Gå til innhold

14-åring skal kanskje kjøpe aksjer (TRENGER SVAR !)


Stalthy

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Mitt navn er Sindre, og min far har lovt at om jeg finner ut om aksjer osv. Han kommer da til å gi meg 1000 kr som jeg skulle bruke i aksjer. Det jeg lurer på er om :

 

Hvilke aksjer er tryggest (jeg mener så det er litt mindre sjanse aka. Oljefond kan fort gå konk om en brygge kræsjer eller noe.

 

Er det noen aldersgrense? kan jeg kjøpe akjser?

 

Flere tips vill bli godt motatt :p

Endret av Gaaz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke være aldersgrense på aksjer nei. Begynte selv da jeg var 16-17 år. Har du tenkt å bruke et par tusenlapper kun så er det mye smartere å sette pengene inn på BSU. Kurtasje (avgifter) vil spise opp alt av avkastning. Dersom du likevel vil kjøpe aksjer så er firmaer som Aker Solutions, Seadrill, Acergy, Petroleum Geo-Services, Yara osv sikre selskaper som ikke akkurat går konkurs neste, men som heller fint kan doble seg på noen års sikt. Sett deg ned og følg aksjemarkedet et år først. Plukk deg ut 2-3 aksjer som du følger med ekstra på. Følg kurs fra dag til dag. Når du har følgt meg en stund så finner du ut når en aksjer er "billig" og når den har steget for mye. Legg merke til hvilke nyheter som påvirker aksjens kurs. Lykke til.

Lenke til kommentar

BSU?

Nei, hva skal han med det, han jobber ikke og lever av det pappan hans gir han. Anbefaler heller fond, de er billigere i innkjøp og har mye lavere risiko og det er som regel flinke folk som forvalter pengene dine.

 

Jeg får bare penger om jeg begynner med aksjer så fint med tips, men flott tenkt blåbær takk for tipset desverre er det ikke så mye nytte men takk blåbær :D

 

 

EDIT : Hva er BSU?

Endret av Gaaz
Lenke til kommentar

Tusen Takk Teac !

 

Vet du om disse aksjene som du anbelaler er billige nå eller dyre? og er det noen jeg kan ringe for aksje tips? f.eks Oslo Børs (kan jeg ringe de for tips?)

Om disse aksjene er billige eller dyre er opp til øyet som ser. Man kan vell ikke ringe rundt og få aksjetips nei. Ikke kostnadsfritt hvertfall. Her er det grundig hjemmearbeid som gjelder. Du må daglig lese deg opp på forskjellige aviser fra norge og utlandet. Dn, e24, kapital, na24 osv. Anbefaler deg å sjekke ut Hegnar.no og hans bokklubb. Der finner du flere bøker som gir deg en guide om aksjemarkedet og hvordan du handler aksjer.

 

Si foreksempel du skal handle aksjer for 2000,- så kommer ofte en avgift for å sette inn penger på depotkontoen din. Da sitter du igjen med f.eks 1950,- du kam handle aksjer i Aker Solutions for. Der betaler du 99,- i kurtasje for handelen. Da har du allerede tapt 149,- i diverse kostnader. Da må du ha en avkastning på 8 % før du er tilbake til utgangspunktet ditt. Når du velger å selge igjen på 2000,- må du betale 99,- i avgift igjen. Da sitter du igjen med 1901,- da har du tapt 5 % av totalkapitalen din. Prøver ikke å skremme deg, men aksjemarkedet er ikke "designet" for folk som handler med noen få tusenlapper. Setter du inn penger i BSU derimot kan du få avkastning, trygg pengeplassering og skattefordeler. I tillegg blir ikke akkurat banken skuffet av deg når du kommer om 10 år og skal be om huslån og kan vise til en full BSUkonto.

 

BSU?

Nei, hva skal han med det, han jobber ikke og lever av det pappan hans gir han. Anbefaler heller fond, de er billigere i innkjøp og har mye lavere risiko og det er som regel flinke folk som forvalter pengene dine.

Hvorfor er BSU en dårlig løsning? han fyller opp denne og når han får sin første jobb så får han trekke av 4-5000 på skatten.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Poenget mitt er jo at han kan fylle opp til den summer hvor han får oppnådd maks fradrag til han begynner å tjene egne penger. Dersom han er 14 idag er det ikke urimelig at han får seg f.eks en avisjobb ol. om 2 år.

 

Du får vel fradrag på det du setter inn det året vel?

 

Tror ikke det er ment at man har 19 tusen på konto oppspart over flere år til en begynner å jobbe så setter inn siste tusenlappen og får fradrag for hele summen..

Lenke til kommentar

Poenget mitt er jo at han kan fylle opp til den summer hvor han får oppnådd maks fradrag til han begynner å tjene egne penger. Dersom han er 14 idag er det ikke urimelig at han får seg f.eks en avisjobb ol. om 2 år.

Jeg anbefaler deg å lese litt om hvordan systemet fungerer før du kommer med råd, folk kunne jo tenke på å tro på det du skriver. Skattefradrag får en det året en setter inn pengene, og kun da. Det er helt elementært, og det gjør at man aldri skal sette inn penger på BSU-konto med mindre man har betalt skatt tilsvarende skattefradraget. Hvis du skal skatte 1000 kroner i 2010, kan du med "god samvittighet" sette inn 5000 kroner på BSUen, osv... Hvis du skal skatte 4000 kroner eller mer i 2010, sett inn 20'000 kroner. Det er nemlig ikke slik at en opparbeider seg 30'000 kroner i skattefradrag (ved å sette inn 150'000 kroner over 8 år) og at en kan ta ut disse når en vil. Du kan sette inn maks 20'000 kroner hvert år, og dette året vil du få fradrag. Hvis du ikke har betalt nok skatt, så mister du i praksis avkastning på BSUkontoen som du kan få senere (fram til fylte 34, vel å merke), og det er jævla dumt. Spesielt siden pengene du setter inn på BSU i tillegg er låst.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er jo at han kan fylle opp til den summer hvor han får oppnådd maks fradrag til han begynner å tjene egne penger. Dersom han er 14 idag er det ikke urimelig at han får seg f.eks en avisjobb ol. om 2 år.

Jeg anbefaler deg å lese litt om hvordan systemet fungerer før du kommer med råd, folk kunne jo tenke på å tro på det du skriver. Skattefradrag får en det året en setter inn pengene, og kun da. Det er helt elementært, og det gjør at man aldri skal sette inn penger på BSU-konto med mindre man har betalt skatt tilsvarende skattefradraget. Hvis du skal skatte 1000 kroner i 2010, kan du med "god samvittighet" sette inn 5000 kroner på BSUen, osv... Hvis du skal skatte 4000 kroner eller mer i 2010, sett inn 20'000 kroner. Det er nemlig ikke slik at en opparbeider seg 30'000 kroner i skattefradrag (ved å sette inn 150'000 kroner over 8 år) og at en kan ta ut disse når en vil. Du kan sette inn maks 20'000 kroner hvert år, og dette året vil du få fradrag. Hvis du ikke har betalt nok skatt, så mister du i praksis avkastning på BSUkontoen som du kan få senere (fram til fylte 34, vel å merke), og det er jævla dumt. Spesielt siden pengene du setter inn på BSU i tillegg er låst.

Beklager at jeg stjeler alle pengene til guttungen! jeg skal levere de tilbake igjen neste uke med 2 % rente.

 

 

Mitt poeng i denne saken er at handel i enkeltaksjer ikke er en den smarteste løsningen for plassering av penger. Hvorfor? det har jeg forklart tidligere med avgift og kurtasjer. Her starter man med nesten 10 % i minus avkastning før man har begynt. Fond trenger heller ikke å være en god løsning. De kan bli dratt ned i møkka like langt som enkelt aksjer, men bruker enda lenger tid på og komme seg tilbake. Har selv hatt fondsandeler i diverse postbanken løsninger som har stått urørt i 10-15 år. Har fortsatt ikke positiv avkastning. Har også vært borti flere Skagenfond uten å se de store summene. Dersom trådstarter er villig til å si "ok, jeg er klar til å tape alle pengene" så kan enkeltaksjer og fond være veldig spennende og ikke minst lærerikt. Men dersom trådstarter vil ha igjen pengene så er vell ikke BSU en dum løsning.

 

Aksjemarkedet er utrolig komplisert og det krever at du har fulgt med noen år. Du bør kunne endel økonomi for å kunne plukke aksjer på rasjonell måte. De samme kravene synes jeg gjelder for fond. Man plasserer ikke penger i vilkårlige fond. Man setter seg ned studere hvilke fond man kan velge. Ser på hvem som forvalter fondene, hvilkene instrumenter fondet investere i. eks aksjer, obligasjoner, råverer osv. Så gjør man seg opp en mening om dette fondet svarer til ens egen mening.

Lenke til kommentar

Si foreksempel du skal handle aksjer for 2000,- så kommer ofte en avgift for å sette inn penger på depotkontoen din. Da sitter du igjen med f.eks 1950,- du kam handle aksjer i Aker Solutions for. Der betaler du 99,- i kurtasje for handelen. Da har du allerede tapt 149,- i diverse kostnader. Da må du ha en avkastning på 8 % før du er tilbake til utgangspunktet ditt. Når du velger å selge igjen på 2000,- må du betale 99,- i avgift igjen. Da sitter du igjen med 1901,- da har du tapt 5 % av totalkapitalen din.

Dette regnestykket er ikke helt korrekt, med tanke på at de første aksjekjøpene man gjør etter all sannsynlighet vil gjøres med introduksjonstilbud på kurtasje (de tre første månedene) til 9 kroner. Både Netfonds og Nordnet har disse vilkårene. Flisespikking selvfølgelig, men når du først skal sette opp et regnestykke bør det være med nogenlunde korrekte forutsetninger. Du glemte forøvrig også 28% skatt på kapitalgevinst.

 

Uansett, dette er etter min mening ikke det viktigste momentet her. Du setter ikke inn 1000 kroner i aksjemarkedet for å bli rik, du gjør det for å få et økonomisk insentiv til å lære deg mer om aksjemarkedet. Det er klart at du blir mer engasjert i økonomi når du har penger inne i markedet, selv om det kun er snakk om småpenger. Det er altså læringseffekten og de evnene og den kunnskapen man opparbeider seg som følge av investeringen som er det essensielle her, ikke hvorvidt man går et par hundrelapper i pluss eller minus, dette er irrelevant i det store bildet.

 

BSU er tull så lenge han ikke har jobb og dermed ikke kan dra nytte av skattefradraget, spesielt med tanke på at poenget fra farens side er å få gutten til å bli interessert i aksjer.

 

Til trådstarter; det er gull verdt å bli interessert i økonomi og aksjemarkedet tidlig, da kan du få en komfortabel start på livet forutsatt at du følger opp interessen og prøver å lære deg litt om hvordan markedet oppfører seg. Jo tidligere man starter å bygge kapital og kunnskap, jo fortere kan man nå målene sine om økonomisk uavhengighet, rikdom eller hva det nå er man vil oppnå.

Lenke til kommentar

God dag mann, økseskaft. Jeg sier ikke at aksjer er en god idé, men BSU er en IDIOTISK idé om du ikke har inntekt. Det finnes faktisk noe som heter sparekontoer. Uansett er det irrelevant, det er jo åpenbart at faren til trådstarter gir han penger fordi han vil at sønnen skal lære seg om finansmarkedet.

Lenke til kommentar

For det første. Du kommer ingen vei med 1000 kroner i aksjemarkedet. De fleste aksjeposter koster mellom 5000-10000 og du må altså kjøpe en hel post. Her må du derfor forhandle med faren din og gå inn en avtale om at dere deler på innskuddet.

 

Så har vi også regelen om at man aldri skal putte alle eggene sine i samme kurv(har selv brent meg på denne :p). Altså, om du kun har råd til å kjøpe en aksjepost så tar du på deg høyere risiko enn om du sprer kapitalen din over flere aksjer/næringer. Så om du ønsker å spre risikoen så bør du i mine øyne ha minst 50000 kroner å handle for. Skal du tjene penger mener jeg at du bør ha en portefølje som er på minst 200000 kroner.

 

Litteratur:

http://www.amazon.com/Security-Analysis-Classic-1934-GRAHAM/dp/0070244960

http://www.amazon.com/Intelligent-Investor-Book-Practical-Counsel/dp/0060155477

 

Men siden disse garantert blir litt tunge for en 14åring så er det vel mer hensiktsmessig å titte på Hegnar Medias "Aksjeskolen". Men nå koster jo disse bøkene sikkert tusen kroner til sammen... Men de to førstnevnte finner du sikkert på biblioteket.

 

En ting er helt sikkert. Og det er at ingen av de som har postet i denne tråden har særlig peiling og det er lite trolig at noen av dem noen gang har kjøpt aksjer.

 

Du kan jo også prøve deg som investor med lekepenger. Nå virker det som om aksjespillet er stengt men det har blitt erstattet av http://www.dn.no/finans/portefolje/ . Har ikke prøvd det, så har ingen anelse om det er en god aksjehandel simulator.

 

Ellers bunner det hele ut i at du til syvende og sist må slå markedet. Går børsen opp 1% bør din portefølje gå opp mer enn 1%. Går børsen ned 1% bør din portefølge helst være uforandret eller den bør gå opp.

 

Du får sette deg som mål å være klar til å investere i aksjer når du har fått konf penger. Men husk, for de fleste som prøver seg som hobby investorer så lærer man mye på den harde måten. Man taper som oftest litt penger før man begynner å tjene dem.

 

Til slutt så anbefaler jeg deg å se to filmer: Wall Street og The Pursuit of Happyness. Den første er ihvertfall obligatorisk og oppfølgeren kommer til høsten.

 

Gordon Gekko(Wall Street): "The most valuable commodity I know of is information."

Den setningen sier igrunn alt du trenger å vite.

Endret av Tå.
Lenke til kommentar

De fleste aksjeposter koster mellom 5000-10000 og du må altså kjøpe en hel post.

Fom februar i år er 1 børspost = 1 aksje, jfr. http://www.oslobors.no/Oslo-Boers/Om-oss/Presserom/Pressemeldinger/Oslo-Boers-gjoer-endringer-paa-markedsplassene

 

Ellers er det åpenbart at diversifisering, stordriftsfordeler, transaksjonskostnader og mange andre effekter gjør det særdeles lite lønnsomt å sitte i aksjemarkedet med så lite penger, men det er jo snakk om prisen av et par gode lærebøker -- og bør behandles deretter.

Lenke til kommentar

For det første. Du kommer ingen vei med 1000 kroner i aksjemarkedet. De fleste aksjeposter koster mellom 5000-10000 og du må altså kjøpe en hel post. Her må du derfor forhandle med faren din og gå inn en avtale om at dere deler på innskuddet.

Oslo Børs har gått bort fra systemet med børsposter nå, så dette poenget er ikke lenger relevant. Skal man gi råd er det en fordel å vite hva man snakker om.

Lenke til kommentar

Ellers bunner det hele ut i at du til syvende og sist må slå markedet. Går børsen opp 1% bør din portefølje gå opp mer enn 1%. Går børsen ned 1% bør din portefølge helst være uforandret eller den bør gå opp.

Så ikke denne før nå -- hva i alle dager begrunner du dette med? Mildt sagt spesielt perspektiv. Tracking error er fine greier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...