Gå til innhold

Hvor mye øl / sprit tilsvarer 210g alkohol?


Anbefalte innlegg

Leste på wikipedia at det ikke er anbefalt å drikke mer enn 210g alkohol i uka.

 

Men det sier meg lite, jeg er ikke vant til å bruke g som målekvantum for alkohol. Noen som kan regne om til f.eks hvor mange liter 4.5% øl det blir? Eller hvor mye 22% kalinka?

 

Tror nok jeg brøt med dette kraftig i russetida.

Endret av bollerbrus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En halvliter øl á 4,5 % inneholder 22,5 mL alkohol, og du kan dermed drikke 12 halvlitere i uka hvis du vil ha i deg akkurat 210 g alkohol.

 

Tar du deg et glass vin (2 dL) á 12 % får du i deg 24 mL alkohol, og du vil derfor kunne drikke litt over 11 glass i uka.

 

En shot (4 cL) Kalinka á 22 % inneholder 8,8 mL alkohol, altså vil du kunne ta mellom 30 og 31 Kalinkashots.

 

Liker du sterkere saker, f.eks. en tår (4 cL) whisky á 40 %, kan du bare ta deg ca. 17 slike (16 mL alkohol per tår.)

 

Hvis du liker å brekke deg, kan du faktisk drikke 284,2 mL rødsprit á 95 % og fortsatt ligge på et - i følge Wikipedia - forsvarlig nivå.

Lenke til kommentar

Alkohol veier ca 0,78kg/l, altså er 210g alkohol tilsvarende 0,27 liter, eller 270ml.

Alkohol måles i volumprosent, altså at en halvliter på 4,5% inneholder, 225ml alkohol. Du er nok ikke alene om å bryte den mengden :)

 

Da er prosenten i den halvliteren nærmere 50%... 0.5 liter = 500ml

 

Edit: noen kom meg i forkjøpet, ser ut som om det var bare en kommafeil.

Endret av koots
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...