Gå til innhold

Test: Sony Ericsson Xperia X10 Mini


Anbefalte innlegg

Tja, si det. Jeg har installert Handcent SMS fra Marked, og den er en del finere enn den innebygde (bl.a. støtte for landskapsmodus, som er et must om du bruker QWERTY-tastatur). Der er det iallfall bare å holde på bildet en liten stund, så får du opp en meny med bl.a. «copy attached to SD card», som vil lagre MMS-en til /handcent/downloads på SD-kortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Om du insisterer på å bruke fulltastatur, så skal et skandinavisk tastatur være tilgjengelig"

 

Vil det si at qwerty-tastatur er mulig på denne?

 

Om det er mulig, blir tastene på et virtuelt qwerty-tastatur veldig små, så det spørs om ikke vinninga går opp i spinninga. Men det er jo verdt et forsøk, så kan man bedømme selv.

Lenke til kommentar

Ellers syns jeg battertiden er relativt dårlig. Må lade den annenhver dag.

 

 

Til de som synes batteriet er litt for dårlig anbefaler jeg å bytte SE sin egen launcher med feks Launcher pro, ADW launcher eller Zeam launcher (dama er fornøyd med sistnevnte som har en ganske clean UI). Har fått ca 3 ganger bedre batteritid med å bytte launcher så det er tydelig at batteriet i seg selv er brukbart, og at SE sin egen launcher ikke er optimal med tanke på strømbruk. Satser på at dette blir forbedret når updaten for android 2.1 er klar.

 

Kom også over denne guiden for hvordan man kan gjøre en hard reset av telefonen, som ble diskutert litt tidligere (mulig det er svart på allerede, har ikke lest hele tråden)

 

hard reset X10 mini

 

 

Tusen takk for tipsene!!! :w00t:

 

Jeg lastet ned ADW Launcher, og vips (etter en restart av telefonen først) fikk jeg en skjerm som ligner mer på det jeg er vant med fra HTCs Sense. Det ble mye kjekkere å bruke telefonen!

 

Lurer på et par ting:

 

1)Nederst på forsiden er det tre knapper. Til venstre for å starte Google Maps, i midten for å få opp programikoner og til høyre for å starte nettleseren. Går det an å endre på dette? Jeg kunne tenke meg et annet venstrevalg enn Google Maps.

 

2) Av de tre launcherne du nevnte, hvilken liker du best?

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Ellers syns jeg battertiden er relativt dårlig. Må lade den annenhver dag.

 

 

Til de som synes batteriet er litt for dårlig anbefaler jeg å bytte SE sin egen launcher med feks Launcher pro, ADW launcher eller Zeam launcher (dama er fornøyd med sistnevnte som har en ganske clean UI). Har fått ca 3 ganger bedre batteritid med å bytte launcher så det er tydelig at batteriet i seg selv er brukbart, og at SE sin egen launcher ikke er optimal med tanke på strømbruk. Satser på at dette blir forbedret når updaten for android 2.1 er klar.

 

Kom også over denne guiden for hvordan man kan gjøre en hard reset av telefonen, som ble diskutert litt tidligere (mulig det er svart på allerede, har ikke lest hele tråden)

 

hard reset X10 mini

 

 

Tusen takk for tipsene!!! :w00t:

 

Jeg lastet ned ADW Launcher, og vips (etter en restart av telefonen først) fikk jeg en skjerm som ligner mer på det jeg er vant med fra HTCs Sense. Det ble mye kjekkere å bruke telefonen!

 

Lurer på et par ting:

 

1)Nederst på forsiden er det tre knapper. Til venstre for å starte Google Maps, i midten for å få opp programikoner og til høyre for å starte nettleseren. Går det an å endre på dette? Jeg kunne tenke meg et annet venstrevalg enn Google Maps.

 

2) Av de tre launcherne du nevnte, hvilken liker du best?

 

Interessant, må si jeg likte Legend med Sense bedre enn X10 mini, men størrelsen og mulighetene på en slik liten tass gjorde at jeg måtte prøve mini.

 

Men, når man har installert en annen launcher og angrer, hva gjør man da?

Er det mulig å få tilbake den orginale x10 menyen(launcheren) ?

Lenke til kommentar

Ellers syns jeg battertiden er relativt dårlig. Må lade den annenhver dag.

 

 

Til de som synes batteriet er litt for dårlig anbefaler jeg å bytte SE sin egen launcher med feks Launcher pro, ADW launcher eller Zeam launcher (dama er fornøyd med sistnevnte som har en ganske clean UI). Har fått ca 3 ganger bedre batteritid med å bytte launcher så det er tydelig at batteriet i seg selv er brukbart, og at SE sin egen launcher ikke er optimal med tanke på strømbruk. Satser på at dette blir forbedret når updaten for android 2.1 er klar.

 

Kom også over denne guiden for hvordan man kan gjøre en hard reset av telefonen, som ble diskutert litt tidligere (mulig det er svart på allerede, har ikke lest hele tråden)

 

hard reset X10 mini

 

 

Tusen takk for tipsene!!! :w00t:

 

Jeg lastet ned ADW Launcher, og vips (etter en restart av telefonen først) fikk jeg en skjerm som ligner mer på det jeg er vant med fra HTCs Sense. Det ble mye kjekkere å bruke telefonen!

 

Lurer på et par ting:

 

1)Nederst på forsiden er det tre knapper. Til venstre for å starte Google Maps, i midten for å få opp programikoner og til høyre for å starte nettleseren. Går det an å endre på dette? Jeg kunne tenke meg et annet venstrevalg enn Google Maps.

 

2) Av de tre launcherne du nevnte, hvilken liker du best?

 

Interessant, må si jeg likte Legend med Sense bedre enn X10 mini, men størrelsen og mulighetene på en slik liten tass gjorde at jeg måtte prøve mini.

 

Men, når man har installert en annen launcher og angrer, hva gjør man da?

Er det mulig å få tilbake den orginale x10 menyen(launcheren) ?

 

 

Man kjøper ikke Mini/Mini Pro fordi man skal ha det akkurat som på HTCs androidtelefoner, men jeg synes overgangen er stor. Likevel hjelper en launcher som ADW absolutt på. Det blir på en måte som man installerer Linux og helst vil ha det som i Windows.

 

Når man har restartet telefonen etter å ha installert ADW, får man valget mellom å bruke SE-launcheren eller ADW. Det gjør man også dersom man bruker telefonen og trykker på den midtre tasten, som tar en tilbake til standby-skjermene. Skriver skjermene, fordi den går ikke automatisk tilbake til den midterste hovedskjermen, som det gjør på HTC.

 

Dessuten kan man velge ved å hake av, om man vil starte i SE eller ADW som standard. Dersom man ikke er fornøyd med launcheren, kan man vel avinstallere den like enkelt som med andre tilleggsprogrammer.

 

Har ellers ikke satt meg så veldig inn i ADW ennå, men i oppsettet er mulighetene ganske mange. Kommer til å prøve et par andre launchere også.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Fint å se en såpass positiv test av denne, da jeg fikk den på Chess Superbonus i går. Hadde heldigvis nok bonuspoeng. Satt og trykte F5 i nettleseren det siste minuttet før 12.00 da den ble lagt ut. Var kun 10 stykker, var borte på få sekunder :). Kan jo være grei å ha i tillegg til Hero'en min, så blir madammen enda mer sjalu ;)

Jeg fikk også sikret meg et eksemplar, og gleder meg til å ta den i bruk ved siden av iPhonen. Ser at det begynner å komme flere tester av X10 mini nå, men relativt få påpeker at telefonen kommer uten mulgheter for batteribytte. Synes ITavisens test var noe mer fyldig enn Amobils.

 

Edit: Også ganske skeptisk til skrapene nevnt nederst i denne testen LB-X10-Mini-riper_190090e.jpg

For de som er skeptiske til skjermen og riper, så følger det med skjermbeskyttelse (hvertfall i min pakke). Har ikke merket no forskjell med eller uten beskyttelsen på funksjonsmessig (selv om det er noe herk å få på uten ei luftboble her og der :p )

 

 

Jeg har sett det bildet der, ja. Mener det sto i Dagens Næringslivs test. Det ser helt for jævlig ut, men de fleste klarer vel ikke å herpe utseendet såpass mye bare etter en test.

 

Det følger jo med skjermbeskyttelsesfolie i esken, men jeg vurderer Copter, som min mobilforhandler skrøt av. Han viste også til kunder som kom med meget positive tilbakemeldinger. I så fall må denne være tilgjengelig. Den er tilgjengelig til Mini, f.eks på www.skalshop.se , men jeg er sterkt i tvil om den samtidig passer optimalt til Mini Pro-utgaven, som er noe større. Om skjermen på Mini Pro også er større, har det ennå ikke lykkes meg å finne ut av.

Lenke til kommentar

Lastet ned Zeam launcher. Likte den bedre, og i tilegg er menyen raskere. Takk for tips, zlinky! Men hvordan sparer mobilen batteri ved å skifte launcher? Krevere zeam mindre enn den orginale?

Endret av att
Lenke til kommentar

Jeg klarte 4 dager, før jeg ladet telefonen i går :-)

Kan se i batterysnap hvordan batteritiden har forbedret seg etter hver eneste lading.

 

Jeg er for øvrig veldig flink med å slå av det jeg ikke trenger, når jeg ikke trenger det. (datatrafikk, bluetooth, wifi)

Lenke til kommentar

hei, har kjøpt meg x10 mini, lurer på hvordan jeg kobler meg opp mot det trådløse nettet jeg har hjemme, håper noen kan gi meg litt veiledning :)

 

det er vel gratis og bruke nettet når jeg er tilkoblet hjemmenettet ?

 

takker for svar :D

 

Instillinger --> trådløse nett --> slå på trådløst nett. Etter at du har gjort det går du inn på "trådløsinnstillinger" for å søke og koble til nettverk.

Lenke til kommentar

Har problemer med at mobilen min spiller av ei mp3 fil på minnekortet, istedet for valgt meldingstone, noen som vet hva dette kan være?

Den spiller av mp3 fila helt til jeg drar ned menyen på toppen (den for datatrafikk, operatør logo osv..).

Om jeg ikke drar ned denne, og bare åpner meldinga så fortsetter avspillinga.

 

Hadde tidligere problemer med feil på minnekortet (8gb billig kort fra DX), at når jeg starta Navigon (gps program som jeg la inn) så starta mobilen seg på nytt.. Men har nå formatert kortet på nytt, og lagt inn noen av mappene fra orginal kortet (meldingstoner og litt anna), og det var etter dette den begynte å tulle.

Trodde kanskje det var pga Handcent sms som jeg la inn for å kunne lagre mms bilder, som også ga meg dobbelt opp av varsler når jeg fikk en sms.

Men dette er nå sletta igjen, men fremdeles bruker den ene mp3 fila som varseltone for melding.

Og det hjelper ikke å gå inn i innstillinger å velge den jeg vil ha.

 

 

Noen forslag til hva dette er?

Litt irriterende når man er på butikken f.eks og mobilen begynner å spille av musikk når jeg får ei melding :p

Lenke til kommentar

Hei,

takk for tilbakemeldinger.

 

Vi har ikke rukket å teste taletiden på denne enda. Jeg tviler imidlertid på at du klarer 2 dager med 2x2t samtale - maksimal taletid oppgitt av Sony Ericsson er nemlig 4 timer, og du trenger litt strøm til skjerm, prosessor etc. også..

 

Så dette er nok neppe telefonen for proffbrukeren som trenger lang taletid.

 

Vil anslå vi lå på 0,5-1 time samtale om dagen i testperioden, og da lå vi som det står i testen på i underkant av 2 døgn batteritid.

 

Har ikke fått sett på X10 Mini Pro selv enda, så kan ikke uttale meg om tastaturet der enda. Test av denne vil såklart dukke opp her på Amobil med tid og stunder:)

 

Hei!

 

Jeg kjøpte Xperia Mini mye pga denne testen. Når jeg nå har den, angrer jeg stort. Batteriet varer i 15-17 timer. Da ringer jeg maksimalt 10 minutter, datatrafikk skrudd av, og lysstyrken på skjermen er satt på midten av baren som bestemmer dette.

 

Telefonen har en funksjon som heter batteribruk. Der står det at hovedsaklig er det "Telefon ikke i bruk" som har brukt mest strøm (46%). Det neste som har tappet mobilen, er "Celle-standby" (29%). "Skjerm" kommer på en god tredjeplass (19%).

 

Hva kan være galt?

 

Hva kan jeg gjøre med dette?

Lenke til kommentar

Du må bare tappe den helt og lade den helt opp igjen 2-3 ganger, for å nå full batteri effekt ;)

Min holder i 2-3 dager, med litt bruk.. ved mp3 eller radio bruk så holder den så vidt en dag..

Men jeg har pro utgaven, usikker på om denne har et annet batteri, med tanke på at man faktisk kan bytte på denne :)

 

 

Lenke til kommentar

Du må bare tappe den helt og lade den helt opp igjen 2-3 ganger, for å nå full batteri effekt ;)

Min holder i 2-3 dager, med litt bruk.. ved mp3 eller radio bruk så holder den så vidt en dag..

Men jeg har pro utgaven, usikker på om denne har et annet batteri, med tanke på at man faktisk kan bytte på denne :)

 

 

Batteritidene Sony Ericsson opplyser på sin hjemmeside er like, med unntak av at Pro har 15 timer mer standby-tid i GSM-modus.

 

Men det er kun tall. Hvordan det er i bruk, forutsatt at de brukes helt likt og under like forhold, er jo uvisst.

Lenke til kommentar

Nå har jeg brukt X10 mini noen dager og oppdaget at den har både fordeler og ulemper sammenlignet med Tattoo, som jeg kjøpte i høst fordi den var den minste av androidtelefonene med ønsket funksjonalitet.

 

Det første å merke seg med X10 mini er at menysystemet er en gigantisk nedtur fra Tattoo. Man forventer selvsagt ikke å få like mange ikoner på en miniskjerm som man gjør på en ikke fullt så liten skjerm, men 4 ikoner er lite, sammenlignet med tattoos 12. Videre, på Tattoo har man 5 skjermbilder å velge blandt. På hvert av dem kan man altså legge opptil 12 ikoner eller småprogrammer som opptar større plass. X10 mini utvider antall skjermbilder etterhvert som man legger til flere småprogrammer. Men uansett hvilket skjermbilde man er på så har man de samme 4 ikonene i hvert hjørne. Skjermbildene er altså ubrukelige og man ender med å måtte finne frem alt i menyen. Det er tross alt enklere å trykke på menyknappen og deretter ikonet for ønsket program enn å måtte rulle x antall skjermbilder til siden for å finne det samme programmet. En favorittliste i menyen hadde gjort seg... det er vel egentlig det skjermbildene er tiltenkt å være, men underveis i utviklingen glemte noen bort at det egentlig skulle være en nyttefunksjon med disse.

 

Exchangeintegrasjonen, ved første øyekast suger. Det er rett og slett ingen integrasjon. Kun en isolert applikasjon. Hvordan dette virker med remote-sletting gjenstår å teste.

 

SE har aldri kommet inn på proffmarkedet med sine smarttelefoner bl.a. fordi mailfunksjonaliteten har manglet støtte for SSL ved smtp, pop og imap. (I tillegg til å mangle exchange) X10 mini har fått SSL-støtte. I hvertfall en boks hvor man kan krysse av på at den skal bruke SSL. Men fungerer det? Nope. 2048 bit sertifikat ble for mye for stakaren. Hvorfor i all verden bommer SE på dette når alt annet jeg har vært borti av android (endel flere enn min egen tattoo) er feilfritt på dette området?

 

Et fullt qwerty-tastatur burde ligget inne som standard. Når Tattoo klarer full qwerty med ok knappestørrelse på stående skjerm, burde X10 mini tilsvarende på liggende skjerm. For så liten er ikke skjermen.

 

X10 mini virker også klønete å roote. Og når de ikke har lagt med noen annen måte å få en fullverdig backup av telefonen blir man jo tvunget til å bryte telefonens garanti hvis man er glad i dataene sine.

 

Batteritiden.... Vel i mangel av muligheten til å legge lett tilgjengelige snarveier for å skru wifi, bt, 3g, gps, osv av og på blir det til at slike ting blir stående på. I går på denne tiden var batteriet fulladet. Nå skriver jeg denne posten mens jeg venter på nok strøm til å kunne gå i butikken. Telefonen har ligget ubrukt i et døgn før jeg stusset på hvorfor det var så stille i dag.... svaret var selvsagt at batteriet var tomt. Forsjåvidt en avslappende funksjon, men den funksjonen kommer i både billigere og mer lommevenlige varianter.

 

USB tilkoblingen bruker ikke standard kabel. Dvs at når man er på reise må man ha med dedikert lader og/eller datakabel til telefonen. For er det en ting jeg virkelig har vært fornøyd med det siste året så er det at samtlige telefoner, kameraer og ice kan både lades og få dataoverføring bare ved å ha med en eneste usb-kabel. X10 dobblet brått kabelmengden som må være med på tur.

 

Det beste med X10 mini er størrelsen. Svært lommevennlig.

 

Skjermen er overlegent den beste jeg har brukt på noen smarttelefon i solskinn.

 

Kamera i telefoner er noe SE har vist at de kan, og X10 mini er intet unntak. T.o.m fotolyset gjør nytten. Med denne kan jeg faktisk vurdere å legge igjen det ene kameraet hjemme.

 

 

Konklusjonen min er at X10 mini er en kjempetelefon - hardwaremessig. Den største skavanken er GUI, noe som burde være en enkel sak for SE (eller tredjepart) å rette opp. Utover GUI er det kun exchange integrasjonen og SSL for amdre mailprotokoller som er problem, og i.o.m at andre har klart dette på android skulle det heller ikke være noe problem for SE å få ut dette i en snarlig oppdatering.

 

Jeg fikk denne telefonen fordi SE ikke likte at en person med stor inflytelse på hvilke modeller bedrifter velger til sine ansatte gikk rundt og fortalte at SE kun lager fjortis-telefoner. De har ikke fått meg til å endre mening ennå, men utfører de de nevnte forbedringene endres status rask fra "frarådes" til "sterk anbefaling".

Hardwaremessig fremstår SE som flere skritt forran HTC, men den parameteren er mindre viktig for bedriftsmarkedet.

Lenke til kommentar

Du kan legge til en strømstyrings widget på startskjermen.

Denne kan slå av/på Wlan,Bluetooth, Gps, Bakgrunnsdata, og endring av bakgrunnsbelysning i 3 hakk (laveste, middels, og maks).

 

Ang usb kabel, micro usb har da vært ganske standard ei stund nå ;)

N97 min hadde det, og N82 hadde det (men denne kunne ikke lades via usb).

 

Selv bruker jeg faktisk nokia usb og lade kabel på min, pga av usb kablen som fulgte med, plutselig slutta å fungere med laptopen min.. "ukjent usb enhet", men med nokia kablen så blei den gjenkjent med en gang :)

Lenke til kommentar

 

Det første å merke seg med X10 mini er at menysystemet er en gigantisk nedtur fra Tattoo. Man forventer selvsagt ikke å få like mange ikoner på en miniskjerm som man gjør på en ikke fullt så liten skjerm, men 4 ikoner er lite, sammenlignet med tattoos 12. Videre, på Tattoo har man 5 skjermbilder å velge blandt. På hvert av dem kan man altså legge opptil 12 ikoner eller småprogrammer som opptar større plass. X10 mini utvider antall skjermbilder etterhvert som man legger til flere småprogrammer. Men uansett hvilket skjermbilde man er på så har man de samme 4 ikonene i hvert hjørne. Skjermbildene er altså ubrukelige og man ender med å måtte finne frem alt i menyen. Det er tross alt enklere å trykke på menyknappen og deretter ikonet for ønsket program enn å måtte rulle x antall skjermbilder til siden for å finne det samme programmet. En favorittliste i menyen hadde gjort seg... det er vel egentlig det skjermbildene er tiltenkt å være, men underveis i utviklingen glemte noen bort at det egentlig skulle være en nyttefunksjon med disse.

Sjekk ut f.eks. Zeam launcher, hvor du får en alfabetisk rulleliste med apps, i tillegg til flere hjemmeskjermer med plass til opp til 16 app-ikoner + en favorittliste for 5 nederst, i tillegg til bedre støtte for widgets enn hva som er standard. Den gjør bruken veldig mye bedre, syns nå jeg. Mange anbefaler også ADW Launcher, men denne har jeg ikke prøvd.

 

Batteritiden.... Vel i mangel av muligheten til å legge lett tilgjengelige snarveier for å skru wifi, bt, 3g, gps, osv av og på blir det til at slike ting blir stående på. I går på denne tiden var batteriet fulladet. Nå skriver jeg denne posten mens jeg venter på nok strøm til å kunne gå i butikken. Telefonen har ligget ubrukt i et døgn før jeg stusset på hvorfor det var så stille i dag.... svaret var selvsagt at batteriet var tomt. Forsjåvidt en avslappende funksjon, men den funksjonen kommer i både billigere og mer lommevenlige varianter.

Som andre sier så er batteritiden bedre enn dette, min varer i opp mot 2 fulle dager ved normalt bruk.

Lenke til kommentar

Trodde micro-USB var å regne som standard nå?

Ja og nei. Micro-USB er hva de fleste nye proffmobiler i vesten kommer med per i dag, og er utvilsomt kabelen ca. alle enheter vil benytte i fremtiden. Dog har de fleste langt flere Mini-USB enheter allerede i lomma, og langt fler Mini-USB kabler i skuffen hjemme.

 

Men uansett, å kritisere for Micro-USB blir i dag helt feil.

 

Önsker man å få seg et greit antall Micro-USB kabler kan du få ca. 6 kabler for 100 kr her:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.23193

 

Evt. bruk dine eksisterende Mini-USB kabler ved å investere 15 kr i denne adapteren:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.35005

Endret av genser
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...