Gå til innhold

Tjene Penger på Programmering?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er en gutt på 15 år og har en del kunnskap om data, og jeg tenkte jeg ville

gå ett steg lenger. Jeg kan litt om .vbs .bat cmd og andre programmerings spårk.

og jeg har nylig oppdaget en nettside som heter http://www.planet-source-code.com/

og har funnet masse informasjon.

jeg har laget mine egne små programmer, kunne litt, og lærte meg selv litt mer ved å studere andre .bat osv, filer som jeg fant på nettet eller som var lagret ett sted inne på dataens harddisk.

 

også bare lurer jeg på om det finnes nettsider der man kan sende inn programmer som jeg kan tjene penger på? ikke slike som kalkulatorer eller andre små ting, men litt mer "brukbare" programmer. jeg vet det er usannsynlig at jeg ville komme til å lage noen programmer som kommer til å være gode og spesielle nok til

at jeg kan sende dem inn eller lignende, men jeg bare lurer på om det finnes en slik nettside?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tvilsomt.

 

Og tror ikke du kommer så langt med bat og vbs erfaring.

Hvis du ønsker å tjene penger på å utvikle programvare bør du lære deg et skikkelig programmeringsspråk (C#, Java, C++, Python, Ruby...). Bat-filer er/var greit nok til sitt bruk (systemskripting) men kan vel knapt kalles programmering.

 

Hvis du ønsker å lage små enkle verktøy og kanskje tjene noen kroner bør du se på Shareware-konseptet.

 

-C-

Lenke til kommentar

Enig med C her. Men er du interessert i å tjene penger på nett, eller er du interessert i å programmere? Vil du tjene penger på å programmere, ber jeg deg lese det C. sa en gang til. Men det finnes jo mange andre måter å tjene penger på på nettet :)

 

Skaff deg en blogg, for eksempel! Dette er gratis, og er (for de fleste) bare gøy. Hvis du oppretter en hos blogger.com (google sin blogge-tjeneste), kan du legge inn AdSense (Googles egen annonsetjeneste) - der du får betalt per klikk. Merk; du kan ikke klikke på disse annonsene selv, da brenner du deg.

 

Vi har også et selskap som jeg selv bruker meget mye. Her kan du selv søke gjennom produkter og kampanjer og selv finne det du vil annonsere for. Her kan du annonsere med bannere og tekstlinker. Et lite tips her er å bruke mest mulig tekstlinker. Bannere er ofte stygge, og det er heller ikke særlig lurt å ha for mye reklame på en blogg. Dog er tekstlinker ikke så "visende", så går bra. Besøk TradeDoubler (aff.link).

 

Lykke til!

Endret av Morphism
Lenke til kommentar

(aff.link).

 

Post affiliate-dritten din et annet sted, takk.

 

Radlekatt

 

Så ikke noe i reglementet her at det ikke var lov? Om det ikke er tillatt beklager jeg dette, men da kan jo bare de med høyere makter fjerne det :) Dessuten er det ikke noe galt med affiliate-lenker - den som vil klikke, den klikker :)

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg er en gutt på 15 år og har en del kunnskap om data, og jeg tenkte jeg ville

gå ett steg lenger. Jeg kan litt om .vbs .bat cmd og andre programmerings spårk.

[...]

"En del kunnskap om data..." ?

"Ett steg lenger" ?

 

-- Du er ihvertfall selvsikker nok, det skal du ha. Og .vbs, bat og lignende er ikke programmeringsspråk, men faller inn under 'scripting'.

 

Påstand: Web "programmering"/design er noe du enkelt kan lære deg-, jobbe med og tjene bra på om du vil det, siden det faen ikke finnes noen "regler" (sleivete kode = OK).

 

"Ekte" programmering derimot blir annerledes, siden du må opp på et forholdsvis høyt nivå før du klarer å lage noe som helst av verdi - som fungerer skikkelig - og som folk faktisk kan ha bruk for -- og i tillegg er det veldig mye arbeid for å komme dit (x år).

 

Og generelt er det slik: Til mer man leser, lærer, skjønner og forstår - til mer er det man innser man ikke har det spor peiling på - tenk deg en eksponentiell vekstkurve! Så ikke tro at du holder på å bli utlært og kun trenger litt ekstra informasjon, din reise har knapt begynt!

 

(Nå er det straks 10 år siden jeg skrev mitt første "Hello World!" program (med C), og jeg syns egentlig ikke at jeg kan noe som helst om noe - min programmeringshistorikk (DESC): C, C#, ASM x86, C++ med Qt, og Java. Og ellers (X)HTML, og PHP + annet tøys når jeg har trengt en pause.)

 

Så, er du klar??

Lenke til kommentar

hei

 

hehe, oppdaget nå at jeg hadde glemt å skrive at jeg holder på å lære meg C++.

det der med bat og vbs var noe jeg la til for å vise at jeg kunne litt om data. og programmering er jo en jobb, det vet jeg, men å kunne lære seg det som er nødvendig for å kunne det meste, innen for rimelighetens grenser.

nesten alt jeg har lært har jeg oppdaget selv, og ble ganske overrasket da

jeg fant ut hvor "høyt" jeg hadde kommet på 1 år eller noe.

liker ikke å skryte, og det blir litt vanskelig å forklare hva jeg kan,

så jeg bare stopper der.

 

ja, jeg forstår at det er en laaaang vei til å kunne programere data, men nå

lurte jeg bare helt enkelt på om det fantes en god side som kjøpte enkle / avanserte

programmer. jeg er fortsatt usikker på hva jeg skal bli når jeg blir større.

men jeg holder meg på Elektro akuratt nå, og det gøyeste jeg vet innen

elektro er, printkort, komponenter, osv. så å kombinere det med

C++ (andre programmer) som en "hobby" så kunne jeg jo etter en del år

sikkert lage radiostyrte ting, enkle roboter og en del andre kule ting.

og etter en god del år der igjen, studere programmering og ha det som en standard jobb.

er fortsatt ung, og lærer fortsatt:P

 

og takk for alle svar :D

Endret av Axxxy
Lenke til kommentar

Det er veldig vanskelig å få jobber når du ikke har dokumentasjon (altså skolepapirer). Du kan skryte i skyene over at du har lært deg bat og VBS og C++ helt selv hjemme i stua, men mot andre søkere som har utdanningen i orden faller du gjennom som en stein. Jeg syns heller du burde satse på videreutdanning innen programmering når du går videre til videregående/universitet, gå gradene og få det du trenger. Du har jo tydeligvis interessen for det.

 

Potensielle arbeidsgivere må måle deg på et eller annet, og de har ingen faktiske "beviser" på at du snakker sant når du påberoper deg å kunne "alt om data" ift en som har industri-sertifiseringer f.eks.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

sier som f.eks CodeCanyon kan du legge ut scripts du har laget for salg med demo etc, så tar de seg av alt rundt betaling etc og du får du 35-75% av summen (varierer fra side til side).

 

men er ikke noen store sider som bare kjøper kode, blir legge ut på slike markedsplasser eller ta kodejobber som er plenty av til stortsett 5-8$ timen på diverse forums.

men da må du ha endel ferdige demoer som viser hva du kan samt regne med få rimelig lite betalt de første jobbene til du har et bra renome på det aktuelle forumet.

 

nå tenker jeg da bare på arbeid utenom skole etc, ikke normal fulltidsjobb.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ville blitt med i et opensource prosjekt og sett hvordan det er å programmere sammen med andre.

Da vil du få verdifull erfaring som er viktig i en evt. senere arbeidssituasjon.

 

For å tjene penger på programmering er det ikke nok å kunne programere.

Du må i tillegg ha en foretningside, og en måte å markedsføre denne.

I tillegg må du ha flaks og god timing.

 

Det letteste akkurat nå er vel å lage en genial ipad app.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...