt store måltider så virker det hele ganske så spesielt. Nå er dette kun til eksempel, for virkeligheten er sjelden så enkel.

 

Det at det skjer periodevis kan jo f.eks bety at du kvitter deg med opplagret vann og ekstra avføring som en del av vektnedgangen. Dette kan du jo selv prøve å følge meg på. Uansett burde du ta en tur til legen for å undersøke dette grundig.

Lenke til kommentar

Mister du 10 kg fett på en uke tilsvarer det en fettforbrenning på ca 10000 kcal ekstra pr dag, noe som er ekstremt høyt når det normale energibehovet er ca 2000 kcal fra maten, og når du i tillegg spiser relativt store måltider så virker det hele ganske så spesielt. Nå er dette kun til eksempel, for virkeligheten er sjelden så enkel.

 

Det at det skjer periodevis kan jo f.eks bety at du kvitter deg med opplagret vann og ekstra avføring som en del av vektnedgangen. Dette kan du jo selv prøve å følge meg på. Uansett burde du ta en tur til legen for å undersøke dette grundig.

Det er sjelden man går ned så mye i fett. Det meste av vekttapet man opplever i begynnelsen er nok vann. Og med tanke på at denne personen sitter mye i ro vil jeg anta det forsvinner en del muskler og, men 10 kg på en uke nekter jeg å tro noe særlig på. Mitt raskeste vekttap noen sinne var 17 kg på 2 måneder, noe jeg ikke påstår er sunt, men det skjedde nå bare. Ca 1/3 av dette vil jeg estimere var vann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...