Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ta vare på hørselen din mens du kan - Guide!


ZraL

Bruker du beskyttelse mot høy lyd?  

24 stemmer

  1. 1. Bruker du beskyttelse mot høy lyd?

    • Ja, bruker støpte ørepropper
    • Ja, bruker skumgummi ørepropper
    • Ja, bruker hørselvern på jobb
    • Nei


Anbefalte innlegg

Denne guiden var i utganspunkt med som hjelp til andre dj interesserte, men passe like godt for alle andre i samfunnet som utsetter seg for støy.

 

For oss musikere, dj's, clubbers og alle andre som utsetter seg for støy - er hørselen veldig sårbar. Vi har alle tusenvis av ørsmå hår i ørene våre som oppfatter lydfrekvenser og forteller det til hjernen vår som oppfatter det som lyd. Med alderdom dør mange av disse hårene og resulterer i dårligere hørsel. Men mange unge og voksne i dag får hørselsplager tidligere. Kanskje ikke så rart..stikkord: Ipod, gaming/spilling, festing, konserter, trafikkstøy osv. Mange av de som er på forumet her utsetter seg for høy lyd fra musikk når vi dj'er eller clubber.

 

Så hva kan vi gjøre med det?

 

Jo, kjøp støpte øreplugger som er tilpasset øret ditt. Den mest vanlige typen er øreplugger med ER-filter, som demper lyden jevnt over med enten 9 dB, 15 dB og 25 dB. Du beholder altså lydbildet, men skrur ned volumet. Nesten som å skru ned volumet på stereoanlegget ditt. Vanlige skumgummi ørepropper demper høyfrekvente lyder mer enn lavfrekvente som gjør det vanskelig å høre tale og musikk. Selv bruker jeg støpte øreplugger med ER filter når jeg dj'er, clubber og er ute i trafikken. Selv på jobb med masse høylytte unger bruker jeg de, men da setter jeg bare inn 9 db filteret som bare demper litt. Når jeg dj'er setter jeg inn 15 db filteret. Når jeg sitter på flyet og vil sove setter jeg inn 25 db filteret. Men mange bruker også dette filteret når de clubber.

 

Slik ser mine ut:

ER1.jpg

 

ER2.jpg

 

Det du må gjøre er å få tatt avstøpning av øregangene dine og bestille ørepluggene. Hvis du bor i Oslo kan du besøke butikken "Hørsel i sentrum" (Re-Sound) i Pilestredet 7A i Oslo sentrum. Der får du tatt både avstøpning og bestilt. De som ikke bor i Oslo må få seg en time hos Øre nese halslege eller audiograf. Si når du bestiller time at du vil ha støpte øreplugger for musikere med ER filter. I samme slengen kan det jo være greit å få tatt en liten hørselstest? Uansett, da tar de avstøpning av øregangene dine, sender de til firmaet som lager ørepluggene og så får du de i posten 3-4 uker senere.

 

Hva koster det? Jeg betalte cirka 1700-1800 kr med alle 3 filtrene, -9db, -15db og -25db. Da kommer de i en fin liten tøy-pouch med gildelås.

 

Dette er værtfall noe jeg anbefaler alle å bruke..har man fått en hørselskade vil den aldri kunne opprettes. Og det skal mindre til enn man tror, det kan undertegnende bekrefte. Har fått en liten hørselskade som gjør at jeg oppfatter høye frekvenser som ubehagelige. Men heldigvis oppdaget jeg at det finnes hjelp der ute, nemmelig disse ørepluggene. Så nå slipper jeg å gi opp hobbyen min..jeg kan kose meg med djing, clubbing og andre ting..uten å våkne opp dagen etterpå med en evig uling i ørene. Derfor vil jeg dele mine erfaringer med dere..ikke dj eller dra på events uten beskyttelse.

 

Mer info:

http://www.gnresound.no

 

Jeg har også et par støpte øreplugger med hodetelefoner inni seg som jeg bruker til å lytte til musikk på mobben, se video på laptopen på flyet osv. Vurderer å prøve de med djing også! De sitter som støpt i øregangene mine og demper lyd utenfra veldig bra! Slik ser de ut:

 

Inear1.jpg

Inear2.jpg

 

Lykke til med valgene deres...og kom gjerne med spørsmål! :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest VeldigRedd

denne tråden synes jeg passet veldig for meg, men litt for seint egentlig :( jeg (som har started tråden et par hakk ned) har fått øresus fra green day konserten i oslo. og er veldig redd. men håper at det går over..

 

neste gang bruker jeg de øreproppene der!!

Lenke til kommentar

Jeg bruker skumgummi ørepropper når jeg er på konsert og klubber. Kanskje ikke like profft, og lydbildet blir litt endret (som du sier), men hele opplevelsen blir mye mer behagelig og jeg kan nyte musikken og kose meg uten å være redd for øresus etterpå.

 

Er bare å finne noen i "hudfarge" så de ikke er så veldig synlige.. koster bare noen kroner og funker som bare det. Når jeg har råd får jeg vurdere å kjøpe noen sånne som trådstarter anbefaler

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...