Gå til innhold

Ruter, Linux Slackware


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

jeg har nå med stor glede endelig klart å få installert slack på en gammel box. Jeg er veldig ny med linux og derfor er jeg usikker på hva jeg skal gjøre nå ;).

 

Jeg har installert, tok bort de pakkene jeg trodde jeg ikke trengte (X og Programmerings ting (tror jeg tok bort den siste der)). Jeg lastet ned kernel fra kernel.org linux-2.4.21, fulgte guiden i FAQ tråden (god guide ;)). brukte "make menuconfig" og, hmm, det var nesten som å spille tipping eller noe lignende, hadde ikke så mye peiling på hva jeg skulle ta med, men men, prøvde meg litt frem, og boxen bootet iallefall. Jeg var litt usikker på hvilke nettverkskort "moduler"/drivere(?) jeg skulle ta med, så jeg tok like så godt alle sammen for å være sikker.

 

So far so good..

 

Boxen skal brukes til å rute trafikk fra internet til lokalnettverket hos meg. Har telenor ADSL. Jeg fikk derfor lastet ned PPPoE (?), og tror det skal være konfigurert til å ringe opp ADSL'en, dog har jeg ikke fått testet dette enda.

 

Har 2 nettverkskort i maskinen, de virker, det har jeg fått sjekket. Eller, maskinen finner dem iallefall (ifconfig eth0 up og ifconfig eth1 up). Har en SMC ruter nå, så jeg satte eth0 til å motta IP, det gjorde den så jeg fikk kontakt, så kortene virker nok.

 

Så til poenget. Jeg stikker modemet i eth0 og konfigurer PPPoE greiene, jeg skal ha lokalnettverket i eth1. Hvordan får jeg den da til å rute trafikken fra internett til lokalnettet, som sagt, er litt usikker på om jeg tok alt med når jeg kompilerte kjerne, så skriv hvilke pakker jeg trenger, og hvordan jeg kan sjekke om jeg har dem. eth1 skal vel også kjøre DHCP server, slik at de andre PC'ene i nettverket får IP.

 

En annen ting som kanskje kommer i andre rekke, er hvordan jeg kan åpne porter inn til f. eks. min maskin.

 

Det var alt jeg kommer på i slengen. Si ifra hvis dere trenger mer info.

 

Kjekt å prøve seg litt frem i linux også :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke skal bruke maskinen til noe annet enn ruting er det greieste å installere en distro som er spesiallaget for jobben (f.eks. clarkconnect, smoothwall eller IPCop).

 

Hvis du absolutt vil kjøre slackware kan du jo bruke ShoreWall (www.shorewall.net)

Lenke til kommentar

Denne Internet Sharing guiden her er ganske grei.

Linuxathome

 

Forhåpentligvis har du konfigurert kernelen med støtte for nat og IPtables. Da skal den guiden virke.

 

De linjene en trenger for at lokalmaskinen din skal få nett er:

 

modprobe iptable_nat

echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

iptables -t nat -A POSTROUTING -o ppp0 -j MASQUERADE

 

For å åpne for porter inn til din maskin må en vel bruke portforwarding. Har ikke akkurat et eksempel for hånden nå, men det burde ikke være veldig vanskelig å finne.

Lenke til kommentar

OBLIGATORISK for alle som er nye på slack, og/eller har spm:

les "the BOOK" (lligger bla. på slackware.com).

les FAQen som tilhører alt.os.linux.slackware gruppen (masse newbie spm besvares)

se etter relevante how-to's i /usr/doc/Linux-How-To's/ ...../Linux-FAQ ..../Linux-mini-How-To's

let i google groups etter svar

så til slutt,når hjemmeleksa er gjjort , spør på usenet gruppa til slackware:) a.o.l.s

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...