Gå til innhold

[Løst] Jobb uten utdanning


Anbefalte innlegg

Hei, jeg går for øyeblikket på IKT-Servicefag på VGS, men har overhodet ikke lyst til og jobbe med dette. Jeg lurer på om noen vet om noen jobber som man ikke trenger utdanning for som tjener ganske ok til livets opphold. Har sett på søppelmann(vet ikke det "pene" navnet) også har jeg hørt at selgere kan tjene godt.(fortell gjerne om du vet noe om disse selger jobbene)

 

Er forsåvidt 17 år(18 i juli)

 

Takk på forhånd

-Mr.Tumuz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan tjene ganske greit som selger. Tjener selv relativt godt i forhold til hvor lite jeg jobber, og vet om folk som tjener 4-500.000 kr i året på dette, noe som er relativt greit da yrket ikke krever noen som helst utdanning.

 

Problemet er at du må være flink, du må aldri gi opp, og det kan både være lett og vanskelig. Uansett hvor gode tanker du har om deg selv, er dette et yrke du mest sannsynlig ikke vil orke å gjøre resten av livet. Det er psykisk stressende, og du vil nok lite sannsynlig holde ut i mange år, men du kan samtidig tjene mye penger de årene da :)

 

Dessuten blir du glad og ser provisjonen som ekstra cash, men til slutt blir de en vane av lønna di, og du blir derfor mer stressa om du ikke klarer å oppnå den lønna du vil. Dette er jo egentlig ikke negativt, men det sliter deg litt psykisk og er farlig om du har faste utgifter, men noe man fint kan leve med hvis du kun går utifra timeslønn til utgifter hver måned.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Resell4: Er ikke forsent for en utdanning, men det orker jeg rett og slett ikke nå av personelige grunner.

 

MrLG: Har også hørt om selgere som tjener såpass mye og det høres veldig atraktivt ut. Kan jeg spørre hvor du jobber? hvor mye du jobber? har du noen annen relevant info?

Lenke til kommentar

Resell4: Er ikke forsent for en utdanning, men det orker jeg rett og slett ikke nå av personelige grunner.

 

MrLG: Har også hørt om selgere som tjener såpass mye og det høres veldig atraktivt ut. Kan jeg spørre hvor du jobber? hvor mye du jobber? har du noen annen relevant info?

Har desverre ikke lyst til å oppgi hvor jeg jobber, men det er butikksalg det er snakk om. Jeg jobber deltid, og det er så og si ikke noen faste timer eller inntekt, men jeg fant ut at de siste 5 lønninger(dette er dog inkl. julen som er en hektisk måned) har jeg i gjennomsnitt jobbet 72 timer og tjent i gjennomsnitt 17.000 kr i måneden(før skatt).

 

Jeg vet om folk som tjener mer, men til en 19 årig gammel student kan jeg overhode ikke klage, er svært fornøyd med jobben og inntekten min, og anser egentlig jobben som en "gullgruve" :) Men jeg kan allerede nå se at dette ikke er noe jeg vil drive med varig, det er både for usikkert, for slitsomt og psykisk stressende i lengden.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Jeg er også selger, og kan anbefale det på det varmeste. De som jobber full tid der jeg jobber, og som er gode, ligger på mellom 50- og 80 000 i måneden.

 

Det er dog kun de gode som tjener godt i salg. Presterer du middels vil du vel tjene det samme som du gjør i en vanlig butikkjobb (kanskje litt mer), selger du dårlig får du fort fyken.

 

Selv jobber jeg kun deltid pga vidergående, menb har hittil i år tjent ca 96 000 med en arbeidstid på rundt 60 timer måneden (veldig fri arbeidstid).

 

Vil absolutt anbefale å prøve deg litt innenfor bransjen, for å se hva du får til! Om du er litt tøff, klarer å stå på når mens du er på jobb, og vet å takle nederlag er det godt mulig du kan gjøre det godt i en salgsjobb.

Lenke til kommentar

Det er også verdt å nevne at du kan gå allmenn påbygg (eller påbygging til generell studiekompetanse, som det heter så fint) etter å ha fullført VG2, og du vil da ende opp med generell studiekompetanse som kvalifiserer til opptak ved de aller fleste studier. Om du greier å komme deg gjennom fire år til med skole og studier etter det året du fullfører nå, så kan du ende opp med en skikkelig utdannelse og få jobb deretter.

Lenke til kommentar

Gjør ferdig vgs også ta et jobbeår er min anbefaling.

Selv gikk jeg bygg/mur på vgs men jobber den dag i dag med salg i butikk.

Jeg liker meg veldig godt men nå er det mange typer salg, selv driver jeg med salg mot privatkunder av baderom/vvs.

Har en fastlønn men av og til er det noe bonus ute og går men dette er ikke noe man tenker veldig over.

Lenke til kommentar

servitører tjener ganske bra noen steder! om du får deg jobb på en skikkelig fin restaurant og, så får du nok mye i tips og!

men ja, ta påbygg. tar du noen år på høyskole/universitet senere så har du flere jobber å velge imellom.

Endret av kaolla89
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er en mnd siden det ble postet her sist, men er sikkert flere som er interessert i synspunkter ang dette temaet.

 

Hvis du får studiekompetanse av å fullføre vgs, så for all del fullfør løpet (generelt ambefaler jeg deg det uansett!). Jeg er glad for studiekompetansen nå. Er 24 år, og startet på høgskole i høst. I mellomtiden har jeg jobbet, vært på folkehøgskole og vært i militæret.

 

Nå er jeg mer motivert (og moden) til å få meg en skikkerlig utdanning.

 

På den andre siden av saken så har jeg hatt jobber hvor jeg tjente litt over 300 000kr i året (reelt sett mer pga skifttillegg osv) uten å ha noen utdanning utover vgs. Har hatt endel småjobber, og fått gode referanser, så det er lettere å overbevise en arbeidsgiver om at jeg er en god kandidat.

 

Salgsjobber må man nesten prøve, og så vurdere om er noe for deg. Ikke aktuell jobb for min del, men ja hvis det er gode provisjoner, og et produkt som ikke er umulig å selge kan man tjene godt.

 

Har nå en deltidsjobb (20%) ved siden av skolen, og hvis jeg tar med stipend og lån har jeg faktisk enkelte måneder kommet nært opp til minimumsutbetalingen jeg hadde som 100% ansatt. Det er pga gode helgetillegg. Resultatet er at jeg lever ganske godt også som student :)

Lenke til kommentar

det er masse "idiot" jobber der ute som betaler rimelig bra , her jeg jobber har vi folk som hytryksvasker oljerelatert borre utsyr ( min gamle jobbe ) , dette betaler ca 22k i måneden som startlønn uten div tillegg eller overtid , de fleste mekaniske verksted , Verk ol har div sånne jobber som krever fintlite av kunskap , og lønna ligger ofte på dette nivået .

 

 

 

 

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg jobbet som selger på en telebutikk mens jeg studerte. Man må ikke bare være flink til å selge og ta seg av kunder. Man må konstant oppdateres på produkter som er der ute, selv om butikken man jobber for ikke selger de selv. Om en kunde kom inn til meg og spurte om vi hadde en telefon som var maken til en som vi ikke hadde inne, måtte jeg selvfølgelig vite hvilken telefon han pratet om, og hvilken funksjoner de var på den, for best veileding.

 

Jeg jobbet også på en post-terminal der jeg bor. Veldig koselig arbeidsplass. Sorterte post mens jeg pratet og hygget meg med de andre ansatte, som var i en aldersgruppe fra 18-50 år.

 

Men om du absolutt ser deg lei av skole, vil jeg anbefale å ta en svipptur innom militæret. Der har du mange muligheter, både til utdanning og karrierevis. Jeg anbefaler deg også til å bli ferdig med videregående.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Resell4: Er ikke forsent for en utdanning, men det orker jeg rett og slett ikke nå av personelige grunner.

 

MrLG: Har også hørt om selgere som tjener såpass mye og det høres veldig atraktivt ut. Kan jeg spørre hvor du jobber? hvor mye du jobber? har du noen annen relevant info?

 

Så hvis jeg forstår rett... Så vil du heller være en søppelman i 40 år enn å gå 2 år på skole?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...