Gå til innhold

Har jeg unormalt mye gjeld? Gutt 19 år.


Jo Are

Anbefalte innlegg

Hei

 

Lurer rett og slett på om jeg har unormalt mye gjeld til alderen å være? Jeg er en 19 år gammel gutt som i løpet av juni fullfører vgs.

 

Min gjeld er som følger:

Lånekassen: 75 700

Master Card: 7500

Avbetaling på mac: 17 920

Totalt: 101 120

 

Macen betaler jeg 520 kr på hver måned, mens Master Card betaler jeg litt forskjellig på hver måned. Siden jeg ikke har fullført utdanningen enda har jeg enda ikke begynt å betale ned på lånet der.

Er dette unormalt mye gjeld for en student på 19 år?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har studielån, og null og niks annet. MasterCard-gjeld bør du kvitte deg med så fort som mulig, rentene der er ikke pene.

Det samme har jeg.

 

Mastercard bør kun brukes hvis du betaler tilbake gjelden før rentene påløper. Å kjøpe en Mac til 17 000,- vil jeg ikke si er et sjakktrekk når man er fattig student.

Mitt råd til deg er å kutte ned forbruket den nærmeste tid og kvitte deg med gjelden fra mastercardet.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Gjelda på Master Card vil jeg si jeg har kontroll på, i hvert fall delvis. Skal betale 1000 kr i måneden til den er borte. Bilr jo selvfølgelig litt renter på det, men har ikke fått så masse renter før så regner med det går bra.

Har allerede dempet forbruket ganske så betraktelig.

Det med macen var kanskje ikke så smart nei, men har heldigvis en betalingsplan der også, 520 kr i måneden helt frem til februar 2013. Så tror det skal gå greit.

Høres dette ut som greie løsninger?

Lenke til kommentar

Ok.

Har satt meg som et absolutt mål at Master Card skal være ferdigbetalt til jul. Fra og med januar 2011 kan jeg da øke nedbetalingen på macen med 1000 kr i måneden, slik at jeg blir enda raskere ferdig med den.

Drømmen til slutt er å være 100 % gjeldfri når studielånet er ferdigbetalt, ser ingen grunn til å ha andre lån etter det, i og med at jeg da kommer til å ha en månedslønn på minimum 25 000 (hvis jeg blir ansatt som lærer da). Boliglån skal jeg heller ikke ha, da det koster fy.

Lenke til kommentar

Nei ikke nødvendigvis.

Men betaler du f.eks 6000 i leie hver måned har du full kontroll over bo utgiftene, men hvis du eier eget hus og har flytende rente kan det endre litt på bolig utgiftene. Pluss at du må betale einedomsskatt og at det kan skje uforutsette ting med huset.

Men alt dette er selvsagt inkludert i husleien også, så er slett ikke sikkert at det blir billigere i det lange løp nei. Men man slipper jo et skremmende lån. Det er nå mitt syn på den saken i hvert fall.

Lenke til kommentar

Du tror det er mye billigere i lengde å leie husvære?

Salgspriser/husleie, januar 1970 = 1:

post-139385-1275517206,7332_thumb.jpg

 

Uten at en relativ utvikling nødvendigvis sier noe om hva som er absolutt billigst i dag. Det er jo også andre vurderinger enn det rent finansielle som spiller inn.

 

Hvis man kjøper bolig tilsvarende den størrelsen/verdien man ser for seg at man på sikt skal ha, er ikke eksponeringen mot boligmarkedet eller lånet i seg selv nødvendigvis særlig skremmende; stiger prisene stiger boligens verdi tilsvarende, synker boligens verdi synker også verdien av dine forpliktelser. Har du derimot leid bolig vil stigende priser føre til en underdekning (mens man selvsagt tjener på fallende priser).

Lenke til kommentar

Jeg vil si du har alt for mye lån. Lån er et onde, som du i størst mulig grad bør unngå. Tviler også på at en slik statistikk ser bra ut om du satser på å låne til bolig (Mener å huske at du opprettet en tråd angående lån til bolig)

 

Betal ned lånene dine så fort du kan, da de er sikre tapsprosjekter. Ihvertfall mastercardgjelden.

Lenke til kommentar

Ja jeg vil si du har unormalt mye gjeld. Alle kamratene mine og meg som er 19 år har 0 i gjeld. Å ha avbetaling er ikke lurt i det hele tatt, det er noe du burde unngå til enhver pris. Det du evt. heller kan gjøre er å utsette kjøpet, dvs man kan utsette et kjøp opptil 9 måneder, og du kan betale når som helst innen de månedene, og da slipper du all renter og betaler bare 3-500 kr uansett om du kjøper for 40.000 eller 1000.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Nominell rente er løpende pålydende rente, normalt oppgitt som årlig (p.a = pro anno = per år).

 

Effektiv rente er nominell rente pluss alle gebyrer og andre kostnader på lånet. I dette inkluderes bl.a. termin-, etablerings- og depositumsgebyr. Den effektive renta er dermed den faktiske prisen på lånet. Det er viktig å få vite hvor stor den effektiv renta er, før du går inn i en avtale om lån. Når du sammenlikner lån, er det den effektive renta som forteller hvor mye lånet egentlig koster.

 

Så den effektive renta er det du faktisk må betale i kostnader på lånet, og over 20% er ikke akkurat lite.

Lenke til kommentar

Nominell rente er løpende pålydende rente, normalt oppgitt som årlig (p.a = pro anno = per år).

 

Effektiv rente er nominell rente pluss alle gebyrer og andre kostnader på lånet. I dette inkluderes bl.a. termin-, etablerings- og depositumsgebyr. Den effektive renta er dermed den faktiske prisen på lånet. Det er viktig å få vite hvor stor den effektiv renta er, før du går inn i en avtale om lån. Når du sammenlikner lån, er det den effektive renta som forteller hvor mye lånet egentlig koster.

 

Så den effektive renta er det du faktisk må betale i kostnader på lånet, og over 20% er ikke akkurat lite.

 

Så hvis jeg har forstått det rett vil altså regnestykket bli slik:

7500 kr skylder jeg.

1000 kr betaler jeg per måned hvorav 210 kr går til renter og 790 går til nedbetaling av gjelden.

Hvis jeg da deler 7500 på 790 får jeg 9,5 til svar, jeg vil altså være ferdig med Master Card om ti måneder. Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Jeg er 19 og har 89 000 i gjeld, det er da studielånet, og en del vil bli gjort om til stipend, men hva som er normalt/unormalt har mye mer med situasjon å gjøre enn alder.

 

Ok, vet ikke om noe av mitt blir gjort om til stipend, går på vgs og vet ikke om reglene er slik der.

Vet ikke om situasjonen er helt normal eller ikke men studielånet måtte jeg ta opp for å ha råd til ting og tang i studietiden. Avbetalingen på macen var nok dumt, men jeg måtte ha en bærer data, kanskje ikke en dyr mac da. Master Card er totalt unødvendig og har kommet litt etter hvert.

Heldigvis har jeg bestandig betalt litt hver måned, så har aldri fått inkasso saker.

Lenke til kommentar

Hehe, ser den.

Som jeg sa litt lengre oppe var avbetaling på macen og Master Card gjelden unødvendig, dette er noe jeg har innsett i etter tid da, selv om jeg ikke sliter veldig for tiden.

Kan vel si at jeg har endret litt syn på lån og kreditt i det siste, og skal derfor prøve å unngå det i fremtiden. Når jeg er ferdig med det jeg har nå skal det derfor ikke bli mer, det er i hvert fall målet.

Lenke til kommentar

Nei ikke nødvendigvis.

Men betaler du f.eks 6000 i leie hver måned har du full kontroll over bo utgiftene, men hvis du eier eget hus og har flytende rente kan det endre litt på bolig utgiftene. Pluss at du må betale einedomsskatt og at det kan skje uforutsette ting med huset.

Men alt dette er selvsagt inkludert i husleien også, så er slett ikke sikkert at det blir billigere i det lange løp nei. Men man slipper jo et skremmende lån. Det er nå mitt syn på den saken i hvert fall.

 

Hvorfor er det mer skremmende å betale xkr i mnd på nedbetaling av et hus du eier, enn å betale xkr i mnd som du ikke får noe igjen for i lengden.

 

Greit å leie noen år, er ikke det, men å satse på det resten av livet tror jeg ikke er lønnsomt i noen sammenhenger. Husk at selv om renta kan stige etc. varierer også leieprisene.

 

Er også skattemessige fordeler med å ha penger i bolig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...