Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger litt hjelp til bilkjøp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hadde det vært meg så hadde jeg kjøpt en 10 000 kr`s bil som første bil og når jeg da hadde kjørt ei stund og slikt så hadde jeg kjøpt meg mye bedre bil etterhvert. pga hvis man skulle kræsje en dyr bil som 18 åring for eksempel så er det surt, men hvis man kræsjer som 30 åring så er saken noe helt annet.

 

bare min mening

 

bilen så grei nok ut den etter det lille jeg har peil på biler :p

Lenke til kommentar

2 eiere og komplett servicehefte på en relativt ny Audi er sikkert som banken. Det at det er en 1.6 liter framtrekk gjør at den er billig i forbruk, sitter godt på veien og noe som tyder på at den ikke har vært eid av fartsgale nittenåringer som elsker mujaffaløsninger i garasjen.

 

Kan love deg at det der er et meeeget bra kjøp.

Lenke til kommentar

Gled deg til du kommer opp ei lang li eller en bakke med passasjerer i. Du blir å ligge i 50km/t med klampen i bånn. Kjørt en carina 1.6 med 105 hester. Helt forferdelig tregt å lite kraft, så har lovet meg selv å kjøpe biler med større motor heretter. Ellers så bilen grei ut. :)

Endret av Algaren
Lenke til kommentar

Gled deg til du kommer opp ei lang li eller en bakke med passasjerer i. Du blir å ligge i 50km/t med klampen i bånn. Kjørt en carina 1.6 med 105 hester. Helt forferdelig tregt å lite kraft, så har lovet meg selv å kjøpe biler med større motor heretter. Ellers så bilen grei ut. :)

 

Har en kompis me lignende bil (1.6), og han har sjelden problemer med å kjøre forbi biler, enda den er stappet.

Lenke til kommentar

Den ligger vel litt over listepris. Sterkere motor, men ikke all verdens forskjell. Det er en eldre bil som har gått lengre, så egentlig skulle den vært på samme pris, eller kanskje billigere, som/enn den første.

 

Ikke noe dårlig kjøp altså, men den var ikke akkurat billig, som den første.

Endret av Haugli
Lenke til kommentar

Hei!

 

Er ute etter en førstebil, og lurer litt om hva dere synes om denne:

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22293898

 

 

Hadde også vært fint om dere kunne anbefale andre bilen. Ta utgangspunkt i den linkete for hva jeg er ute etter, men spør gjerne om det er noe :)

 

meget smart valg den der, for det første så er den billig i drift, grei å forsikre, og det er lett å få tak i deler til slike biler, pluss at dersom du i fremtiden skulle finne på å "style" bilen så er det mange muligheter. en annen ting er jo at bilen i utgangspunktet ser bra ut.... seriøst valg dette.

 

når det gjelder han som begynner å prate om at du skal kjøpe bil til 10.000... det er jo bare idiotisk.. for det første så er en bil til 45.000 billig!! 45.000 er ikke veldig mye penger.

å kjøpe en bil til 10.000 er bare unødvendig, langt mellom biler til 10.000 som er strøket og slipper mye reparasjoner

Lenke til kommentar

Hei!

 

Er ute etter en førstebil, og lurer litt om hva dere synes om denne:

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22293898

 

 

Hadde også vært fint om dere kunne anbefale andre bilen. Ta utgangspunkt i den linkete for hva jeg er ute etter, men spør gjerne om det er noe :)

 

meget smart valg den der, for det første så er den billig i drift, grei å forsikre, og det er lett å få tak i deler til slike biler, pluss at dersom du i fremtiden skulle finne på å "style" bilen så er det mange muligheter. en annen ting er jo at bilen i utgangspunktet ser bra ut.... seriøst valg dette.

 

når det gjelder han som begynner å prate om at du skal kjøpe bil til 10.000... det er jo bare idiotisk.. for det første så er en bil til 45.000 billig!! 45.000 er ikke veldig mye penger.

å kjøpe en bil til 10.000 er bare unødvendig, langt mellom biler til 10.000 som er strøket og slipper mye reparasjoner

 

 

Å kjøpe en bil til 10.000 kr som førstebil er genialt egentlig. For det første lærer du deg å skru, for det andre vil det ikke gjøre noe om du krasjer litt eller rævkjører bilen og leker deg litt. Ville kanskje puttet 15.000 kr i bil, så får man en bil med ikke så veldig mye feil hvertfall.

 

Og 45.000 kr er mye for en 18-åring. Men så skal det jo sies at dagens ungdommer er noe jævlig bortskjemt. Jeg er 18 og har jobbet for alle pengene mine. Ser på vennene mine som får sponset bil av foreldrene til 120.000 kr, så kjøper de en stygg bestemor-GOLF..!??!?! For en bil til 120.000 gjør deg jo så mye tryggere enn i en bil til 20.000......

Lenke til kommentar

Er ikke noe i veien med denne sånn ved første øyekast. Man kan aldri garantere for bilkjøp, men forholdene ligger til rette for at bilen kan gå en stund uten de største problemene. Vær obs på forstilling, foringer og rust i hjulbuene. Elektrisk er også greit å sjekke.

 

Min første bil var en Bora med samme motor. Helt greit å kjøre med, men det er ingen racer. Du kan glemme å ettermontere noe for å øke effekten, men små grep gjør den litt kulere (eks. felger, bytte enderør og et lite effektanlegg) hvis det er din greie.

 

Kjørelengden er så-så. En bil er statistisk sett dyrere i drift etter 120' km, men igjen: er bilen tatt vare på er det ingen stor hindring.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Å kjøpe en bil til 10.000 kr som førstebil er genialt egentlig. For det første lærer du deg å skru, for det andre vil det ikke gjøre noe om du krasjer litt eller rævkjører bilen og leker deg litt. Ville kanskje puttet 15.000 kr i bil, så får man en bil med ikke så veldig mye feil hvertfall.

 

Og 45.000 kr er mye for en 18-åring. Men så skal det jo sies at dagens ungdommer er noe jævlig bortskjemt. Jeg er 18 og har jobbet for alle pengene mine. Ser på vennene mine som får sponset bil av foreldrene til 120.000 kr, så kjøper de en stygg bestemor-GOLF..!??!?! For en bil til 120.000 gjør deg jo så mye tryggere enn i en bil til 20.000......

Verdien av og kunne skru på bil er som så som så, jeg synes det er en større verdi at bilen er feilfri og at jeg slipper og skru på en bil.

 

Folk har forskjellig bakgrunn, så 45 000 er for noe mye, for andre lite.

Noen jobber mer for pengene, andre ikke, dette fordi Norge er kaptialistisk og ikke kommunistisk. Noen er enkelt og greit mer velstående enn andre.

Når foreldrene sponser biler til barna sine, tror du ikke at foreldrene har en finger i spill om hvilken bil de velger? Og foreldre flest vil som regel barna sine det beste, aka en trygg, fornutig og ikke sportsbil er alle foreldrers drøm.

Lenke til kommentar

Er så jævla dumt å sammenligne alle biler med 1,6 liters motor. Finnes mange 1600 kubikkere som f.eks går bedre enn en 1800 kubikks.

 

Det kommer kun an på antall hestekrefter som er hentet ut, antall ventiler og viktigst av alt, vekta på bilen.

Lenke til kommentar

Å kjøpe en bil til 10.000 kr som førstebil er genialt egentlig. For det første lærer du deg å skru, for det andre vil det ikke gjøre noe om du krasjer litt eller rævkjører bilen og leker deg litt. Ville kanskje puttet 15.000 kr i bil, så får man en bil med ikke så veldig mye feil hvertfall.

 

Og 45.000 kr er mye for en 18-åring. Men så skal det jo sies at dagens ungdommer er noe jævlig bortskjemt. Jeg er 18 og har jobbet for alle pengene mine. Ser på vennene mine som får sponset bil av foreldrene til 120.000 kr, så kjøper de en stygg bestemor-GOLF..!??!?! For en bil til 120.000 gjør deg jo så mye tryggere enn i en bil til 20.000......

Verdien av og kunne skru på bil er som så som så, jeg synes det er en større verdi at bilen er feilfri og at jeg slipper og skru på en bil.

 

Folk har forskjellig bakgrunn, så 45 000 er for noe mye, for andre lite.

Noen jobber mer for pengene, andre ikke, dette fordi Norge er kaptialistisk og ikke kommunistisk. Noen er enkelt og greit mer velstående enn andre.

Når foreldrene sponser biler til barna sine, tror du ikke at foreldrene har en finger i spill om hvilken bil de velger? Og foreldre flest vil som regel barna sine det beste, aka en trygg, fornutig og ikke sportsbil er alle foreldrers drøm.

 

Jeg er forholdsvis enig. Men så har man og et punkt som tilsier at det er flest unge mellom 18-25 som råkjører og kræsjer. da i den alderen er det logiskt og fornuftig og ansvarlig å kjøpe en "crappy billig bil" til 10-20 000 som første bil fordi da hvis man kræsjer eller mister lappen eller whatever så er det ikke så dyrt i forsikring, åsså er det ikke så sinnsykt surt å kræsje en billig bil enn en dyr en, spesielt når man er nybegynner på veien

 

når man kjører rally, formel1, cross, trial eller whatever så hopper man ikke på det det øverste hakket først. man begynner i bunnen og klatrer seg oppover (hvis du forstår hva jeg mener her)

 

La oss si du er 18 år og kjøper en 120 000 kr`s bil som første bil. hvor surt hadde det ikke vært å kræsje den etter 10 dager eller miste lappen i 6mnd. hvor dyrt tror du ikke det hadde vært?

men hvis du da hadde kræsjet en 10 000kr`s bil etter 10 dager eller mistet lappen i 6mnd etter 10 dager så hadde det ikke vært dyrt eller det hadde ikke vært så surt å sett på bilen stående i garasjen, det hadde ikke vært så dyr forsikring eller fiksing av bilen heller.

 

en som er nybegynner på veien tenker langt i fra likt som en erfaren kjører (5år+ i strekk på veien) og derfor er det totalt ufornuftig og idiotiskt å sette en dyr bil til en nybegynner..

 

 

40 000 er ikke så veldig dyrt for en første bil da prisene har steget litt og for den prisen får man noe som holder ei god stund, men det er over det jeg ville satt, jeg ville satt 20 000 kr`s bil da du får en god bil i den klassen også men kanskje noen veldig små feil som koster noen hundre lapper å fikse, men det jeg har sakt over er et veldig bra point som er verdt noen tanker og vurderinger ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom det er stor sansynlighet for å kræsje ville jeg valgt den nyest mulige bilen.

 

Tenk på det slik :

 

Bil til 10.000kr (rullestol med 150.000kr i uføretrygd) i 48 år til du er 60.

Bil til 150.000kr (vanlig jobb 350.000kr +++ i året) 48 år til du er 60

 

En sikkrere bil kan redde liv og er en billig forsikkring for deg i lengden.

Sjekk denne videoen om du tror at gamle biler er like sikkre som nye :

 

http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

Endret av BBernes
Lenke til kommentar

en bil til 350 000 er ikke sikrere enn en bil til 10 000 vet du hvorfor?

 

fordi alt er samme kvantitets dritt.

 

det som er forskjell fra en 2010 modell og en 1997 modell har veldig lite med sikkerhet å gjøre. det er gadgets og utseende og alt slikt.

 

støtfangere og alt annet av karosseri eller skjellett har ikke forandret seg siden 1997. i 1997 hadde vi også 6 airbags i en bil og vi hadde akkurat det samme som i dag men ikke så mange gadgets. dekkene har forandret seg littegrann med bedre vintergrep og slikt men det kan fortsatt forandres på en gammel bil.

 

Det som utgjør sikkerheten i bilen er ikke bilen men det er føreren

 

om man kræsjer 100km/t+ så er man så og si dau uansett om bilen kosta 9 milliarder eller 1kr (front mot front eller fjellvegg eller lignende) (overdrivelse for prinsipielt eksempel)

 

hadde det vært en bil fra 1970 eller 1980 så ja da er det forandringer. men ekstremt lite forandringer fra 1990 til nå i sikkerheten.

 

karosseriet er ikke laget av hardere metall, skjellettet er ikke hardere metall.

 

det som dreper er bom stoppen og den får man i uansett hvilken bil det er

 

alt kommer ann på føreren

 

liker man litt villkjøring på vinteren eller leke seg litt her og der så går man ikke å kjøper en lamborghini

 

Formel1 bilene er de sikreste i verden og de er bygd med snev av kvalitet. man får ikke sikre biler uten kvalitet. de bilene får kvalitet fordi det skal ikke produsere 6 milliarder av de og de koster drit mye i tillegg.

 

en bruktbil til 10 000kr er samme sikkerhet så lenge den er eu godkjent som dagens nye biler. det er bare kjørelengde og slitte deler og gjerne rust og ikke så mye gadgets og slike ting som utgjør billigheten og årstallet seff.

 

er man nybegynner så kjøper man seg ikke en dyr bil. man kjøper en billig bil av rein fornuft og når man har erfaring så kan man heller øke antall kroner brukt på en bil

 

spør hvem som helst som er godt voksne så får du svaret

 

edit:

han sier det selv i videoen at volvoen er svingammal.

dermed har den ikke samme sikkerhet som 1990+ modell

 

og den store feilen i videoen er at de tar ei svær gammal kasse fra stygge ekle horible volve og setter den oppmot en lite kompakt bil.

 

tenk på hvor store mellomrom det er i motor og karoseriet og alt det i begge biler så finner du fort utav hvorfor renaulten lager mer skade på volvoen enn hva volvoen gjør på renaulten.

 

sett 2 stasjonvogner mot hverandre eller 2 kompakte mot hverandre så ser du det er ikke mye forskjell i kollisjonen

 

@trådstarter

sorry for litt off topic

syns uansett det er et viktig argument å tenke på ved handling av første bil

Endret av DrHawkins
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jeg er forholdsvis enig. Men så har man og et punkt som tilsier at det er flest unge mellom 18-25 som råkjører og kræsjer. da i den alderen er det logiskt og fornuftig og ansvarlig å kjøpe en "crappy billig bil" til 10-20 000 som første bil fordi da hvis man kræsjer eller mister lappen eller whatever så er det ikke så dyrt i forsikring, åsså er det ikke så sinnsykt surt å kræsje en billig bil enn en dyr en, spesielt når man er nybegynner på veien

Det er ikke ansvarlig det er egoistisk. En bil til 10k risikerer man er i dårligere stand og har mindre sikkerhetsutstyr(både for seg selv, passasjerer og øvrig kontroll). Dette kan igjen føre til farlige situasjoner for ANDRE på veien. Man er ikke alene og det man treffer om man kræsjer er ikke nødvendigvis et stillestående objekt. Det kan være en barnefamilie på søndagstur.

 

For eks kan forskjellen på ABS og ikke-ABS være uunværlig i enkelte tilfeller. Andre ganger er det kanskje de nyere bremsene som ikke svikter? Eller ESP'en som slår inn i en litt rask sving?

 

Personlig vil eg påstå at man bør kjøpe så ny bil som man har råd til, og samtidig råd til å vedlikeholde. En ny bil vil samtidig ha såpass mange sikkerhetsfunksjoner som kan bistå en ny og uerfaren sjåfør på veien.

Lenke til kommentar

en bil til 350 000 er ikke sikrere enn en bil til 10 000 vet du hvorfor?

 

fordi alt er samme kvantitets dritt.

 

det som er forskjell fra en 2010 modell og en 1997 modell har veldig lite med sikkerhet å gjøre. det er gadgets og utseende og alt slikt.

 

støtfangere og alt annet av karosseri eller skjellett har ikke forandret seg siden 1997. i 1997 hadde vi også 6 airbags i en bil og vi hadde akkurat det samme som i dag men ikke så mange gadgets. dekkene har forandret seg littegrann med bedre vintergrep og slikt men det kan fortsatt forandres på en gammel bil.

 

Det som utgjør sikkerheten i bilen er ikke bilen men det er føreren

 

om man kræsjer 100km/t+ så er man så og si dau uansett om bilen kosta 9 milliarder eller 1kr (front mot front eller fjellvegg eller lignende) (overdrivelse for prinsipielt eksempel)

 

hadde det vært en bil fra 1970 eller 1980 så ja da er det forandringer. men ekstremt lite forandringer fra 1990 til nå i sikkerheten.

 

karosseriet er ikke laget av hardere metall, skjellettet er ikke hardere metall.

 

det som dreper er bom stoppen og den får man i uansett hvilken bil det er

 

alt kommer ann på føreren

 

liker man litt villkjøring på vinteren eller leke seg litt her og der så går man ikke å kjøper en lamborghini

 

Formel1 bilene er de sikreste i verden og de er bygd med snev av kvalitet. man får ikke sikre biler uten kvalitet. de bilene får kvalitet fordi det skal ikke produsere 6 milliarder av de og de koster drit mye i tillegg.

 

en bruktbil til 10 000kr er samme sikkerhet så lenge den er eu godkjent som dagens nye biler. det er bare kjørelengde og slitte deler og gjerne rust og ikke så mye gadgets og slike ting som utgjør billigheten og årstallet seff.

 

er man nybegynner så kjøper man seg ikke en dyr bil. man kjøper en billig bil av rein fornuft og når man har erfaring så kan man heller øke antall kroner brukt på en bil

 

spør hvem som helst som er godt voksne så får du svaret

 

Det var mange påstander på en gang, gitt.

 

1. Har du tenkt på ulykker som følge av driftsfeil (les: eldre biler med dårligere fjæring, null ABS, ESP, Servo etc)?

2. I 1997 hadde de knapt biler som tok hensyn til fotgjengere, noe mange har idag. i 1997 hadde de knapt karosseri og motorrom som tokstøyten for deg, noe de har i dag. I for øvrig. Alt utvikler seg, men i din verden utvikler ikke biler seg?

3. Du skulle ha en greit dyr bil i 1997 for å ha 6 airbags. I dag får du biler med minst 12 airbags og/eller gardiner i tillegg. Finn det i en billig 97-modell, I beg you.

4. Formel 1-biler har vel en helt annen byggemåte enn biler, så å sammenligne dette blir å ta det litt langt. Der sitter føreren i et skall, hvorpå resten av karosseriet er designet for å gi etter for å dempe støyten.

 

Det du har rett i: Kollider i et fast objekt eller front til front mer enn 70+ så er det all innmaten din som får så mye juling at du ikke overlever, men dør av indre blødninger og skader.

 

Du må gjerne velge et vrak til 10k, men å kjøre på med disse påstandene for å få en fyr til å velge bort en nyere bil til fordel for det du anser som bra nok synes jeg er drøyt. La gutten bestemme seg, det meste kommer an på sjåfør, holdninger og erfaringer når alt kommer til alt.:thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...