Gå til innhold

Artikkel: Ubuntu på Anime-treff


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ganske enig. Ser ikke helt sammenhengen mellom anime og Ubuntu, og å plukke ut dette virker ganske tilfeldig. "Det ble også rapportert at Zero bruker Ubuntu da han løp forbi mens han grabbet en Ubuntu live-CD og ropte «Zero uses Ubuntu», noe de ble meget glade for å høre da han visstnok skal ende opp med å samle hele verden." Ble de glade fordi Lelouch "Zero" hadde samlet verden? Det var da søtt av dem å ha en slik unison refleksjon...

Lenke til kommentar

Ikke akkurat hardware relatert nei.

 

Men jeg vil si det innholdsmessig faktisk er bedre enn alskens kopier av pressemeldinger og saker fra digi.no som hw har holdt på med i det siste.

 

Litt engasjement er jo egentlig bare positivt, om dere tester et ekstra skjermkort/lydkort/hovedkort/cpu fordi det/den har anime-figurer på printkortet, så er jeg fornøyd. Men jeg er nok litt enig i at jeg ikke helt ser relasjonen til hardware ;)

Lenke til kommentar

Ganske enig. Ser ikke helt sammenhengen mellom anime og Ubuntu, og å plukke ut dette virker ganske tilfeldig. "Det ble også rapportert at Zero bruker Ubuntu da han løp forbi mens han grabbet en Ubuntu live-CD og ropte «Zero uses Ubuntu», noe de ble meget glade for å høre da han visstnok skal ende opp med å samle hele verden." Ble de glade fordi Lelouch "Zero" hadde samlet verden? Det var da søtt av dem å ha en slik unison refleksjon...

Skal innrømme det var med noe skepsis da jeg vurderte om jeg skulle følge opp denne saken eller ikke. Allikevel, tilfeldig var det ikke, og ellers noe som vanligvis hadde blitt filtrert bort som aktuelt. Som sagt hadde vi sagt A i et avsnitt om Ubuntu i en tidligere artikkel (som var mer av den type artikkel der litt mer ymse små-nytt passet seg litt bedre inn). Følte allikevel at når man har sagt A så bør følge opp med B. Kan vel også innrømme at jeg synes det var litt interessant å se hva en liten gruppe med anime-interesserte Ubuntu-brukere klarte å prestere.

 

Du må huske at dette er folk som kan sitte og stirre i veggen i timesvis og tro at bare de fokuserer hardt nok klarer de å skyte et psi prosjektil med hjernen. Fordi Goku i Dragonball Z kan gjøre det.

Synes det blir feil å kategorisere alle disse menneskene under en og samme kam. Personlig synes jeg det er morsomt at noen faktisk gjør noe mer ut av slike treff enn andre (mtp kostymer og slikt). Nå kjenner jeg ikke noen som er veldig opphengt i anime og dette miljøet, men generelt sett har jeg fått inntrykket av at mange er veldig imøtekommende, hyggelige og oppegående. Det sagt, de personene du sikter til eksisterer nok i de også.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Skal innrømme det var med noe skepsis da jeg vurderte om jeg skulle følge opp denne saken eller ikke. Allikevel, tilfeldig var det ikke, og ellers noe som vanligvis hadde blitt filtrert bort som aktuelt. Som sagt hadde vi sagt A i et avsnitt om Ubuntu i en tidligere artikkel (som var mer av den type artikkel der litt mer ymse små-nytt passet seg litt bedre inn). Følte allikevel at når man har sagt A så bør følge opp med B. Kan vel også innrømme at jeg synes det var litt interessant å se hva en liten gruppe med anime-interesserte Ubuntu-brukere klarte å prestere.

Det er også veldig bra i seg selv. Jeg synes bare måten du skrev det ene avsnittet på kunne tydes en smule nedlatende, da det heller kunne blitt skrevet som "Oppglødde tilrop oppstod når en mann kledd ut som den populære anime-karakteren "Zero", snappet til seg en Ubuntu-CD og forkynte at figuren Lelouch bruker Linux." At samtlige der inne reflekterte på hans gjerninger i serien der og da, er vel heller tvilsomt. :)

 

Du må huske at dette er folk som kan sitte og stirre i veggen i timesvis og tro at bare de fokuserer hardt nok klarer de å skyte et psi prosjektil med hjernen. Fordi Goku i Dragonball Z kan gjøre det.

Synes det blir feil å kategorisere alle disse menneskene under en og samme kam. Personlig synes jeg det er morsomt at noen faktisk gjør noe mer ut av slike treff enn andre (mtp kostymer og slikt). Nå kjenner jeg ikke noen som er veldig opphengt i anime og dette miljøet, men generelt sett har jeg fått inntrykket av at mange er veldig imøtekommende og hyggelige. Det sagt, de personene du sikter til eksisterer nok i de også.

Dragon Ball Z er en serie som var populær for mange år siden, og forløperen til den veldige interessen hos mange. Bortsett fra å tilby et nostalgisk tilbakeblikk, tror jeg likevel ikke serien har noen spesiell betydning for mesteparten - faktisk vil en aktiv seer nå i etterkant være helt enig og avskrive den som latterlig... opphøyd i syvende potens. At såpass mange har sett Dragon Ball Z gjør den likevel til en lett skyteskive for de rebelske bedreviterne, som selv aldri har sett en full serie som har godt omdømme i dag.

 

Code Geass, hvor karakteren Zero er hentet fra, er en langt mer aktuell kandidat. Misforståelsen oppstår når folk antar at det finnes en klar parallell mellom amerikanske tegneserier og de japanske. Begge bruker riktignok animasjon, men de representerer to helt forskjellige markeder. En anime kan gå i dybden og portrere et alvorlig tema som incest på innfløkt vis. Da er det klart at serien ikke er rettet mot barn.

 

Videre kan man si at anime er en direkte konkurrent til TV-drama og romaner som spenner over en universal indeks hva tema angår. Dette hentyder at det bestemt finnes barneserier (noen som har sett Chihiro og heksene?) slik det finnes barnebøker, men også at det meste er myntet på ungdom og oppover.

 

Amerikanske tegneserier er som en svart-hvit kontrast og begrenser seg til superhelter og lignende. Siden de fleste har sett disse som barn, er det vel egentlig bare rett og rimelig at slike assosiasjoner oppstår når man ser at noe er animert. Et innstinkt, nesten. Som en motgift må man nullstille seg, tenke litt rasjonelt og ta utgangspunkt i at animasjon tross alt bare er en produksjonsteknologi, og at det er skriptet bak som står for innholdsdelen. ;)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Det er også veldig bra i seg selv. Jeg synes bare måten du skrev det ene avsnittet på kunne tydes en smule nedlatende, da det heller kunne blitt skrevet som "Oppglødde tilrop oppstod når en mann kledd ut som den populære anime-karakteren "Zero", snappet til seg en Ubuntu-CD og forkynte at figuren Lelouch bruker Linux." At samtlige der inne reflekterte på hans gjerninger i serien der og da, er vel heller tvilsomt. :)

Det var på ingen måte ment negativt. Med "de" mente jeg også forsåvidt Massachusetts LoCo-teamet, ikke samtlige rundt i området. Tror nok også den setningen var mer ment smått humoristisk fra Massachusetts LoCo sin side også ;)

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

drep MOE trollet :(

Følgende utsagn gir ingen mening. Du mener at kultuelle spleisinger av denne sorten er negativt? Nei, det gir i seg selv ingen mening å drøfte hvilken hensikt som ligger bak billig og nedsettende drittslenging av denne sorten. Det er i grunn en vanlig og stereotypisk antagelse at kulturspleisinger nedsetter verdien av den ene eller begge typer popkulturer. Saken er som regel at følgende typer utsagn spys ut av tilhengere fra en av to innblannede kultursammensetninger, som innehar fordommer mot gitte popkultur som blander seg med vedkommendes personlig favoriserte popkultur. Fortell meg hvilke kulturelle verdier fra GNU/Linux-gruppen som går tapt når Massachusetts LoCo i god pioneerånd velger å representere Ubuntu i en animeorientert sammensetting? Hvis jeg forstår "krisen" rett så er det denne tendensen du ikke vil ha noe av, og som videre muligens skader ditt ego. Din idé om høy- og lavkulturer holder ikke mål, og hører mindre hjemme her enn noe annet.

 

Til andre som savner relevans i følgende artikkel frontet her på Hardware.no:

Hardware.no sin skapende ideologi går ikke nødvendigvis kun ut på å foredle hver og enkeltes idé av hva som er hardware-relatert og ikke, men også å fronte kulturpioneering. F.eks.: husker jeg rett ble det ytret begeistring når Gamer.no kunne proklamere i en nyhetssak at Jens Stoltenberg var glad i strategispill. Følgende sak representerte en spleising mellom spill og politikk, m.a.o. en type kulturspleising i denne sammenhengen. Ingen ytret misnøy i form av mangel på relevans. Hvorfor er ikke saken den samme i dette tilfellet? Mistanken om kulturfordommer er vanskelig å unngå. Det skal være rimelig trygt å anta at færre brukere her vil kunne relatere seg med animekulturen til forskjell fra norsk politikk. Slutningen om fordommer skal være tydligere med dette i bakhodet. Vit bare at problemet ligger absolutt ikke hos artikkelforfatter; de av dere som ikke klarte å la denne artikellen gå ukritisert med saksrelevens som bakgrunn skal selv få lov til å tenke ut hvor problemet egentlig ligger.

 

Disclaimer:

Jeg anser ikke meg selv som en ihugga animefan, i hensyn til hvordan stereotypen tar form.

Lenke til kommentar

(...)

Jeg vet rimelig godt hva du mener, da begrepene "moe" og "troll" er dagligvarer i mine surfevaner; men det betyr ikke at utsagnet gir videre mening i denne sammenhengen, da dette er snakk om positive ytelser fra Massachusetts sin side. Greit nok om du ikke vil ha moe over det hele, men dette var tross alt snakk om en anime con i Boston. Tror du skal være rimelig trygg i kulturkonservative Norge (les: tatt i betraktning til diverse egenskaper Norge innehar).

 

Firefox jenta: Brix were shat!

Furry edition:

 

 

 

 

Endret av Su&!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du skal være rimelig trygg i kulturkonservative Norge (les: tatt i betraktning til diverse egenskaper Norge innehar).

Tja, helt trygg blir man vel ikke engang her i landet *ser fram til Desucon*

 

Hyggelig å lese en slik artikkel på hardware.no, og jeg er glad (riktignok som en over middels animefrelst person) for å se slike artikkler i det hele tatt i en norsk avis, og spesiellt med refferanser til serier og personligheter (firefox-tan skapningen).

 

Har ikke overdrevne forhåpninger, men håper det kommer flere slike artikler om mulighetene byr seg :)

 

 

Glemmte meg nesten litt bort her... *ser videre i veggen... jeg vet at om jeg ser hardt nok så kan jeg blåse ett hull i den* (Elsker slike uttalelser... Til og med vi som ser veldig mye anime er vanligvis ikke så ille)

Endret av cokesmoke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...