Gå til innhold

Refleksjon: Hva er et perfekt feriebilde?


Anbefalte innlegg

"Nikons guide til bedre feriebilder". Der har du en egnet overskrift, men den fenger ikke like mye.

Tror jeg ville gått for "Nikonz0rz extreme powerlevel guide for camping n00bs - l33t skillz and cheatz0rz!!1!ONE!" - det er et tittel som ville fenget kidsa... :D

 

Edit: Nei, ikke "guide" - "walkthru"! :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var da voldsomt...?

 

De aller fleste av oss bruker jo "perfekt" i mange sammenhenger, men som regel inviduelt betinget (utbrudd). Dagens moderne samfunn spiser opp begrepene, selv de sterkeste, som f.eks det sterkeste "å elske" som for mange er justert ned til en gunstig - men ordinær trimøvelse før frokost, eller nærmere 6. Mens den ekte betydningen er/var det absolutte i menneskets følelsesliv.

 

Om en kameraprodusent slenger om seg litt med: Hei, her kan vi hjelpe deg til å få flotte bilder, dine perfekte feriebilder tatt av deg.. så hva? - Her! Denne blir helt perfekt på ditt dass! Og du klarer å montere den perfekt selv! - Ser ingen sure rørleggere? Eller andre fagmennesker som oversvømmes av hva Per og Gunnar kan gjøre selv med et perfekt resultat..

 

Er kanskje utdannete fotografer mer hårsåre enn andre faggrupper? Må beskyttes mer? Hvorfor i såfall? Kanskje kameraprodusentene heller burde da sagt: Høh! Ikke tro at du får like bra resultater som en fagutdannet fotograf! Vær glad vi lar deg få kjøpe et kamera du! Skal du har perfekte bilder må du værsegod leie en fagutdannet fotograf!

 

Eller er det bare nær blomstring av agurkene i Hardanger..

 

Tor

Lenke til kommentar

Det var da voldsomt...?

 

De aller fleste av oss bruker jo "perfekt" i mange sammenhenger, men som regel inviduelt betinget (utbrudd). Dagens moderne samfunn spiser opp begrepene, selv de sterkeste, som f.eks det sterkeste "å elske" som for mange er justert ned til en gunstig - men ordinær trimøvelse før frokost, eller nærmere 6. Mens den ekte betydningen er/var det absolutte i menneskets følelsesliv.

 

Om en kameraprodusent slenger om seg litt med: Hei, her kan vi hjelpe deg til å få flotte bilder, dine perfekte feriebilder tatt av deg.. så hva? - Her! Denne blir helt perfekt på ditt dass! Og du klarer å montere den perfekt selv! - Ser ingen sure rørleggere? Eller andre fagmennesker som oversvømmes av hva Per og Gunnar kan gjøre selv med et perfekt resultat..

 

Er kanskje utdannete fotografer mer hårsåre enn andre faggrupper? Må beskyttes mer? Hvorfor i såfall? Kanskje kameraprodusentene heller burde da sagt: Høh! Ikke tro at du får like bra resultater som en fagutdannet fotograf! Vær glad vi lar deg få kjøpe et kamera du! Skal du har perfekte bilder må du værsegod leie en fagutdannet fotograf!

 

Eller er det bare nær blomstring av agurkene i Hardanger..

 

Tor

 

TorVilde: Slik jeg ser det handler det ikke bare om tabloid/søplete innhold når det skrives "ta de perfekte feriebildene". Det handler også om å forsøple og ødelegge språket vårt. Hvis vi kunne sett bildene til de som har lest guiden så tviler jeg sterkt på at særlig mange av oss ville nikket gjenkjennende og konkludert med at disse bildene må være definisjonen på ordet perfekt. Ordet perfekt mister sin betydning dersom man misbruker det. Jeg er glad i det norske språket og ønsker ikke at ordet perfekt skal bli de facto synonymt med litt over gjennomsnittlig. Nå er ikke Nikon noen versting akkurat her i landet. De landsdekkende avisene og ukebladene er langt verre, men det blir langt utenfor fokuset til akam. Det er noe som heter å rydde i eget rede før man kritiserer andre. Jeg synes det er bra at akam tar tak i tullespråk i nettopp fotobransjen i stedet for å enten ikke bry seg om det eller å spore helt av med kritikk mot f.eks VG eller Se og Hør.

 

Artikkelen og tråden er også en påminnelse for oss lesere om å ikke misbruke og ødelegge språket vårt.

 

Nikons blekke om det perfekte feriebilde er nok ment som motivasjon for begynnende hobbyfotografer. Men jeg mener det er like feil å påstå at man får perfekte bilder etter å ha lest en slik guide som om en trafikklærer fortalte kjøreeleven sin at når sertifikatet blir utdelt har vedkommende blitt verdensmester i kjøring. Man blir like lite verdensmester i kjøring ved utlevering av sertifikatet som man får perfekte feriebilder etter å ha lest en guide på et A4-ark.

Lenke til kommentar

Jeg er sterkt uenig i at denne bruken av "perfekt" innebærer noe forfall av språket. Såvidt jeg vet er første gang begrepet "perfekt" dukker opp i vestlig idéhistorie i Aristoteles' Metafysikk for snaue 2400 år siden, allerede der definert med de (likeverdige) betydningene

 

That which in respect of excellence and

goodness cannot be excelled in its kind; e.g. we have a complete doctor

or a complete flute-player, when they lack nothing in respect of the

form of their proper excellence.

 

og

 

The things which have

attained their end, this being good, are called complete; for things

are complete in virtue of having attained their end.

 

Å bruke "perfekt" med den sistnevnte betydningen er verken tabloid eller søplete, tvert imot vil jeg si, setningen blir iallefall mer elegant enn inn-med-teskje-varianten "Slik tar du feriebilder som tilfredsstiller alle dine krav".

 

Hadde presseskrivtittelen vært "Slik tar du perfekte profesjonelle bryllupsbilder" eller "Slik tar du perfekte profesjonelle konfirmasjonsbilder" hadde jeg vært enig i at det var mye å love for en A4-side med tips, nettopp fordi folk flest har høye krav til bryllups/konfirmasjonsbilder. Sjangeren "feriebilder" har, iallefall i min erfaring, langt lavere krav til komposisjon og teknisk kvalitet.

 

Tidligere i tråden var det noen som nevnte en fotograf som jobbet mye med å redde stumpene av feilslåtte bryllups- og konfirmasjonsbilder tatt av amatører. Noe sier meg at han ikke har den samme pågangen når det gjelder feriebilder...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å bruke "perfekt" med den sistnevnte betydningen er verken tabloid eller søplete, tvert imot vil jeg si, setningen blir iallefall mer elegant enn inn-med-teskje-varianten "Slik tar du feriebilder som tilfredsstiller alle dine krav".

 

Uenig. Utsagnet "Slik tar du perfekte feriebilder" generaliserer og fatter bredere enn "... til eget bruk" gjør - og derfor er det berettiget å påpeke. Men å mene at Nikon med dette presseskrivet undergraver profesjonelle fotografer er å krisemaksimere.

Er også enig med at uforsiktig brukt at kraftuttrykk og sterke ord er med på å forsøple og tabloidisere språket. Det verste eksempelet er vel tabloidenes misbruk av ordet sjokk (fikk dere med dere Powells Oslo-sjokk i går, feks), et ord som fullstendig har mistet sin mening.

Lenke til kommentar

Gud bedre, akam.no! Har dere ikke annet å skrive om?

Gud bedre, forum-medlemer! Har dere ikke noe annet å ta dere til enn å sutre?

 

Akam har etterlyst folk som kan skrive for dem. Hva med å bruke den energien dere har kastet bort i denne tråden, og satt dere ned og skrevet noen artikler. Eller startet tråder som er av mer allmen interesse? Hva med å bli med på utfordringer? Poste bilder eller delta aktivt for å få liv i bildekritikken?

 

Ting blir ikke bedre av at dere sitter her og sutrer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange sutrete innlegg her. Jeg synes faktisk at de som klager på Akams fokus på en uting i markedsføring her bør ta til seg at det faktisk er ulovlig å hevde ting i reklame som ikke er sant. Ord som "perfekt" og "gratis" har en del kriterier som må oppfylles før de skal brukes.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg har lenge undret meg over Akams åpenbare dyrkelse av Canon og forholdsvik kjørlige forhold til Nikon. Da jeg så innslaget tenkte jeg med en gang at dette aldri hadde vært skrevet om det var Canon som hadde brukt ordet perfekt i en markedsføring. Bedre blir det jo ikke når Akam selv har en guide for den perfekte bakgrunnen, selv om en bakgrunn er mindre kompleks enn et helt bilde.

 

Og - er vi her for å lese siste nytt om kameraer eller for å lese et brev der en redaktør tar opp språkbruk på en dårlig dag? Han har kanskje et poeng, men å skrive et slikt brev og publisere det for offentligheten minner om det vi i skolen kaller for mobbing. Jeg synes også at han skal få det svært travelt med å skrive åpne brev rettet mot reklamekampanjer om han mener at dette er språkbruk langt over det vi kan tillate.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...