Gå til innhold

Dine 3 top vitenskapsmenn


Anbefalte innlegg

Post dine top 3 yndlings vitensakpsmenn og begrunn svaret.

 

3. Pierre-Simon Laplace, den franske newton, en en jeg foretrekker over orginalen.

Det rare er at han er en matematiker like mye som astronom og fysiker, og jeg skjønner meg ikke på matte, så mye av hans arbeid er langt over hode mitt.

 

2. Richard Feynman igjen matten er over hode mitt, men han er bare en smart mann på alle tenklige måter og han hadde den samme nygerrigheten jeg har. Vil vite alt han kan vite, liker å få til ny viten å lære noe nytt.

 

 

 

1. Charles Robert Darwin, det kunne jo ikke være noen andre, bokenhans la grunnlag en helt ny vitenskap, evolusjonær biologi, samt evolusjonær medisin og pykologi. Ja han var ikke alene, Wallece hadde samme ideen, og Evolusjon var allerde antatt å ha skjedd, men han brukte halve livet sitt på å lage teorien, og han satte ord på den, nå har denne teorien utviklekt seg ettersom vi vet mer, og genetiken openet verden enda mer.

Men Darwin fremmet teorien på en vakker og poetisk måte, en teori som er like vakker og forklarede som noen annen, lett å forstå og når man skjønner den, ser man aldri på verden på samme måte

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Darwin. Han konstruerte grunnlaget for det vi i dag kjenner som evolusjonsteorien.

2. Carl Sagan. Genial astronom, astrofysiker, kosmolog osv - som hadde en meget god evne til å forklare uforståelige ting for legfolk, slik at det ble forståelig.

3. Vanskelig å finne en å plassere her, men kanskje Blaise Pascal. Han gjorde mange oppdagelser innenfor matematikken som er viktige i dagens samfunn.

Lenke til kommentar

Nr 3. Ludwig Boltzmann, mannen som utledet gassteorien og statistisk mekanikk før det var bevist at det fantes atomer og molekyler!

 

Nr 2. Antoine Lavoisier, mannen som ordet opp i kjemien og innførte systematikk.

 

Nr 1. Isaac Newton, alkymisten, fysikeren, kjemikeren, matematikeren som revolusjonerte verden.

Endret av bjelleklang
Lenke til kommentar

Laplace har jo etterlatt seg store spor i matematikken. Han er vel grunnleggeren av -Laplacetransformasjon. Noe som fortsatt læres på høgskolenivå. Viktig i både fysikk og matematikk. Et godt redskap for derivering og integrering.

 

Forresten enig med mannen over.

Endret av -Lasse
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV

Euler må jo nevnes her. På plass nummer to setter jeg Newton, og på tredjeplass har vi Feynman.

 

Alle sammen nevnes på grunn av sine enorme bidrag til vitenskapen, men Feynman nevnes også for sin utrolig kule personlighet.

Lenke til kommentar

1. Jeg vet ikke om jeg skal sette Evklid eller Leonhard Euler her. Begge har hatt enormt stor betydning på matematikken slik den er i dag. Vanskelig valg.

2. Også her er det et "dødt" løp mellom Albert Einstein og Stephen Hawking. Det er vel de to som virkelig har utmerket seg i det tyvende århundre.

3. Igjen er det to vitenskapsmenn som må dele en plass. Sir Isaac Newton, og Charles Darwin. Begge har vært svært betydningsfulle, innenfor sine områder.

 

En annen artig kar er Tycho Brahe. Burde lese om livet hans.

Lenke til kommentar

Einstein, rett og slett fordi han fant ut så utrolig mye kult uten egentlig å ha anomalier å skulle forklare. "Alle" kan lage modeller om man har gode data å tilpasse etter.

 

Feynman var også helt genial. Personligheten er nevnt, men jeg liker hvordan han alltid prøvde å forenkle ting slik at alle skulle kunne forstå det, som f.eks. med feynmandiagrammer.

 

Hadde jeg vært litt mer biolog av meg hadde jeg nok sagt Darwin, men fysikeren i meg sier nok Boltzmann. :) Eller Fermi, han er rå.

Lenke til kommentar

Bare 3 stk. Det er jo egenklig allt for få da det er så mange som burde vært nevnt, men her er mitt forsøk.

 

1. Leonardo Da Vinci: multigeni som var langt forrut for sin tid. Og det som appellerer mest til meg er vel opfinneren i Da Vinci.

 

2: Albert Einstein: må jo selvfølgelig være med da han i dag ofte er det første man tenker på når men tenker på geni. Med hans relativitetsteori, og masser av revulusjonerende publikasjoner.

 

3. Isaac Newton: Da newtons 3 lover er den grunnleggende fysikken alle lærer.

 

 

Ellers er det jo selvfølgelig mange store mattematikere, en del oppfinnere og noen andre generelle vitenskapsmenn som burde ha vært nevnt. Boltzmann, Euler, Tesla, Laplace, Ohm, Volta, Feynman, Darwin, Carl Sagan, Abel, Lagrange, Gauss, Edison, Arkimedes, Charles Babbage, Niels Bohr, Schrödinger, Shockley, James Watt, Faraday, Benjamin Franklin, Hertz, Maxwell, osv.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Tar en litt annen tilnærming siden så mange gode allerede er nevnt, så jeg tar nålevende jeg har veldig stor sans for (ingen spesiell rekkefølge) :)

 

1. Lawrence Kraussman. Veldig mange bra foredrag rundt kosmologi, vitenskap kontra religion osv.

 

2. Walter Lewin. Fysikkprofessor ved MIT og en helt eksepsjonelt bra foreleser. Anbefaler alle som er litt interessert å se på f.eks Electiricy & Magnetism forelesings-serien her. Fantastisk bra. Pure viewing pleasure :)

 

3. Stephen Hawking.

Endret av pax1
Lenke til kommentar

2. Walter Lewin. Fysikkprofessor ved MIT og en helt eksepsjonelt bra foreleser. Anbefaler alle som er litt interessert å se på f.eks Electiricy & Magnetism forelesings-serien her. Fantastisk bra. Pure viewing pleasure :)

Må nesten slutte meg til denne :thumbup: Mange som har lært fysikk av denne fyren. Og han får fysikk til å bli morsomt å interesangt for vanlige folk.

http://www.youtube.com/watch?v=7Zc9Nuoe2Ow

Søk opp hans forelesinger på youtube eller på MIT sin hjemmeside.

 

Regnbueforelesingen hans f.eks. forandret ihvertfall mitt perspektiv på hvordan jeg ser på regbuer:

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

2. Walter Lewin. Fysikkprofessor ved MIT og en helt eksepsjonelt bra foreleser. Anbefaler alle som er litt interessert å se på f.eks Electiricy & Magnetism forelesings-serien her. Fantastisk bra. Pure viewing pleasure :)

Må nesten slutte meg til denne :thumbup: Mange som har lært fysikk av denne fyren. Og han får fysikk til å bli morsomt å interesangt for vanlige folk.

Flere som bruker han gjennom skolen? :) Stilig. Han er i en annen klasse en vår foreleser i hvertfall.

Lenke til kommentar

1. Isaac Newton - vitenskapsmannen som revolusjonerte fysikken. I tillegg til at han oppdaget integrasjon.

Yeah, well. I'm a Leibniz-man.

Well, aren't we all? (Hvertfall hvis du tenker på kalkulus.) Hvis du er interessert så kan du jo prøve å lese om Newtons kalkulus i boka hans "The method of fluxions and infinite series : with its application to the geometry of curve-lines" som du kan laste ned her

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...