Gå til innhold

Angrepet av politihund for å ha kjørt moped


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, hva med det?

Selv om man er kriminell så er ikke det samme som og oppføre seg som en idiot hele tiden..langt ifra.

Har hatt veldig mye kontakt imot politiet og fleste gangene har det vært helt greit.

 

Men jeg har store problemer med mennesker som står og kaller deg det ene og det andre uten grunn og samtidig misbruker makten de har ;)

 

Og bare for og ha sagt det, dette er ikke snakk om "å fy flate. de gjorde det og det imot meg", bråker du med politiet så tar de igjen så enkelt er det.

 

Men ser ikke poeng med og oppføre seg som en drittsekk uten grunn.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar
Hundepatruljen har en tedens til og spille unødvendige tøffe :yes:
Og kriminelle har en tendens til å ...?

...være uskyldige til det punkt de er dømt. Det betyr at vi ikke kan legitimere noen form for unødig voldsbruk når disse skal pågripes.

 

Om bruk av en løs politihund for å innhente mistenkte det ikke er noen grunn til å anse som farlige, får noen andre si. Det bør i alle fall ikke være slik at politiet slipper løs hund fordi det irriterer dem at noen løper, men det tviler jeg er tilfellet i de fleste saker.

Lenke til kommentar
...være uskyldige til det punkt de er dømt. Det betyr at vi ikke kan legitimere noen form for unødig voldsbruk når disse skal pågripes.
Når den mistenkte som prøver å stikke av faller til bakken og om han ikke har noen våpen i hendene så bør politiet stoppe å skyte. Det ville vært unødig voldsbruk om de fortsatte å skyte. Her er vi helt enige. :thumbup: Endret av robertaas
Lenke til kommentar
...være uskyldige til det punkt de er dømt. Det betyr at vi ikke kan legitimere noen form for unødig voldsbruk når disse skal pågripes.
Når den mistenkte som prøver å stikke av faller til bakken og om han ikke har noen våpen i hendene så bør politiet stoppe å skyte. Det ville vært unødig voldsbruk om de fortsatte å skyte. Her er vi helt enige. :thumbup:

Da får vi bare håpe at folk som løper ikke er uskyldige. Eller er det da deres egen feil?

Lenke til kommentar

Noken som har oversikt på det juridiske her, kan f.eks ubevæpna norsk politi bruke ein politihund som våpen?

Er vel mykje lettare å uskadeligjere ein kriminel med å sende ein hund på han en å skaffe tillatelse og skyte etter han med tjenestepistolen?

 

Og korleis kan du beskytte deg mot ein politihund?

Ein polithund er definert som offentleg tjenestemann så det å slå eller sparke ein politihund er derfor å ansjå som å slå eller sparke ein politimann. Forskjellen er berre at ein sint politimann som kjem springande mot deg kan du forhandle med, overgi deg eller på anna måte unngå å bli fysisk skada.

Om det kjem ein sint politihund mot deg så er du sjangselaus, ikkje kan du prate med hunden, ikkje kan du overgi deg til hunden, ikkje kan hunden identifisere seg som politi og ikkje kan du som sakt fysisk gjere motstand utan å bli dømt for vold mot offentleg tjenestemann.

 

Kan ein politihund bli holdt til ansvar for sine handlingar som offentleg tjenestemann?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den beste måten å verne seg mot en politihund er å ikke løpe fra den. Den løper raskere enn deg, og den kinetiske energien vil dra deg ned. Den er trent til å gå etter ben, jeg kjenner ikke til eksempler på at norske polithunder har gått mot strupe eller nakke. Jeg mener å tro at den beste måten å forsvare seg mot en angripende hund generelt sett er å sette seg ned og verne overkropp, ansikt og hals med armene. Da er man mer stabil, man minsker faren for å bli revet over og man opprettholder mer kontroll.

 

Men som sagt, norske politihunder går så vidt jeg vet ikke etter strupen.

 

Å stoppe noen med en politihund er en mindre risikofylt metode enn skytevåpen. Skytevåpen stopper en mistenkt raskere, men risikoen er stor, særlig med etthåndsvåpen, som i de fleste tilfeller er relativt upresise mot løpende mennesker. Å treffe et ben er ikke umulig, men man kan f.eks. treffe en hovedpulsåre, du har en slik i vært lår, eksempelvis. Dersom en treffer en kneskål er det en sjanse for kronisk, uopprettelig skade. Selv et treff i en del av kroppen som ikke inneholder annet enn muskler kan blodtap være en risiko, og skuddskader er uansett sjelden uproblematiske. I så måte er hund klart å foretrekke.

Lenke til kommentar

[...]Jeg mener å tro at den beste måten å forsvare seg mot en angripende hund generelt sett er å sette seg ned og verne overkropp, ansikt og hals med armene. [...]

 

Du har sikkert rett i dette, men du skal være bra uredd for hunder for å tørre å gjere dette.

Alle instinkt i kroppen vil skrike ut at du enten skal springe alt du kan eller at du skal kjempe i mot.

 

Det å berre sitte der med hode, nakke og bryst i perfekt bitehøgde for politihunden i det håp at hunden går for beinet krever sinsykt mykje sjølvkontroll.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...